Sv: Skotträdda hundar
Visst påverkar ägaren hunden, men det jag menar är att man inte ska behöva hålla på med någon mental terapi för att få en vettig hund. Det ska räcka med vanlig uppfostran och ett normalt liv. Vill man tävla kanske man går in tidigt och drar upp aktiviteteten om den är låg eller så ökar man föremålsintresset om det behövs, men har man fått en komplett valp så bheövs oftast inte det heller. Man behöver bara underhålla det man fått och se till att det utvecklas i rätt riktning.
Gör man fel kan man ju förvisso se att hunden reagerar på det, men en bra hund reagerar mindre på misstag än en hund som inte är lika komplett i skallen. Man kan förstöra en bra hund också om man inte alls vet vad man sysslar med, men då ska man inte ha hund alls.
Poängen är att den valp som levereras ska kunna bli den där trevliga och välanpassade familjehunden genom bara enkel uppfostran och vanligt familjeliv. Man ska inte behöva pyssla som jag gjort med den här madamen jag har hemma där man måste tala om för henne exakt hur hon ska bete sig (annars blir hon så stressad att hon går åt). En bra hund blir förvisso inte lydig eller samarbetsvillig om man helt struntar i uppfostran och lydnadsträning, men den blir heller inte stressad och olycklig. Det blir sådana hundar som min.
Så visst, vill man komma till SM eller på något annat vis få sin hund exceptionellt bra så kan man behöva gå in och peta lite då hunden är valp men i övrigt ska det räcka med ett vanligt liv för att hunden ska bli trevlig och någotsånär lydig.