Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite OT men ... En del av våra skolor har schemalagd lunch. Dvs de har inte rast, maten är som "lektion" och går de inte dit blir det frånvaro. Barnen kastar inte är sig maten för att att kunna rusa ut o leka. Lugn och matro tillsammans med läraren.Precis.
Vi hade omvänt problem, typ?
Orimligt stor del av skolpengen las på mat. Typ mest i Sverige. Men inte direkt bättre mat för det. Men ny kostchef, ny kökschef och några utbildningar senare så har de dragit ner på kostnaden men levererar bättre mat.
Vi hade också en undersökning nyligen och de flesta eleverna är nöjda med skolmaten i stort, men det finns naturligtvis enskilda skillnader samt att eleverna är individer och har olika preferenser när det kommer till favoritmat osv.
(Vi har också, iom Covid, börjat med fasta klassplatser i matsalen, dvs varje klass har en yta där de skall sitta, och de får inte sitta någon annan stans, och sen vi införde det så går fler elever in i matsalen och fler elever äter mat. Det blev en stor "win" på en sak vi inte hade haft en tanke på kunde påverka elever).
Vi fick gå och hämta i köket, så ingen annan kunde ta vår mat. Både bra och synd.På min skola var den ofta så god att icke-vegetarianerna åt upp den. Jag menar jag blev väl glad, men också hungrig
Men gud vad lyxigt med frukost!När jag kom till gymnasiet tyckte jag att vi plötsligt fick fantastisk mat, samtidigt som min vän/klasskamrat tyckte maten var katastrofal. Vi hade ganska olika skolmatsbakgrunder kunde vi konstatera snabbt.
Jag minns förvånansvärt få måltider från skoltiden ändå?
Mest att det var någon variant på panerad fisk och sås varje, varje, varje torsdag. På min lågstadieskola bytte de namn på dem varje torsdag men det var samma blöta fiskbitar ändå. "Panerad delfin" var väl en av de mer extrema namnen som inte flög så bra.
Samma skola serverade också olika varianter på gröt i hög utsträckning. Mannagrynsgröt i oändlighet.
Vad gäller goda rätter kommer jag i princip bara ihåg höns i curry. Den var fan smaskig
Vi hade också riktigt bra salladsbord på gymnasiet så jag tror att jag framför allt åt stora portioner sallad till lunch.
En riktigt fin grej med maten på gymnasiet var att de serverade frukost. Jag älskade det! Olika sorters te, kaffe, yoghurt, fil, bröd, pålägg, musli... Så mysigt att möta upp vännerna och dricka te och äta frukost tillsammans. Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen så det var ett bra sätt för mig att få i mig frukost öht.
Ja och om man inte har nån empati med barnen som inte kan påverka sin situation så är jag ändå helt övertygad om att de skattekronor läggs på skolmat snabbt sparas in på att ungarna har större möjligheter att orka med skolan än utan mat, vilket kommer sparas in mångdubbelt när de blir vuxna och kan få jobb....Det skulle skapa stort utanförskap för de barn vars föräldrar inte har råd att skicka med mat, eller för all del, det de har råd att skicka med är sånt barnet kanske retas för.
Jag tycker detta är en viktig del i samhällsservicen. Svenska skolan skall vara gratis.
För många barn är skolmaten det enda lagade målet de får om dagen.
Men vilken lyx med frukost! Det hade jag gärna sett att man hade fått på vår skola också. Eller bara erbjuda typ det alternativet till skolmaten för de som inte vill äta varm mat. På min skola sammanföll typ skollunchen för de äldsta med mellanmålet för de minsta som gick på fritids, så det borde ju ändå varit ganska enkelt att ordna. Som jag minns det hände det nått med nästan alla tjejerna i klassen i typ sexan, alla slutade äta skolmaten och alla åt enbart knäckebröd (utan smör för det var helt vidrigt kladdigt och smält efter att ha stått framme i två timmar), gick till gatuköket eller stack hem till någon som bodde nära skolan och åt.En riktigt fin grej med maten på gymnasiet var att de serverade frukost. Jag älskade det! Olika sorters te, kaffe, yoghurt, fil, bröd, pålägg, musli... Så mysigt att möta upp vännerna och dricka te och äta frukost tillsammans. Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen så det var ett bra sätt för mig att få i mig frukost öht.
Verkligen! Det hade jag ändå vett att förstå redan på gymnasietMen gud vad lyxigt med frukost!
Ja fy sjutton, jag vet inte vad pannkakorna smakar men inte är det pannkakor. Och ugnspannkaka ska vi inte tala om. Jag var svårt fobisk mot ugnspannkaka, till den graden att jag hade svårt att över huvud taget vara i skolan när det serverades på grund av lukten som tog över hela skolgården. Uääääh får rysningar bara av tanken.Det var väl helt okej men jag gillar inte mat i storkök
Därför jag aldrig äter på lunchrestauranger heller. Blir så himla beige när det lagas i bleck.
Hur någon kan gilla såna pannkakor är helt obegripligt
Åh det där med anvisade platser låter ju toppen. Det skulle ha underlättat massor för mig i skolan.(Vi har också, iom Covid, börjat med fasta klassplatser i matsalen, dvs varje klass har en yta där de skall sitta, och de får inte sitta någon annan stans, och sen vi införde det så går fler elever in i matsalen och fler elever äter mat. Det blev en stor "win" på en sak vi inte hade haft en tanke på kunde påverka elever).