Skotträdda hundar!

Sv: Skotträdda hundar!

Så min pappa som håller i valpjorser ect kan igen han ler ut helt fel :mad:

De är bra då kan du ringa alla nöjda ehussar o mattar då
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Fladde skrev:

Bara för din pappa håller kurser så är det inget som säger hur hundar fungerar vid skotträddhet. Och det finns inget som talar om hur duktig han är heller.
Det handlar om så mycket mer än ta upp i famnen mm. Avel tex...

Det är många här på forumet som både jobbar med hundar, tävlar och är instruktörer.

Ja precis jag är en av dom!

Jaja det var bara kul att se för ni regerade precis som jag trodde :smirk:

Nyss var det ju din pappa. Sen förstår jag inte varför du kom in på din pappa. Var det inte skotträddhet du ville diskutera?

Fladde skrev:
Usch blir så arg på er som bara säger förbjud det min hund är jätte rädd.
Det är DU somgör din hund skotträdd :mad:

Blir så förbannad när jag läser detta!!! :mad:
Hundar är som vi människor, vissa är känsligare än andra. Min syrra skrek i högan sky när det smällde för hastigt medan min brorsa inte reagerade ett piss...

Detsamma gäller hundar. Vissa hundar mår jättedåligt och vissa ser det som en naturlig del i livet. Och att stänga in hunden i ett rum, nä fy tusan... :eek:

Usch... ska inte skriva mer för jag kan knappt skriva nu för att jag är så himla förbannad...

Fladde skrev:

Jag säger ingenting om att HAN inte kan, det kan han säkert. Däremot verkar DU (Fladde) inte kunna så mycket så som du uttrycker dig.....

Alltid lika roligt när folk ( läs barn ? ) valsar in och tror dom kan ALLT...

Förövrigt så har du en krass syn på hur man hanterar hundar om man utgår vad ifrån du skriver här.

Hur gammal tror du jag är?
Ubdrar för du kallar mig "barn"? el?

Jag har försökt att tolka ditt inlägg på ett annat sätt än det som de flesta andra gjort, och förhoppningsvis är jag rätt ute..

Min hund är inte rädd, men mina tidigare hundar har varit rädda. Den äldsta hunden blev rädd en nyårsafton när hon var tre-fyra år, vi misstänker att det berodde på att grannen smällde av en riktig brakare. Hon var inte i samma rum som oss (hon var inte instängd någonstans utan låg och sov i sovrummet i sängen) så vi såg aldrig att hon reagerade. När mina föräldrar sedan skulle lägga sig hade hon gömt sig under madrassen och kissat ner hela sängen. När vi sedan hade med henne ut på jakt tänkte vi inte så mycket på det, utan släppte henne som vanligt och när husse tryckte av och fällde djuret blev hon jätterädd igen. Svansen mellan benen, och direkt markläge. Att den yngre hunden blev rädd beror på att den äldre uppvisade rädsla, hon lärde sig beteendet. Jag tycker att detta är ett bra exempel på att hundar visst kan bli skotträdda utan att människan har daltat med den.

DÄREMOT håller jag med dig, om hunden visar sig vara rädd så är det klart att JAG FÖRSTÄRKER HUNDENS RÄDSLA när jag daltar med den och tycker synd om den. Rädslan däremot, har den utvecklat på egen hand. Detta innebär också att hunden slutar upp att vara rädd om jag som matte/husse ignorerar hunden och "låtsas som ingenting".

Däremot måste jag få ifrågasätta (observera att detta är en frågeställning) det här med att stänga ute hunden från flocken, borde inte det göra hunden ännu mer osäker? Här kan den heller inte skydda sina flockmedlemmar eftersom den är instängd. Bara en fundering...

Slutligen; Självklart ska jag, om jag har en skotträdd hund och möjlighet finns, åka någonstans där det inte är så mycket smällare. Om detta är på landet, eller inne i stan eller på andra sidan jordklotet får vara osagt.

Senast ändrad:

På ditt sätt att "klanka" ner på folk så tyder det på en barnslig nivå, därför skrev jag barn och avslutade med ett frågetecken .

Som flera andra redan har skrivit, om du inte har en skotträdd hund själv så är det svårt för dig att veta...

Min hund var inte heller det minsta rädd, fram tills den dagen för lite mer än ett år sen då hon blev överraskad av ett plötsligt fyrverkeri på promenaden. På nära håll också, för att göra det lite extra jävligt.
Innan det brydde hon sig inte ett skvatt. Och det var/är INGEN som daltar med henne, så det där måste du ha fått om bakfoten. Visst ska man inte dalta med hundar ifall de blir skrämda i huvudtaget då det förstärker, men det är inte bara därför hundar blir skotträdda. De har ju bland annat högre utvecklad hörsel än oss, är olika känsliga som individer osv.

Fyrverkerier, för att inte tala om smällare är ett gissel för oss hundägare, och det gör det inte bättre att de avfyras i minst en månad runt nyår...

Själv funderar vi på kurs då det inte känns som om vi kommer någon vart med vovven själv. Men om det bara hade rört sig om nyårsafton så hade det gått bra eftersom hon är lugn inomhus, det är utomhus som det blir knepigt, och hon måste ju ut och kissa....

Hmm, jag tror inte alltid det är så enkelt. :smirk:
Visst kan husse/matte påverka en hund att bli rädd, men ALLA skotträdda hundar är det inte för att matte/husse pjåskat eller spätt på hundens rädsla. I så fall skulle ju ALLA hundar hos samma ägare reagera likadant. Den hund vi hade när vi växte upp var otroligt rädd för smällare o liknande (hon var även rädd för dammsugaren; dock mer kontrollerad rädsla) De hundar min mamma haft senare i livet har inte varit ett DUGG rädda utan snarare upphetsade av smällare!

Hon har inte försökt vänja dem vid skott; de har bara inte varit rädda. Första hunden var av annan ras än de två senaste dock.

Om jag skulle ha en hund idag som var så rädd som vår hund var (den första som sagt) så skulle jag försöka träna den.

Att säga att alla borde åka ut på landet med sina hundar är lättare sagt än gjort.... alla har inte "ett land" att åka till. Eller menar du att de ska sitta ute i storskogen bland träden de 2-4 dagar som smällandet pågår?? :crazy:

Fladde skrev:
Hundarna ÄE inte rädda men ägaarna gör som rädda för dom ex tar upp dom i famnen eller liknade.
Min hund är definitivt inte bärbar. Både tung som satan, benig, hal som en ål och riktigt duktig på att sprattla. Den har aldrig accepterat att bli buren, inte ens som valp.

Jag har och har haft många hundar och ingen har varit rädd.
Samma här. Tills nu. Ingen av mina andra hundar har varit skotträdda. Vissa har brytt sig mer än andra, men min yngsta är det ren och skär panik med.

Jag gillar fyrvärkerier och tycker det är helt OK
Jag gillar också fyrverkerier men det gör inte min hund. Därför, å hundens vägnar, tycker jag Inte att det är OK.
Visst, kan ju följa ditt råd och låsa in hunden i köket och låta den våndas, men jag föredrar att då hellre låta den göra som den vill. Gömma sig i det tryggaste hörnet av huset, eller sitta vid mina fötter och darra. Att låsa in är fel. Problemet försvinner inte bara för att man inte SER det. :smirk:

Sen VET man om att man har en rädd hund varför stanna kvar i stan/villoområdet där man vet smäller mycket?
Åk ut på landet ect
Det är inte alltid man har ett val. jag har inget semesterhus i en avlägsen dal i lappland. Och ingen jag känner har det heller.

Träna hundarna.
Du är välkommen att försöka träna min skotträdda hund, jag erkänner att det är en sak som definitivt överstiger Mina kunskaper.

