Skrittmaskinens vara eller icke vara

Sv: Skrittmaskinens vara eller icke vara

önskar att jag hade en. Min veterinär säger att det skulle öka min hästs chanser rejält att bli frisk om han kunde gå i en skrittmaskin två timmar om dagen (alt att jag promenerar 2 timmar om dagen men det är tyvärr ohållbart för mig).Så jag är för skrittmaskin.

Ja nu säger jag bara vad jag anser.
jag tycker att den ser livsfarlig ut.En lathet för människorna,man kan väl longera eller ut o gå istället.Tänk om hästen snubblar till och dras med..jag vet inte bara en hemsk tanke (den kanske stannar om det händer något).Kan inte vara speciellt roande för hästen att gå runt runt bakom ett galler eller vad det nu är för modell. Har man en häst som är lite dålig vill man vara med och gå så man ser hur den beter sig etc.
Nej inget jag fastnat för iaf. :bump:

Fördelar är att hästen får en möjlighet att röra sej även när matte/husse inte är i stallet. Även om de kan tyckas tråkit, se på alla stackars hästar som går i minimala hagar som inte duger till annat än att ge hästen frisk luft. Skrittmaskiner är i mina ögon mycket roligare, o rörelse är alltid nyttigt :banana:

Nackdelar är väl just att vissa hästar kanske blir uttråkade av att gå runt runt.. Och så måste väl cirkelrörelsen innebära någon form av felbelastning på hästen? vet inbte hur det är, om skrittmaskiner går i båda varven men annars måste väl hästen bli överbygg på någon sida? *Funderar...*

Hursomhelst skulle jag inte tacka nej till lite extra rörelse för hästens del :bump:

i min kan dom inte fastna för grindarna är ledade, alltså om en häst stannar så glider bara grinden över hästen...sen går dom lösa i sina "fack"..den är datastyrd och jag kan bestämma tempo och när den skall byta varv...jag brukar ha 4 mon intervaller innan den byter varv och jaghar stockar i så dom inte går o "sover"....hästar är nöjda med att gå i walkern då dom är flockdjur och alltid har nån att "följa"..klart skall man inte överdriva och inte ha dom längre än ung 45 minuter åt gången...en kovnvalecent som kanske stått(skrittat) i 3 månader och skall börjas att jogga med fixar walkern också.....då får dom skritta i ca 20 minuter...sen kör jag jogg på dom kanske 2x 5 minuter...det är en ypperlig metod att få igång som...normalt när man börjar jogga så är 5 minuter ungefärs som att leka med döden :D ( på en travare som kommer ut o får börja jogga i vagn)
Sen ökar man bara på och efter 2- 3 veckor kanske dom joggar i walkerna 2x 20 minuter och då är dom såpass lugna att man kan sätta för dom i vagnen utan problem...Min walker är ovärderlig för mig och det har inte med lathet att göra och det är bara en enda hästa ( av ca 350-400 st) som har vägrat att gå in ibland och den hästen hade väldigt dåliga framknän...

Ska man skritta hästar på sommaren med alla bromsar o flygfän i vagn är också det förenat med livsfara, i walkern kan dom hinna klia sig och bli av med skiten, på vintern när det "ballar under" är det lättare för dom att gå när dom är lösa....senskador t ex hinner komma ut 2-3 ggr om dagen istället för bara en om man skulle köra dom...

Men som sagt, man skall inte överdriva, men en walker som komplement eller till konvalecenter är helt överlägsen

Min lille kotte skulle int tycka att det var kul att gå runt runt.Han skelle bli sne på mig då.Kotte vill gå i en riktig hage han.

Men om kotte var skadad och han skulle skritta 3 x 15 minuter om dagen då :D

pufffan skrev:
Min lille kotte skulle int tycka att det var kul att gå runt runt.Han skelle bli sne på mig då.Kotte vill gå i en riktig hage han.

man får ju absolut inte ha det istället för en hagen, men kan var bra att skritta fram eller av hästen i eller som kovnvalecent redskap. och till unghästar tycker jag den är perfekt.

och den vi har är 160 m i omkrets

http://www.aleback.se/index.asp
gå in på alebäxk i blider så ser ni några bilder på den ;)

Knapplån.

Har inte läst hela tråden.

men JAG avskydde förr skrittmaskiner och skulle inte vilja haft en om jag så fick den gratis.

IDAG skulle jag GÄÄÄÄRNA ha en skrittmaskin! Jag har stora, kuperade hagar där hästarna går ute länge osv, så det är absolut inte som ett substitut för dåliga hagar eller dålig hagtid. Men att kunna 'skritta fram' hästarna ordentligt där, skritta av dem ordentligt samt de dagar när det tyvärr inte finns tid för att rida, så skulle de kunna gå där medan jag mockade och fixade stallet t ex. Det är ju nämligen skillnad på 'gå i hagen skrittande' och 'marschera på lite skrittande'. Och om jag hade tid skulle jag VARJE dag promenera mina i minst 45 minuter i rask skritt för hand. Men tyvärr har jag inte den tiden alltid, och på vintern ställer underlaget till problem med.

Ett krav skulle dock vara att den gick att byta varv på, men det går väl på i princip alla? Och så att den skulle vara tillräckligt STOR, jag vill inte ha dem promenerandes på böjt spår med 10 meter i diameter utan skulle vilja ha MINST 20 meter i diameter, gärna lite till.

Tyvärr bara garvar tomten åt mig, så det lär väl inte bli någon skrittmaskin här är jag rädd =/

*lånar*

Jag skulle fruktansvärt gärna vilja ha en skrittmaskin, men det är ohållbart med tanke på att vi endast har tre hästar :smirk:. Hästen med ryggproblem ska gå så mkt som möjligt och jag har inte tid (eller ork) att vara ute och skritta ett par timmar samt rida/motionera på "vanligt" sätt. Speciellt inte nu när jag har börjat gymnasiet. Samma sak med unghästen, det skulle vara underbart för henne att gå i en sådan utöver träningen (som aldrig verkar komma igång...) och gammaeltanten med sina ben vill coskå ha en sån ;).

Fast jag ser framför mig Mulle-serien när han sovande släpas runt av grimskaftet i en skrittmaskin, min häst är så lat att det nog skulle bli så där med :D

martha skrev:
Men om kotte var skadad och han skulle skritta 3 x 15 minuter om dagen då :D

Då tar jag min kompis Kotte och GÅR med han. Hinner man int det så skall man int ha någon häst.

pufffan skrev:

Vilken tur att Kotte slipper gå i låtsas hagar så han rak ;)

Skrittmaskin är ju ett utmärkt hjälpmedel, så länge det inte helt ersätter vanlig motion för hästen.

Har jag möjlighet så går jag gärna en promenad med min häst de dagar han har ledigt.
Men ibland får han ju ledigt för att jag inte hinner rida, så då är det ju perfekt med skrittmaskin! :bow:
Jag mockar och han skrittar.

Och de som har många hästar, de har ju ingen möjlighet att hinna ut och skritta dem uppsuttet eller för hand alla ggr. Då är ju skrittmaskinen kanon!

Och de som hårdnackat hävdar att man aldrig ska ha skrittmaskin, de har ju aldrig försökt driva ett hästföretag och leva på det! För de som lever på sin hästverksamhet, de har konstant tidsbrist! Så är det bara! För skulle de höja sina priser på inackorderingar, tillridningar osv så de skulle ha tid att promenera med alla hästar som bara ska skrittas, då skulle jag och andra som anlitade dem inte ha råd att anlita dem!

Likaså att vara vuxen och inte ha obegränsat med tid för hästen varje dag, det är ju ngt som många provat på! Och de som då INTE provat på det, de ska nog ta och stänga brödkrossen och inte gnälla på de tidsbesparande saker man då kommer på! :angel:

Senast ändrad:

Fast jag ser framför mig Mulle-serien när han sovande släpas runt av grimskaftet i en skrittmaskin, min häst är så lat att det nog skulle bli så där med

Nu tror jag inte det finns så många skrittmaskiner kvar längre som man binder dom i ( jag tycker dom såg hemska ut) så stannar/sölar han så får han en grind i arslet :D

dom lär sig så fort....när walkern ska till o stanna så stannar hästarna innan den byter varv...dom vet precis exakt.....en del hinner tom rulla sig innan den går igång igen :angel:

martha skrev:
dom lär sig så fort....när walkern ska till o stanna så stannar hästarna innan den byter varv...dom vet precis exakt.....en del hinner tom rulla sig innan den går igång igen :angel:

tur att min aldrig utveckalade det beteendet under de 3 år i walkern med tanke på hur statistiken för rullning under staket ser ut i dagsläget :cool:

Den skrittmaskinen jag har erfarehet av stannar om hästen stannar. Vilket stallets latmask kom på! :D Han stannade helt sonika och betade om man inte vaktade honom!
Där stod han still och "nätväggen" låg mot arslet på honom, och motorn lät "oink, oink" en lång stund. Sedan pajade motorn! :o

kopparberg skrev:
Den skrittmaskinen jag har erfarehet av stannar om hästen stannar. Vilket stallets latmask kom på! :D Han stannade helt sonika och betade om man inte vaktade honom!
Där stod han still och "nätväggen" låg mot arslet på honom, och motorn lät "oink, oink" en lång stund. Sedan pajade motorn! :o

:rofl: :rofl: :rofl:

För att inte tala om övriga hästars reaktion när han stannade skrittmaskinen de ggr de var flera i den.
De trodde ju att det skulle bytas varv, så de vände, och vände, och vände och såg mer och mer förvånade ut!

:rofl: men mina grindar är "ledade" som dom stannar så drar grinden över dom bara...sparkar dom så får dom returen i arselet :D ...min stannar aldrig, inte vad jag varit med om, men jag har en nödstopp om jag skulle behöva få stopp på den snabbt,
stegrar dom sig o fastnar så släpper grinden..så dom kan eg aldrig fastna o göra sig illa...

kopparberg skrev:

På många maskiner finns där möjlighet att ha el i grinden. Då stannar han nog bara en gång.
Finns dock en del nackdelar med el.

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Ridning Suck, jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Min ponny har varit skadad sen i april, så han vilar just nu vilket innebär att jag...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: castle_bar
·
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 978
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama