Kan nog säga att jag är mer emot än för skittmaskin har man fler hästar så får man ju se till å ta hand om dom!!
man köper väl inte fler djur än man har tid med???
jag har säjlv 4 fullbloadshästar skulle dock aldrig ta in dom i en skittmaskin allt tar sin tid!!
Hur länge skrittar du fram och av vardera hästen? *nyfiken*
Jag har heller inget behov av en walker när jag inte har konvalescenter, men jag kan ju säga att om jag hade fyra exemplar av min valack skulle jag pistolhota tomtejäveln att ge mig en walker
Han ska nämligens krittas fram avsuttet i minst 20 minuter, och sen lika lång avskrittning avsuttet. Det är 40 minuters promenerande per pass. 40 min * 4 = 160 minuters promenerande per dag för att ens kunan rida. Det är nästan tre timmar det..
I det läget skulle jag gärna ha en walker, så kunde häst 1 gå i walkern medan jag t ex mockade, sen stoppar jag in häst två och tar ut häst ett och gör klar den,s krittar fram avsuttet tio minuter och rider sen. Hem, in med häst ett i walkern för avskrittning, in med häst tre i walkern för framskrittning och ut med häst två för träning.
Och den där fram och avskrittningen går inte att 'byta' mot hage tyvärr, utan det ska marscheras på i god skritt i marschfart, och jag vet inte om mina hästar är atypiska, men endera LULLAR de i skritt i hagen elelr så röjer de enligt devisen "fullt ös medvetslös". och de har stoora, kuperade hagar och är ute 12 - 14 h/dygn. Men det hjälper inte, fram och avskrittningen vid hand kommer jaga ldrig ifrån. Och tack vare att valacken är 'rygghäst' så kan man inte skritta fram uppsuttet eller minska ner den avsuttna fram och avskrittningen.
Sen, visst, mans ka inte ha fler hästar än man har tid med - men under resans gång kan saker ändras, och ska man då sälja av för att en häst nu tar dubbelt så lång tid och då ska en annan bort så det blir jämnt med tiden igen?
Samma sak när det gäller skrittpromenerande vid skador. Jag vet inte hur många gånger jag fått rek "Boxvila, och så skrittpromenader vid hand, börja med tio minuter/dag och öka på så du tillslut går 1 - 2 timmar per dag" eller "Boxvila, men så mycket skritt vid hand det är möjligt".
JAG har fortfarande inte problem med det, få hästar (2), snällt schema och massor med tid över. Men om jag jobbade heltid skulle jag tycka det var SUVERÄNT om hästen kunde gå i walkern på morgonen, lung och em, och så promenerar jag den på kvällen. Jag tror faktiskt HÄSTEN också skulel föredra walkern framför stirra i boxväggen.
Och jag vill se den chef som beviljar betalt ledighet för att gå runt och promenera en häst
Så jag tycker inte man ska vara så kategorisk. Jag var det förr, innan jag studerade en walker på närmare håll, och innan jag fick en massa konvalescenser med det där med "Så myckets kritt osm möjligt".
Dessutom, i min valacks fall så skulle den vara bra att komplettera uppsutten igångskrittning med, eftersom han int ska skritta så mycket uppsuttet. Och nu kan jag bara tala för honom, men han ser inte direkt ut och tycka att promenerande vid hand är sådär direkt mentalt uppfriskande heller. Han har sett vägen tusen miljarder gånger och kan minsta lilla stubbe (nej, det finns inga andra att välja på om man ska skritta max en timme) och går mest och lallar.
Dessutom, tittar man på de flesta hästar i hage så är MONOTONI ledordet. De lallar runt och gör samma sak och ser samma sak dag ut och dag in. Däremot har de ett VAL, de kan bestämma om de ska gå eller ej, åt vilket håll, de kan kolla om det mot förmodan hänt nåt kul i hagen under natten etc. Det valet har de inte i walkern och därför får walkern aldrig enligt mig ersätta hagvistelse, men som KOMPLEMENT och som ene xtra RESURS när det gäller konvalescenter så jatack.