Skrittmaskinens vara eller icke vara

Skrittmaskin där hästar går lösa?
Karusell har jag sett... skulle ni kunna visa bilder/sidor med olika varianter på skrittmaskiner?

Sen till att det är monotont... Om man nu ändå sitter här och överför sina känslor på hästen... Ofta när jag promenerar iväg nånstans, så tänker jag på allt annat än omgivningen... hade nog lika gärna kunnat gå runt kvarteret flera varv :)

Jag tror hästarna slappanar av för de behöver inte ha jättekoll på omgivningen men får röra på sig, lite hästmeditation kanske?

Skrittmaskinen är nog utomordentligt bra till att motionera hästar som inte kan/finns tid till att motionera på annat sätt, så tummen upp för det.

...men den känns så himla opersonlig... typ ett ekorrhjul modell: Häst. :(

Tycker det är jättebra som KOMPLEMENT till ridning, hagvistelse mm o som konvalecentmotion. Däremot om man börjar låta hästen gå i karusellen flera dagar i veckan istället för att rida, då tycker jag den missbrukas.

Där jag stod uppstallad innan vi skaffade eget fanns en skrittmaskin, och om jag kom ut på em/kv efter att hästarna kommit in från hagen brukade jag låta pålle gå i den medan jag mockade o gjorde oirning mat mm, dvs ca. 20 min. PÅ så sätt fick han en extra skrittstund innan den vanliga framskrittningen, o det kändes enbart som positivt.

Saknar den dock inte nämnvärt sedan vi flyttade - saknar ridhuset mkt mer, särskilt nu när det är mörkt o kallt. Men, det är klart om någon bara kom o GAV mig en hade jag absolut använt den på ung samma sätt som tidigare.

Anna-Karin

Så det är staketet som "puttar" hästarna vidare?
Någon nämde hamsterhjul tidigare.. Du vet väl att hamstrarna springer i den frivilligt? Så illa är det ju inte.
:bump:

Det finns hästar som går runt en massa i sin box också. Jag tror de skulle mycket hellre gå i skrittmaskin.
Skrittmaskinen verkar vara ett vettigt komplement.

Ja, man har en maskin i mitten som för grindarna framåt...jag kan t ex ställa in den så att den går 4 minuter åt ena hållet sen vänder den och går 4 minuter åt andra hållet, detta kan man ställa in upp till 20 minuter(alltså 20 min åt ena hållet o 20 åt andra) sen kan man ställai hur fort det skall gå, olika hästar vill ha olika tempon i t ex skritten....jag kan ställa in så att dom skrittar t ex 5 minuter sen så ökar maskinen takten så jag kan få jogg i 5 minuter...sedan vänder den 5 minuter skritt-5 minuter jogg...och så håller den på..

Om man har som jag en massa konvalecenter som skrittats i kanske 2 månader så kommer ju den dagen då man skall börja trava, oftast skall man då börja med traven i 5 minuter och sedan öka 5 minuter i veckan tills man är uppe i 40 minuter trav...då får dom börja sin "jogg" i walkern, när dom är uppe i 15 minuter så sätter jag vagnen på dom och börjar köra istället...eller när dessa hästar skall "vänjas" in i hagen igen, då får dom gå ocj skritta o jogga om vartannat innan så dom är varma innan hagen kallar..på så sätt är dom lugnare och skador förebyggs, som sträckningar osv...

Dom som säger att skrittmaskinen är hemsk, dom vet inte vad dom talar om och jag tror ingen av dom övht haft möjligheten att prova och se alla fördelar den kan ha.

en häst som kommit direkt från tävlingskondition och skadar sig så den skall stå i box kanske en vecka och sedan skrittas i 2 månader, den skritten i vagnen är inte mycket att hänga i julgranen då dom nästan alltid är överenergiska, i walkern går dom avslappnat + att dom har möjlighet att bralla ur sig lite...för att inte tala om att vara ute och skritta i vagn på sommaren när alla broms o skit hugger köttbitar ur dom....det GÅR nästan inte att köra dom i skritt då...dom blir galna...i walkerna är dom fria att hugga sig i sidorna, slå med svansen(som inte är så bra vid körning då dom kan ta tömmen när dom viftar, och blir då rädda när tömmen fastnat under svansen)

Jag har BARA fördelar att berätta, och skrittmaskinen är nog bland det bästa investeringar jag gjort......

Jag tillhör väl dom som inte tycker att en skrittmaskin ska ta över motionen av häsatr för ägaren inte har tid att rida hästaen.Men är hästen skadad i senor akn det ju inte vara fullt så bra att gå runt runt å slita på innerbenen.
Måste ju va bättre att köra ut hästen i en hage likastor som en box.
Är ju inge skillnad då att ha dom inne som ute.
Bara att ute får det se massa saker och blir stimulerad.Inne uttråkad och får inge sol på sig och kan få olater.
Men ibland kan det vara bra som en del i träningen gillar skrittmaskiner som har vatten upp till haserna på hästarna då får dom bra träning köra så 1 gång i veckan kan vara bra men inte 3 ggr om dagen.Det är MIN åsikt tackar för mig!! :)

:D :D

Till Martha, är det vanligt att hästarna protesterar och börjar bråka i den första gången?

Har fått tillgång till en maskin nu och jag tänkte prova att stoppa in min häst men är rädd för att hon ska stöka där inne. Tror att min fantasi är i vildaste laget iofs men du får gärna lugna mig :crazy: :o

Men en häst som skall SKRITTAS igång kan ju oftast vara i piggaste laget. Är det bättre att den går och studsar i andra änden grimskaftet än i en maskin?

Boxvila och boxhage är ju en helt annan femma.

Men läste du inte mitt långa inlägg :confused:
man kan ju byta var närsomhelst, varannan minut, var fjärde minut, var tjugonde minut........whatever you want.....att gå i en liten hage är inte alls samma som att belasta senor i en walker, dessutom får mina gå i en liten hage OCKSÅ, men senan bör belastas kontiunerligt vilket den inte gör i en minihage...

Ponte: Dom första 5-10 minuterna kan dom bli lite förvirrade, men dom lär sig väldigt fort..sen hör dom på "klicket" innan den stannar och byter varv :D så då stannar dom så snällt och vämtar tills den går igång igen...JAG har aldrig haft några större incidenter i min walker...nån grind kan dom ju sparka ner(med frambenen) i örvrigt brukar det inte hända någonting....bara att köra på :)

Nu överför ju du dina tyckanden och tänkanden på hästen. Du tycker det är tråkigt med träningscyckel och fått för dig att hästen därför ochså uppfattar det som monotont.
hälsningar gulan fd.gulla

Jag skrev också att alla hästar är olika, det finns säkert jätte många hästar som tycker skrittmasiker är kul, men jag ser hälre att min häst för skrittas på annat sätt. det är bara om jag inte hade någon möjlighet att alls skritta pållen så skulle jag väl tänka mig en skrittmaskin.

Det verkar vara en toppen uppfinning, men i mina ögon är den tråkig och lite läskig. Kan inte hästarna fastna i dom? :confused: på travbanan här i stan har dom ju skrittmasikner och dom ser otroligt läskiga ut, som om hästen skulle kunna fastna med benen.

Jag vet inte hur den ser ut, men i min kan dom inte fastna, skulle dom stegra sig över grinden och fastna så släpper grinden ner i backen direkt, sen är alla grindar ledade så slår dom så svänger det bara......

Om du har en häst som är van med skrittmaskinen som kan gå där samtidigt med din i början så brukar de ganska fort kolla in vad/hur kompisen gör och lugna sig snabbare =)

Jo då jag läste dett lååååånga inlägg :)
Vad bra att dina får gå i en liten hage det gör mig gott :)
Men jag tycker att man ska ta sig tiden att g å ut med sin häst en stund istället för att ha dom i en skrittmaskin.Det är de bästa för hästens ben.
Skrittmaskin kan man använda nån gång i veckan bara eller om hästen är allvarligt sjuk å ska gå i en skrittmaskin med vatten i.
MIN åsikt bara0)

Rent instinktivt så känner jag avsmak för skrittmaskinen eftersom jag tycker att det är sorgligt att vi kommit dithän att en maskin ska motionera våra djur. Tänk vad mycket mer stimulerande det måste vara om hästen fick komma ut på en promenad i stället. Men visst, i stora tävlingstall med stort antal hästar kanske det är ett måste i dag. Hoppas bara att det inte sprider sig till hobbyryttaren också precis som täcken på ute o inne året om, ständigt lindade ben, små grushagar, många o långa timmar inomhus i box etc etc har spridit sig till kreti o pleti.

I min värld behöver en häst stor rörelsefrihet, många timmar i friska luften, variation i arbete och miljö, social samvaro med andra hästar m m för att må riktigt bra. :bow:

fast "mina" har inga andra val....
dom som FÅR gå i hage går inte i walkern, visst...nångång kanske dom gör det. och ifall dom flåsar mycket när man kommer hem så kan jag skicka ut dom i walkern en stund...ATt gå med en hingst som inte fått gå i hage på kanske 3 månader är inte så kul...det är heller inte kul att sätta på vagn med käk,slagrem och ett ständigt passande så dom inte ballar ur...i walkern kan dom bralla bäst dom vill, där är dom mycket mer fria än i vagn....

Min häst har stor hage, och är ute de flesta av dygnets timmar. Ändå går han i skrittmaskinen nästan varje dag. Varför? Han börjar bli lite till åren kommen, och behöver två lättare pass om dagen, för att hålla ben och rygg fräscha. Hur många människor med normala arbetstider kan rida/promenera både morgon och kväll??

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur