Skriva köpekontrakt på kommande föl??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sudden123
  • Startdatum Startdatum
S

sudden123

Ska seminera med Hip Hop,har redan en köpare som är villig att skriva kontrakt på att de köper fölet.
Vi ska diskutera pris....men funderar lite på vad det kostar fram till att fölet är avvant?? vilket pris är skäligt att ta?
Hur ska man skriva kontraktet? ngt man bör tänka på??

Sv: Skriva köpekontrakt på kommande föl??

HUr kan man sätta ett pris på ett ofött föl?
Det är ju en viss skillnad om det kommer ut ett praktexemplar, mot om det blir en krokig och skev stackare.

Jamen om man betäcker sitt sto för att ngn vill ha en avkomma efter en viss hingst och är villig att skriva kontrakt,då måste man ju ha satt ett pris??
annars kanske dom inte skulle ta föl? Är fölet "skevt" som du skriver så täcker väl försäkring det?
måste ju kännas bra att ha en köpare,som dessutom vill skriva papper på att de köper avkomman...
Ang köpesumman så ligger väl föl runt 30-45 000? beror väl på hur mkt man lagt ut på undersökningar och om stoet tar sig på 1:a försöket ell om det tar på 4 försök,och om man har eget stall och eget foder etc....??

Det är väldigt svårt att sätta ett pris på det. Du vet ju inte ens ännu hur mycket du måste lägga ner för att få stoet dräktigt. Det kan ju gå smidigt och lätt och ligga låg i pris lika väl som som det kan många många tusenlappar utan att hon ens blir dräktig.
Sedan är de som CK skriver också väldigt svårt att avgöra vem som ska stå risken om fölet inte blir vad man tänkt sig. Om nu blir krokigt så är det långt ifrån att försäkringen täcker det och vill då köparen verkligen ha ungen? Dessutom kostar fosterförsäkring en hel del i premie.

Om ni nu ska genomföra det här så är det enklaste egentligen att köparen hyr magen på stoet och själv står för alla kostnader för betäckning, försäkring o s v istället för att du säljer fölet. Om då stoet står kvar hos dig och du sköter henne så kan en skälig hyra för magen bli vad du tycker ditt arbete med stoet är värt och beroende på vilka kostnader som ni lägger på köparen eventuellt då också ökade foderkostnader för stoet under dräktighet och digivning.

kl

Detta är vanligt utomlands, speciellt i USA/Kanada. Där väljer köparen ett sto och valfri hingst. Beroende på vad hingsten kostar så bestämmer man pris. En del av köpeskillingen betalas när kontraktet skrivs dvs innan stoet betäcks, denna räknas som handpenning och återbetalas inte. Ytterligare en del betalas när stoet är konst. dr. Resten betalas när fölet är fött och diar utan problem. Köpesumman täcker stoets utgifter under året, hingstens avgifter, alla registreringskostnader och allt fölet behöver fram tills det är avvant samt stoägarens arbete/insats. Fördelen utomlands är att det faktiskt är helt ok att ta betalt för sitt arbete vilket nästan betraktas som "fult" här.

Mina hbl föl har kostat drygt 25000kr tills dom är reggade och avvanda men då är inget arbete inräknat eller ev. veterinär räkningar inräknade mer än vaccineringar.

jag vill ju sälja fölet,så att få en köpare som vill tinga fölet är ju underbart.... men frågan är vad som händer om nåt ben skulle vara skevt el missbildat vid födseln...täcker försäkringen det på nåt sätt? för då förstår man ju om köpare ej vill genomföra köpet....men man vill ju som uppfödare inte behöva ta det själv ekonomiskt.... på nåt sätt måste ju en försäkring ta det?
Jag vill inte a nåt för arbetet,utan end för de kostnader som blir extra,såsom veterinär,undersökningar,alla avgifter,vaccineringar,registrering etc....
Har en unghäst som kostade ca 25000 till den var 1 år...men på den tiden var lev fölavgiften hälften mot vad den är nu,och semineringen tog direkt.
Men när man läser vad folk vill ha ut för sina föl runt 50.000...och att fölen kostat detta att föda upp frm till det är 9-12 mån....
jag hade tänkt mig att man kunde få några tusenlappar över ialla fall, så kan man ta 35.000?givetvis skriver man inga papper förräns stoet är konst dräktigt,så man vet på ett ungefär vad det kommer att kosta....
Men helt ovanligt kan det väl inte vara att ngn vill tinga ett föl som inte är fött?betalar de handpenning då,för tyvärr kan man ju inte lita på att folk håller ord?

Vill de ha fölet så skriver ni ett kontrakt och de betalar en handpenning och resten när det äfött alt. avhämtas.

Jag hade själv inte valt att vänta med kontraktet förens stoet var konst. dräktigt utan skrivit det INNAN betäckningen, men det beror ju på om du själv kan tänka dig att behålla alt sälja fölet sen. Beror ju på hingstvalet.
Vill köparen ha en hingst som jag inte är intresserad av så vill jag ju ha kompensation = handpenning om köparen hoppar av affären om det inte är en hingst jag hade valt i vanliga fall.

Om du nu inte vill ha nåt för hästen mer än de faktiska utgifterna så låter det väl enklare att de lånar magen av dig, betalar själva alla avgifter till hingsten, seminstationen odyl och sen några kronor till dig för foder o sådant.

25000 tycker jag låter lite pengar för en 1 åring. Räknar du me foder, verkning, underlag i boxen och allt annat då? Jag har en 1 åring och de har gått på mer än de. Vet inte om du har haft din 1 åring på box eller inte, men de kostar ändå att den tar en plats.
Du låter lite för snäll (inget negativt) när du prissätter din kommande fölunge. Något vill du väl ändå ha för de du gör?

Nadine:bump:

Vet de som hyrt magen på stoet för 10000 kr. Då står fölköparen för alla kostnader som berör fölet och stoägaren får då 10000 kr för besväret.

jag hade funderingar på samma hingst som fölköparen är intresserad av då hon köpt en unghäst av mig innan som utvecklats jättebra....hon vill nu ha ett helsyskon.
så vi tänkte seminera hur som helst... känns så fel att sätta pris innan man vet hur mkt det går på....
men visst 35.000är nog det minsta jag säljer det för..... får sätta mig och räkna på det lite mer...och sen prata med köparen om vad de tänkt sig för pris.
Tack för era tankar och tips!!

Jag hade skrivit ett avtal som reglerar vad som ska hända.

Tex, "stoet" ska betäckas med "hingsten" tills dess att stoet är konstaterat dräktigt, dock senast 31 augusti 2009. "Stoet" skall stå på "seminstationen" eller hos "ägaren" innan betäckningen, under dräktigheten och efter det att fölet är fött. Alla avgifter som rör sto och föl innan fölets ankomst till världen står "ägaren" för.

Senast 6 månader efter fölets ankomst till världen skall en veterinär både "ägaren" och "köparen" godkänner på förhand besiktiga fölet. Visar det sig vid besikting att fölet inte är friskt och sunt upprättas är detta avtalet ogiltigt och nytt avtal upprättas på nya grunder. Skulle det visa sig vara någonting fel på fölet innan veterinärbesiktning är gjord måste parterna i detta avtal anlita en veterinär som detaljerat besktiver fölets framtida användningsförmåga varpå parterna får upprätta nytt avtal vid sidan av detta avtal.

Om fölet vet bes senast vid 6 månaders ålder ua skall fölet säljas för 45.000:-. (eller den summan säljaren och köparen har förhandlat fram). Skulle fölet inte vara ua sätts priset i nytt avtal beroende på fel hos fölet.

Om "köparen" bryter detta avtal skall denne betala 20.000:- i ersättning för tillverkningskostnader samt obrukbart sto. Om "säljaren" bryter detta avtal skall denne betala 10.000:- i ersättning till "köparen" i mellanskillnad till vad det kostar att leta efter och köpa likvärdigt föl.

Eftersom du ändå tänker betäcka med Hip Hop så funderar jag på vad förtjänsten blir med att sälja avkomman i förväg till ett så (relativt) lågt pris. Man vet ju aldrig vad det blir av det och skulle det bli en riktig fint föl kanske du själv vill behålla det? Om fölet är okej borde det väl inte vara svårt att sälja för 35' ändå?

Fast samtidigt så tar du en risk med ditt sto, och den risken vill du få betalt för!! Att sälja fölet till självkostnadspris är bara dumdristigt egentligen. Vad händer ifall ditt sto dör under förlossningen? Vem ersätter den förlusten?

Vad ligger priserna på ett föl när det gäller Hip Hop? kanske köparen väljer att köpa ett annat om priset blir för snarlikt andra Hip Hop avkommor?? då är det kanske tryggare att sätta lägre pris så man vet att köparen inte ångrar sig,men ändå ett bra pris så man får lite för det hela? sånt där är jättesvårt... vill man ha en köpare så man vet att fölet är sålt när det kommer,el vill man behålla det själv och ev sälja det till högre pris,men kanske räkna med att inet få det sålt den första tiden?? är Hip Hop avkommor eftertraktade så de är lättsålda?

Köparen och säljaren får ju komma fram om ett pris som båda är enade om och accepterar. Sen kan man ju inte jämföra alla HipHop-avkommor rakt av heller, mycket beror ju på individen och mödernet.

Rent generellt när man säljer i livmodern så brukar priset vara 10-20000 lägre än om man säljer när det är fött. Just för att köparen står en risk och man köper grisen i säcken.

Varför inte göra som så att de bokar hingsten och räkningen skickas till dem. Sen betalar de dig vad din häst kostar i månaden, alla övriga kostnader betalar de oxå. När fölet är fött har de betalat sitt föl.
Allt som händer under vägen står de för, exakt som att de skulle betäcka och ha stoet själv, men att hon står kvar hos dig. Då skriver ni bara i kontraktet att fölet kommer bli deras, och att du fråntar dig ansvaret för det.
Jag är dålig på att formulera, men hoppas du förstår hur jag menar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 758
Senast: astronaut
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 321
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 571
Senast: anna_panna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat