Ja, man har en maskin i mitten som för grindarna framåt...jag kan t ex ställa in den så att den går 4 minuter åt ena hållet sen vänder den och går 4 minuter åt andra hållet, detta kan man ställa in upp till 20 minuter(alltså 20 min åt ena hållet o 20 åt andra) sen kan man ställai hur fort det skall gå, olika hästar vill ha olika tempon i t ex skritten....jag kan ställa in så att dom skrittar t ex 5 minuter sen så ökar maskinen takten så jag kan få jogg i 5 minuter...sedan vänder den 5 minuter skritt-5 minuter jogg...och så håller den på..
Om man har som jag en massa konvalecenter som skrittats i kanske 2 månader så kommer ju den dagen då man skall börja trava, oftast skall man då börja med traven i 5 minuter och sedan öka 5 minuter i veckan tills man är uppe i 40 minuter trav...då får dom börja sin "jogg" i walkern, när dom är uppe i 15 minuter så sätter jag vagnen på dom och börjar köra istället...eller när dessa hästar skall "vänjas" in i hagen igen, då får dom gå ocj skritta o jogga om vartannat innan så dom är varma innan hagen kallar..på så sätt är dom lugnare och skador förebyggs, som sträckningar osv...
Dom som säger att skrittmaskinen är hemsk, dom vet inte vad dom talar om och jag tror ingen av dom övht haft möjligheten att prova och se alla fördelar den kan ha.
en häst som kommit direkt från tävlingskondition och skadar sig så den skall stå i box kanske en vecka och sedan skrittas i 2 månader, den skritten i vagnen är inte mycket att hänga i julgranen då dom nästan alltid är överenergiska, i walkern går dom avslappnat + att dom har möjlighet att bralla ur sig lite...för att inte tala om att vara ute och skritta i vagn på sommaren när alla broms o skit hugger köttbitar ur dom....det GÅR nästan inte att köra dom i skritt då...dom blir galna...i walkerna är dom fria att hugga sig i sidorna, slå med svansen(som inte är så bra vid körning då dom kan ta tömmen när dom viftar, och blir då rädda när tömmen fastnat under svansen)
Jag har BARA fördelar att berätta, och skrittmaskinen är nog bland det bästa investeringar jag gjort......