Skritta förbi vid möte

Sv: Skritta förbi vid möte

Självklart tycker jag som alla andra att man skall skritta förbi när man möter någon, vare sig det är annan ryttare,fotgängare eller andra, det handlar om respekt.

Brukar ofta försöka passera med ganska bra avstånd emellan, tycker att de flesta ryttare här omkring sköter det bra. :)
Som någon annan skrev, ofta stannar man ju till och byter några ord också...;)

Skritt oavsett om det är fotgängare, hundkissare, joggare, bil, cyklist
Jag tror felet ligger i att det inte lärs ut tillräckligt med hästvett på ridskolorna längre.. eller att folk skaffar hästar alldeles för tidigt:crazy:

Uppenbarligen..:smirk:
Jag som distansryttare tycker det är förvånade att folk inte klarar av sina hästar om man råkar möta nån som travar.

Det är kanske nåt att ta tag i och träna på, istället för att kräva att andra måste skritta.

(Självklart ska man sakta av om man märker att den andra verkar tappa kontrollen totalt.)

Min häst saktar ner när vi möter någon (häst cykel whatever), de har han blivit lärd i 12 år så det kommer han väl alltid att göra.
Tar absolut inte illa upp om någon vill trava förbi mig dock, min häst klarar det utan problem.

Är jag verkligen inne i något jag gör/tränar så skulle jag kunna trava förbi en annan häst oxå !

Tycker inte det är någon stor grej :)

Jag håller dialogen öppen med de jag möter och brukar hojta till och fråga om det är ok att jag håller ett annat tempo. Jag är dock av åsikten att man ska kunna kontrollera sin häst i de flesta situationer och jag lever själv efter detta. Skulle aldrig i livet bli upprörd om någon for förbi eller mötte mig i trav eller galopp för själv ser jag det som ett ypperligt tillfälle att utbilda hästen ytterligare. Det är mitt ansvar att hästen sköter sig annars får jag väl rida på annan plats än där andra håller till med tempo...eller på inhägnat område då...

Svarar både dig och CK

Det handlar inte om att man inte har kontroll, för det har jag iafa och säker de flesta andra som har skrivit här. men hästar är flykt och flockdjur, kommer någon och travar/galopperar förbi så är det lätt att hästen drar med och då kanske du som ryttaren inte har så mkt att säga till om ifall du sitter där på långa tyglar.

Men men det är ju som man är van vid, men tydligen tycker det felsta som jag; totalt respektlöst. Dessutom händer ju en olycka så lätt, hur svårt är det att sakta av och skritta 10 meter?

Jag håller dialogen öppen med de jag möter och brukar hojta till och fråga om det är ok att jag håller ett annat tempo. Jag är dock av åsikten att man ska kunna kontrollera sin häst i de flesta situationer och jag lever själv efter detta. Skulle aldrig i livet bli upprörd om någon for förbi eller mötte mig i trav eller galopp för själv ser jag det som ett ypperligt tillfälle att utbilda hästen ytterligare. Det är mitt ansvar att hästen sköter sig annars får jag väl rida på annan plats än där andra håller till med tempo...eller på inhägnat område då...

Självklart kan man fråga, om någon frågar mig om det är okej att trava så är jag ju bered.
Sen kan du läsa ovan varför jag anser att man ska skritta :p

Jo, jag förstår varför du och flera helst vill att mötande/passerande ska skritta. Jag har dock inte det kravet. Jag lär mina hästar att det kommer andra både bakifrån och framifrån och att det inte är ok att tappa koncentration och jobb.

Jo, jag förstår varför du och flera helst vill att mötande/passerande ska skritta. Jag har dock inte det kravet. Jag lär mina hästar att det kommer andra både bakifrån och framifrån och att det inte är ok att tappa koncentration och jobb.

Okej, jag är hyffsat säker på att mina hästar inte kommer dra iväg eller bry sig speciellt mkt om ngn kommer i trav/galopp förbi dem heller. MEN hästar är ju ändå obräknliga djur, och vi ryttare kan aldrig vara fullt förbered på vad hästarna kan göra.
Det är ju rätt stora och starka djur vi sysslar med som kan ta över vilken sekund som helst om det skulle vara så.
Men ja, det kan ju faktiskt hända i skritt oxå egentligen, men jag anser att den risken kanske är lite mindre.

*svarar lite allmänt*

Jag anser att en ryttare som kommer bakifrån mycket väl kan hojta till och säga "nu travar jag förbi dig!". Det gör iaf jag när jag är ute och rider och ser att nån är långsammare än mig. Jag tycker att det tillhör vanlig uppfostran av häst att kunna bli omriden/möta andra hästar. Men det är ju en annan sak om man blir överraskad av en häst bredvid som skrittar plötsligt sätter iväg i full fart. Men är man beredd och det mötande ekipaget håller jämt tempo så borde ju rimligtvis en "normal" häst palla att möta/bli omriden av dem! Jag bryr mig inte ett jota om jag så möter en galopperande häst. Pallar inte min häst det så är det väl bara att träna. Och att ta upp ett par långa tyglar tar väl ungefär 0,5 sekunder.

Och hur ofta, i ärlighetens namn, märker man inte att det kommer en häst?
Och hur går det på ridbanan? Kan man möta en galopperande häst på 20x40 m så borde man väl kunna möta det på en väg?

Ok, att vissa hästar blir pigga och glada i skogen, men allvarligt, hur ofta händer det nåt mer att den steppar lite?

Om man aldrig utsätter hästen för nåt "läskigt" så kommer den aldrig vänja sig heller! Och det, om något, är väl farligt. Tänk när den dagen kommer då du faktiskt verkligen behöver ha koll på din häst och den pallar inte så mycket för att den aldrig blivit utsatt för det. Då är det inte roligt...

Jag menar naturligtvis inte att alla ska flänga runt som tokar i skogarna, men att kunna möta varann i arbetstrav borde väl inte anses som onormalt? Rider ni aldrig på ridbana?! ;)

som jag skrev tidigare så handlar det inte om att hästen inte klarar av det, eller att man inte har kontroll. För mig handlar det om olycksrisken. Hästar är flyktdjur och flockdjur. Om det kommer en häst i galopp så kan den ju lätt få för sig att hänga på för att den tror att den ska fly för något, och då kanske man som ryttare inte alltid har något att säga till om.

Men lite intressant att läsa att det är olika, även om det flesta tycker man ska skritta förbi. Men som sagt, handlar ju vad man är van vid.

jag skrittar jämt förbi, men det gör inte ungkävlarna i grannstallet, de rider om än i full kareta, man möter dem överallt i fullt sken. Totalt livsfarligt.

Allt kan hända när man håller på med djur, ja...och därför dealar jag med varje uppkommen situation. Söker inte undvika situationer, för hur ska jag då kunna klara av den???

Förra sommaren kom ett gäng unga tjejer framfarande genom en kurva på ett gäng ystra ponnys...tror du att dom hann ens tänka på att sakta in när dom såg mig??? Och vad hade det tjänat på att jag hade gapat på dom? Nej, jag fångade upp det 5-åriga halvblodet som självklart reagerade, men efter en liten stund insåg han att ingen katastrof hände så han dämpade sig med en ny erfarenhet med sig i livet...

Jag är westernryttare och har tänket med mig från den filosofin. Om ett gäng kor drar åt alla håll och ryttarna ska få ihop hjorden igen kan inte hästen man rider studsa iväg åt samma håll som de andra hästarna. Har jag en uppgift med min häst och en annan ska hindra utbrytare får min häst inte tappa koncentrationen och sprätta iväg bara för att en annan gör det...

Senast ändrad:

*knapplån*

Om man inte vet att det är okej att trava förbi någon så skrittar man. Man utgår från det säkraste men om det är okej så kan man trava förbi (eller någon annan gångart än skritt som är långsammast). Och hur vet man att det är okej, jo man frågar helt enkelt det mötande ekipaget.

Man skall alltid utgå från att det bara går att skritta förbi av den enkla anledningen att det är säkrast att göra så.

Sen beror det också på var man rider någonstans. Är man på en travbana eller travslinga så är det kanske lite dumt att sitta på en krutdurk.

Så sunt förnuft där man sätter säkerheten först är det bästa sättet att undvika onödiga olyckor.

Mvh

Tora

Jo, jag förstår vad menar. Men en häst som travar förbi i arbetstrav kan väl knappast ses som att den flyr för något? Att galoppera förbi tycker även jag är lite dumt, mötandes är en annan sak då hästen hinner se och tänka igenom det hela en stund. Men att måsta sakta av från lugn arbetstrav till skritt tycker jag är lite väl överdrivet. Och som jag skrev tidigare... Kan man möta en travande häst på en ridbana, varför inte i skogen?

Åter igen: Jag pratar inte om att gasa järnet förbi folk och fä. Utan normal arbetstrav.

Grejen är väl att häromkring (vissa ställen är såklart mer hästtäta än andra) så möter man inte många hästar. Det känns alltså inte som något problem. Men när man GÖR det så visst, ingen skulle bara speeda om en annan häst om den inte verkar väldigt cool och man vet att ryttaren haft en chans att upptäcka den bakomvarande hästen, kanske inte ens då. Men jag tycker att det ger mig mer som ryttare att kunna kontrollera hästen i olika situationer.

Som exempel så stod min häst (f.d. travare, från början väldigt stressad vid uteritter och ville absolut inte halka efter) tillsammans med en annan f.d. travare och vi red ut mycket tillsammans. Grejen var att jag red barbacka och hästen var i ett uppfostrans- och rehabiliteringsstadie därför var det nästan uteslutande skritt som gällde på uteritterna. Den andra tjejen ville galoppera och hoppa. Vi lärde dom helt enkelt att vara ifrån varandra och efter det blev min häst väldigt lydig. Vilket jag var mycket tacksam för t ex när den andra tjejen fick för sig att dra iväg utan förvarning på en asfaltsväg i nedförslut och hoppa över en vägspärr på 80cm :crazy:

Man kan som sagt inte anta att alla sköter sig och följer oskrivna regler, då är det man själv som råkar illa ut i slutändan. Men man kan säga till och försöka uppfostra sin häst så bra som möjligt eller hålla sig undan ställen där det brukar gå andra hästar (fungerar häruppe men kanske inte överallt).

Jag tycker det är vanligt vett att skritta förbi någon vid ett möte. Jag brukar även skritta förbi människor, om hästen skulle få för sej att slänga sej o hamna på människorna.

Men jag tycker vissa är respektlösa som bara travar eller galoperar förbi. Jag blir faktist förbannad då.

Här skrittar man ALLTID i möte med någon. Spelar inte någon roll ifall det är en annan ryttare, någon som är ute och tränar travhästar, någon som leder sin häst, någon som bara är ute på länk, joggar, cyklar eller kör bil/motorcykel.

Det är är en oskriven regel som borde följas överallt.

:bow:

Själv skrittar jag alltid vid alla typer av möten, men förväntar mig absolut inte att andra ska göra det. Det är upp till var och en att hålla koll på sin häst, och det är bara jag som har ansvar för att min egen häst sköter sig.

Förra sommaren kom ett gäng unga tjejer framfarande genom en kurva på ett gäng ystra ponnys...tror du att dom hann ens tänka på att sakta in när dom såg mig??? Och vad hade det tjänat på att jag hade gapat på dom? Nej, jag fångade upp det 5-åriga halvblodet som självklart reagerade, men efter en liten stund insåg han att ingen katastrof hände så han dämpade sig med en ny erfarenhet med sig i livet...

Ouppfostrade ponnyer! :angel:

Min häst stannar alltid upp om hon möter en häst :D

Det händer ganska sällan att jag möter andra ryttare på mina ridturer, men ja, det är en oskriven regel här också att man möts i skritt, och kollar så att det är OK med de övriga om man travar/galopperar iväg. För mig personligen är det inget större problem om folk inte följer de här reglerna, eftersom medryttarpållen är stensäker med andra hästar och lugnt kan skritta kvar på långa tyglar även om nån galopperar förbi, men alla hästar fungerar ju inte som han, och jag tycker att det hör till normal hyfs att man visar hänsyn mot varandra. Även om jag också emellanåt kan tycka att folk borde ha lite bättre kontroll på sina hästar innan de ger sig ut...

Givetvis skrittar jag ALLTID förbi människor och fordon, jag vet själv hur obehagligt det är att bli omriden i högre hastighet när man själv befinner sig på marken - och då är jag hästmänniska själv, det måste vara ett rent helvete om man är hästrädd. Möter jag små barn gör jag ofta halt tills de har gått förbi. De kan vara oberäkneliga och även om pållen är vansinnigt rädd om människor i allmänhet och barn i synnerhet, kan det lätt hända en olycka om de råkar komma in bland hans ben.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30