Skötsel av trägolv

malumbub

Trådstartare
Hur sköter man om trägolv bäst när man städar?

Och tror ni man får ta egna bilder på en visning?

Sv: Skötsel av trägolv

1) Sopa/dammsuga och knäskura med såpa.
2) Ring och fråga. är nog väldigt olika från ställe till ställe skulle jag tro.

Det beror på vad det är behandlat med och hur det ser ut under golvet (såpskurning är t.ex. inte att rekommendera om det ligger en laminatskiva eller liknande under).

Men generellt:

Är det ett oljat golv - rengör med linoljesåpa och kallt vatten. Använd snålt med vatten.

Är det ett skurat golv - linoljesåpa och kallt vatten.

Lackat golv (oavsett om det är parkett eller plankgolv) - Använd så lite vatten (kallt) som möjligt och såpa.

Sedan kan ju golvet vara vaxat, fernissat eller målat och då brukar man rengöra det ungefär som det lackade golvet.

Och tror ni man får ta egna bilder på en visning?

En bra fråga :o. När jag var och tittade på torp förra året så fotograferade jag för fullt. Jag hade inte en tanke på att man inte kunde göra det. Givetvis så fotograferade jag inte några personliga tillhörigheter utan saker som golvet, dörr- och fönsterfoder, grunden, takrännor, stuprör, osv.

Ja, precis, inget personligt. Det finns rätt få bilder på huset i annonsen och jag vill kunna sitte efteråt och fundera mera på huset med bilder. Så jag tänkte ta bilder på typ köket, hallarna, trappan och sånt. Det huset vi ska titta på idag är dessutom tomt, så det blir verkligen inget personligt med. (Och jag kommer antagligen inte lägga ut några bilder, så det borde ju vara ok.)

Men jag tar med kameran och frågar när vi är på plats.

Så i princip så lite vatten som möjligt och gärna kallt?
Och tvätta så sällan som möjligt då?

Det beror på. På skurgolv ska man ha på massor av vatten (om det inte ligger någon träskiva under som kan svälla förstås).

Helst inget vatten alls; det finns torrmoppar (både engångs och flergångs) som tar damm och skräp jättebra, avsluta med skyffel och kvast vid behov. Har man obehandlat eller oljat golv finns det förimpregnerade engångsmoppar. Måste man använda vatten ska det vara kallt, eller på sin höjd ljummet, och bara lite, moppen ska bara vara fuktig; spraya t.ex. vatten på med blomspruta, det krävs inte mer om du har en bra mopp (typ micromopp). Undvik s.k. perukmoppar och dylika, de är skräp.

/Kimz0r, lokalvårdare

Det där låter lite som jag tänkt mig. Att köpa en sån riktigt bra torrmopp och ställa undan allt annat (förutom sopborsten) i ett förråd nånstans. :D
Känns som att det blir enklast så, speciellt om det nu blir ett hus med trägolv överallt, men variationer på behandlingen...

Har du ett hus med bara trägolv är det nästan lika bra, det lilla vatten du ev. kan behöva tar du i blomspruta. Vatten är eg. överflödigt för det mesta (riskfritt endast på plast-/våtrumsgolv), jag tror mest att det används mest för en psykologisk tillfredsställelse. ;)

Komplettera med microfiberdukar. De kostar en slant (25-30 kr. tror jag) men tål ca. 1000 tvättar (utan sköljmedel!!) och fungerar överallt (utom på en del känsliga material, t.ex. moderna bildskärmar).

Hörrrni, jag har en liten spinn-off-fråga på det här...

*hoppas på svar*

Kan man ha obehandlade trägolv? Eller måste man lacka/färga/olja?

Vad är det för trägolv? Brädgolv, parkett, osv?

Parkett kan du behöva olja, lacka eller fernissa för att det ska hålla sig fint. Ett brädgolv gör sig allra bäst såpskurat, dvs. den enda behandling golvet får är såpvattnet som ger en gudomligt len och lite fet yta.

Parkett går tyvärr inte att såpskura eftersom man behöver använda stora mängder vatten.

Svaret är alltså att det beror på vad det är för golv.

Om det är ett rejält plankgolv, dvs. inte ett tunt undergolv där det egentligen är tänkt att vara ett linoleumgolv på, så skulle jag vilja säga att du SKA ha det obehandlat (annars kommer byggnadsvårdspolisen och drar dig i örat). Sedan ska du såpskura det när du rengör det och såpan kommer också att ge en viss ytbehandling som ger skydd mot fläckar.

Det finns ingenting som är så underbart som att gå på ett såpskurat trägolv. Mjukt och lent! :love:

:D Vad bra!

Det är rejäla golv! Riktigt ordentliga saker! :love:

Så då behåller vi dem obehandlade! Toppen!

Sopa, damsug golvet.
Beroende på hur det är sedan behandlat så krävs det olika sätt att skura det.
Många av våra golv går även att BONA och då gäller det att golven är riktigt rena innan. Där får man kolla. En del golv går inte att bona.

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan...
2
Svar
34
· Visningar
771
Senast: Mirre
·
Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: Emiro
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 485
Senast: monster1
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 300
Senast: LinnK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2