Skrittmaskinens vara eller icke vara

Kan nog säga att jag är mer emot än för skittmaskin har man fler hästar så får man ju se till å ta hand om dom!!
man köper väl inte fler djur än man har tid med???
jag har säjlv 4 fullbloadshästar skulle dock aldrig ta in dom i en skittmaskin allt tar sin tid!!
hur skulle ni tycka att de var och gå en sån och inte veta var off knappen var???
Sen med tanke på olycker som har hänt!!
nejj tack den kan jag vara utan!!
tror inte heller att hästen har så kul i sej! :confused:

Har du haft dina hästar i en walker nångång???
..om det är "roligt" man skall eftersträva så finns det nog ganska mycket en häst tycker är roligare än att ridas...runt i en manege, runt en travbana, hoppa över hinder, göra en massa onödiga rörelser...och jag tror faktiskt inte att dom tycker att det är tråkigt att gå i en maskin, isåfall skulle dom vägra att gå in...har aldrig haft nån häst som vägrat gå in i walkern, däremot har dom vägrat gå ut i hagarna när det är lerigt..
Självklart så skall man ju bry sig om sina hästar, men ibland är omständigheterna inte normala som det finns vissa inlägg på tråden som folk berättar.

Jag skulle vilja ha en skrittmaskin men tomten var lite snål i år. Dessutom skall det kanske byggas en i sommar på det stallet jag står i så :banana: :banana: hoppas att tomten ser och förverkligar den.

Kram Favina :bump:

OK, Jag trodde att en skrittmaskin var farligare än så :D

Har aldrig använt mig av någon så jag vet inte, och har bara sett dom ¨på avstånd. aldrig vart inne i en och kollat och kikat, Kanske borde ta och göra det så kanske man ändrar uppfattning. :idea:

Har svårt att tänka mig något tråkigare än att gå runt runt runt runt. Har man inte tid att vara med hästen så kan man lika gärna skita i det.
Niklas

tror du att det är roligare att gå runt i en rundcorall då??
..eller att leka följa john??
det hästar tycker är roligt är att vara hästar...rolighetsfaktorn tillsammans med oss är nog föga :crazy:
Jag tror inte det är för folk är lata som dom använder walkern, utan som ett komplement till träning...och som jag för mina konvalecenter...jag använder inte min walker för att "träna" hästarna.....och jag vet inte om du läst alla inläggen för att dom skulle tycka att det är tråkigare än nåt annat har jag aldrig uppfattat det som...hästar vandrar bakom varandra, det görs även i walkern..
Men jag har aldrig mina så länge som 1 timme åt gången, utan mellan 20-30 min åt gången....längre tid blir lite tradigt för dom på en gång.

Kan nog säga att jag är mer emot än för skittmaskin har man fler hästar så får man ju se till å ta hand om dom!!
man köper väl inte fler djur än man har tid med???
jag har säjlv 4 fullbloadshästar skulle dock aldrig ta in dom i en skittmaskin allt tar sin tid!!

Hur länge skrittar du fram och av vardera hästen? *nyfiken*

Jag har heller inget behov av en walker när jag inte har konvalescenter, men jag kan ju säga att om jag hade fyra exemplar av min valack skulle jag pistolhota tomtejäveln att ge mig en walker :devil: Han ska nämligens krittas fram avsuttet i minst 20 minuter, och sen lika lång avskrittning avsuttet. Det är 40 minuters promenerande per pass. 40 min * 4 = 160 minuters promenerande per dag för att ens kunan rida. Det är nästan tre timmar det..

I det läget skulle jag gärna ha en walker, så kunde häst 1 gå i walkern medan jag t ex mockade, sen stoppar jag in häst två och tar ut häst ett och gör klar den,s krittar fram avsuttet tio minuter och rider sen. Hem, in med häst ett i walkern för avskrittning, in med häst tre i walkern för framskrittning och ut med häst två för träning.

Och den där fram och avskrittningen går inte att 'byta' mot hage tyvärr, utan det ska marscheras på i god skritt i marschfart, och jag vet inte om mina hästar är atypiska, men endera LULLAR de i skritt i hagen elelr så röjer de enligt devisen "fullt ös medvetslös". och de har stoora, kuperade hagar och är ute 12 - 14 h/dygn. Men det hjälper inte, fram och avskrittningen vid hand kommer jaga ldrig ifrån. Och tack vare att valacken är 'rygghäst' så kan man inte skritta fram uppsuttet eller minska ner den avsuttna fram och avskrittningen.

Sen, visst, mans ka inte ha fler hästar än man har tid med - men under resans gång kan saker ändras, och ska man då sälja av för att en häst nu tar dubbelt så lång tid och då ska en annan bort så det blir jämnt med tiden igen?

Samma sak när det gäller skrittpromenerande vid skador. Jag vet inte hur många gånger jag fått rek "Boxvila, och så skrittpromenader vid hand, börja med tio minuter/dag och öka på så du tillslut går 1 - 2 timmar per dag" eller "Boxvila, men så mycket skritt vid hand det är möjligt".

JAG har fortfarande inte problem med det, få hästar (2), snällt schema och massor med tid över. Men om jag jobbade heltid skulle jag tycka det var SUVERÄNT om hästen kunde gå i walkern på morgonen, lung och em, och så promenerar jag den på kvällen. Jag tror faktiskt HÄSTEN också skulel föredra walkern framför stirra i boxväggen.

Och jag vill se den chef som beviljar betalt ledighet för att gå runt och promenera en häst ;)

Så jag tycker inte man ska vara så kategorisk. Jag var det förr, innan jag studerade en walker på närmare håll, och innan jag fick en massa konvalescenser med det där med "Så myckets kritt osm möjligt".

Dessutom, i min valacks fall så skulle den vara bra att komplettera uppsutten igångskrittning med, eftersom han int ska skritta så mycket uppsuttet. Och nu kan jag bara tala för honom, men han ser inte direkt ut och tycka att promenerande vid hand är sådär direkt mentalt uppfriskande heller. Han har sett vägen tusen miljarder gånger och kan minsta lilla stubbe (nej, det finns inga andra att välja på om man ska skritta max en timme) och går mest och lallar.

Dessutom, tittar man på de flesta hästar i hage så är MONOTONI ledordet. De lallar runt och gör samma sak och ser samma sak dag ut och dag in. Däremot har de ett VAL, de kan bestämma om de ska gå eller ej, åt vilket håll, de kan kolla om det mot förmodan hänt nåt kul i hagen under natten etc. Det valet har de inte i walkern och därför får walkern aldrig enligt mig ersätta hagvistelse, men som KOMPLEMENT och som ene xtra RESURS när det gäller konvalescenter så jatack.

Roligt??de var ingen som sa något om roligt kul däremot!!
Jag ser som så har man inte tid men sina djur ska mna inte ha djur!!
Tror nog att hästen tycker det är roligare att gå ut oskogen än att gå i en skittmaskinl,.
nää visst vissa hästar kanske inte tycker om att gå in i en skittmaskin men vad gör de flesta meännsikor när hästarna inte gör som dom vill??
tvingar in dem med slag skrik eller liknande!!
Sen finns de hästar som tycker att det är jävligt kul att koma ut som våra hästar de älskar de!!

Jag brukar skittafram en 15-20 min beroende på rid pass osv!!
Kan tex berätta om en olyka som hände i sommras var i ett hoppstall här nere i skåne dom hade själv inte tid att motionera sina hästar så dom satte in en häst i skrittmaskinen *har fått höra ett de finns en del olika maskiner*men deta var en sån där hästen går lös!
dena hästen som hade en väldigt stor villja beslutade sig själv efter ca 10 min att han inte tänkte gå där med så han stannade mitt i maskinen maskinen rullade på hästen ställer sig på bakbenen och ramlar typ över på sidan på något konstigt sätt såg de inte själv men vi fick hjälpas åt och ta ut hästan!!
har hänt att hästar som har fastnat lite hur som hellst innan oxå1!
Hästen som råkade ut för olyckan blev aldrig bra fick mycket ont och psyket efter olyckan hade försämrats så dom var tvungna att ta bort honom!!

fast folk var och såg till hästen*somvar själv i skittmaskinen så händer allt så snabbt!
vill oxå tillläga att han hade gått i maskinen innan!!

Nu försöker du undvika min fråga!

Skulle du ha tid att leda dina hästar i skritt minst 20 minuter före och 20 minuter efter du ridit? Du får ju lägga dit 5-10 minuter uppsutten skritt med innan du rider.

Har du den tiden att lägga om det skulle bli aktuellt, dvs att leda varje häst minst 40 minuter i anslutning till varje ridpass, och då är minst 20 minuter av dessa INNAN du ens kan sitta upp och skritta 5-10 minuter uppsuttet?

Har du 3 h per dag att leda runt hästar på, UTANFÖR ridningen? Om du inte har det, säljer du då av hästar, eller skulle du kunna omvärdera skrittmaskin?

Jag säger inte att endera svaret är rätt eller fel, jag bara pekar på att man måste försöka se längre än till enhästägaren med en normal häst.

JAG skulle inte ha tid att ha fyra hästar i ridning om alla var rygghästar a la valacken som krävde 20 minuters promenerande vid hand före och efter jag satt upp. Då skulle mina dagar helt enkelt inte räcka till och jag skulle endera få skaffa en walker, en liten skötare som promenerade hästarna åt mig eller gå ner i träning på hästarna så det bara går max 2 hästar/dag. och då är ju frågan om jag går ner i träning om jag verkligen inte har mer hästar än jag klarar av? Och vad skillnaden är mot att stoppa dem i walkern eller ha en skötare som leder?

Förresten Marlon - ang skador. Jag vet TVÅ hästar som skadat sig svårt uner framskrittning med. Den ena halkade på våta löv och gick ikull och bröt sig alldeles. SKöts på plats (matte åkte ambulanshelikopter till intensiven med krossat bäcken eftersom hon hamnade under hästen när den stöp i backen). Den andra hästen skyggade för något som ingen än idag vet vad det var, halkade och gick omkull och skadade sig svårt. Kom tillbaka dock, men stod ett ÅR på boxvila.

Och så har vi Ryttaren på Strömsholm som blev förlamad under skritt på lång tygel, varvid Strömsholm nu förbjudit skritt på lång tygel utomhus för att minska risken för en ny olycka.

(och jag har en permanent ryggskada efter en avskrittning på lång tygel som inte riktigt blev som jag tänkt mig. Jag låg på kirurgakuten och knaprade morfin ett bra tag efteråt och ryggen blir aldrig bra. Detta skulle dock INTE få mig att tycka att "avskrittning elelr skritt på lång tygel är livsfarligt och sådant ska man inte syssla med!")

Skador kan JÄMT hända, man kan ALDRIG gardera sig. Däremot bör man ju se till att minimera risken så gott man kan, t ex genom att ha en walker som är såpass 'säker' som de kan bi. Det är ingen garanti, men det är en bit på vägen.

Om dom inte FÅR gå ute i skogen då...om dom måste ha enbart PLANT och FAST underlag :confused:
..klart då kan man ju gå på vägen med dom så har dom alla BILAR och trafiken att titta på :angel: :angel:

Förmodligen så var det folk som inte kan läsa en häst som stoppade in den i walkern...på alla mina år med maskinen har det inte hänt en enda gång något allvarligare än att grinadar far ner...troligtvis hade hästen ont och reagerade då med att vilja ta sig ur...sånt måste man som hästmänniska kunna se på en häst...en normal häst gör inte på det viset...en häst som tydligt visar att den vantrivs i en walker skulle inte hos mig få vara i den iallafall......men den dagen har ännu inte kommit...däremot så finns det hästar som har ont lite längre efter typ en operation, så säg att den skall börja skrittas efter 3 dagar en vet rekommendationer....men har den ont då så får den ju naturligtvis inte gå i walkern utan man väntar tills den är smärtfri.Alla hästar är inte lika....

Jag undrar också vad folk lever på?? :confused:

Visst skulle jag gärna promenera hästen tre gånger om dan, men det går faktiskt inte, för jag måste sköta mitt jobb och mitt hem också.

Hagvistelse ser jag som ett absolut måste för mina hästar, men det ersätter inte skrittmaskinen, eftesom hästen inte rör sig "ordentligt" i hagen, hur stor den än är...

Tänkte bara skriva att jag tycker att du, Alexandra, och Gulan har mycket kloka inlägg. Thats it.

De handlar inte bara om promenader utan skittafram!!
jag går i skolan 8-16 varje dag och 5 gånger i veckan!!
jag ser i allfall så här att jag tycker INTE om skittmaskiner det är min syn på de hella!

nää de göra jag inte!
jaa de har jag tid med!!
Visst jag går i skolan från 8-16 fem dagar i veckan vissa dagar så ridshästarna av mig eller min syster eller av någon annan men jag har tid att gå med dom eller bara skrittta dem 20 min ja!!
förutom skolan så är hästar mitt liv efter allt som har hänt med dessa maskiner så skulle jag inte få för mig att sätta in MINA djur i något sådant!!
Jag skulle mycket helldre lta en tjej rida mina hästar än låtta dem gå i en skittmaskin!!
Deta är min syn på de här med skittmaskin visst fasen kan de hända olycker när som hellst men då skulle man inte kunna skittafram ne häst i heller!
jag har ramllat av hur många gånger som hellst har klittna knän ett snet revben osv och är 18 år såna smälla får man ta men som sagt jag personligen är EMOT skrittmaskiner och är emot de männsikor som kanske inte ORKAR skitta fram hästen och tar maskinen för och ta sig en cigg istället!!

hur skulle världen se ut om alla tänkte likadant!! :bump:

jaa de har jag tid med!!
Visst jag går i skolan från 8-16 fem dagar i veckan vissa dagar så ridshästarna av mig eller min syster eller av någon annan men jag har tid att gå med dom eller bara skrittta dem 20 min ja!!

Nu yrar du i nattmössan? : :confused:

4 stycken hästar sa du. Säg att de rids 30 minuter per dag (kort ridtur, men struntsamma) 30 * 4 = 120 min = 2 timmar.

Promenad 20 min innan och 20 min efter efter ridning = 40 minuter

40 minuter * 4 = 160 minuter = nästan 3 h, och eftersom det var MINST 20 min före och efter så säger vi 3 h

2 h + 3 h = 5 h.

Plus rykt, stallskötsel, fodring etc.

Du slutar skolan klockan 16. Vi låtsas stallet ligger intill skolan så du är direkt i stallet efter skolan. Klockan är 16. 5 h senare är klockan 21.00.

Du har nu bara motionerat hästarna, du har inte ryktat,s adlat, mockat, fodrat etc. Men vi låtsas att dud elar upp det så du går upp i gryningen och lägger några timmar innan skolan med.

Och du påstår att du skulla ha TID? Skitsnack! Visst, säg att hästarna går varannan dag, det är 2 hästar/dag, men du rider säkerligen mer än 30 minuter total tid iaf, och som sagt, du ska klämma in läxläsning, mat, stallskötsel, vänner & familj också.

Dessutom, om din SYSTER eller någon annan rider hästarna, hur kan DU då säga att DU aldrig skulle ha mer hästar än DU hade tid med????

Nä, lite mer insyn i verkligheten vore trevligt att se.

Hjälp! När man läser dina inlägg så tror man nästan att det är en häststrimlare eller en ponnystrypmaskin som diskuteras ;)...

Självklart tycker vi alla olika, men tar du inte i väl hårt mot en harmlös uppfinning, som dessutom kan vara till stor nytta både för den som har många hästar att rida samt för konvalecenter och som komplement till ridning?

När jag hade min häst i ett stall som hade skrittmaskin fick han gå i den ca 20 min om dagen FÖRUTOM hagvistelse och ridning med allt vad det innebär av fram och avskrittning. Jag såg bara de extra 20 minuterna som bonus, och hästen (liksom alla hästar jag sett i "karusellen") verkade tycka det var en prima sysselsättning.

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur