Skotträdda hundar

K

Klister

Varför är hundar skotträdda egentligen?
Jag får det inte att gå ihop, varför "ska" hunden vara rädd när det smäller?
Jag menar jag får det inte att gå ihop logiskt? Det är ju inget hunden vet om när den föds att det är farligt när det smäller.

Är hunden inne så hör man det, men knappast så högt att hunden får obehag utav det, det smäller ju inte så högt inomhus att det gör ont i öronen på hunden menar jag.

Jag har bara träffat en skotträdd hund , och då var ägaren sjukt nervös varje gång det small för hennes hund var sååå skotträdd :smirk: Hunden sprang och gömde sig under ett bord, men var det egentligen inte ägaren som överförde sin rädsla på hunden?

Jag är uppvuxen med (jakt)labradorer och inte en enda har varit rädd för att det smäller, dom har tvärtemot varit jätteglada. och om de hade fått så hade de sprungit och hämtat smällarna :D
Nu har jag en RR valp och är inte orolig för nyår, trots att vi planerar en stor låda med smällare nere på fältet, hon får vara inne och så är det inte mer med det, jag förväntar mig att hon inte bryr sig.

Vad tror ni, är en del hundar verkligen rädda på riktigt? Är det verkligen inte hundägarna som är så övertygade att hunden är skotträdd att h*n överför det på hunden?

/Klister

Sv: Skotträdda hundar

Klart att en del är(blir) rädda på riktigt!
Vår familj har haft 3 hundar varav 1 har vart skotträdd. Så jag tror inte alltid att det beror på ägarna.
Utomhus så gör det förmodligen ont i hundens öron, kanske är det t o m någon frekvens som gör det obehagligt att höra även inomhus?
Jag har hört att dammsugare ger ifrån sig ett ljud på obehaglig frekvens som vi människor inte kan uppfatta, däremot ofta katter..
Tror det kan stämma.

Ämnet är omtvistat om varför. Men det ligger närmast till hand att det är en nedärvd försiktighet som utlöser en flyktreaktion´vid höga ljud. Hos vissa hundar har denna rädla förstärkt pga obehagligheter och gör då att dom reagerar på obetydliga smällar. Betänk också att du inte kan jämföra hur du uppfattar en smäll med en hunda hörsel då hunden hör många gånger bättre än dig. Min gamle veterinär sa att noskvalster kan göra en hund skottberörd...detta pga av att smällen/skottet blir annorlunda i hundens öron...Den blir hårt och skarpt...alltså gör ont. Hur detta stämmer vet jag inte till 100%, men nog ligger det någon sanning i detta då min gammelhund aldrig vart skottberörd/rädd (vi har gjort skottprov på henne helt utan anmärkning) förräns på senare år då det även visade sig hon hade noskvalster..

min hund är skottfast... det är testat! men när hon va uppe i somarstugan med min syster som är extremt rädd för åskan så agerade hon som att hon va rädd! jag blev orolig när hon berättade det här... tänkte: vad har hänt?? varför rädd???? när nästa oväder kom å hon va hemma hos mig.. då stod vi båda på ballisen å kollade.. inte ett dugg fundersam ens:) då insåg jag vad mkt det har att göra med föraren:smirk:

Förvärvat eller nedärvt. Vi avlar på hunden som är skotträdda. Det är därför du ser det så sällan hos våra jakthundsraser. De är avlande för det i många generationer. Sällskapshundarna där man inte tagit hänsym till det ärver det alltså i mycket större utsträckning.

Fast jag har en jakthund som är situationsbundet skotträdd. Dvs hon är inte rädd på jakt, då är det det roligast som finns och skotten triggar henne till tusen.

Men, min pappa har många gånger skjutit duvor och kajor på gården och någon av dem gångerna har hon blivit överraskad eller något har hänt. Hon blir väldigt nervös om någon skjuter hemma, springer och gömmer sig, piper, skäller, gnäller, skakar och vill helst krypa under skinnet på mig (hon är ALDRIG nära någon annars). Hon reagerar även när det skjuts på ställen hon inte kan förknippa med jakt.

Och, ja hon har jagat sedan hon var 1,5 år, aldrig brytt sig om skott innan. Ingen i familjen ömkar hundarna vid skott, vi bryr oss inte om det. De andra hundarna är totalt oberörda, möjligtvis reaktionen att hämta vilt (de är apportörer), men sällan inomhus.
Något har hänt, vi vet inte vad, men den hunden har helt själv byggt upp sin skotträdsla. Jag har försökt träna bort den, men hon är sig själv närmst och jag har gett upp med henne, hon funkar ju som jakthund ändå.

Dock tycker jag att det är högst intressant på henne som har alla goda förutsättningar att hon helt plötsligt blir rädd.

//E

Vissa kan bli det helt plötligt när de löper. En hund som jag känner hade en tumör i örat... Det kan ju finnas många förklaringar... Eller så skedde det nått just en gång. Det kanske small precis när hon gjorde eller inte gjorde något...

Precis. Dock är det ju så att jag många gånger har "dömt ut" skotträdda hundar som instabila, dåligt psyke osv osv. Denna hunden har dock haft ALLA förutsättningar att inte bli skotträdd, hon är mycket stabil, tuff, smart, inskolad i skottvärlden med höga förväntingar osv. Men blir skotträdd.

Vi kommer aldrig veta varför, men något har hänt, som nog kan hända alla hundar.

//E

Jag hade en lapphundshane som några j*vla snorvalpar kastade en maxipuff på några dagar innan nyår för många år sen.Efter det så var han skotträdd bortom vett och sans.Det räckte med att han kände lukten av röken från smällarna för att han skulle krypa längs marken.Jag fick droga honom med Nozinan(stavning?) för att han skulle klara sig över smällhelgerna.Då började det forfarande att smälla i början på december och höll på in i januari.Vad jag led med denna vovve och plågades varje år.Det är därför jag fortfarande avskyr nyåret för jag vet att det är någon hund som lider lika mycket som min gjorde.

Sen finns det hundar det inte bekommer men jag vet hur lätt det är att få en skotträdd hund oavsett anlag.det räcker att vara på fel plats vid fel tidpunkt så kan hela hundens liv vara förstört.

När jag växte upp hade vi en labrador av just jaktstam som familjehund. Hon var livrädd för smällare (och även dammsugaren :crazy: ;) ). Hade vi lagt krut på att vänja henne som ung hade säkert rädslan gått att bemästra bättre. Men storhelger som nyår och påsk var ett helvete, vi fick knappt ut hunden och kissa. Bästa sättet var att vara rätt "sträng" och absolut inte "ömka" henne - då ville hon bara fly och springa hem. Samma familj (mor och far) har numera cairnterrier (en kvar, har haft två) som aldrig varit rädda utan gärna vill "anfalla" smällare eller raketer som de hört/sett ute.

Visst kan en ägare påverka, men grunden (rädd eller inte) tror jag ligger i hunden själv. Sen kan man lära en skotträdd hund att bli mindre skotträdd, absolut.

lady_vip skrev:
Fast jag har en jakthund som är situationsbundet skotträdd. Dvs hon är inte rädd på jakt, då är det det roligast som finns och skotten triggar henne till tusen.
Har hört samma erfarenhet från flera som jagar.

Jaså? Jag har inte brytt mig om att forska i det eftersom hon funkar i jakten, men jag kan tänka mig att hundar som jobbar under bössan lättare blir rädda, det gör inte min hund.

//E

När min yngsta hund var valp åkte vi till skjutbanan och gick och tränade där. Hon är inte ett dugg skottberörd :angel: Så träning ger färdighet.

//E

lady_vip skrev:
När min yngsta hund var valp åkte vi till skjutbanan och gick och tränade där. Hon är inte ett dugg skottberörd :angel: Så träning ger färdighet.

//E
Visst gör det det! Men de hundar jag talar om är/var inte tränade alls. Vare sig den skotträdda eller de icke skotträdda. En del är helt enkelt skotträdda från början, andra inte. De som är skotträdda kan absolut tränas så det blir bättre (kanske helt bra). Men; det är fortfarande så att vissa behöver tydligen träningen för att inte vara rädda, andra behöver den inte.

Min sambos föräldrar har en tax som jagar ibland. Han är inte det minsta rädd/berörd av skottljuden. Däremot är han helt förstörd på nyåret. Dock går denna händelse att spåras när han för några år sedan kom ut på balkongen precis när en väldigt stark raket/smäll avfyrades. En sådan som människor får lock i öronen av!
Synd att en enstaka händelse ska kunna förstöra så mycket. :(

Klister skrev:
Vad tror ni, är en del hundar verkligen rädda på riktigt? Är det verkligen inte hundägarna som är så övertygade att hunden är skotträdd att h*n överför det på hunden?

/Klister

Vi har en Tysk Jaktterrier, som min sambo jagar med, han kan vara med på skjutbanan och rör inte en muskel. Men så fort det smälls raketer och smällare så ska det morras och hållas på. DET däremot har jag svårt att förstå.... Är det för att han inte vet vad det är?

/Timsetim

Heulwen skrev:
Min sambos föräldrar har en tax som jagar ibland. Han är inte det minsta rädd/berörd av skottljuden. Däremot är han helt förstörd på nyåret. Dock går denna händelse att spåras när han för några år sedan kom ut på balkongen precis när en väldigt stark raket/smäll avfyrades. En sådan som människor får lock i öronen av!

Men fyrverkerier och skott är inte samma sak. Fyrverkerier tjuter, fräser, prasslar eller låter som bomber. Skotten är annorlunda - så jag förstår skillnaden.

Allmän reflektion på tråden

Visst kan vissa hundar tränas, men en del är så rädda att de är totalt blockerade. Sådana hundar skall drogas eller tas till skottfria platser anser jag.

Det är en enorm skillnad på en hund som är skottberörd och en som är rädd. :(

Visst kan vissa hundar tränas, men en del är så rädda att de är totalt blockerade. Sådana hundar skall drogas eller tas till skottfria platser anser jag.

Det är en enorm skillnad på en hund som är skottberörd och en som är rädd.
Frågan är då varför dessa hundar från början (alltså från födseln och framåt) blir blockerade!? Beror det på människornas agerande före/under/efter smällar/raketer? Eller är ett så stort antal hundar, som det verkar röra sig om, genetiskt programmerade till att vara rädda?
Jag tror på det första alternativet.

LIA

Heulwen skrev:
Vår ena jakthund är skotträdd när det är andra som skjuter i skogarna omkring gården, men när han själv driver och husse skjuter så bekommer det inte honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 684
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 088
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 265
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar