Skritta förbi vid möte

Sv: Skritta förbi vid möte

Okänd häst, alltid skritt.
Sen finns det vissa travhästar som man ofta möter och eftersom vi passerat varandra så mycket vet vi att det är ok att vi möter varandra i trav.

Hagar får man däremot känns sig för lite tycker jag, vissa hagar bryr sig inte hästarna ett smack i om man så asgalopperar förbi, andra hagar börjar de springa så fort de ser en komma... så där måste man ju läsa lite situationer.

Men vid osäkerhet är skritt en självklarhet!

Tur att det inte är ridhästar som tränas på travbanan..
Då skulle inte mycket bli gjort om man varken kan trava förbi eller trava emot...:crazy: :devil:

AM

De flesta saktar av men vi har EN mupp som tränar islandshästar och som kommer i full "pass" eller vad det nu kan vara och det enda man hinner uppfatta är ett moln av man och pannlugg som svischar mot och förbi en!

Min förra häst blev fullständigt skräckslagen vid dessa plötsliga möten i skogen...

Jag tycker att det är så otroligt respektlöst att inte sakta ner vid möten:(

Fast på bana blir det ju annorlunda än i skogen!
Folk som rider på ridbana skrittar ju inte heller hela tiden när de möter varandra :D!!

Däremot är det irriterande när jag kommer och kör min shettis och folk ibland (i o f nått år sedan sist nu) men att jag ska gå undan för deras hästar är rädda för mig. :smirk: (eller oss)
Inte att DE ska gå undan som sitter på en ridhäst och kan gå in i skogen, nej JAG ska pressa mig in i skogen med vagn... har i o f aldrig gjort men det har varit det som de velat :smirk:...

Själv saktar jag ALLTID ner till skritt om jag möter andra ekipage,människor,cyklister,bilar mm.
Här där jag står nu har jag inte mött andra ekipage faktiskt,men i förra stallet jag stod i va det en salig blandning av folk man mötte ute i skogen och på vägarna.vissa visade hänsyn medan andra tom kunde galoppera förbi bakifrån:crazy::mad:
Den värsta gången va nog när jag skulle visa en ny tjej i stallet lite ridvägar,jag va gravid och vi skrittade på,sedan skulle vi igenom en tunnel under motorvägen och hon fick rida först.....vad gör idioten efter tunnelns slut, jo hon sätter av sin häst i tok galopp över en äng (observera att jag knappt hunnit ut ur tunneln) ingen förvarning eller något och hon har mage att sedan skrika över axeln:hänger du inte med din fjolla:eek::crazy::eek: det va den enda ridturen jag tog med henne på kan jag tillägga.

som tur är har jag fin koll på min häst och han lyssnar väldans bra i sådana situationer:love::bow:

Mvh Arabizar

Herregud! Vilken sjuk människa! Dum i huvudet skulle jag vilja säga...

Ryttarna brukar skritta förbi varann, däremot är det sämre med de gamla travgubbarna :devil: De verkar tro att om man springer förbi ridhästarna i världens travartrav hinner dom inte reagera :cool:

Då skulle inte mycket bli gjort om man varken kan trava förbi eller trava emot...:crazy: :devil:

AM

Fast på våran bana så får man bara köra snabbjobb åt ena hållet.

Sen är det inte kul om man kör ute i skogen och någon lallare kommer och kör om i full trav. Vissa hästar klarar det utan problem medan andra också vill hänga med. Här omkring så travar man inte förbi någon ute på grusvägen i full fart då blir man inte omtyck av vare sig av ridfolk eller travfolk.

Mvh

Tora

Jag tycker inte det är självklart och har faktiskt aldrig hört det varken som oskriven regel eller uttalad regel :p

I slutändan är det man själv som får ha koll på sin häst, såna saker blir ju extra viktigt om hästen är skadad. Har hästen överskottsenergi kan den ju annars reagera för *vad som helst* inte bara att någon travar förbi. Likaså är det ens eget ansvar att hålla sig på ställen där man vet att man kan kontrollera hästen helt enkelt för att det är man själv som kan få problem annars.
Självklart vill man däremot att andra ska lyssna på det man SÄGER för då är det ett önskemål snarare än någon luddig outtalad regel. Följer inte andra ryttare det man SÄGER tycker jag det är väldigt respektlöst eller kanske snarare korkat. Om jag t ex skulle säga åt någon att inte komma bakom rumpan på min häst så sätter man ju både den egna och den andra hästens hälsa på spel.

Det kan vara vissa skillnader på platser, därav att jag la till att man själv har ansvar för vart man vistas. Rider man på en travslinga eller på en delad ridbana får man skylla sig själv, man kan inte kräva att någon ska sakta av sin häst mitt i ett motionspass.

Givetvis så är det ju så att man i slutändan själv måste ha kontroll på sin häst. Men det är ju inte det som det gäller utan att visa respekt för sina "medtrafikanter" oavsett om hästen är lugn eller inte.

Och att det inte gäller på t.ex. en ridbana är väl ganska självklart eller en travslinga. Det är ju ingen "allmänning" som skog och andra allmänna ridbara platser.

Kicki :)

Även jag skrittar förbi, men tycker att det är helt ok att fråga om man kan trava iväg osv.

Det har aldrig varit snack om saken i våra trakter. Är man ute till häst, ska man VISA HÄNSYN och sakta av, eller stanna vid behov vare sig det gäller möte med ensam person, person med hund, person med rollator, person med häst, eller vad det månde vara. Det hör väl ändå till normal uppfostran? Vare sig man gått på ridskola, eller bara varit buskridare hela sitt liv?

Själv möter jag andra, som jag vill bli mött själv och i övrigt håller jag mig till sunt förnuft och allemansrätten, som går att läsa om på flera sidor på nätet om man googlar. Det går till och med att hitta "ridning och allemansrätten".

*knapplån*

Om man inte vet att det är okej att trava förbi någon så skrittar man. Man utgår från det säkraste men om det är okej så kan man trava förbi (eller någon annan gångart än skritt som är långsammast). Och hur vet man att det är okej, jo man frågar helt enkelt det mötande ekipaget.

Man skall alltid utgå från att det bara går att skritta förbi av den enkla anledningen att det är säkrast att göra så.

Sen beror det också på var man rider någonstans. Är man på en travbana eller travslinga så är det kanske lite dumt att sitta på en krutdurk.

Så sunt förnuft där man sätter säkerheten först är det bästa sättet att undvika onödiga olyckor.

Mvh

Tora

Travslinga ja, när travarna går i mellantempo får min isis galoppera som f*n
för att hålla farten och det går ju inte så länge , han blir ju trött.:eek:.
Vi hade ett gott förhållande till kuskarna, dom hade företräde.:rofl:

KL

jag skrittar alltid, oavsett vad jag möter. Ofta stannar jag tom. då jag vet att min häst är lite hoppig av sig..
Förstår inte såna som travar förbi bilar, eller galopperar förbi/vid möte med bilar..jag tycker att det är riktigt obehagligt att köra bil om jag måste köra om en häst i annan gångart än skritt..

Inte för att jag träffar någon speciellt ofta när jag är ute och rider, men jag ser det som en självklarhet att man skrittar då. :crazy:

Det finns människor till allt. :mad:

AM

Men nu var ju inte tråden menad för travbanor, utan hur man gör i skogen. det är ju lite skillnad på travbanor/ridbanor och skogen.

I min skog är inte stigarna bredare än att man måste skritta för att komma förbi, annars prejas man av.

Men nu var ju inte tråden menad för travbanor, utan hur man gör i skogen. det är ju lite skillnad på travbanor/ridbanor och skogen.

Tja...
Grannen har tre travhästar som tränas på vägarna här.
Inte har jag problem att möta honom när han kommer i trav.

Själv saktar jag ner för folk och när jag passerar hätsthagar.
Men om jag möter en ridhäst..varför ska jag bryta av till skritt?
(fast det gör jag ändå om ryttaren inte har kontroll)

Fast den tjejen som har ridhästar, både halvblod och fullblod, har bra pli på sina så hennes hästar är lika vana som våra och grannens travhästar.

Däremot finns det ett par bortskämda och istadiga ponnyskrällen i området som befinner sig överallt på vägarna. På tvären, i diket, backandes eller fast parkerade.

Sådana bör nog hållas på skogsslingor och inte på allmänna grusvägar.
Att stanna så fort man möter någon skulle jag aldrig göra.
Så länge "hästmaskineriet" rör sig framåt har man mer koll.
Vid stopp kan hästen fara åt vilket håll som helst.

AM

Svarar både dig och CK

Det handlar inte om att man inte har kontroll, för det har jag iafa och säker de flesta andra som har skrivit här. men hästar är flykt och flockdjur, kommer någon och travar/galopperar förbi så är det lätt att hästen drar med och då kanske du som ryttaren inte har så mkt att säga till om ifall du sitter där på långa tyglar.

Men men det är ju som man är van vid, men tydligen tycker det felsta som jag; totalt respektlöst. Dessutom händer ju en olycka så lätt, hur svårt är det att sakta av och skritta 10 meter?

Självklart kan man fråga, om någon frågar mig om det är okej att trava så är jag ju bered.
Sen kan du läsa ovan varför jag anser att man ska skritta :p

Om man sitter med korta tyglar då? d.v.s man är beredd på att någon travar/galopperar om en? Rent allmänt tycker jag folk ser sig om alltför sällan. Det gäller inte bara ryttare utan även folk som är ute och går eller cyklar. Ta för vana att kolla bakåt då och då vad du än gör så slipper du bli överraskad och kan vara beredd att hålla tillbaka hästen om den skulle få för sig något.
Den filosofin har jag använt mig av i många år när jag tränat cykling och inlines och det är ytterst sällan jag blivit skrämd av en moped eller bil som jag inte sett i förväg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30