Sv: Skotträdda hundar
Jag påstår inte att all skotträdsla är helt förvärvad. Som du ser i mitt inlägg, så har jag garderat (har lärt mig att gardera, gardera, gardera här
) mig på den punkten. T o m den av mig älskade rasen schäfer, har visat upp ett och annat skrajset exemplar. Avd understatements!
Dvs, skraj för det mesta redan från födseln. Då är ju sånt som flyger och väsnas riktigt läskigt. Den kopplingen mellan svag mentalt och skotträdd är enkel att göra. Svårare är det, om en i övrigt lugn och säker hund är skotträdd. Då frågar åtminstone jag mig, varför?
Om vi ser till det stora flertalet "raketrädda" hundar, så vidhåller jag min uppfattning att ägare/innehavare/uppfostrare (alltså inte förare) medvetet eller omedvetet påverkat hundarna, alternativt inte påverkat "åt rätt håll".
Hur många gånger har du inte sett matte/husse stå där och beskyddande försöka lura i valpen, att "raketer/traktorn/katten/etc är sååå snäll sååå, medan man frenetiskt klappar och gullar. Medan hela tillvaron skenar för den lilla parveln...
Talar man senare med denna människa får man höra, att dom gjort allt för att deras hund ska bli skottfast osv, att dom hanterat hunden så bra och att dom inte förstår, varför den är rädd för det ena eller andra. Den enda tänkbara orsaken måste vara dålig avel.
Vi ska inte glömma uppfödarnas och övriga hundindividers roll i hur valpen präglas och utvecklas. Ett faktum är ju, att den första tiden är den viktigaste i att bestämma hur djuret kommer att vara som vuxet. En valp som utsätts för ett trauma, kommer sannolikt att lida av detta resten av livet. Om valpen växer upp med en tossig mamma, stressig miljö osv, blir den självklart också påverkad av detta, men även om den haft en normal "valp-dom", kan den nye ägaren sedan oavsiktligt påverka hunden i oönskad riktning.
Så var orsakerna ligger i varje specifikt fall, är omöjligt att veta i sådana här forum.
Hundägare som alltid haft skottfasta hundar kan en dag stå där med en hund som är skotträdd trots att den behandlats på samma vis som de skottfasta hundarna och inget hänt som kan ha gjort hunden skotträdd.
Det är nog ett av dom största fel och misstag man kan göra, när det gäller uppfostran, nämligen att behandla olika individer på samma vis!
Om man skapar rädslan, varför finns det då hundar som visar rädsla från första skottet de hör?
Min tro är, att dom antagligen inte vuxit upp med självförtroende, eller påverkas av ägaren inför skottet, eller blir chockade av den plötsliga knallen och sedan inte får kolla av orsaken. Under förutsättning att vi talar om en normalt säker hund.
LIA