Skollunchen vi minns

Minestronesoppa, och de hembakade frallorna till! Så goda frallor!

Annars gick väl det mesta att äta utom ärtsoppa och stuvade makaroner, så äckligt!
Tänkte just på Minestronesoppa. Den var god för att vara en soppa.. Har lite svårt för de flesta soppor, speciellt klara soppor.
Frallor kunde vi bara drömma om. Fick vi något bröd alls så var det nog en limpskiva...

Har inga direkta minnen av maten, men däremot om personalen. Vi hade en så liten matsal att vi fick gå in i omgångar när jag gick i lågstadiet. Det var lilla, kära Edith som skulle hålla koll på turordningen och även att vi var någorlunda tysta. Hon var vår allierade mot arga mattanten Lejonet.

Lejonet hade bestämt att man var tvungen att äta upp allt på tallriken och det var hon som hade slevat upp. Vi fick alltså inte bestämma själva hur mycket vi ville ha. Där kom Edith till vår undsättning. Hon gick och torkade på borden och svepte upp det man inte orkade i disktrasan i smyg så att Lejonet inte skulle upptäcka det.

Efteråt har jag fått veta att Edith la i massor av smör i pulvermoset när Lejonet inte såg.

Så skollunch är för alltid förknippat med Edith ♥️ som hjälpte oss gentemot gormande Lejonet.

Skollunch är en relik från andra världskriget då allt var ransonerad och regeringen beslutade att alla barn skulle ha ett hyggligt mål mat varje skoldag. Vad är fel med att ta med matsäck hemifrån så som man gör i de flesta andra länder, eller köper mat i en skolkafeteria?

Fattar överhuvudtaget inte att mina skattpengar (som inte har egna barn) skal gå till att bespisning av andras barn då det är hur enkelt som helst göra en matsäck med några mackor på morgonen under frukosten innan barnen går till skolan.

Om barnen skal äta lagad mat i skolan får föräldrarna stå för kalaset, inte skattemedel.

Det skulle skapa stort utanförskap för de barn vars föräldrar inte har råd att skicka med mat, eller för all del, det de har råd att skicka med är sånt barnet kanske retas för.
Jag tycker detta är en viktig del i samhällsservicen. Svenska skolan skall vara gratis.
För många barn är skolmaten det enda lagade målet de får om dagen.

Skollunch är en relik från andra världskriget då allt var ransonerad och regeringen beslutade att alla barn skulle ha ett hyggligt mål mat varje skoldag. Vad är fel med att ta med matsäck hemifrån så som man gör i de flesta andra länder, eller köper mat i en skolkafeteria?

Fattar överhuvudtaget inte att mina skattpengar (som inte har egna barn) skal gå till att bespisning av andras barn då det är hur enkelt som helst göra en matsäck med några mackor på morgonen under frukosten innan barnen går till skolan.

Om barnen skal äta lagad mat i skolan får föräldrarna stå för kalaset, inte skattemedel.
Åh gud vad jag önskade hela grundskolan igenom att detta hade varit verkligheten hos oss också. Jobbade förra året med en jämnårig tjej född och uppväxt i Norge som berättade att på hennes skola var det så, jag hade mått så mycket bättre utan ångesten som den tillagade (äckliga) skolmaten skapade. (Sen åt alla mina klasskamrater mackor och fil typ till lunch hemma på den tiden, de som åt lagad mat var väldigt få.)

Men jag fattar att det säkert inte hade varit något problem i vårt medelklass-mecka där alla föräldrarna hade haft råd att skicka med ungarna matsäck till skolan. Inte lika roligt för de barn och föräldrar som inte har den ekonomiska situationen. Men för mig personligen och rent egoistiskt hade det underlättat mitt liv radikalt.

Jag tänker att skattepengarna går till både saker jag behöver själv och som andra behöver eller saker som jag hittills aldrig har behövt men kanske kommer att behöva. :) Mig gör det inget att andras barn får lunch i skolan, jag tycker det är bra för de barn som råkar illa ut eller har det svårt hemma, att de åtminstone kan få äta sig mätta i skolan.
Det är ingen hemlighet att skollunchen är det enda målet lagad man som många barn får.

Det är också väl beforskat att barn som äter en rejäl skollunch presterar bättre och att studiemiljön är lugnare.

Var det någon annan som fick lappkojs (stavning?) också?
Alltså typ potatismos blandat med någon slags skinka.
Det var som att äta kräks 🤢 Säkert gott om man gör det hemma, men i skolan med deras klistriga pulvermos. Nej tack.

Har faktiskt aldrig hört någon äta eller laga det, förutom mina norrländska grannar som gjorde det en gång. Tänker att det är vanligare att äta det norröver? Jag gick i skola i en förort till stockholm, som la extremt lite pengar på skolmaten då under 90- och början på 00-talet. Jag hoppas innerligt att det är bättre idag!

Det var som att äta kräks 🤢 Säkert gott om man gör det hemma, men i skolan med deras klistriga pulvermos. Nej tack.

Har faktiskt aldrig hört någon äta eller laga det, förutom mina norrländska grannar som gjorde det en gång. Tänker att det är vanligare att äta det norröver? Jag gick i skola i en förort till stockholm, som la extremt lite pengar på skolmaten då under 90- och början på 00-talet. Jag hoppas innerligt att det är bättre idag!

De flesta skolor har det bättre idag.

Man har tex på många ställen gått ifrån tanken på centralkök (det har visat sig vara billigare och hälsosammare (mtp tex bakteritillväxt)) och lagar mer på plats. Och när de lagar på plats kan de också laga, framförallt, kolhydraterna allteftersom eleverna kommer. Riset får ingen hård yta, potatisen är fin och pastan inte kleggig.

Sen är det ju storkok och "billig" mat.

På gott och ont 😉

Blev väldigt sugen på currysås idag, som den vi fick i skolan. Så det blev det och ris och grönsaker idag.
Då började jag tänka på annan mat från skolan när jag växte upp och blev lite nostalgisk.
Jag gick på en skola med väldigt vällagad mat under låg och mellanstadiet. Och det mesta gillade jag. Tror till och med jag gillat det om jag fick prova idag.

Så, har ni några rätter från skoltiden ni minns med glädje? Eller kanske nån annan känsla? 😉

Kokt höns med ris och currysås gillade jag!
En annan favorit var fiskpudding med skirat smör! Ska definitivt testa att laga en dag 😊
Fiskpuddingen (kul att du nämnde!) var en dröm. Fick man dessutom äta i lugn och ro utan mängdbegränsningar, populariteten var låg. Köttfärssås och spaghetti var också gott men också extremt populärt och därmed mängdbegränsat.

Jag vill minnas att det var bra mat och åt alltid mig mätt - utom av levergrytan.

Idag tycker jag, trots att de tappat bort den himmelska fiskpuddingen, att maten i skolan är ännu bättre. Framförallt finns fler alternativ att välja på varje dag.

Man har tex på många ställen gått ifrån tanken på centralkök (det har visat sig vara billigare och hälsosammare (mtp tex bakteritillväxt)) och lagar mer på plats. Och när de lagar på plats kan de också laga, framförallt, kolhydraterna allteftersom eleverna kommer. Riset får ingen hård yta, potatisen är fin och pastan inte kleggig.

Det behöver ju som sagt inte vara lyxmat... men som du nämner, soggig pasta och potatis med skinn har ju inget med priset att göra, det är ju handhavandefel.

Jag kommer inte ihåg hur många elever vi var i Rättvik men kanske motsvarande lågstadiet i min skola? I Rättvik lagade de som sagt allt på plats och det var aldrig problem med försämrad konsistens.

Min kommun fick kritik i media för vi la så förhållandevis lite pengar på skolmaten. :D
Det berodde på att vi fick en ny kostchef i kommunen som slängde ut allt pulvermos, pulversåser och mycket av det färdiglagade. Mat gjord från grunden är billigare! Men kräver mer av personalen.

Ekonomiskt är det smartare. Elever som äter upp presterar bättre och bråkar mindre. Krävs inte lika mycket extrapersonal

Jag fick lappskojs. det var en av de få rätter jag verkligen inte klarade att äta. Nån sorts rosa pulvermosblandning.

Sedan fik vi nåt som kallades risotto. Uncle Bens ris blandat med ärtor och skinktärningar. Totalt smaklöst och rätt vedervärdigt.
Skolans leverbiff fick jag inte i mig. Hårdstekt leverfärs.. Jag år lever hemma och älskade det. Men i skolan lyckades de fördärva råvarorna så det blev oätligt.

Tror att synen på skolmaten och statusen på personalen betyder mycket. Det är inte så länge sedan som skolpspisningspersonal inte behövde ha nån utbildning alls. Vem som helst kunde kliva in och jobba där. Så är det tack och lov inte längre.

Skolmat... Jag åt pannkaka. Jag åt pyttipanna tror jag? Och risgrynsgröt! Troligen åt jag fler rätter, men jag vet inte hur många gånger det bara blev att jag petade i mig en potatis och åt knäckebrödmackor. Jag åt också ofta makaroner. Jag minns också hur några i mellanstadiet uttalat tävlade om vem som kunde klara sig på minst mängd mat. Först i gymnasiet fick vi god mat, men då hade jag så pissiga matvanor att det ändå var svårt att få i sig något bra.

Skolmat... Jag åt pannkaka. Jag åt pyttipanna tror jag? Och risgrynsgröt! Troligen åt jag fler rätter, men jag vet inte hur många gånger det bara blev att jag petade i mig en potatis och åt knäckebrödmackor. Jag åt också ofta makaroner. Jag minns också hur några i mellanstadiet uttalat tävlade om vem som kunde klara sig på minst mängd mat. Först i gymnasiet fick vi god mat, men då hade jag så pissiga matvanor att det ändå var svårt att få i sig något bra.
Vi hade en sorts grövre knäckebröd som vi kallade frömacka. Vid äcklig mat kunde man skala och skiva en potatis och lägga den på knäckemacka med rejält med smör under. Och så salta på potatisen. Det var oväntat gott.

Min kommun fick kritik i media för vi la så förhållandevis lite pengar på skolmaten. :D
Det berodde på att vi fick en ny kostchef i kommunen som slängde ut allt pulvermos, pulversåser och mycket av det färdiglagade. Mat gjord från grunden är billigare! Men kräver mer av personalen.

Ekonomiskt är det smartare. Elever som äter upp presterar bättre och bråkar mindre. Krävs inte lika mycket extrapersonal

Precis.

Vi hade omvänt problem, typ?

Orimligt stor del av skolpengen las på mat. Typ mest i Sverige. Men inte direkt bättre mat för det. Men ny kostchef, ny kökschef och några utbildningar senare så har de dragit ner på kostnaden men levererar bättre mat.

Vi hade också en undersökning nyligen och de flesta eleverna är nöjda med skolmaten i stort, men det finns naturligtvis enskilda skillnader samt att eleverna är individer och har olika preferenser när det kommer till favoritmat osv.

(Vi har också, iom Covid, börjat med fasta klassplatser i matsalen, dvs varje klass har en yta där de skall sitta, och de får inte sitta någon annan stans, och sen vi införde det så går fler elever in i matsalen och fler elever äter mat. Det blev en stor "win" på en sak vi inte hade haft en tanke på kunde påverka elever).

Jag har haft ganska bra erfarenheter av skolmaten, både under egen skolgång och även när jag jobbat inom skola. Det mesta har varit helt ätbart och en del tom gott, och självklart funnits bottennapp också.

Min favorit var renskav i små bitar med potatismos.

Äckligast: ärtsoppa, tur att det fanns plättar de dagarna.

Det är typ det jag minns av skolmaten.
Vi fick även risotto som jag i vuxen ålder förstått inte var risotto = ingen sås.

Vi hade också det, Sydsverige. Det luktade vidrigt i hela skolan när det var det, INGEN åt. Fattar verkligen inte varför de envisades med att jämnt laga mat inga barn någonsin ens skulle smaka på.

Var det något barnen däremot åt, typ pannkakor eller köttbullar eller hamburgare, var det någon mattant som stod och kollade så ingen tog för mycket istället. Bra att säga till en tolvåring att du får inte äta så mycket som du gör. :cautious:

Lappskojs serverades i. Gymnasiet. Oerhört motbjudande maträtt enligt mig. Vet ingen som gillade det. Från låg/mellan/högstadiet känner jag till vitkålssallad med lingonsylt, serverades till blodpudding. En av få rätter jag aldrig, aldrig ätit sen dess. :wtf:

Däremot lärde jag mig tycka om rätter som stekt strömming och pölsa i min barndoms skolmatsal.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·
Mat Hej, Släkting var hos sin läkare idag. Och det är inte bra. Hens blodsocker är högt (6,6) så nu ska det följas upp. Jag tänkte dock att...
Svar
19
· Visningar
2 269
Senast: kryddelydd
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 018
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024