Skotträdda hundar!

Sv: Skotträdda hundar!

Det var ett långt men intressant svar!
Jag skall ta med mig det i bagaget!
Tack!

Va är det någon som har klagat på att du skriver långt? Jag tycker att du skriver utmärkta och väl genomtänkta svar med rejälfaktabakgrund så jag läser alla dina svar med stor nogranhet i förhoppning att lära mig något! Fortsätt som du gör!

Sedan att skotträdsla finns ärftligt/latent hos hundar tror jag inte på personligen.

Jag kan hålla med dig till viss del. Jag tror inte heller att skotträdsla är ärfligt på så vis att föräldrarna nedärver känslighet för just skott. Däremot tror jag att ljudkänslighet och risk att utveckla rädsla för dylikt är ärftligt och eftersom skott och smällare är både plötsliga och höga ljud så visar det sig extra tydligt just här. Det kompliceras dock av det faktum att en hel del ljudkänsliga hundar förblir oberörda trots att det skjuts och smäller.

Min veka och allmänt ängsliga tik tillhör dem och hennes lugn inför skott och smällare har många gånger förvånat mig. Hon hoppar högt om en dörr slår igen, men lyfter inte ens på örat då det skjuts raketer. Till saken hör att hon inte är ett dugg tränad på att hantera skott-eller smällarljud. Hon skulle dock kunna förvärva skotträdsla om något obehagligt hände i samband med en smäll. Mina föräldrars synnerligen stabila och trygga hund var dock berörd av skarpa skott-och smällarliknande ljud från dag ett. I det fallet fanns det ingen händelse där han kunnat förvärva denna rädsla och någon allmän ljudkänslighet fanns inte. Det väcker en misstanke om att det hos honom förelåg en disposition för denna typ av rädsla som triggades igång av något i tidig ålder.

Man har sett större förekomst av skotträdsla i kullar där en eller båda föräldrarna är skotträdda. Det är dock inget entydigt bevis för att just skotträdsla ska vara ärftligt, men en indikation på att något som påverkar hundens förmåga att hantera skarpa smällar har nedärvts. Det hela skulle kunna förklaras med att tiken påverkar valparna, om det inte vore för att samma fenomen setts i kullar där tiken är skottfast och hanen skottberörd.

Att all skotträdsla är förvärvad är inget jag tror på.

Precis. Själva SKOTTrädslan kanske inte ärvs men en benägenhet till att reagera på skott och utveckla en rädsla. Det jag menar är att vissa hundar i princip föds skotträdda, det beror inte BARA på traumatiska händelser eller ägarens beteénde som trådskaparen påstår.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 737
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 414
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 310
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 168
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?