Skotsk hjorthund

S

salander

Finns det någon som har en sådan här?
Är de så spröda som de ger intryck av i vissa kennelbeskrivningar? Typ inte röra sig de första åren, inte springa efter mat osv.
Är det så?
Eller är det tuffa, friska, glada hundar?

Sv: Skotsk hjorthund

En sak är säker iaf och det är att det måste vara den vackraste hundrasen som någonsin existerat *suckar och trånar*...

Åh tänkte precis skriva något liknande! Sjukt fina är de! Fast jag har ingen aning om hur de är i sättet då jag aldrig har träffat någon på nära håll. Är de lika trevliga som de ser ut? :D

Jag har bara mött på trevliga hjorthundar iallafall, men jag kan inte så mycket om rasen faktiskt. Inte springa efter maten gäller väl egentligen alla hundar för att inte riskera tarmomvridning? Och röra sig som valpar bör dom ju få göra, precis som övriga vinthundar (och egentligen alla raser) behöver dom få springa av sig lösa även som valpar. Men för den skull ska man ju inte överaktivera. Kan tänka mig att eftersom dom blir så himla stora snabbt så kanske det är lätt att "glömma" att dom faktiskt fortfarande kan vara valpar.

Ett tips om du är intresserad är att läsa deras RAS-dokument. Där redovisar dom enkäter kring sjukdomar och allt möjligt. Visserligen verkar det vara från 2004 men ändå. :)

De jag har träffat har iaf varit lugna men glada, trevliga hundar.

Jag ÄLSKAR hjorthundar!
Min Whippet uppfödare har hjorthundar också och dom är otroligt vackra, värdiga och vänliga. Faktiskt en av mina drömhundraser.
Det enda som gör att jag tvekar lite är att dom har en ganska hög procent hjärtsjukdomar(ca 15%), och att dom är svåra att få tag på.
Dom har också problem med överbett.
Mentalt är dom väldigt lika varghundarna, avvaktande för främlingar men när ni träffats några gr blir dom överlyckliga över att se dig:)

Slänger in en bild på Omega(9 månader på bilden).
omega.jpg

:love:sukta!:love:

omega.jpg

:love:sukta!:love:[/QUOTE]

Löjligt söta valp - vik hädan!

Det är ju hälsan jag grunnar mest över - jag vill gärna slita på djuren så länge som möjligt. Och jag vill kunna slänga åt dem lite ditt och datt som de kan mumsa på och ha kul med.

Springa efter maten gör vi jämt här...

Jag fick en främmande hjort i knät efter att bara sagt hej en gång, han ville heeemskt gärna bli klappad på rumpan så han lutade sig, lutade sig lite till, och liiiite till. Och vips så satt han på mig. :love:

Jag skulle också vilja ha en hjorthund, vackra är dom! :laugh:

Ja, man vill ju det...men min uppfödares hundar har alla blivit tio eller mer.
Men jag tror snitt åldern ligger på 7 1/2 eller liknande.

Tack för svaret :)
Kom på att jag kunde ju googlat men eftersom jag gick in här o läste var jag tvungen o fråga.

Oh nä, vilken söt :d

Min idealflock ligger på 2 hjorthundar och 6 welsh... men tills jag vinner storvinsten och skaffar slott i frankrike nöjer jag mig med några welshar som platsar bättre i liten lägenhet, och beundrar hjorthundarna på avstånd.

Hur är dom i lynnet, annars? Vinthundsaktiga?

Oh nä, vilken söt :d

Min idealflock ligger på 2 hjorthundar och 6 welsh... men tills jag vinner storvinsten och skaffar slott i frankrike nöjer jag mig med några welshar som platsar bättre i liten lägenhet, och beundrar hjorthundarna på avstånd.

Hur är dom i lynnet, annars? Vinthundsaktiga?

Absolut vinthundsaktiga! Det är ju det man vill ha;)
Dom går alldeles utmärkt att ha i lägenhet då dom sover när dom är inne, i all fall när dom är vuxna:D
Jag verkligen älskar deras stora värdighet och lugn, och en vinthund som springer(oavsett ras) är det vackraste jag vet.
En intressant iaktagelse med hjortarna är att dom föredrar att stå/ligga framför sitt, vet inte varför...
När det kommer till Irländare och Skottar är jag medvetet partisk:o dom är helt enkelt fantastiska men dyra i drift:(

Men de används inte till jakt längre?
Googlade lite och det jag hittade var lure-coursing. Men känns ju konstigt om rasen tagits fram till o fälla rådjur inte gör det nu?

Tycker det är vackra hundar men jag vet inte så mycket om dem :)

Inga vinthundar får jaga vilt längre då det räknas som hetsjakt.
Jag är faktiskt lite delad till det där, det skulle vara underbart för min hund(whippet) att få jaga hare, men för hararna är det ren tortyr...
I Europa tror jag att Irland är det enda land som fortfarande har en tilllåten coursing tävling varje år, men den förbjuds nog snart tror jag.
Men lure-coursing finns ju som sagt och det är jätte roligt att titta på, då det enbart är hunden som jobbar och gör helt sin egen grej.
Sen finns ju rundbane-race och Whippet-race(100m rakt fram jagandes trasa).

Glömde säga att Hjorthundar är en väldigt gammal ras, så det är inte konstigt att användningen av rasen har förändrats genom århundradena:)

Aha, intressant! :) där lärde jag mig något nytt! Nästan pinsamt att jag inte visste det.

Men är det inte svårt o få dem och jaga en trasa? Ingen lukt menar jag

Vinthundar (sighthounds) jagar med synen i förstahand. Inte luktsinnet. Dom kan se minsta rörelse på långt (alldeles för långt :D) håll. :p

Affar ligger eller står också hellre. Inte så att dom aldrig sitter, men det ser rätt fult ut när dom gör det. :D Tror helt enkelt det är obekvämt i längden att sitta och att det är därför dom lätt glider ner till liggandes. Ryggarna är ju ganska långa och sittstilen är.. tja.. lite udda. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 537
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V