Skrittmaskinens vara eller icke vara

Hur jag rider och när jag gör de är väl dock inte din ensak??
jag hade sålt mina hästar om jag verkligen inte haft tid sen låtter jag andra rida dem för de tycker att det är kul!!
viss lekor har jag

jag hade sålt mina hästar om jag verkligen inte haft tid sen låtter jag andra rida dem för de tycker att det är kul!!
viss lekor har jag

Det var DU som sa att hade man så många hästar att man inte kunde promenera de själv i alla lägen utan tog hjälp av en walker så skulle man inte ha så många hästar för man skulle inte ha fler hästar än man hade tid med.

Och du har FORTFARANDE inte svarat direkt på min fråga (däremot indirekt, och svaret är NEJ det har du inte) om du verkligen skulle ha tid med om alla dina fyra krävde promenader 20 min före och 20 min efter alla ridpass.

Din trovärdighet föll ganska pladask när du först hävdar en sak och sen tycker att det gäller alla UTOM dig :devil:

Naturligtvis får du ju tycka vad DU vill om skrittmaskinenr, men du skall inte tala om allt som är så bedrövligt och hur hästarna far illa när du inte vet något om det :crazy: :crazy: OM mina hästar for illa av en walker så skulle jag faktiskt inte tvinga dom in i en....Herregud...dom GÅR ju bara :crazy:

Har ingen egen erfarenhet av såna, men om man tänker efter så
verkar det lite tråkigt för en häst att gå runt runt o cirklar.

Men det är ju bra om ryttaren inte orkar värma upp hästen själv

Ja jag skulle ha tid med 20 minuter före och efter mina ridpass att gå eller skitta mina hästar de är absolut inga problem!
Deta börjar bli lite tjatigt!
du tycker vad du vill och jag tycker vad jag vill!!
Tycker ud själv att det är okej att sätta in en häst i en skrittmaskin när ryttaren själv INTE orkar skitta fram själv??
Då hade jag nog slutat med hästar om jag hade haft den synen på de hella!!!!
All ridining kan orsaka skador med eller utan skittmaskin men pg av att det är en maskin och hästarna böra går runt på en cirkel gör de att jag inte gillar den +alla obehagliga olyckor som redan har hänt som kanske inte hade hänt om folk hade varit lite mer energiska!
Jag skulle inte sätta in mina hästar i en sån motionerar dem häldre på anant viss!

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Om du bara visste hur många jag har set som har tvingat in sina hästar!!!!

då måste det varit underligt hästfolk...för jag har under mina 5 år med walkern haft in ca 200-300 olika hästar och det är INGEN som har krånglat.........de människor du sett skall förmodligen inte handha djur.. :crazy:

jag tycker att det är jättebra med skrittmaskiner! har ingen egen men skulle gärna vilja ha en... hästarna behöver få röra på sig så mycket som möjligt och då e väl inte en extra skritt tur i maskinen att förakta??? tycker iallfall inte jag... det vore ju hur bra som helst att kunna släppa in hästen där när man mockar och så.. eller om man inte har tid att gå ut och gå med hästen en dag när den ska vila.. det händer alla nån gång att man inte har tid.. och det vore väl hur bra som helst att hästen fick röra på sig lite ordentligt ändå den där iskalla vinterdan när det är stenhårt i backen och massor med is...

Ja jag skulle ha tid med 20 minuter före och efter mina ridpass att gå eller skitta mina hästar de är absolut inga problem!

DÅ rider du inte ens två hästar av dina fyra/dag, och där faller hela ditt argument om att man inte ska ha fler hästar än man har tid med som sagt.

Jag förstår precis hur du menar (och hur du gör) och jag säger ingenstans att det är fel. Bara att det är infantilt och naivt att säga en sak som man själv inte skulle kunna leva upp till om det krävdes..

Tycker ud själv att det är okej att sätta in en häst i en skrittmaskin när ryttaren själv INTE orkar skitta fram själv??
Då hade jag nog slutat med hästar om jag hade haft den synen på de hella!!!!

Det handlar om tidsbrist.
Tänk om alla hade slutat andvända skrittmaskinen, den hade försvunnit från jordens yta. Hur tror du då att alla större tävlingsstall inom både ridsport och trav & galopp hade kunnat hålla sina hästar i en bra form. Det är omöjligt att motionera så pass många hästar om dagen för att hålla dom i full tävlingskondition. Att anställa folk är dyrt, och ridsporten har inte gott om pengar. Så om hästarna inte har lika bra kondition presterar dom inte lika bra, och dåliga framträdanden = sponsorer som drar sig ur, hästägare som flyttar sina hästar osv.

Men du kan komma ut och skritta alla tävlingshästar 1h om dagen väl?

Jag hade också tveksammaa vibbar jäntemot skrittmasiken när den här tråden togs upp. MEN, jag har lyssnat på alla goda argument till att ha en och även vart ute och kollat på en skrittmasikn och sett hästarna gå i en.

Jag tycker inte att det är så farligt att använda en skrittmasikn. Jag tycker faktiskt att det fungerar bra! Även om jag var tveksam i början!

OM man har många hästar så tror jag att det underlättar att kunna skritta fram och av hästarna i en masikn för att hinna med.

Du pratade om skaderisken i en skrittmasikn förut och då ska du kanske tänka på att risken är STÖRRE att hästen gör illa sig i hagen eller på ridtur! och offta har man iaf ett öga på maskinen så att man kan vara snabbt på plats om en skada sker. :smirk:

Däremot kan din häst rulla på en sten i hagen och det är en skada som du förmodligen inte kan förhindra, dessutom tar det offta ett par dagar innan man upptäcker att hästen har ont. (då det inte alltid börjar göra ont precis efter att hästen rullat på stenen)

Och jag måste hylla dig som hinner med 4 hästar helt själv med dom skoltiderna. Själv hade jag svårt att hinna med två hästar när jag gick i skolan. :bow: :bow:

Och tror inte du att en skrittmasikn skulle vara bra att ha om du råkade bruta benet och någon häst MÅste skrittas varje dag! Oftast kan man ju ta hjälp av någon men låtsas att du inte hade nån som kunde hjälpa dig! vad gör du då?

man kan ju inte görna hoppa runt skadad och leda en häst! OM det skulle hända ;)

Hade jag haft tillgång till skittmaskin hade jag också använt den regelbundet.

Vad är det med vissa idioter här :mad: Fattar dom inte att man har en skrittmaskin som komplement till träning och hagvistelse, det är väl för fan bra att hästar får röra sig så mkt som möjligt.

Sedan när blev det djurplågeri att hästar RÖR PÅ SIG!!

Det är väldigt väldigt få som använder skrittmaskin i stället för hagvistelse och istället för att rida, men om man en dag inte har tid att rida är det väl bättre att hästen går i skrittmaskinen när man mockar och gör iordning mat istället för att bara stå i hagen.

Det är ju inte så att man köper en skrittmaskin för att motionera sin ENDA häst eller att man inte orkar rida fram sin ENDA häst.

Men har man 10 hästar som skall ridas och man dessutom får betalt för det så är skritten helt outstanding i tidsbesparande syfte för tid är pengar och man måste faktiskt leva oxå.

OCH för att inte tala om alla konvalescenthästar!!

MEn Martha du kan väl gå ut och gå en timme var med alla dina hästar så kanske du kommer i säng precis en minut innan du måste stiga upp och börja gå igen :devil:

Var på studiebesök i ett galoppstall med skrittmaskin, deras kommentar om skrittmaskinen var:
Att dom tyckte det var bra just för att det var en monoton sysselsättning för hästar som var spända och stressade slappnade,vad dom sa i övrigt kommer jag inte riktigt ihåg men den kommentaren fastnade. Och det låter väldigt rimligt tycker jag.
Och kan även tillägga att jag hade varit väldigt lycklig om jag haft en skrittmaskin. :banana:

Idioter??
ta du dina fördomar och gömm dom där du själv begripper vad dom betyder!! :smirk: :smirk: :smirk: :smirk:

viss lekor har jag

Om jag hade tillgång till skrittmaskin skulle jag hellre använda den än låta ngn annan rida min häst.

Lilla du, varför är du så väldigt, väldigt arg? Ingen tvingar dig att använda skrittmaskin, och du måste väl trots allt inse att det inte är något tortyrredskap som diskuteras...

Nä ingen tvingar mig att göra de hellt klart men de var dock inte de den sista diskutionen handlade om att en preson säger att jag är en idiot för att jag har min uppfattning om skittmaskiner det här är en sida där man diskuterar om olika saker och ämnen då tycker jag att man ska få säga sin sak utan att man ska bli kallad idiot!

Skulle det dimpa ner en skrittmaskin vid vårt stall skulle min häst absolut få gå där!
Min häst är rätt så tråkig i hagen, hon lunkar bara till närmaste hötuss och drar kanske 1-2 galopprepor om dagen. Att låta henne marschera på en stund varje dag helt fritt, utan belastning på ryggen eller någon som ska styra tror jag vore nyttigt. Jag tror också att hon skulle trivas just med att gå "runt runt" i trygghet hemma på gården och bara koncentrera sig på att röra sig och inte fundera på allting annat då hon annars är den som alltid håller ordentlig utkik när man är ute.

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama