Skritta förbi vid möte

Sv: Skritta förbi vid möte

Självklart skrittar man vid möten oavsett om det är ryttare eller fotgängare, det hör till normal hyfs och har inget att göra med om man klara hästen eller inte. :mad: Likaså kollar man av innan man rider om att det är ok och inte bara dundrar förbi. :cool:

Jag möter sällan ngn till häst men de ggr jag gör det, eller om jag möter ngn annan, skrittar jag och den jag möter. Många människor vill hälsa och oftast låter jag de göra det, endel är livrädda och då tar jag en liten omväg för att inte gå så nära. Hästar är stora djur och dem ska man ha stor respekt för :)

Samma hemma hos mig ;)

Självklart skrittar man förbi!! Och saktar ned till skritt vid möte/omridning. Tror aldrig jag har "lärt" mig det nånstans, men det är ändå vanligt sunt förnuft eftersom man vet hur hästar funkar!!

Däremot är det inte alltid jag saktar av vid möte med gående, joggare, cyklande!!;) Men det beror såklart på situationen med!! Möter jag nån plötsligt när jag travar eller galopperar saktar jag såklart av, men ser jag dem på långt håll och ser att de ser mig är det lugnt!! Och om jag har en lugn, jämn galopp naturligtvis. Kommer jag framsprängande (vilket är sällan) så saktar jag av!!

När jag möter folk i galopp tar jag ögonkontakt och säger Hej!! lite glatt sådär och de ser glada ut de med iom att de märker att jag har kontroll. Ser nån orolig ut saktar jag av. En gång galopperade jag först förbi ett par som satt och fikade vid skogskanten och sen mötte jag en joggare på samma väghalva som jag. Jag flyttade smidigt hästen till andra sidan vägen och han såg impad ut och sa: Det där såg elegant ut!!:rofl:

Ska väl tillägga att om jag ser att jag möter nån börjar jag ju varken trava eller fattar galopp!!

Här skrittar man oxå, men i förra stallet så mötte jag ett par ryttare på isisar, och dom "sprang" förbi, vet inte om dom travade eller töltade eller nåt, men stabbare än skritt var det ialf :D
och en gång var det några som var bakom mig i galopp, men dom bröt av till skritt och skrittade förbi mig, men DIREKT när dom passerat mig, typ 2 meter framför mig börjar dom galoppera :confused: det tycker jag oxå är lite halvskumt och pållan min ville såklart dra me :angel:

kl

Men hur ska man göra om det är någon framför en i skogen som skrittar och man vill förbi? :confused: Alla här har hästar utom jag så jag måste ju trava om jag ska förbi.

kl

Men hur ska man göra om det är någon framför en i skogen som skrittar och man vill förbi? :confused: Alla här har hästar utom jag så jag måste ju trava om jag ska förbi.

prata med ryttaren som är framför? "ursäkta, är det okej om jag rider förbi dig och travar här framme?" te.x?

Hej!

Där jag står har jag varit med om att folk från grannstall galopperar förbi!!! Även om man som jag tömkör, så saktar dom inte in utan bara förutsätter att hästen är cool och går att galoppera förbi!!

Travarna är inte så rara dom heller, kommer i full fart på "allmän" väg och far oftast förbi i samma fart, även när dom ser att hästen börjar fladdra omkring.

Inget hästvett i våra skogar mao.. Och tur att man har en cool häst, fasar för den dagen dom yngre tjejerna ska sätta igång sin ponny (som var ganska tokig redan innan skadan).. Kommer det en häst då i hög fart lär det bli skentur nästa...

/ Lavinia, som alltid saktar ner, och alltid frågar om det går bra att rida ifrån i snabbare gångart.. Jag frågar även hundägarna..

Jag skrittar i vilket fall vare sig det är en bil,häst,människa,hund eller något annat jag möter. Ofta brukar vi ryttare från olika stall hålla oss undan från varandra (lite smått knäppa hästar som blir galna då de ser en annan kuse), svänga in på en annan ävg eller ta en runda på en åker eller så. Men jag skulle bli väldigt förvånad och arg om någon dammade förbi oss i galopp eller ens trav.

Tycker att det tillhör hyffs att sakta ned, såvida man inte möter ett exkipage man känner så att säga då får man istället försöka läsa av situationen.

Jag hade en islänning på tillridning för några år sedan. Han hade gått på turridning i hela sitt liv och var inte van att ridas i skogen på egen hand, utan han var van att följa svans. De första gångerna jag var ute på honom bad jag uttryckligen de jag mötte att skritta en bit efter vi hade mötts. Första gången jag mötte några ryttare travade de förbi mig och vips hade min häst vänt och speedad upp en fin flygande pass efter en krokig skogsstig. Fast efter den gången gick det bra, när han insett att man inte behöver följa flocken.

Rider jag islänning brukar jag inte närma mig okända hästar i tölt. En del hästar kan bli väldigt konfunderade av vad det är som kommer bakifrån då det inte låter som en "häst". En kompis till mig hade ett halvblod som i det närmsta attackerade en islänning jag hade när vi töltade på våra gemensamma ridturer, travade eller galloperade vi var de typ bästa kompisar .

På travstigarna vid travet, brukar det gå bra att mötas i lunk. Såvida inte den man möter eller en själv ger tecken till att man vill att den man möter ska sakta av. Man få som känna av kutymen där man är. I början när jag praktiserade i travstall saktade jag alltid ned till skritt när jag mötte ett annat travekipage.

det finns rätt många stall runt om "mitt" och många andra såsom hundägare tar sig ju också ut i naturen. trots det så är det rätt sällan man möter någon när man är ute i skogen(stor skog?). men om man möter någon så brukar man skritta förbi. det finns ett par travstall också och de brukar inte sakta av (jag har en gång sett dem trava rätt ut på vägen när en massa bilar kom). men en gång så red jag och en annan på en äng där rätt många brukar antingen träna på el rida över och då kom det två andra tjejer varav den ena sätter full fart rätt över. jag brydde mig inte nämnvärt iom att det var lite avstånd mellan och vi travade runt på volter men kompisen tyckte att det var dumt. men det dumma enligt mig var isf att deras stall bara låg 50 m bort så den pållen fick inte ngn riktig avskrittning....

Här skrittas det alltid förbi möten av alla slag (hästar, folk, bilar osv). Känns helt enkelt tryggare för båda parter att man tar det sakta:)

Beror ju på vem man möter... Där jag ridit mest så känner de flesta ryttarna varandra och varandras hästar, även om vi inte stöter på varandra i skogen mer än MAX 1 gång/månad (STOORA skogar med MASSOR av ridvägar). Vi kan tom galoppera förbi varandra vid möte om vi vet att den andras häst är okej med det, men stöter vi på någon vi inte känner så skrittar vi självklart. Våra ridvägar består till 99,9% av breda skogsbilvägar på mjuk, härlig sandmark, så det finns gott om plats att mötas.

Men, självklart är det max trav i lugnt tempo som gäller om man kommer bakifrån och rider om. Vem vill ha sandsprut i ansiktet på sig eller sin häst??

Senast ändrad:

Jag skrittar alltid, men det finns tyvärr idioter som man möter ofta, samma personer, som galopperar förbi, verkligen jättelyckat när man har heta hästar med tävlingsinstinkt :crazy:

Gud va arg jag skulle bli..!

Jag skrittar alltid förbi vid möte! Det handlar om normal hyffs och om säkerhet!

Jag saktar alltid av till skritt när jag möter både häst, bil, joggare och cyklister. I mitt stall skrittar alla förbi varandra. Om jag ska förbi en hästhage så skrittar jag nästan alltid, ifall jag ser att hästarna inte bryr sig om oss så kan jag trava lugnt förbi.

prata med ryttaren som är framför? "ursäkta, är det okej om jag rider förbi dig och travar här framme?" te.x?

Hah, jag tänker inte så långt ibland:angel::p

Här är det inte många som saktar av till skritt iaf. För det mesta så om dom travar så travar dom förbi, likaså om dom galopperar. :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar inte möta nån men vi brukar skritta förbi varandra,alla vet vilka är och hur hästarna är..men vi har en idiot som har galopperat:eek: förbi..
som tur har han just flyttat:D

En travgubbe man möter ofta ökar extra mycket på farten, helt tokigt. Vill att ryttarnas hästar ska bli skrämda... Vilket han har lyckats med flera.
Andra travgubbar fortsätter trava men kanske håller in dem något.

Ridfolket som passerar varandra saktar oftast in till skritt. Ibland kort trav. Brukar aldrig vara problem vid de möterna. Man hejjar alltid.

Skrittar alltid vid möte/passering av fotgängare, hästar, cyklister, bilar etc. Anser att det hör till god ton och sunt förnuft.

Med min foderponny brukade jag tillochmed rida en omväg/rida undan vid möte med andra hästar, men det var för att hon ansåg att hästar hon inte kände skulle sättas på plats:crazy::devil:

Red en varmblodstravare ett tag, och grannen hade travhästar som han tränade på samma vägar som vi red. Han var väl medveten om att hästen var en fd travhäst som gått en del lopp, och som var ganska het men ändå körde han förbi oss i hög hastighet flera gånger:confused:. Förstår inte hur han vågade, vi kan inte ha varit helt lätta att passera då hästen steppade över hela vägen när han hörde att det kom en travekipage, och när de passerade i full fart kunde han försöka resa sig...:mad:

Klart att man skrittar förbi! Skulle aldrig få för mig att trava förbi ngn.
Om jag nu skulle vilja det så skulle det nog inte gå heller, för det e inte så jätteofta vi möter hästar ute i skogen så de hästar som jag rider brukar bli väldigt uppjagade då också och tro att det e ngt sorts monster lr ngt. :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar