Skotträdda hundar

Sv: Skotträdda hundar

Jisses, inte orkar jag bli uppfödare. Det är jag för lat för.

Men jag köper gärna de där okomplicerade hundarna.

Hur man får en vettig hund?
Enkelt, de är vettiga redan när man hämtar dem. En valp är inte en tom duk som man ska fylla med färger. Det är en redan målad duk där man kan flytta om färgerna lite eller fylla på något. De valpar jag vill ha har dock redan en rätt komplett duk som inte behöver ändras. Det enda de valparna behöver är egentligen en okomplicerad uppväxt med ett normalt familjeliv omkring sig. Vad gäller läskiga saker så reagerar de som önskat redan första gången. Det är inget de behöver lära sig och börjar man inte åma sig med dem så förstör man inget heller.

Jag vidhåller att en hund inte ska behöva någon mental träning för att bli vettig. Det ska räcka med vanlig uppfostran och vardagslydnad. Tar man sedan med sig sin valp lite överallt och som man känner för så har man den där sociala invänjningen fixad. En hund som är oberörd av miljö kan dessutom generalisera och man behöver inte gå igenom alla sorters miljöer.

När det gäller skott och annat knepigt som man kan stöta på så kör jag mest så att hunden får hänga med på lite olika platser och händer det nåt så händer det nåt och inte bryr vi oss om det. Jag arrangerar ingen träning och antar alltid att det som händer inte är ett problem för hunden. Nu kan jag inte riktgt köra den stilen med mitt nuvarande nervvrak, men så ser min filosofi ut i grunden.

Jag tror inte att hunden blir sämre om man påverkar den, men jag anser heller inte att det ska behövas. Jag har sett flertalet trevliga hundar som man inte behövt peta speciellt mycket med under uppväxten och det är sådana hundar jag vill ha. Jag skulle tro att det är sådana hundar de flesta vill ha, oavsett om vi talar om brukshundar eller sällskapshundar.

Vadå tråk?
Nu ska ni få smisk. Om det inte duger med dugliga Schäfrar kanske jag kan slänga in en och annan råtta också bara jag hittar någon som duger.

Det är när man har en bra hund som man vill frälsa världen med 8 likadana till så att andra också får njuta av det :angel:

Jag ser nog snarare att man får en tom duk och ett knippe färgtuber, när man köper en valp. Man köper det man tror vara rätt duk och rätt färger. Sedan är det upp till köparen att få till bilden, av dom förutsättningar man fått.

Jag har inga invändningar mot dina krav på bra avel och valpstatus. Däremot är jag oförstående till inställningen, att ägaren inte skulle påverka slutresultatet. Att det bara är att ha hunden och ge den mat, så blir allt bra och perfekt med den, om det är ett bra valpmaterial. Inga som helst krav på ägarens kvalité eller hantering!? Absolut inte min uppfattning!

LIA

Visst påverkar ägaren hunden, men det jag menar är att man inte ska behöva hålla på med någon mental terapi för att få en vettig hund. Det ska räcka med vanlig uppfostran och ett normalt liv. Vill man tävla kanske man går in tidigt och drar upp aktiviteteten om den är låg eller så ökar man föremålsintresset om det behövs, men har man fått en komplett valp så bheövs oftast inte det heller. Man behöver bara underhålla det man fått och se till att det utvecklas i rätt riktning.

Gör man fel kan man ju förvisso se att hunden reagerar på det, men en bra hund reagerar mindre på misstag än en hund som inte är lika komplett i skallen. Man kan förstöra en bra hund också om man inte alls vet vad man sysslar med, men då ska man inte ha hund alls.

Poängen är att den valp som levereras ska kunna bli den där trevliga och välanpassade familjehunden genom bara enkel uppfostran och vanligt familjeliv. Man ska inte behöva pyssla som jag gjort med den här madamen jag har hemma där man måste tala om för henne exakt hur hon ska bete sig (annars blir hon så stressad att hon går åt). En bra hund blir förvisso inte lydig eller samarbetsvillig om man helt struntar i uppfostran och lydnadsträning, men den blir heller inte stressad och olycklig. Det blir sådana hundar som min.

Så visst, vill man komma till SM eller på något annat vis få sin hund exceptionellt bra så kan man behöva gå in och peta lite då hunden är valp men i övrigt ska det räcka med ett vanligt liv för att hunden ska bli trevlig och någotsånär lydig.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 684
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 265
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel