Är det inte hyfsat vanligt med mentalitetsbeskrivningar på golden? Mycket med rädslor är ärftligt, och med tanke på hur du beskriver henne skulle det förvåna mig om ingen av de nära släktingarna också har liknande mentalitet och rädslor. Har du pratat med uppfödaren om det här och vad säger i så fall denna?
Inom de flesta raser finns det rädda hundar, uppfödare som avlar på sådant för att hundarna är tjusiga, eller fungerar i hemmet, eller för att de helt enkelt är okunniga och inte vet om att de är det. Risken finns alltid att man köper sig en hund som är rädd för mycket pga dess genetiska arv. MEN genom att köpa hund från mentalitetsbeskrivna linjer, där man kan se att det inte finns några rädslor osv så minskar risken extremt mycket.
När min nu äldsta tik kom till mig som unghund så beskrevs hon som en hund med hopplöst dålig mentalitet, rädd för allt, lättstressad, klarade ingenting. Jag kände måånga av hennes nära släktingar väl och insåg direkt att det är i princip omöjligt att den beskrivningen stämmer, för sådan mentalitet finns inte i den släkten. Hon kom till mig och det visade sig snabbt bara vara en fantastisk hund i helt fel hem. Men, hade hon varit från linjer jag inte kände lika väl, då hade jag aldrig tagit hem henne. Just att veta mycket om släkten till en hund är guld värt.