skor på högdräktigt sto eller sto med föl

Abova

Trådstartare
Ni som normalt har era ston skodda hur gör ni när de är högdräktiga och sen med litet ömtåligt föl i boxen ? Tar ni alltid av skorna även om stoet har taskiga fötter ?
Har ett sto som aldrig gått oskodd och som nu är högdräktig, har dikuterat med hovslagaren om att ta av skorna nu precis innan hon ska föla så att om hon kliver på fölet i boxen så blir skadorna mindre.

Det här är dessutom ett synnerligen klumpigt förstagångssto som är STOR och TUNG! Det vore ju förfärligt om hon föder en frisk unge och sen kliver av benet på den!

Vi planerar att sko henne ett par veckor senare när hon kommer ut på bete igen och har mer plats för sina klumpiga fötter!, kanske klarar hon att gå barfota men det är tveksamt.

Men skräckcenariumet är ju att vi tar av skorna nu , hon kniper (är beräknad på lördag) och sen lagom tills hon behagar föla är hon så dålig i fötterna att vi ändå måste sko henne!

Så alla ni som normalt har er ston skodda , hur gjorde / gör ni?

Finns det någon här som varit med om att stoet klivit på ungen :eek: och skadat den , med eller utan skor?

Sv: skor på högdräktigt sto eller sto med föl

Jag planerade in det så att redan hösten innan fölningen så fort det blivit mjukt och "dyngit" ute så plockade jag skorna av mina så fick dom den värsta tillvänjningstiden när det var mjukt ute, första tiden är ju också den värsta ur hänsyn till att hovarna gärna sprickor upp till de gamla sömhålen om det är hårt i backen. När det sedan blev hårt så hade de börjat vänja sig vid att vara barfota och klarade det i stort sett utan problem (ena stoets hovar fransade sig så där gällde det att hålla efter det efter hand med raspen så att de inte gick totalt sönder). Jag skulle aldrig vågat riskera att ha skor på ett sto som går med föl eller att överhuvudtaget våga vänta ända in till fölningen med att plocka av dem. Mitt ena sto är precis som din klumpig och hon lyckades trampa fölis mer än en gång dock tog det lyckligt tack vare att hon var oskodd bland annat trampade hon henne nästan direkt efter födseln då hon som förstagångssto inte ville låta fölis dia utan snodde runt så fölis trillade och trampade på henne. Skall säga att hjärtat var i halsgropen men som tur var slutade det lyckligt.
Mitt andra sto är mkt säker på var hon har fötterna men ändå fick fölis en smäll på ett framben några timmar efter födseln troligtvis härrörande från att mamma lyckats trampa eller smälla till benet med en hov. Senare såg jag mer än en gång att det var farligt nära bland annat just ute i hagen när mamma stod och stampade och viftade efter insekter med fölis sovande i en hög precis vid benen. Så nej aldrig att jag skulle våga ha skor på fölsto. Mina fick inte tillbaka sina skor förrän efter avvänjningen.

Inga skor på mina fölston. Hade ett sto som hade extremt dåliga fötter när vi köpte henne. Hon fick ha gummiskor på fram, men absolut ingenting bak.
Som tur är levde jag då med en sambo som var hovslagare, så han hade massor med idéer och kunskap om hur det skulle göras.

Efter en tid hos oss och med sambons hjälp blev hon mycket bättre i hovarna och inför nästa föl gick hon helt barfota.

Mitt sto blev halt förra hösten och då åkte bakskorna av, så hon gick med bara framskor ca 1,5 år innan.. När hon var på betäckning åkte framskorna också av men framhovarna gick sönder när jag skulle rida henne så framskorna åkte på igen efter det.. Bakhovarna var det inga problem med, hon hr egentligen väldigt bra hovar. Men sen när snön och all halka försvunnit åkte framskorna också av. Lite ömt vid ridning, men det var ju bara skritt då så det tog hon ingen skada av och nu är hovarna jättefina! Men jag sulle nog inte vågat ha dom på sen när hon har fölet.
Och så är det ju billigare utan:angel: :D Och hennes hovar blev jättefina av att gå utan skor, så nu blir det barfota så länge som möjligt!

Jag tog av bakskorna någon vecka innan beräknad fölning på mitt sto. Var väldigt velig ang. skorna i fram, men eftersom hon har dåliga hovar, ringsko och hel sula, valde jag att låta henne ha framskorna på hela tiden. Hon är jätteömfotad och får stengallor lätt. Finns det EN sten i hagen, trampar hon garanterat på den och får hovböld... Hovslagaren tyckte absolut inte att vi skulle plocka av framskorna. Han var även skeptiskt till att ta av bakskorna, men det fick han lov att göra ändå!

Hon var oxå "förstföderska", är ganska klumpig/ouppfostrad(:angel: ) men hon har superkoll på sina fötter! Självklart var jag orolig att hon skulle trampa fölet, men jag ville inte låta henne vara utan skor heller. Hur som helst så gick det jättebra! Hon trampade inte fölet en enda gång, så bakskorna åkte på ganska snart efter fölningen.

Lycka till, hur du än gör!:)

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig ha skor på ett avelssto om det inte är av veterinära skäl. Sedan skulle jag inte heller betäcka ett sto som hade så dåliga hovar att hon inte kunde gå utan skor. Det är kasserande enligt hingstreglementet. Då bör det ju inte heller vara en direkt hitt med ett sto med dåligt hovkvalitet i aveln.

Tyvärr har jag sett ett antal föl som blivit trampade av sina mammor. Oftast har det varit lite nerviga ston och ganska nära fölningen så stoet inte riktigt hunnit vänja sig vid att det finns en extra "häst" i boxen. Det goda har varit att dessa unga föl läkt ihop både snabbt och bra efter trampen.

Nu är det ju inte så att hovkvaliteten i sig är usel , då sulle inte heller jag överväga att betäcka henne utan snarare så att hon inte är van vid att gå barfota och den här tiden lätt fransar sig !

Men nu är det som så att det är inte mitt sto utan ett lånesto och anledningen till att hon alltid haft skor är att ägaren haft henne i ordentlig träning och således behövt sko!
Ägaren är såklart rädd om stoets hovar och vill inte att hon får problem och självklart är även jag det men jag är ju också mån om mitt än så länge ofödda föl!
Det blir helt enkelt att vi får rycka av skona nu och hoppas på det bästa! :crazy:

Ena stoet som ska ha i juni (första fölet), plockade vi av skorna för en månad sen.
Hennes bakhovar har fransat upp sig lite, men det är bara att hålla efter med raspen.
Hon är ganska klumpig av sig, så henne skulle jag inte våga ha några skor på!

Andra stoet går i princip nästan alltid barfota.

Tredje stoet (som tyvärr inte får något föl i år) brukar ha kvar framskorna, eller iallafall vänster fram eftersom hon har fånghov.
Hon är dock otroligt noga var hon sätter sina fötter, så hennes föl oroar jag mig inte för att det ska bli trampat. Nu har hon haft fem föl, så hon vet vad det handlar om. :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 438
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!