Det är DU somgör din hund skotträdd :mad:
Nope, det är det INTE.
Min hund har Alltid varit rädd för starka ljud. Det är INTE jag som har lärt den att "smällare är jättefarliga".

Som sagt... känner du att du personligen vet så mycket om att träna av en skotträdd hund så kommer jag gladeligen och dumpar av "problemet" på din farstutrappa.
Men eftersom du Aldrig HAFT en skotträdd hund så är det tveksamt att du ens vet hur en kraftigt skotträdd hund ens reagerar :smirk:

Till dig, Grana, Calaryzia mfl.

Tänkte att ni kunde hjälpa mig!

Nova har inte varit rädd innan. Godkänd skottdel på MH.
Men nu i år så är hon orolig. (2år i januari.)
Jag har aldrig varit mied om liknade innan.
Försökte ignorera att hon var rädd, vara som vanligt och ev. fjanta mig med leksaker.
Men hon blir blockerad av sin rädsla.
Hon smyger omkring, hukad. Vill inte ligga själv i sovrummet utan lägger sig framför fötterna (väldigt praktiskt när man har litet kök och stor hund...)
Hon ville inte gå ut i trädgården.

Jag är nu rädd för att förstärka detta beteende.
Men jag har inte pjoskat med henne.
Dock lämnade jag inte henne själv, klappade om henne ibland. Försökte vara en trygghet. Tror ni att det är rätt väg att gå?

Hur kan jag fortgå träning med henne nu? Knallpulverpistol? Skjutbana?

Gissningsvis mellan 14 o 16 o vet helt klart inte vad skotträdsla är. Det enda jag håller med om är att rädsla kan förstärkas av ett klantigt uppträdande från ägarens sida.
PL

Ge upp, du förlöjligar bara dig själv. Skotträdsla är inte enbart miljörelaterat, utan kan nedärvas rent genetiskt. Varför tror du att skotträdda hundar tas ur avel?

ChristinA skrev:
Till dig, Grana, Calaryzia mfl.

Tänkte att ni kunde hjälpa mig!

Nova har inte varit rädd innan. Godkänd skottdel på MH.
Men nu i år så är hon orolig. (2år i januari.)
Jag har aldrig varit mied om liknade innan.
Försökte ignorera att hon var rädd, vara som vanligt och ev. fjanta mig med leksaker.
Men hon blir blockerad av sin rädsla.
Hon smyger omkring, hukad. Vill inte ligga själv i sovrummet utan lägger sig framför fötterna (väldigt praktiskt när man har litet kök och stor hund...)
Hon ville inte gå ut i trädgården.

Jag är nu rädd för att förstärka detta beteende.
Men jag har inte pjoskat med henne.
Dock lämnade jag inte henne själv, klappade om henne ibland. Försökte vara en trygghet. Tror ni att det är rätt väg att gå?

Hur kan jag fortgå träning med henne nu? Knallpulverpistol? Skjutbana?
Ta med din hund till närheten av en skjutbana och gå närmare. Gå inte närmare än att hon verkar klara det hyffsat (inte blockeras helt som du skriver). Stanna där och läs en bok tills hon lugnat sig, gå lite närmare. Håll på så tills ni kommer fram till banan så får du garranterat en skottfast hund. Det tar ett par timmar eller ett par veckor eller så går det inte alls - men det ska nog inte vara några problem med din hund som klarat sig bra förr.
Lek tycker jag är ett utmärkt sätt att leda bort uppmärksamheten från smällarna - det har jag gjort med min spaniel som levererades i december (4 år sedan). Men en skottfast hund bryr sig inte om smällarna => den blir vare sig rädd eller upphetsad i tron att man ska leka eller liknande när det smäller. Min spaniel är inte skotträdd men hon blir helspänd på vad som ska hända när det smäller och det tror jag beror på "turbometoden" med lek under nyåret istället för den långsamma träningen/invänjningen vid skjutbanan vilket jag gjort mina andra hundar vilka inte bryr sig det minsta.

(Ni som klagar över att jag skriver för långt; ge fan i att läsa mer nu för nu kommer massa tomprat relaterat till den här tråden ;P )

Sedan att skotträdsla finns ärftligt/latent hos hundar tror jag inte på personligen. Jag tror istället det är något som utlöser det, om det sedan är en stol som faller med en smäll eller en kinapuff eller en sprängladdning vid ett bygge spelar mindre roll tror jag.
Sedan blir det större problem om hunden är nervös mentalt eller om man daltar och tycker synd om hunden.

Men Faddes linje avråder jag ifrån.
Jag har en bekant som är en van jägare med många fina älghundar bakom sig. För ett par år sedan köpte han en gråhundstik som visade sig vara vek och nervös mentalt. Den blev av någon anledning skotträdd och jag lovar er att denne mkt erfarne och kompetente hundförare lade enormt mkt tid på hundens skott-träning. Men tyvärr gav det inte resultat varför hunden nu lever lyckligt som familjehund tillsammans med deras övriga jakthundar.
Det finns helt enkelt hundar som inte klarar av smällare så enkelt är det, men det är inte en medfödd rädsla för PANG. Vänjer man en sådan hund i sakta mak så tror jag man kan få även en sådan hund skottfast.

Men mitt råd är att inte stänga dörren om hunden och låta den vara rädd tills det lugnar sig (SÄRSKILLT INTE OM DET ÄR EN VEK HUND eller en väldigt dominant hund heller för den delen). Förvisso fungerar det i bästa fall men det är negativt för relationen mellan hund och förare - en dålig flockledare som hunden finner att den klarar sig lika bra utan i svåra situationer.

Lek med hunden istället om ni nu inte haft tid att träna skottfastheten ordentligt innan tex nyår. (många valpar placeras kring nyåret).
Sedan finns det lugnande (skrivs ut av vetterinär vid behov) att ge hunden om det behövs => alla har inte möjligheten att fly orten pga fyrverkerier.

Och alla unga med smällare typ kinapuff eller vad de heter nu för tiden; håll till på en öppen plats där ni kan se vad som finns runt er och ge fan i att tända om ni ser en hund - vänta fem minuter tills de hunnit i väg. Det är vanligt folkvett och respekt. Dett alägger jag till med anledning av att det landade en sådan mellan fötterna på min spaniel för ett par veckor sedan då jag var i stan. Ungarna menade inget illa med det, de såg oss inte tände sin smällare och kastade den vid hushörnet där jag just dök upp med mina hundar. Hade det varit en skotträdd hund hade det varit riktigt illa! :mad:

Mvh
Björn - jägare med många skottfasta hundar i bagaget.

beda skrev:
Ge upp, du förlöjligar bara dig själv. Skotträdsla är inte enbart miljörelaterat, utan kan nedärvas rent genetiskt. Varför tror du att skotträdda hundar tas ur avel?

Innan vi kommer ihop oss om det här måste jag förtydliga mig. ;)

Jag håller med dig.
Men jag tror det rör sig om veka/nervösa hundar snarare än specifik skotträddsla som nedärvs.
Jag tror dessa hundar lika gärna kunnat bli rädda för barn/hundar/djur/bilar osv som de blev rädda för smällare.

Mvh
Björn

Edit; Kom på en sak - det finns ju hundar som reagerar starkt på ljud och det är ju medfött så jag harr upplyst mig själv med att det faktiskt finns genetiskt skotträdda hundar ;) :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Det första jag bara kom att tänka på var att du skrev att Nova är två år.
Det är inte så att hon är inne i en "spökålder"??

Ingen aning! (Men det hade ju varit super skönt om det går över.)
Det var därför jag skrev det.
Kan det bero på det och skall jag ta speciell hänsyn till det, avvakta eller liknande?
För övrigt tycker jag inte att hon är spökig på något vis.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 737
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 310
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 168
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?