Den hade vi ocksåMin skolbespisning hade dille på att servera vitkålssallad. Dvs riven vitkål dränkt i lingonsylt.
Uäck.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den hade vi ocksåMin skolbespisning hade dille på att servera vitkålssallad. Dvs riven vitkål dränkt i lingonsylt.
Uäck.
Tänkte just på Minestronesoppa. Den var god för att vara en soppa.. Har lite svårt för de flesta soppor, speciellt klara soppor.Minestronesoppa, och de hembakade frallorna till! Så goda frallor!
Annars gick väl det mesta att äta utom ärtsoppa och stuvade makaroner, så äckligt!
Skollunch är en relik från andra världskriget då allt var ransonerad och regeringen beslutade att alla barn skulle ha ett hyggligt mål mat varje skoldag. Vad är fel med att ta med matsäck hemifrån så som man gör i de flesta andra länder, eller köper mat i en skolkafeteria?
Fattar överhuvudtaget inte att mina skattpengar (som inte har egna barn) skal gå till att bespisning av andras barn då det är hur enkelt som helst göra en matsäck med några mackor på morgonen under frukosten innan barnen går till skolan.
Om barnen skal äta lagad mat i skolan får föräldrarna stå för kalaset, inte skattemedel.
Åh gud vad jag önskade hela grundskolan igenom att detta hade varit verkligheten hos oss också. Jobbade förra året med en jämnårig tjej född och uppväxt i Norge som berättade att på hennes skola var det så, jag hade mått så mycket bättre utan ångesten som den tillagade (äckliga) skolmaten skapade. (Sen åt alla mina klasskamrater mackor och fil typ till lunch hemma på den tiden, de som åt lagad mat var väldigt få.)Skollunch är en relik från andra världskriget då allt var ransonerad och regeringen beslutade att alla barn skulle ha ett hyggligt mål mat varje skoldag. Vad är fel med att ta med matsäck hemifrån så som man gör i de flesta andra länder, eller köper mat i en skolkafeteria?
Fattar överhuvudtaget inte att mina skattpengar (som inte har egna barn) skal gå till att bespisning av andras barn då det är hur enkelt som helst göra en matsäck med några mackor på morgonen under frukosten innan barnen går till skolan.
Om barnen skal äta lagad mat i skolan får föräldrarna stå för kalaset, inte skattemedel.
Det är ingen hemlighet att skollunchen är det enda målet lagad man som många barn får.Jag tänker att skattepengarna går till både saker jag behöver själv och som andra behöver eller saker som jag hittills aldrig har behövt men kanske kommer att behöva. Mig gör det inget att andras barn får lunch i skolan, jag tycker det är bra för de barn som råkar illa ut eller har det svårt hemma, att de åtminstone kan få äta sig mätta i skolan.
Var det någon annan som fick lappkojs (stavning?) också?
Alltså typ potatismos blandat med någon slags skinka.
Det var som att äta kräks Säkert gott om man gör det hemma, men i skolan med deras klistriga pulvermos. Nej tack.
Har faktiskt aldrig hört någon äta eller laga det, förutom mina norrländska grannar som gjorde det en gång. Tänker att det är vanligare att äta det norröver? Jag gick i skola i en förort till stockholm, som la extremt lite pengar på skolmaten då under 90- och början på 00-talet. Jag hoppas innerligt att det är bättre idag!
Fiskpuddingen (kul att du nämnde!) var en dröm. Fick man dessutom äta i lugn och ro utan mängdbegränsningar, populariteten var låg. Köttfärssås och spaghetti var också gott men också extremt populärt och därmed mängdbegränsat.På gott och ont
Blev väldigt sugen på currysås idag, som den vi fick i skolan. Så det blev det och ris och grönsaker idag.
Då började jag tänka på annan mat från skolan när jag växte upp och blev lite nostalgisk.
Jag gick på en skola med väldigt vällagad mat under låg och mellanstadiet. Och det mesta gillade jag. Tror till och med jag gillat det om jag fick prova idag.
Så, har ni några rätter från skoltiden ni minns med glädje? Eller kanske nån annan känsla?
Kokt höns med ris och currysås gillade jag!
En annan favorit var fiskpudding med skirat smör! Ska definitivt testa att laga en dag
De flesta skolor har det bättre idag.
Man har tex på många ställen gått ifrån tanken på centralkök (det har visat sig vara billigare och hälsosammare (mtp tex bakteritillväxt)) och lagar mer på plats. Och när de lagar på plats kan de också laga, framförallt, kolhydraterna allteftersom eleverna kommer. Riset får ingen hård yta, potatisen är fin och pastan inte kleggig.
Sen är det ju storkok och "billig" mat.
Min kommun fick kritik i media för vi la så förhållandevis lite pengar på skolmaten.De flesta skolor har det bättre idag.
Man har tex på många ställen gått ifrån tanken på centralkök (det har visat sig vara billigare och hälsosammare (mtp tex bakteritillväxt)) och lagar mer på plats. Och när de lagar på plats kan de också laga, framförallt, kolhydraterna allteftersom eleverna kommer. Riset får ingen hård yta, potatisen är fin och pastan inte kleggig.
Sen är det ju storkok och "billig" mat.
Jag fick lappskojs. det var en av de få rätter jag verkligen inte klarade att äta. Nån sorts rosa pulvermosblandning.Var det någon annan som fick lappkojs (stavning?) också?
Det var som att äta kräks Säkert gott om man gör det hemma, men i skolan med deras klistriga pulvermos. Nej tack.
Har faktiskt aldrig hört någon äta eller laga det, förutom mina norrländska grannar som gjorde det en gång. Tänker att det är vanligare att äta det norröver? Jag gick i skola i en förort till stockholm, som la extremt lite pengar på skolmaten då under 90- och början på 00-talet. Jag hoppas innerligt att det är bättre idag!
Vi hade en sorts grövre knäckebröd som vi kallade frömacka. Vid äcklig mat kunde man skala och skiva en potatis och lägga den på knäckemacka med rejält med smör under. Och så salta på potatisen. Det var oväntat gott.Skolmat... Jag åt pannkaka. Jag åt pyttipanna tror jag? Och risgrynsgröt! Troligen åt jag fler rätter, men jag vet inte hur många gånger det bara blev att jag petade i mig en potatis och åt knäckebrödmackor. Jag åt också ofta makaroner. Jag minns också hur några i mellanstadiet uttalat tävlade om vem som kunde klara sig på minst mängd mat. Först i gymnasiet fick vi god mat, men då hade jag så pissiga matvanor att det ändå var svårt att få i sig något bra.
Min kommun fick kritik i media för vi la så förhållandevis lite pengar på skolmaten.
Det berodde på att vi fick en ny kostchef i kommunen som slängde ut allt pulvermos, pulversåser och mycket av det färdiglagade. Mat gjord från grunden är billigare! Men kräver mer av personalen.
Ekonomiskt är det smartare. Elever som äter upp presterar bättre och bråkar mindre. Krävs inte lika mycket extrapersonal
Vi hade också det, Sydsverige. Det luktade vidrigt i hela skolan när det var det, INGEN åt. Fattar verkligen inte varför de envisades med att jämnt laga mat inga barn någonsin ens skulle smaka på.Var det någon annan som fick lappkojs (stavning?) också?