Skollunchen vi minns

Precis.

Vi hade omvänt problem, typ?

Orimligt stor del av skolpengen las på mat. Typ mest i Sverige. Men inte direkt bättre mat för det. Men ny kostchef, ny kökschef och några utbildningar senare så har de dragit ner på kostnaden men levererar bättre mat.

Vi hade också en undersökning nyligen och de flesta eleverna är nöjda med skolmaten i stort, men det finns naturligtvis enskilda skillnader samt att eleverna är individer och har olika preferenser när det kommer till favoritmat osv.

(Vi har också, iom Covid, börjat med fasta klassplatser i matsalen, dvs varje klass har en yta där de skall sitta, och de får inte sitta någon annan stans, och sen vi införde det så går fler elever in i matsalen och fler elever äter mat. Det blev en stor "win" på en sak vi inte hade haft en tanke på kunde påverka elever).
Lite OT men ... En del av våra skolor har schemalagd lunch. Dvs de har inte rast, maten är som "lektion" och går de inte dit blir det frånvaro. Barnen kastar inte är sig maten för att att kunna rusa ut o leka. Lugn och matro tillsammans med läraren.

När jag kom till gymnasiet tyckte jag att vi plötsligt fick fantastisk mat, samtidigt som min vän/klasskamrat tyckte maten var katastrofal. Vi hade ganska olika skolmatsbakgrunder kunde vi konstatera snabbt.

Jag minns förvånansvärt få måltider från skoltiden ändå?
Mest att det var någon variant på panerad fisk och sås varje, varje, varje torsdag. På min lågstadieskola bytte de namn på dem varje torsdag men det var samma blöta fiskbitar ändå. "Panerad delfin" var väl en av de mer extrema namnen som inte flög så bra.

Samma skola serverade också olika varianter på gröt i hög utsträckning. Mannagrynsgröt i oändlighet.

Vad gäller goda rätter kommer jag i princip bara ihåg höns i curry. Den var fan smaskig :D
Vi hade också riktigt bra salladsbord på gymnasiet så jag tror att jag framför allt åt stora portioner sallad till lunch.

En riktigt fin grej med maten på gymnasiet var att de serverade frukost. Jag älskade det! Olika sorters te, kaffe, yoghurt, fil, bröd, pålägg, musli... Så mysigt att möta upp vännerna och dricka te och äta frukost tillsammans. Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen så det var ett bra sätt för mig att få i mig frukost öht.

När jag kom till gymnasiet tyckte jag att vi plötsligt fick fantastisk mat, samtidigt som min vän/klasskamrat tyckte maten var katastrofal. Vi hade ganska olika skolmatsbakgrunder kunde vi konstatera snabbt.

Jag minns förvånansvärt få måltider från skoltiden ändå?
Mest att det var någon variant på panerad fisk och sås varje, varje, varje torsdag. På min lågstadieskola bytte de namn på dem varje torsdag men det var samma blöta fiskbitar ändå. "Panerad delfin" var väl en av de mer extrema namnen som inte flög så bra.

Samma skola serverade också olika varianter på gröt i hög utsträckning. Mannagrynsgröt i oändlighet.

Vad gäller goda rätter kommer jag i princip bara ihåg höns i curry. Den var fan smaskig :D
Vi hade också riktigt bra salladsbord på gymnasiet så jag tror att jag framför allt åt stora portioner sallad till lunch.

En riktigt fin grej med maten på gymnasiet var att de serverade frukost. Jag älskade det! Olika sorters te, kaffe, yoghurt, fil, bröd, pålägg, musli... Så mysigt att möta upp vännerna och dricka te och äta frukost tillsammans. Jag har alltid haft svårt att äta på morgonen så det var ett bra sätt för mig att få i mig frukost öht.
Men gud vad lyxigt med frukost!

Jag fick lapskojs hemma som var gjord på pulvermos och salta biten och älskade det. Så när det serverades i skolan första gången blev jag överlycklig. Det var något helt annat och så osannolikt äckligt 😟

Som för flera andra skapade situationen kring skolmaten ätstörningar. Det gick så långt att min mamma kontaktade skolan och sa att de inte fick tvinga hennes barn att äta saker hon inte ville ha.

Pannkakor med lingonsylt!!! Ugnspannkaka alltså. SÅ himla gott; väldigt tunn och välgräddad..... Oj oj oj!

Allt var inte lika gott. En gång skalade jag köttbullarna eftersom de var brända på ytan. Då fick jag, som straff, sitta kvar sedan de andra gått tillbaka till lektionerna, och äta en ny stor portion köttbullar, ihop med den där potatisen som fått "skinn" av att hållas varm.... Jag minns hur jag kämpade för att få i mig allt.....

Jag älskade lapskojsen på min skola, de lagade mat från grunden där. Panerad fisk med den fantastiska skarpsåsen. Det finns många recept att välja på :d Spagetti och köttfärssås, minestronesoppa, överlag hade de väldigt bra mat innan det blev centralkök.

Det skulle skapa stort utanförskap för de barn vars föräldrar inte har råd att skicka med mat, eller för all del, det de har råd att skicka med är sånt barnet kanske retas för.
Jag tycker detta är en viktig del i samhällsservicen. Svenska skolan skall vara gratis.
För många barn är skolmaten det enda lagade målet de får om dagen.
Ja och om man inte har nån empati med barnen som inte kan påverka sin situation så är jag ändå helt övertygad om att de skattekronor läggs på skolmat snabbt sparas in på att ungarna har större möjligheter att orka med skolan än utan mat, vilket kommer sparas in mångdubbelt när de blir vuxna och kan få jobb....

Jag har bara positiva minnen från skollunchen (uppvuxen i Malmö), genom hela skoltiden. Tyckte nästan allt var gott! På gymnasiet serverades alltid fil, flingor och knäckebröd vid ett eget serveringsbord, så gillade man inte maten kunde man ändå äta lunch.

Men vilken lyx med frukost! Det hade jag gärna sett att man hade fått på vår skola också. Eller bara erbjuda typ det alternativet till skolmaten för de som inte vill äta varm mat. På min skola sammanföll typ skollunchen för de äldsta med mellanmålet för de minsta som gick på fritids, så det borde ju ändå varit ganska enkelt att ordna. Som jag minns det hände det nått med nästan alla tjejerna i klassen i typ sexan, alla slutade äta skolmaten och alla åt enbart knäckebröd (utan smör för det var helt vidrigt kladdigt och smält efter att ha stått framme i två timmar), gick till gatuköket eller stack hem till någon som bodde nära skolan och åt.

Det var väl helt okej men jag gillar inte mat i storkök 😒
Därför jag aldrig äter på lunchrestauranger heller. Blir så himla beige när det lagas i bleck.
Hur någon kan gilla såna pannkakor är helt obegripligt 😅
Ja fy sjutton, jag vet inte vad pannkakorna smakar men inte är det pannkakor. Och ugnspannkaka ska vi inte tala om. Jag var svårt fobisk mot ugnspannkaka, till den graden att jag hade svårt att över huvud taget vara i skolan när det serverades på grund av lukten som tog över hela skolgården. Uääääh får rysningar bara av tanken.

Majoriteten av skolmaten var... medelmåttig. Köttfärssås, kebabgryta och ost- och skinksås var bland de bästa. Potatisbullar var också en höjdare. Pannkaka var okej men mattanterna var väldigt stränga med hur många man fick ta, så det förtog hela glädjen.

Lapskojs fick vi i låg- och mellanstadiet, pulvermos med små bitar av något oidentifierbart kött. Oätligt, tills en lärare gav mig tipset att lägga det på en skiva knäckebröd. Då gick det åtminstone att tvinga i sig. Men gott... nix. Hen var åtminstone mer pedagogisk än mattanterna, som tvingade mig att sitta kvar en hel rast tills jag provsmakade någon hemsk kall burksskinka, tänk typ picknickbog. Jag var kanske sju år då, det tog tills jag var typ 16-17 innan jag vågade prova att äta skinka alls igen. Jävla stolpskott, rent ut sagt.

Jag minns en hel del läbbiga konsistenser från skolmaten, tyvärr. Jag tror att det var där jag väldigt tidigt fick avsmak för kött och än idag inte kan med det annat än i färsform eller långkokt så att det faller isär. Jag äter inget ur havet så fisk en gång i veckan var bara jobbigt, speciellt från högstadiet och upp då vi fick oskalad potatis till. Fick lassa på med smör och göra stomp för att kunna tvinga i mig de stackarna, när jag väl lyckats pilla bort skalet.

Dumma kommentarer har haglat genom hela skoltiden, både på vad jag äter och hur jag äter. Jag undviker därför än idag att äta med andra om jag kan slippa. Jag har mycket issues med både smaker och konsistenser och folk brukar ha väldigt svårt att knipa igen, tydligen provocerar det nåt så infernaliskt.

Jag minns också att det hela tiden tjatades om att man skulle vara tacksam hela tiden kopplat till skolmatsalen. Det stod alltid någon svinsur mattant vid disken där man skulle ställa sitt använda porslin och slänga matresterna och malde om att man skulle tänka på barnen i Afrika varje gång någon slängde mat. Det är väl klart det blir svinn när ni slänger på en portion för en fullvuxen karl på tallriken som en liten sjuåring sträcker fram.

Däremot gick mattanternas barnbarn på skolan. Självklart fick de inga tillsägelser och kunde till och med få nybakade bullar som egentligen var till lärarnas möten som skulle äga rum efter skoltid. Bäddade ju verkligen för att folk blev mer positiva när vissa särbehandlades och andra nästan tvångsmatades.

Lappskojs var faktiskt en av de rätter jag tyckte om, potatismos, salta biten och rödbetor ihopblandat. Något jag inte tyckte om var kokta korvskivor (eller i stort sett all korv i skolan gick bort). Det var liksom grå böjda skivor som badade runt i vatten. Sen fick vi av någon anledning fyrkantiga stora bitar kål och likvärdiga knubbiga men lite mjuka morötter (torkat) som jag inte heller gillade. Just det där med kålen förstår jag inte ens i vuxen ålder vem äter kål i stora bitar?
Generellt sett var nog ätmiljön det stora problemet för mig i skolan, det här med att alla satt i ett stort rum och det fanns mackor fastklistrade under bordet osv. Så ingen stor ätare av skolmat tyvärr, fastade mig igenom större delen av mitt högstadie dessvärre, eftermiddagarna var en plåga.

Jag tyckte att skolmaten oftast var helt okej och flera saker har redan nämnts: Rödspätta med remouladsås , höns i currysås, och dillkött(!) och kåldolmar tyckte jag var riktigt gott. Sedan fanns det sådant som var helt ok, som pasta med ost- och skinksås, järpar med brunsås, potatisbullar och pyttipanna med rödbetor.

Det som dock var riktiga bottennapp var så kallad ris-otto med burkskinka, ris och ärtor, majs och paprika som serverades med någon rhode island-dressing, samt risgrynsgröt med saftsoppa. Spagettin och köttfärssåsen var också ett riktigt bottennapp, men bättre än den spagettigratäng som serverades på låg- och mellanstadiet. Minns också med fasa den råa vitkålen med lingonsylt som gav mer halsbränna än vitaminer.

(Vi har också, iom Covid, börjat med fasta klassplatser i matsalen, dvs varje klass har en yta där de skall sitta, och de får inte sitta någon annan stans, och sen vi införde det så går fler elever in i matsalen och fler elever äter mat. Det blev en stor "win" på en sak vi inte hade haft en tanke på kunde påverka elever).
Åh det där med anvisade platser låter ju toppen. Det skulle ha underlättat massor för mig i skolan.:love:

Vet inte hur många gånger det uppstod att jag gick dit samtidigt som några i klassen med planen att jag kunde sitta bredvid för att slippa sitta själv när kompisen var borta. Slutade oftast med att det inte fanns plats kvar för mig så jag fick sitta ensam vid ett annat bord. Självklart var det ingen som erbjöd mig sällskap heller...:cautious:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 269
Senast: kryddelydd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024