Skritta förbi vid möte

Sv: Skritta förbi vid möte

*Knapplån*

Äntligen har jag hittat den text jag sökte. Jag hittade den på Ridsportförbundets hemsida.

Rida ute

Rida ute - Säkerhets- och trivselregler

Då ryttare möts vid ridning utomhus ska båda/samtliga sakta av till skritt vid mötet.
Då en ryttare vid ridning utomhus hinner ifatt en annan ryttare uppmärksammas den upphunne ryttaren genom frågan:
"-Får jag passera?"

Visst... frågan kan ju kännas lite malplacerad om ryttaren bakifrån inte har sån kontroll på sin häst att den inte kan bryta av till skritt, har hunnit passera upphunna ekipaget, som då står på två ben eftersom man faktiskt inte alltid hinner höra/lägga märke till ryttare bakifrån och vrålar "får jag passera?" när hästen passerar i skenaktig galopp, tölt eller annan gångart med tyglar flaxande och stickor och strån rykande efter sig... :devil:

Har varit med om både fullskensgalopperande ryttare, observera INTE bara ridtravarfol (som jag själv tillhört) utan tävlingsryttare utan hjälm, med cigarett i mungipan, och även töltande raggsockor som bara korsat vägen precis framför näsan på oss och blängt ilsket på oss, som om vi var i vägen på något sätt när vi promenerat i skogen med hästarna. :angel:

Vilka idioter det finns, självklart inget annat än skritt vid möte eller om man ska rida förbi.

Ser det som en självklarhet att skritta förbi.
Tyvärr gör inte alla andra det...
För några veckor sen kom det två tjejer travandes förbi mig och min kompis (kom bakifrån) och fattade galopp framför oss. Min kompis röt åt dem att det hör till god uppfostran att SKRITTA förbi.

Hennes häst hade varit halt och skulle ta det lugnt, min häst blev helt skogstokig och ville springa efter. Hade vi inte haft en "skadad" häst med hade jag galopperat ikapp. Hur fan tänker man när man gör så? Kan inget om hästars instinkter?

Förlåt så mycket, men hur kan man ta sig förbi någon genom att sänka farten till samma hastighet som objektet i fråga?

Isåfall, hör det inte till ännu godare ton att den som blir omriden stannar och låter den andre passera på ett snabbt sätt?

Rida ute - Säkerhets- och trivselregler

Då ryttare möts vid ridning utomhus ska båda/samtliga sakta av till skritt vid mötet.
Då en ryttare vid ridning utomhus hinner ifatt en annan ryttare uppmärksammas den upphunne ryttaren genom frågan:
"-Får jag passera?"

Se där, det var inte ens en oskriven regel, det var en skriven;):D

Jag skrittar alltid förbi ryttare jag möter, och oftast så skritter den jag möter också. :)

Men sen finns det ju undantag, en tjej som har en häst här i närheten GALOPPERAR förbi ! :mad:

Jo, jag visste det. Men jag kom inte ihåg VAR jag hade läst det. Så jag vågade inte säga något förrän jag hittat det. Jag brukar ju för det mesta ha fel... :angel:

Jo, jag visste det. Men jag kom inte ihåg VAR jag hade läst det. Så jag vågade inte säga något förrän jag hittat det. Jag brukar ju för det mesta ha fel... :angel:

haha men denna gången hade du rätt :p
Men jag hade faktiskt ingen aning om att det faktiskt fanns en regel som var så. Trodde mer det handlade om hur man själv ville bedöma det. Men då kan man ju citera detta om man får sura miner någon kommer travandes/galopperande förbi.

Jag skrittar förbi. Nu brukar jag inte möta så många och håller mig inte till så höga gångarter, högst trav än så länge (har inte koll i galoppen :p ) men för det mesta skrittar vi redan.

Jag har lärt mig att man skrittar förbi mötande ekipage. Och jag är också mån om att skritta en bit efter just för att inte mötande hästen ska bli pigg och sticka iväg.

Jag lägger till att jag tycker det är ok att man travar om man möter någon. Arbetstrav då, inte travartrav. :p

Ska man däremot rida förbi någon tycker jag att man ska hålla sig till skritt eller fråga personen man rider förbi om det är okej att man travar.

Förlåt så mycket, men hur kan man ta sig förbi någon genom att sänka farten till samma hastighet som objektet i fråga?

Isåfall, hör det inte till ännu godare ton att den som blir omriden stannar och låter den andre passera på ett snabbt sätt?

Jamen det gör man ju även om man inte står helt stilla! Om någon kommer travandes och då avbryter till skritt när den får syn på mig så håller jag ju in min häst så att vederbörande kan passera för att sedan kunna fortsätta i trav.
Det är ju ömsesidig respekt vare sig man rider om eller blir omriden.

Kicki :)

När jag möter någon i skogen saktar jag alltid ner till skritt ifall jag travar eller galopperar. Vem vet vad som kan hända?

Jag skrittar ALLTID det spelar ingen roll om det är en annan häst, en männsika en cykel en bil.

Vi skrittar alltid förbi oavsett om det är andra hästar, människor med hund eller bilar. dock gör inte alla andra runtomkring det! Har varit med om många läbbiga saker, som kommer bakifrån, bla. ponnyungar som kommer i vild sken som drar förbi innan man hinner blinka.
Men det läskigaste var när jag och en kompis var ute och det kom en travare i full gas bakifrån och dundrade om, kompisens häst är LIVRÄDD för allt som är mindre en en personbil och rullar, varpå hon reste sig och gick omkull i ett dike! Han som körde stannade inte ens:mad: Gissa om vi gick dit och skällde ut honom efter det :D

Vore TOPPEN om man kunde bli varnad också innan de far förbi i full fart. Sitter man på en häst som ska ta det lugnt (och som inte klarar av att någon annan häst springer förbi) vill man gärna t.ex. sitta av.
Så dålig stil att bara flänga förbi!

Jag tycker att man respekterar varandra och om man ber någon att sakta av är det inget påhopp. Det ska man kunna ta och ändå vara glad och trevlig. Inget konstigt där.

Jag personligen skrittar alltid förbi allt och alla jag möter. För att minska risken för skrämda hästar, människor, djur och för att inte riskera skador på bilar, barnvagnar eller liknande. Dessutom är det mycket tvreligare att sakta ner och hälsa på de man passerar. Jag har också hund med mig som jag vill "fånga in" när jag möter ngn/ngt och det ser mer kontrollerat ut om man står still eller skrittar.

Om inte för att det är trevligare så är det en säkerhetsårgärd. Jag kör inte heller fort med cykel, bil eller ens springer förbi hästar heller.

Jag skrittar alltid förbi.. är ju ingen regel.. men en ganska stor säkerhetsåtgärd..oc dessutom är dte trevligare om man hinner hej:a på personen man möter och vara trevlig liksom..;)

Möter nästan aldrig... verkligen så gott som aldrig ett annat hästekipage men skulle jag göra det så tycker jag det är en självklarhet att man iakttar försiktighet och passerar varandra i skritt, precis som när man möter/blir omåkt av bilar, fotgängare, hundar och cyklister.

Däremot i Flyinge verkar det inte finnas någon "regel" för att skritta vid möte. När jag jobbade i ett hoppstall där så red både vi och alla andra vi mötte precis som man kände för det. Peter Eriksson tex travade förbi mig med sina hästskötare (jag skrittade och de kom bakifrån). Han sa att det var för kallt för att skritta :smirk: Det var iofs ISKALLT, men ändå... :p

Här är det från person till person. Men ingen vill hamna i onåd, så de flesta rättar sig och skrittar förbi varandra. Om man möter promenerande eller andra civila är det absolut ett måste att skritta. Möter man ett okänt ekipage så skrittar vi. Men om det är någon från samma stall, som vet vilken typ av häst man sitter på, så kan vi trava. Men endast om man vet att mötande tycker det är okej.

*kl*
Såklart skrittar jag alltid vid möte (och förbi gårdar/hagar). Dels för att knasbollen jag rider hinner tänka innan han gör nåt i den hastigheten :smirk::devil: sen vet jag hur jag själv skulle reagera om nån dundrade förbi mig i 130km/h, oavsett om jag red eller gick. Det känns mycket säkrare (och trevligare mot dom man möter) om man rider förbi i ett lugnt tempo.
Det är sånna som bara rusar förbi i full fart som ger ryttare så dåligt rykte

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 165
Senast: Vallmo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar