Skotträdda hundar

Sv: Skotträdda hundar

Betyder det då att jag är en jättebra hundägare eller att jag valt valp med omsorg?

LIA

Nu är jag förhoppningsvis inte alldeles obegåvad vad gäller att läsa mina djur, även om jag är intresserad av, att dom ska ha ett starkt psyke.

"Eftersom du förebygger alla former av skotträdsla" Nja, det vet jag just inte om jag gör. Eller rättare sagt, jag "jobbar" med den mentala biten totalt, varför skotträdsla etc åker snålskjuts. Skott och raket-träning är ett komplement, men inget jag lägger ner mycken tid på, för att slippa dom tråkigheter som beskrivs av några här.

LIA

Du har mao inte träffat en riktigt skotträdd individ. Försök med hokus pokus då och du kommer att förstå att du inte har förmågor utanför hundens egna tillkortakommande.
Jasså, det har jag inte? Var har jag skrivit det?
Vad menar du med hokus pokus?
Lägg av din nedlåtande attityd och försök läsa och förstå det du läser!

Å du, vänligen notera vilket av alla dina inlägg jag besvarar i mina!

LIA

Man skall inte behöva träna medvetet. det är min filosofi.
Ja, det var i sanning en begåvad filosofi! Är ni många som delar den?
Inte undra på att somliga hundar är som dom är.

LIA

jag menar att du inte kan påverka en riktigt rädd hund. Oavsett hur god hundägare/kunnig du är.
Ja, du är rolig du, även om det är omedvetet.

Jag slutar tjabbla med dig nu, men tänk på en sak. Du har ingen aning om min hunderfarenhet/kunnighet!

LIA

Ska vi sträva efter hundar som måste tränas så minutiöst, eller ska vi sträva efter hundar som klarar det med en vanlig normal hundägare i kopplet?

Vad får dig att tro, att det handlar om minutiös träning? Det handlar om inställning, filosofi om du vill, och vi har kul i våra "övningar".
Totalt sett lägger jag ner ganska lite tid på det, men får mycket tillbaka.

Inte är jag så onormal heller. :)

LIA

En hund vet ju inte varför de smäller, så då tycker ja de verkar logiskt att dom ska vara rädda för de ju!!:smirk:

Skulle ja vart, om ja inte viste va de va!;)

Och om du inte gjorde det så skulle dina hundar? Vaddå? Skulle de vara helt förstörda då eller gör dina små övningar ingen större skillnad?

Och om du inte gjorde det så skulle dina hundar? Vaddå? Skulle de vara helt förstörda då eller gör dina små övningar ingen större skillnad?
Jag trodde det var glasklart vid det här laget!? :cry:
Läs!

LIA

våran vovvsing är inte rädd för skott eller raket eller liknande, nu på nyår va hon ute med sin matte och kollade på raketer...:D

Jag tycker inte heller att man ska behöva träna medvetetet för att stärka upp en hund mentalt. De ska vara okej redan från början utan att man grejar en massa. En valp ska mest få ägna sig åt att växa upp och sedan ska man köra igång med tävlingsträningen. Så enkelt ska dte vara att ha hund och jag vet att med ordentligt avlade hundar kan det vara så enkelt och roligt.

LIA skrev:
Ja, det var i sanning en begåvad filosofi! Är ni många som delar den?
Inte undra på att somliga hundar är som dom är.

LIA
Men en bra hund ska man inte behöva jobba mentalt med. De är kompletta och stabila från början och behöver inte förbättras eller fixas till. Jag har sett exempel på flera sådana hundar och det är vade jag strävar efter. De hundarna bara finns och pallar allt som kan hända i ett normalt liv (och även lite onormalt). Man behöver inte träna skott eller kolla på grejor som kan vara läskiga. Det sköter de själva och möter det mesta med oräddhet och nyfikenhet. I pincip kan man bara låta dem växa upp och köra grundlydnad för atts edan direkt gå på träningstävlingen. Något mer behövs inte göras.

det är behagliga hundar

Jadzia skrev:
det är behagliga hundar

... och som trivs med både sig själva och sin omgivning, skulle jag vilja lägga till.

Trevligt att vi är överens. Det skall vara ett nöje och hyfsat okomplicerat att vara hundägare. I de fall det inte är det, så får man ta särskild hänsyn. Dessa hundar skall dock inte avlas på, utan det är de orädda, trygga och nyfikna hundarna vi skall se i aveln.

Tusan, Jadzia, du borde bli uppfödare - så att man vet vart man kan få tag på en bra hund. Bjud på lite olika raser bara, så att man har något att välja på. ;)

På hennes tidigare inlägg så fattar jag att de enda hundar vi i så fall skulle begåvas med är Schäfer *å vad säger vi om det*?

Själv har jag en uuunderbar, behaglig och lätt Labradortik till avel för lämplig uppfödare och hanhund :angel: (Det där om att hon äter bajs har ni aldrig hört talas om...) Det är motor i henne också, så hon är inte helt slö heller :p

Glömde tillägga att hon är min första spontanapportör och det är superläckert ;)

Jadzia, menar du? :D

Jag veeeet - det är väl det enda smolket i bägaren... ;)

Ok - dina labradorer blir med all säkerhet ok också eftersom jag vet att du och Jadzia satsar på samma division av mentalt starka hundar.

Själv hoppas jag att kunna bidra med en bra dvärgschnauzerhane vad det lider. Bara det dök upp en riktigt bra tik. :) Och då menar jag inte utställningsmeriter, min lilla utställningsböjelse till trots.

Jag tycker att min hane är snygg nog att matcha en ordinär tik, bara hon har huvudet rätt påskruvat. :p

Ja jag menar Jadzia. Eller tråk-J som man även kan kalla henne för... *hö hö* Det är väl det som är problemet, det gäller att hitta en bra match också... Jag skulle förvisso kunna kika på jaktlabradorerna, men... Det känns också lite trist... Nåväl... Nu var det ju det där lilla problemet med att jag bor i en 1:a också :angel: Annars jäklar, moneymakers!! Skulle lätt få alla sålda ;)

Jag tycker inte heller att man ska behöva träna medvetetet för att stärka upp en hund mentalt. De ska vara okej redan från början utan att man grejar en massa. En valp ska mest få ägna sig åt att växa upp och sedan ska man köra igång med tävlingsträningen. Så enkelt ska dte vara att ha hund och jag vet att med ordentligt avlade hundar kan det vara så enkelt och roligt.

Men en bra hund ska man inte behöva jobba mentalt med. De är kompletta och stabila från början och behöver inte förbättras eller fixas till. Jag har sett exempel på flera sådana hundar och det är vade jag strävar efter. De hundarna bara finns och pallar allt som kan hända i ett normalt liv (och även lite onormalt). Man behöver inte träna skott eller kolla på grejor som kan vara läskiga. Det sköter de själva och möter det mesta med oräddhet och nyfikenhet. I pincip kan man bara låta dem växa upp och köra grundlydnad för atts edan direkt gå på träningstävlingen. Något mer behövs inte göras.
Men snälla Jadzia. Nu talar du väl mot bättre vetande? Hur i all världen ska du få en vettig hund av en valp, om du inget gör med den???
Jag har hört den inställningen bland en del jaktfolk, som haft den trista inställningen, att hunden skulle bli sämre på jakt, om den påverkas av människor. Men jag har aldrig tidigare hört den från bruksfolk.

För det första, så är det mesta man gör med sin valp, fr a, och hund, en mental träning, oavsett man tänker på det eller ej. Skillnaden är den, att om man är medveten om det, så får man ett större utbyte.

För det andra, så anser jag det vara oproffsigt att inte vänja/lära valpen sådant som skott mm. Inte i första hand för att den skulle bli rädd annars, men för att den ska få det förhållande till potentiellt farliga/läskiga saker, man eftersträvar.

För det tredje hanterar jag valpar/hundar olika från individ till individ, beroende på vars och ens förutsättningar. Det är ju ganska enkelt att läsa vem som behöver vad och hur mycket i mental "träning". Det är för mig så elementärt, att jag inte garderade upp den delen.

För det fjärde, så vänder jag mig mot "tävlingsträningen", du skriver om. Jag ser inte den automatiken, för hur stor andel av valparna kommer att tävla? För vi talar väl inte här om endast brukstävlingshundar?

För att slutligen lite balansera dina inlägg, där jag tycker du överdriver lite ang arbetet med det mentala, så skrev jag så här (var inte svar till dig då):

Vad får dig att tro, att det handlar om minutiös träning? Det handlar om inställning, filosofi om du vill, och vi har kul i våra "övningar".
Totalt sett lägger jag ner ganska lite tid på det, men får mycket tillbaka.

LIA

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 684
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 265
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar