Skotträdda hundar

Sv: Skotträdda hundar

Men, jag som älskare av alla vetenskap och statistik, kan inte blunda för det faktum att skottfasta hundar lämnar fler skottfasta avkommor. Att det är vanliga mer skotträdsla inom vissa linjer tolkar jag som att det finns en genetisk faktor. Detta oavsett om hunden är säker i övrigt.

Kollar jag på min egen uppfödare så är de flesta hundar skottfasta, någon är skottberörd. Hur det ser ut med fyrkverkerier vet jag inte riktigt, men tittar jag bara på testresultaten så kan man utläsa att det är vissa hanar som lämnat de berörda hundarna. Vi valpköpare är dessutom en hel hoper olika människor så där kommer du inte att hitta någon likhet som gör våra hundar skottfasta. Vissa ojar sig, andra är som jag och tänker inte på om det smäller. Dock visar det sig ingen skillnad mellan vem som köpt valpen. Den enda skillnaden kan ses mellan kullarna och i linjerna.

Då är det två hundar som bevisar att hundarna inte måste vara normala/stabila och bra mentalt för att vara skottfasta. Det måste bero på något annat också. Inte bara t.ex. nervkonst.! :idea:

Nä jag tror helt klart att mycket sitter i ryggmärgen någonstans...

Tippan och Jadzia!

Ber att få klargöra,
att jag inte påstår, att genetik och avel inte kan ha något med skott/raketrädsla att göra!
att jag inte påstår att bara lugna hundar är orädda visavi skott/raketer!
att jag inte påstår att mentalt svaga hundar per automatik blir skott/raket-rädda!
att jag inte påstår att det alltid är människans fel att en hund är skott/raket-rädd!
att jag däremot har ganska bestämda åsikter beträffande människans möjligheter att påverka skott/raket-rädsla, och att dessa möjligheter ofta inte tas tillvara i den utsträckning dom kunde.
att tråden handlar om människans (eventuella) hanterarroll i problemet med skott/raket-rädda hundar!

Det förefaller, som om jag blir missförstådd på ovanstående, viktiga punkter. Vänligen läs inläggen utan färgade ögon. ;)

LIA

I så fall så får jag inte ihop det med detta. Du motsäger ju dig själv?? :confused:

Svårare är det, om en i övrigt lugn och säker hund är skotträdd. Då frågar åtminstone jag mig, varför?

Om vi ser till det stora flertalet "raketrädda" hundar, så vidhåller jag min uppfattning att ägare/innehavare/uppfostrare (alltså inte förare) medvetet eller omedvetet påverkat hundarna, alternativt inte påverkat "åt rätt håll".

Frågan är då varför dessa hundar från början (alltså från födseln och framåt) blir blockerade!? Beror det på människornas agerande före/under/efter smällar/raketer? Eller är ett så stort antal hundar, som det verkar röra sig om, genetiskt programmerade till att vara rädda?
Jag tror på det första alternativet.

Men jag är tveksam till, om man genom avel fått fram just raketrädda hundar.

osv

Tycker du? På vad sätt?

Svårare är det, om en i övrigt lugn och säker hund är skotträdd. Då frågar åtminstone jag mig, varför? Gör inte du???

Om vi ser till det stora flertalet "raketrädda" hundar

så vidhåller jag min uppfattning att ägare/innehavare/uppfostrare (alltså inte förare) medvetet eller omedvetet påverkat hundarna, alternativt inte påverkat "åt rätt håll". = vad jag skrev igen, eller hur!?

Frågan är då varför dessa hundar från början (alltså från födseln och framåt) blir blockerade
Jag tror på det första alternativet. Tro, måste jag väl ändå få göra?

Men jag är tveksam till

Det är svårt (=omöjligt) att under skrivandet av många, långa inlägg, alltid vara korrekt in i minsta detalj. Jag är övertygad om, att även du gör dig skyldig till stavfel, grammatikaliska fel, förenklingar, hänsyftningsfel osv någon gång ibland. I stället för att ägna tid åt att försöka hitta eventuella felaktigheter, kunde du väl läsa och försöka förstå inläggen? Samt därefter diskutera sakfrågor!

LIA

Vem har pratat om stavfel och sådana saker? *öh*? Hur kom det in i saken? Själv har jag svårt att se vissa bokstäver och skriver oerhört mycket fel, men jag tror att de flesta förstår mig ändå. (Om det var det du ville pika eller?)

Du påstår gång på gång att en "utåt sett" normal hund inte är rädd, utan att det är vi som skapar det. Det kan jag ju läsa tre gånger bara i texten jag kopierat. Sen i sista inlägget så vänder du och skriver att du visst tror på genetisk disposition och att det inte alls alltid är människans fel. Det är klart att jag undrar varför du vänder så. Är det konstigt?

Jag tycker att jag har varit oerhört klar i vad jag tror. Skotträdsla är medfött eller förvärvat. En hund som inte har sådana anlag så ska det till en del för att en vanlig normal människa med vett ska kunna förstöra det. Då spelar det ingen roll att vi uppför oss lite fel eller så, hunden utvecklar inte det ändå. En hund som har det i sig kan "smittas" av en hundkompis, orolig matte osv. Men då tror jag att det redan finns en grund där. Sen finns det hundar som har det i ännu högre grad och kommer att reagera oavsett.

Jag minns första gången man började att diskutera detta så var det faktiskt att sticka ut hakan och vara lite fräck att påstå att det var genetiskt. De flesta resonerade som du gör, att valpköparen gör något fel med hunden. Jag tycker att det är bra att det vänder. Att det faktiskt är uppfödarna som ska ta fram hundar som är dulgiga för alla valpköpare!!

Du påstår gång på gång att en "utåt sett" normal hund inte är rädd, utan att det är vi som skapar det.
??? Det har jag aldrig sagt, inte ens en gång! Antingen är jag oförmögen att skriva förståeligt, eller så kan du inte läsa vad som står utan att vrida till det efter eget skön. Oavsett vilket, är det uppenbarligen bortkastat att försöka klargöra vidare. Vi tycker måhända olika i sakfrågan, men det borde inte hindra en seriösare hantering av det skrivna.

De flesta resonerade som du gör, att valpköparen gör något fel med hunden. Jag tycker att det är bra att det vänder. Att det faktiskt är uppfödarna som ska ta fram hundar som är dulgiga för alla valpköpare!!
Så du menar att alla valpköpare gör allt rätt med sina hundar? Att alla hundar med lynnesfel, rädsla, skotträdsla etc har det beroende på uppfödarna? Dålig/felaktig uppfostran/hantering finns alltså inte? Då kan jag bara konstatera, att vi lever i olika världar.
Vad menar du med "dugliga valpar för alla valpköpare"? Att dom ska stå emot all slags fel/dålig-hantering och uppfostran? Man ska som valpköpare/hundägare inte behöva några kunskaper eller ha någon speciell känsla för sin hunds utveckling? Jag hoppas jag har fel, men så ser det ut, det du skriver.

Menar du att jag har fel i det jag skrivit tidigare? Som det här t ex:
Jag håller före, att man har ett mycket stort spektrum från rädsla och obehag till acceptans och raketglädje. Vidare anser jag, att man i detta spektra kan påverka en hel del, dvs rädda hundar blir mindre rädda osv. Jag har ännu inte träffat på någon hund (eller häst) , som inte varit mottaglig för förändringar/förbättringar i dess sätt att vara och reagera.
Jag vill påstå, att det inte finns 2 hundar som är exakt lika mentalt, utan alla måste mötas individuellt, var och en efter sina förutsättningar. Även om dom är framavlade hur seriöst och kompetent som helst. Se f ö vad jag skrev till Jadzia ang att" behandla olika individer på samma vis".

Hur mycket du än vill, kommer vi aldrig dithän, att alla valpar är exakt lika och perfekta mentalt, inte ens skottfasta och orädda. Tur är väl det, om man tänker efter. Alltså kommer det alltid att hänga på oss hundmänniskor, hur vi förvaltar "råvaran"!

LIA

LIA skrev:
??? Det har jag aldrig sagt, inte ens en gång! Antingen är jag oförmögen att skriva förståeligt, eller så kan du inte läsa vad som står utan att vrida till det efter eget skön.

LIA skrev:
Men jag är tveksam till, om man genom avel fått fram just raketrädda hundar.

LIA skrev:
Frågan är då varför dessa hundar från början (alltså från födseln och framåt) blir blockerade!? Beror det på människornas agerande före/under/efter smällar/raketer? Eller är ett så stort antal hundar, som det verkar röra sig om, genetiskt programmerade till att vara rädda?
Jag tror på det första alternativet.

LIA skrev:
Om vi ser till det stora flertalet "raketrädda" hundar, så vidhåller jag min uppfattning att ägare/innehavare/uppfostrare (alltså inte förare) medvetet eller omedvetet påverkat hundarna, alternativt inte påverkat "åt rätt håll".

?????

LIA skrev:
Så du menar att alla valpköpare gör allt rätt med sina hundar? Att alla hundar med lynnesfel, rädsla, skotträdsla etc har det beroende på uppfödarna? Dålig/felaktig uppfostran/hantering finns alltså inte? Då kan jag bara konstatera, att vi lever i olika världar.

Människor med normalt vett och sans ska inte bara kunna "förstöra" en hund. Man ska inte behöva vara proffs eller född med en oerhörd talang för att inte förstöra en hund. En normal bra hund ska en nomal bra människa kunna klara av.

LIA skrev:
Hur mycket du än vill, kommer vi aldrig dithän, att alla valpar är exakt lika och perfekta mentalt, inte ens skottfasta och orädda.

Det är nog det bästa du någonsin skrivit

Ja, jag begriper inte heller... :confused:

Människor med normalt vett och sans ska inte bara kunna "förstöra" en hund. Man ska inte behöva vara proffs eller född med en oerhörd talang för att inte förstöra en hund. En normal bra hund ska en nomal bra människa kunna klara av.
Ja, i den bästa av världar. Så beror det på vad du lägger i ordet "förstöra". Och på hur vi värderar olika egenskaper. Ta lydnad t ex. Jag har ett flertal hundägare i bekanskapskretsen som är både normala och bra människor, men som ändå inte klarat av att ha lydiga hundar. Någon har haft fler än tre stycken genom åren. Med lydiga menar jag stannar och kommer in på kommando etc. Elementära grejer, alltså.

Steget därifrån till att omedvetet göra en i övrigt lugn hund raketrädd, är inte långt.

LIA

LIA skrev:
Ja, jag begriper inte heller... :confused:

Ja då förstår jag... Då är det inte konstigt att jag heller inte får ihop det.

LIA skrev:
Ja, i den bästa av världar. Så beror det på vad du lägger i ordet "förstöra". Och på hur vi värderar olika egenskaper. Ta lydnad t ex. Jag har ett flertal hundägare i bekanskapskretsen som är både normala och bra människor, men som ändå inte klarat av att ha lydiga hundar. Någon har haft fler än tre stycken genom åren. Med lydiga menar jag stannar och kommer in på kommando etc. Elementära grejer, alltså.

Steget därifrån till att omedvetet göra en i övrigt lugn hund raketrädd, är inte långt.

LIA

Att ha en olydig hund är ingen förstörd hund. Om mina hundar kan 14 komandon, men inte det 15:e så är de varken förstörda eller olyckliga för det.

Att ha en olydig hund är ingen förstörd hund. Om mina hundar kan 14 komandon, men inte det 15:e så är de varken förstörda eller olyckliga för det.
Som jag sa, det beror på vad du lägger i ordet.
Nu gällde det inte om hundarna var olyckliga eller inte (:smirk: ), utan folks kapacitet när det gäller hund. Kan man inte lära hunden det elementära, räcker förmågan nog inte till, när det gäller skotträdsla heller?

På tal om raketer, fick en av grannarna just för sig att dra iväg ett knippe. Genom hagarna kom 4 glada hästar i gallopp, hunden anslöt, och så står dom där i hagkanten 100 m här utanför och kikar andäktigt mot himlen.
Nog är det konstigt att alla mina hästar och hundar gillat fyrverkeri. Att jag aldrig råkat ut för dom där felavlade...

LIA

Nej, hundägare är också människor och gör därför inte allt rätt. Dock är min åsikt att vi bara kan påverka det som finns i hunden. Vi kan inte skapa något som inte finns och heller inte helt ta bort något.

För egen del brukar jag dela in hundarna i tre kategorier när det gäller skotträdsla.
1. Fullständigt orädda från födseln. För att skrämma dem med raketer krävs i princip att man sätter en i svansen på dem.
2. Hundar som man svänga åt vilket håll som helst. De är varken rädda, berörda eller orädda då de föds.
3. Hundar som föds skotträdda

Det är egentligen bara grupp 2 som man kan påverka åt något håll utan mer drastiska åtgärder. Dock är spännvidden på grupp 2 också rätt stor så en hund i grupp två kan behöva bra mycket mer än lite ömkningar för att bli berörd medan det räcker för en annan.

Jag tro inte att en hund som blir rädd därför att man ömkar, fjollar eller på annat vis grejar med hunden från början var direkt skottfast. Förvisso hade en annan människa säkert kunnat få hundne oberörd om denne inte fjollat med hunden, men fortfarande vore hunden en potentiellt skotträdd hund. Det är något man måste ta hänsyn till i avelssammanhang. En ordentligt skottfast hund ska inte få stora skälvan bara för att vi ömkar.

En bra hund ska tåla att vi begår ganska storta misstag utan att bli koko loko.

LIA skrev:
Nog är det konstigt att alla mina hästar och hundar gillat fyrverkeri. Att jag aldrig råkat ut för dom där felavlade...

LIA
Det kan du mycket väl ha gjort. Du kanske inte stött på den där obotliga gruppen men en och annan kan ha varit de där som varit påverkbara åt vilket håll som helst. Om man aldrig ömkat hunden eller på annat vis gjort något för att främja skotträdslan, så kan man mycket väl ha en hund med potentiell skotträdsla utan att veta om det. Enda sättet att få veta är egentligen att testa, men det vore lite taskigt om det visar att hunden faktiskt blir berörd.

Vi kan inte skapa något som inte finns och heller inte helt ta bort något.
Fullständigt orädda från födseln. För att skrämma dem med raketer krävs i princip att man sätter en i svansen på dem.
Hmm, där blev lite av en motsägelse. Vi kan skapa en skotträdd hund av den mest skottfasta, om vi bara anstränger oss tillräckligt.
Åt andra hållet är det betydligt svårare, för att inte säga omöjligt. Vad man kan åstadkomma, är att olika effektivt dölja och dämpa skotträdslan.
Annars håller jag med dig i ditt resonemang.

Om du tittar tillbaka i mina inlägg, så är det din grupp 3 och nedre halvan av grupp 2 jag mest tänkt på. Där det ju kan göra så stor skillnad, beroende på om man jobbar mot skotträdslan, inte gör någon insats eller förvärrar den.
Jag tror nog vi är på samma spår!?

Tråden gäller ju dagens hundar med den mentalitet dom har. Förhoppningsvis blir framtidens succesivt starkare mentalt genom ett medvetet avelsarbete. Hur är det? Om man ser till alla större (i antal) raser i landet, jobbar man i allmänhet på det mentala i aveln? Jag minns med rysning schäferns status för 30 år sedan.

LIA

Om man aldrig ömkat hunden eller på annat vis gjort något för att främja skotträdslan, så kan man mycket väl ha en hund med potentiell skotträdsla utan att veta om det.
Grejen är, att jag jobbar medvetet med mina djur (även katterna :) ), för att göra dom stabila i psyket.
Det är sant att jag kanske inte hamnat bland de mest svåra fallen, men jag har vid två tillfällen jobbat med andras schäfertikar som var nog så skrajsna, allmänt sett. Minns inte något om ev skotträdsla. Det gick att vända dom till relativt trygga och lugna individer, men dom blev samtidigt ganska "flockbundna" till mig.

Förresten, vart tog Klister vägen?

LIA

Ja visst är det märkligt att jag inte heller har det...

Betyder det då att jag är en jättebra hundägare eller att jag valt valp med omsorg?

LIA skrev:
Tråden gäller ju dagens hundar med den mentalitet dom har. Förhoppningsvis blir framtidens succesivt starkare mentalt genom ett medvetet avelsarbete. Hur är det? Om man ser till alla större (i antal) raser i landet, jobbar man i allmänhet på det mentala i aveln? Jag minns med rysning schäferns status för 30 år sedan.

LIA

Dagens hundar är av olika kvalité mentalt. Är det så svårt att förstå?

Jag tycker att du verkar lida av gudakomplex - bara goda hundägare får vettiga hundar.

Och varför talar du om avelsarbete om det mesta hänger på hundägaren? Jag får inte ihop ditt svamleri. :crazy:

Men det var ju precis det jag menade. Eftersom du förebygger alla former av skotträdsla så är det heller inte så konstigt att du inte märkt något av de "felavlade" hundarna. Du har ju dolt eller "rättat" till problemet innan det hunnit visa sig. Jag tränar inte medvetet och har heller aldrig haft en skotträdd hund, men vem vet om det beror på mig eller på att jag har haft rätt avlade hundar (i det avseendet i varje fall)

LIA skrev:
Grejen är, att jag jobbar medvetet med mina djur (även katterna :) ), för att göra dom stabila i psyket.
Det är sant att jag kanske inte hamnat bland de mest svåra fallen, men jag har vid två tillfällen jobbat med andras schäfertikar som var nog så skrajsna, allmänt sett. Minns inte något om ev skotträdsla. Det gick att vända dom till relativt trygga och lugna individer, men dom blev samtidigt ganska "flockbundna" till mig.

Förresten, vart tog Klister vägen?

LIA

Du har mao inte träffat en riktigt skotträdd individ. Försök med hokus pokus då och du kommer att förstå att du inte har förmågor utanför hundens egna tillkortakommande.

Jadzia skrev:
Men det var ju precis det jag menade. Eftersom du förebygger alla former av skotträdsla så är det heller inte så konstigt att du inte märkt något av de "felavlade" hundarna. Du har ju dolt eller "rättat" till problemet innan det hunnit visa sig. Jag tränar inte medvetet och har heller aldrig haft en skotträdd hund, men vem vet om det beror på mig eller på att jag har haft rätt avlade hundar (i det avseendet i varje fall)

Man skall inte behöva träna medvetet. det är min filosofi.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 684
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 265
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar