skriva barnböcker

TeamLundVer

Trådstartare
Jag har fått en idé om en bokserie till min son och våra gudsöner då jag inte kan hitta något liknande det jag letar efter.
Tanken är att första boken ska vända sig till någon i fem års åldern.
Jag skrev väldigt mycket när jag gick i skolan men mängden uppsatser på universitetet gjorde att jag slutade helt. Saknar det men kommer inte igång igen.

Så hur gör jag för att komma igång med skrivandet och vad bör jag tänka på när det gäller barnböcker?

Gå en skivarkurs eller starta en skrivarcirkel. Det ger dig incitament att verkligen sätta dig ner och skriva, och att tillsammans med andra reflektera över dina texter. Jag tror dessutom att det är bra att börja att träna på att skriva annat och spara den bra idén tills du blivit lite varm i kläderna.

Gå en skivarkurs eller starta en skrivarcirkel. Det ger dig incitament att verkligen sätta dig ner och skriva, och att tillsammans med andra reflektera över dina texter. Jag tror dessutom att det är bra att börja att träna på att skriva annat och spara den bra idén tills du blivit lite varm i kläderna.
Håller med. Även författare är ett yrke som kräver utbildning och träning.

Håller med. Även författare är ett yrke som kräver utbildning och träning.

Jag hade inte tänkt bli författare. :D Eller ge ut böckerna alls faktiskt utan tänkte skriva min lilla serie och ge "ut den" via vulkanmedia eller liknande. Alltså inte ett bokförlag utan bara för att kunna få mina böcker i bokform så att jag kan ge dem till sonen och gudsönerna.

Författaryrket tror jag inte att jag har tillräcklig disciplin för ens. :o:angel:

Rent nivåmässigt tror jag mitt skrivande är tillräckligt för vad jag vill uppnå (var väldigt duktig på att skriva en gång i tiden). Problemet är som sagt att även om viljan finns där så har musten blivit utsugen av alla juridiska uppsatser man varit tvungen att komponera. Jag vill hitta glöden igen.

Och så måste jag lära mig att skriva för barn, för det har jag aldrig gjort.. :nailbiting:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 591
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA