Skotsk hjorthund

Sv: Skotsk hjorthund

Deras instinkter är enorma.
Första gången man testar dom på trasan så kommer den farande i hög fart bakifrån, inte många vintisar som kan motstå det.
Ibland har man också satt fast ett färskt har/kanin skinn vid trasan(stor vit plastvippa, lite chearleding(stavning) style på den).
Vinthundar jagar ju annars enbart med synen(där av gruppindelningen, grupp 10)
så lukten är inte det viktiga utan mer hur trasan rör sig.
På lure-coursingen så går trasan i en oregelbunden bana på ett öppet fält, perfekt för hundarna!
Åk och titta på en träning någon gång! Det är jätte kul, där kan man om man ha tur se alla vinthundar representerade+Basenji`s. Om det finns tid så kan även andra typer av hundar få prova på att springa.
Kolla in på Svenska vinthundsklubbens hemsida för att få reda på vart träningar och tävlingar hålls.
Länk:http://www.svvk.se/index.php

Galathea hann före!

Det finns faktiskt en del hundar som inte gillar trasan, dock väldigt få...
Dom flesta hundar jag sett springa tuggar gärna i sig trasan...men dom har alltid munkorgar på sig så det går inte så bra:)

Haha! Nej. :D Hundarna älskar det. Mina affar kan man leka kattlekar med, typ dra en pinne på marken och sånt där, så jagar dom den. Allt som rör sig är roligt, vare sig det är en fågel, hare plastpåse eller ett godispapper som åker med av vinden.

Sedan finns det såklart individer som inte alls har den jaktinstinkten. Det är dock inget man ska räkna med om man skaffar en vintis (oavsett ras) då det korrekta ju är att ha jakten i sig. Men jag vet ett par stycken som inte bryr sig ett dyft om att jaga saker som inte är riktiga djur.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att man behövt använda bitar av kaninskinn och så men jag vet att det förekommer det med, för att dom ska få upp intresset för trasan lite mer. Om dom nu inte är som mina, full fokus! :)

Kl

Ett fält bara typ 1 kilometer från där jag bor används regelbundet till lurecoursing. Så bukefalister som åker på "lur" i Sjöbo, Skåne kan komma och fika här om de har lust :).

På villkor att gårdskatterna inte blir lurade :).

Tack så mycket för era svar!
Låter tufft, skulle vara roligt och kolla på :)

Min setter kan ju stå för en tom bajspåse, men efter några steg märker han ju på lukten att det inte är en fågel och då tittar han åt sidan som om " det va INTE bajspåsen jag tittade på utan jag skulle bara.." :D haha!

Nu ska jag sluta kapa tråden med mina frågor :D

Jag hade Basenji förut och han var rädd för trasan, även när han fick lukta på skinnet. Men om jag sprang med var det roligt:)
Han var ett stort undantag för rasen på många plan tyvärr.
Miiko däremot har det svårt att ha alla benen i marken alltid:D
Längtar tills vi får börja träna LC i vår!

Senast ändrad:

Trevligt!
Kan dock inte garantera kattsäkerheten:angel: men man kan ju försöka:D
Vore kul att få klappa på dina fina hästar också:)

Nu har jag inte en egen hjortis, men Rufus bästa vän råkar vara en sådan (en mycket intressant kombo när dom leker med en gänlig hjortis och en bufflig golden) så jag tar mig ändå friheten att dela med mig av min uppfattning om rasen.

Spröda är väl kanske fel ord men det är inte heller någon "robust" hund eller hur man ska uttrycka det. Hjortisen som vi känner är inte alls matglad vilket gör att han magrar väldigt lätt och snabbt och det i kombination med en rätt tunn päls gör att han ofta fryser om det är kallt eller om han blir blöt (och inte är igång och springer). Till sättet påminner han mycket om en sur och grinig gammal gubbe till och från då han har mycket åsikter om allting och sker det inte på hans villkor är det inget att ha (för det mesta). Dock är han en otroligt vänlig, lugn och stabil hund när han sätter den sidan till. Han är dessutom otroligt smart och lär sig fort men utan att vara allt för mån om att vara till lags - återigen, vill han inte så finns det inget man kan göra för att tvinga honom. Han är dessutom väldigt "lättstött" och ryter man i åt honom så surar han länge. Dock fungerar han för det mesta väldigt bra tillsammans med andra hundar och bland folk då han nästan bara har intresse av den egna familjen (och vänner till familjen som han umgås med)

Jag har även hört att det ändå är en relatitv frisk ras (framförallt om man jämför med varghunden) men att det såklart varierar för individer. Och ja, jag tycker att hjortisen är en fantastisk ras på många sätt och vis men jag tror också att man får vara medveten om att det verkligen är hundar med personligheten och att man i många fall får ha mycket tålamod och humor (och det gäller väl egentligen alla hundar i viss mån, men jag upplever hjortisen som rätt speciell och inte en hund som passar med vem som helst och som man skaffar hur som helst). Dessutom är de ju otroligt stora vilket gör att man får en del logistikproblem ibland samt att en glad hjorthund som vill hälsa kan vara rätt skrämmande för folk ibland. (nu jämför jag ju med golden, men en hjorthund som ler och vill pussas får inte riktigt samma positiva respons som en golden).

Jag tar mig även friheten att visa lite bilder på den sura gamla gubben som trots sitt usla morgonhumör charmar de flesta
2008_12_24%2019_28_25%20-%20167.jpg

P1010547.JPG

P1000408.JPG

P1010539.JPG

P1020161.JPG

P1010552.JPG

Senast ändrad:

*KL*

Ang lure coursing: Här kan ni se film som visar hur det ser ut. Visserligen två salukis som springer, men det är ju likadant för alla raser ;)
http://www.youtube.com/watch#v=8721-9P276U
Här kan ni också läsa info om LC och se bilder på alla saker som används: http://ninniosterholm.se/aktiviteter/lc/lurecoursing.html

De gånger jag varit med om att vinthundar inte jagat på LC är om de någon gång råkat få möjlighet till riktig jakt eller om de blivit uppfostrade att absolut inte jaga + växt upp tillsammans med många smådjur.

Att trasan inte luktar gör ingenting, som personer redan sagt, de jagar enbart med synen. Om mina två salukidamer ser någon liiiten prick lååångt borta som skulle kunna vara en hare, då är de inte lugna innan de fått titta närmare på det eller det har försvunnit ur sikte. De jagar fåglar i träd (eller ja, springer på marken och morrar åt dem, irriterade över att inte nå dem) och även fåglar på hustak, lyktstolpar osv är roliga. ALLT som rör sig.

Det är också det som gör att det går att ha dem som sällskapshundar utan att de får jaga. De behöver bara springa. Att springa bredvid cykel duger nog knappt, det är "jakten" de vill åt, leka med annan hund, springa snabbt, tvärvända, springa vidare och fortsätta så.
Det går inte riktigt att tillfredsställa det här http://www.youtube.com/watch?v=a8mhH8ZCCqg och det här http://www.youtube.com/watch?v=kFUqCzd4rvI med en cykel och på den punkten är alla vinthundar likadana (även om vissa självklart är mer springglada än andra).

Jag tycker du beskriver en typisk vinthund(kanske inte grinigheten...)!

Fina filmer Red_Chili.
Så roligt att se Zala leka:D söt!

Ja, det är väl kanske så. Jag som är van vid min flamsiga hund som är lycklig så fort man ser på honom, tycker väl kanske bara att hans värdighet och morgonhumör gör honom grinig men att han inte alls är det egentligen med vinthundsmått mätt (och på något sätt är det väl kanske förståligt om han är grinig med vinthundsmått mätt emellanåt när han inte sover så bra och äter så bra - för vem skulle inte bli grining då liksom? :D)

Ja, det är väl kanske så. Jag som är van vid min flamsiga hund som är lycklig så fort man ser på honom, tycker väl kanske bara att hans värdighet och morgonhumör gör honom grinig men att han inte alls är det egentligen med vinthundsmått mätt (och på något sätt är det väl kanske förståligt om han är grinig med vinthundsmått mätt emellanåt när han inte sover så bra och äter så bra - för vem skulle inte bli grining då liksom? :D)

Det där låter som min hund!
Hon själv apporterar också och vill alltid bära på någonting...en labbe i whippet kropp är min misstanke. Bortbyting, mycket troligt:D

Men de används inte till jakt längre?
Googlade lite och det jag hittade var lure-coursing. Men känns ju konstigt om rasen tagits fram till o fälla rådjur inte gör det nu?

Tycker det är vackra hundar men jag vet inte så mycket om dem :)

Hetsjakt är förbjuden, och tack och lov för det. Jag har sett två förrymda stövare jaga ett rådjur och det var ingen trevlig syn. När man driver rådjur med tax går rådjuret undan lugnt och fint, det blir irriterat på den där bjäbbiga hunden men inte rädd eftersom en så liten hund inte kan komma ikapp. Rådjuret behöver bara skutta iväg en bit för att komma långt i förväg, och kan ju inte veta att det sitter en jägare på lur bland buskarna.

Vid hetsjakt är hunden minst lika snabb som rådjuret eller hjorten, meningen är ju att hunden/hundarna ska springa ikapp bytet och ta fast det.

Hur funkar det att ha med vinthundar på ridturer då?
Den bör ju få utlopp för behovet att springa men hur stor är risken att det blir jakt av det? En uppfostringsfråga givetvis men ändå. Vad tror ni?

Förövrigt är din Wahidah något av det absolut vackraste som finns i hundväg!:love: Helt kär i din hund:love:
Zala är också riktigt vacker!

Är nog olika från ras till ras. Saluki tex tar gärna stora loopar runt området man är i och många springer så att man inte ser dem. Att ha dem med på ridturer är nog ofta knepigare än att ha med en whippet på ridturer då whippar oftast verkar springa "rakt fram och tillbaka" och inte utom synhåll.
Dock har jag en vän med saluki som har sin hund lös överallt och har den med på ridturer utan problem, och om jag inte minns fel så har Galathea här på buke haft med sin afghan på ridturer. Hur hjorthundar är i "springstilen" vet jag inte.

Och jättekul att du gillar mina fyrbeningar så mycket, jag ska hälsa dem att de har beundrare :D :D

Nu tog jag min hjortis som 4-åring så jag vet inte riktigt hur de är att ha som valp.
Som vuxen gäller att ha lite koll på att de inte springer ett par timmar före och efter mat. Men den kollen behöver jag ha på min grey också så...

De är underbara hundar - lata till max inomhus men väldigt gosig när han vill. Tyvärr har inte min läst någon rasbeskrivning så det där med reserverad har han missat helt och hållet - ALLA människor och hundar är potentiella lekkompisar respektive godisautomater. Fast det är klart - lite reserverad blir han ju om man inte vill leka - då skiter han i en.

Att jaga några plastremsor i samband med Lure Coursing är inte riktigt hans grej, roligare då att leka med dem som sköter maskinerna. Eller lukta på nån kissfläck.

Finns inte mycket som rubbar hans lugn - han höjer på ögonbrynet och luktar vidare vad som än händer. Skulle sabba hans image annars antar jag. Skulle sabba hans image också om han lydde en i allt. Selektivt hörande är något man får räkna med ibland. ;)

DSC_2740.jpg

DSC_2800.jpg

Hetsjakt är förbjuden, och tack och lov för det. Jag har sett två förrymda stövare jaga ett rådjur och det var ingen trevlig syn. När man driver rådjur med tax går rådjuret undan lugnt och fint, det blir irriterat på den där bjäbbiga hunden men inte rädd eftersom en så liten hund inte kan komma ikapp. Rådjuret behöver bara skutta iväg en bit för att komma långt i förväg, och kan ju inte veta att det sitter en jägare på lur bland buskarna.

Vid hetsjakt är hunden minst lika snabb som rådjuret eller hjorten, meningen är ju att hunden/hundarna ska springa ikapp bytet och ta fast det.

Jag jagar hjort med mina weimaraner, och där dyker upp ett och annat rådjur ibland också. Det handlar om att hundarna ska respektera viltet, mina kan utan problem springa i fatt en hjortkalv, men de gör inte det. Skadade djur är dock inte ovanligt att många vana jakthundar, oavsett ras, springer i fatt och drar ner.
Så hetsjakt kan man få till hur som helst, allt utifrån betraktarens ögon. Stövare bör vara rådjursrena, men det finns många andra jakthundsraser som faktiskt KAN komma ifatt, men inte jagar på det sättet. Skulle tro att man kan lära en vinthund att inte riva ner utan bara förfölja.

Inga vinthundar får jaga vilt längre då det räknas som hetsjakt.
Jag är faktiskt lite delad till det där, det skulle vara underbart för min hund(whippet) att få jaga hare, men för hararna är det ren tortyr...

Fast det där är inte helt sant. Dagens jakt med stövare på hare är mycket mycket värre för bytesdjuren än om man skulle jaga med vinthund. En vinhund jagar inte många minuter (ofta handlar det om sekunder) medan stövare kan jaga samma byte lääääänge, stressen blir enorm och när jägaren skjuter är haren ofta stel redan när den faller till marken -av mjölksyra.
En bra vinthund dödar sitt byte snabbt eller släpper jakten.

Hur funkar det att ha med vinthundar på ridturer då?
Den bör ju få utlopp för behovet att springa men hur stor är risken att det blir jakt av det? En uppfostringsfråga givetvis men ändå. Vad tror ni?

Jag har alltid med min vinthund på alla ridturer och hon har varit med sen jag fick hem henne. Hon är den bästa häst-hund jag har haft. Följer hästen otroligt bra, är uppmärksam och vaken och har koll så hon inte hamnar framför hovarna och hon ÄLSKAR att vara med i stallet. När vi rider är hon koncentrerad på hästen och letar inte byten, hon har aldrig stuckit på vilt vid ridning trots att hon har stark jaktinstinkt. Hon gör ofta lekutfall mot hästen men skärper sig om man säger åt henne.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 537
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V