Skrittmaskinens vara eller icke vara

Sv: Skrittmaskinens vara eller icke vara

Vi har en pâ vârt stall med tak, min häst gâr i den mest pâ vintern när det inte finns grâs att äta ute, det blir lite omväxling och ja, helt ok, ingen häst hos oss har farit illa av den

Jag tycker skrittmaskinen verkar vara en suverän uppfinning. :)
Naturligtvis som komplement till hagvistelse och ridning (eller körning).

Tänk om man kunnat sätta in hästen där 2-3 gånger om dagen alla de gånger veterinären ordinerat boxvila samt skritt vid hand 15 min x 2. (har haft konvalecent i nästan ett år) :(
Jag har ingen möjlighet att åka till stallet flera gånger om dagen men eftersom vi har full service i vårat stall så hade det varit praktiskt genomförbart att den som har stalltjänsten också tar in och ut ur skrittmaskinen.

Nu är min häst jättesnäll att leda, även om han har stått i box eller minihage flera dagar. :bow:
Men alla hästar är inte det och då är skrittmaskinen en säkerhet.
Sen är det bra om hästen absolut måste gå på helt jämt underlag.
Is och snöfritt är det också.

Jag skulle vara jätteglad om jag hade tillgång till skrittmaskin.

Tydligen så finns det både bättre och sämre varianter av skrittmaskiner. Jag har alltid varit negativt inställd till skrittmaskiner pga att den enda jag har sett var otroligt liten med trånga fållor och dessutom på asfalt.. Kändes mindre trevligt. Men den Martha visade verkar vara en av de bättre. Om den stod utanför mitt stall skulle jag kanske tom kunna tänka mig att använda den..
Jättebra att maskinen byter varv så ofta som man önskar. Hade inte en aning om att det fanns maskiner som gjorde det.
Man lär sig nått nytt varje dag. :)

Hm, ha eller inte ha. Svår fråga. Personligen skulle jag aldrig bya hästarnas hagvistelse mot 1 h i skrittmaskin. Hästarna måste få röra sig som dom vill, busa, beta, sova, leva ett hästigt liv.
Däremot så är det, som många andra säger, ovärderlig vid konvalecens mm då hästen inte har någon möjlighet att rusa runt.

Skulle inte ha något emot att ha en skrittmaskin tillgänglig. Att hästen kan få röra på sig samtidigt som man själv står brevid och t.ex. läser på läxor eller något, vilket är svårt att göra om man ska promenera eller rida hästen. Men att byta ut hagen mot en skrittmaskin skulle jag aldrig göra!

Jag kan inte påstå att jag har någon direkt erfarenhet av skrittmaskin. Men jag har också två sidor av det hela.
Ena sidan säger NEJ det verkar jätte uttåkande att bara gå runt, känner jag mina hästar rätt så skulle de lägga sig ner och sova.. ;)

Andra sidan säger JA det är ett jätte bra träningssätt och jag skulle nog tycka det var ett 'måste' om man hade massa hästar eller som martha konvalcenter..är ju inte så lätt att hinna med allt och alla.

Jag skulle nog vilja göra en annorlunda typ av skrittmaskin som var stoooor och gick runt i skogen upp och ner o hit och dit men det är ju en helt annan femma :angel:

*lånar*

Det enda negativa med skrittmaskin är vändingarna!
Är det bra underlag så ser jag det som ett utmärkt sätt för hästen att få röra sig lite extra!

jag rider alltid min häst på förmiddagen. skulle vara GULD att låta henne värma upp utan utrustning i 30min å sen rida eller tömköra!
Hon har känslig rygg å behöver röra sig utan ryttare!
Vi har ingen volt eller ridhus, så hon rids alltid ut eller på galoppbanan.
Hon går i hagen 5-6 på morronen till 13-14 på em. Om hon skulle fått gå på en walker typ 17 så skulle ju det varit guld det med :)

Sen är det ju en säkerhetsgrej, vissa hästar GÅR INTE att leda när de har vilat eller är konvalicenter... bättre att kasta ut dem på walkern då!

Sen om man någon dag inte kan komma till stallet så är det ju bra för hästen att få röra sig!
Vissa här verkar tycka att man ALLTID ska ha tid för ett djur man har köpt (tagit på sig ansvaret att ta hand om)... men ibland blir man sjuk... ibland krockar jobb (jag har jobb 8-22 vissa söndagar)... även då är det ju bättre om hästen får gå 30 min-1h på för å eftermiddagen på en walker...

Om det är dåligt underlag i hagen så att man inte KAN släppa ut hästen så är walker bättre...

SJÄLVKLART ska det inte ersätta ridning(tömkörning eller vad man nu gör)/hage jämt, men KOMPLETTERA!

De hästar som jag har sett på walker är alla galopphästar, vissa ÄLSKAR å gå på walkern... piper å hoppar å bockar... tyvärr fick ju inte alla gå i hagen.. men tänk om de bara hade fått gå sitt träningspass på 30min??? kul liv... tack vare walkern fick de ju iaf komma ut!!!!

tomten kommer ha en låååång lista från oss på buke i år :devil:

Senast ändrad:

Jag har tillgång till en walker som är 50 m i diameter och den är guld värd! Min häst går i hage hela dagen,men ibland räcker inte tiden till för ridning,så då får han gå där medan jag mockar eller så. Han tycker det är jätte kul! Den är datorstyrd så man kan ställa in olika tid och tempo och den byter varv med jämna mellanrum. Ibland har vi stoppat in bommar som dom fått trava över,under övervakning förstås. Den får ju aldrig ersätta utevistelse men som komplement och till konvalecenter och unghästar är den ovärderlig! :) Tycker jag iallafall! :banana:

Såg ni inte malin Baryards program när de visade Flippan i skrittmaskinen! Flippan älskar att gå i skrittmaskinen och blir sur och grinig om hon inte får gå där!

Tror att glada välskötta hästar tycker om den typen av motion, de ser det inte som vi gör och de ser inte på motion som vi gör heller!

Håller helt med dej
den är verkligen guld värd, och så är den ju störst i sverige också ;)

Jag skulle älsak att ha en sådan. *drömmer mig bort* Stalklet jag står i nu har inte de jätteroligaste hagarna direkt eftersom det är ett vinterstall enbart. (ode vill inte ha några hästar på sommaren) så en skrittmaskin skulle vara helt underbar att ha.

Jag skulle jätte gärna vilja ha en skrittmaskin. Då min häst bara kan gå ute till 3 på dagarna för att det inte finns nåt att äta och det är omöjligt för morgonfodraren att släppa ner allt hö till alal hästar varje morgon. Så 3 kommer dom in.

Skulle passa mej perfekt att ha en skritt maskin att låta hästen gå i medans man mockar. Sen kan man ta in och sadla och sen endast skkritta fram 10 min. Då vi har tajt med ridhustider vore detta perfekt. Hästar är djur som är vana att röra på sig hellre runt runt i en maskin än att stå å glo rätt in i väggen.

Messy skrev:

Oj, ser att det låter lite bryskt. Jag bor på egen gård med stora hagar och har möjlighet att ha dom på stora arealer hela året. Tycker då att det är bättre att ha dom i hage. Eller att ta sig tid att skritta dom. Har man ont om tid så kan man ju ta en hand häst med sig. Så för min del så fyller den ingen funktion. Det gör därimot 14ha hage. Tycker jag.

åke skrev:
Oj, ser att det låter lite bryskt. Jag bor på egen gård med stora hagar och har möjlighet att ha dom på stora arealer hela året. Tycker då att det är bättre att ha dom i hage. Eller att ta sig tid att skritta dom. Har man ont om tid så kan man ju ta en hand häst med sig. Så för min del så fyller den ingen funktion. Det gör därimot 14ha hage. Tycker jag.

men tycker du att det är ett dåligt alternativ för "alla" eller vad det bara för just dig du tänkte?

på vintern tex när (om) man tar in dem när det blir mörkt så kan det ju va nice för hästarna att få gå i 20-30min på kvällen :)
vissa hästar rör sig ju bra i hagen å vandrar, andra står ju som fån vid grinden :cool:

Jag tycker att skrittmaskin är jättebra. Hade praktik i ett tävlingstall där alla hästar gick 1-2 timmar om dagen i skritten, några timmar i hagen och så en ridtur ut i skogen. Det funkade finemang, det var glada hästar vi hade å göra med.

Dessutom har jag hört från många som använder skrittmaskin och har typ ett dussin hästar att skador på kotor, senor, leder, ja benen överhuvudtaget har minskat, gallorna har gått ner till nästan ingenting så jag tror på skrittmaskiner...!

Självklart inte som ersättning för hagvistelse.

Messy skrev:
men tycker du att det är ett dåligt alternativ för "alla" eller vad det bara för just dig du tänkte?

på vintern tex när (om) man tar in dem när det blir mörkt så kan det ju va nice för hästarna att få gå i 20-30min på kvällen :)
vissa hästar rör sig ju bra i hagen å vandrar, andra står ju som fån vid grinden :cool:

Jag tycker att det dåligt jusst för mig. Kan förstå att andra kan tycka det är bra. Så jag är ingen motståndare till skrittmaskinen. Visst kan den vara till både nytta och glädje till många. Ser egentligen ingen skillnad på maskinen och longering om man skall syna lite grovt.

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama