Alltså... usch. Såna där saker får mina värsta fördomar om många av det äldre gardet i lärarkåren att bekräftas....
I min yrkesroll kan jag ibland förundras över lärare jag träffat som hela tiden påtalar sin
enorma arbetsbörda och att de
faktiskt (med eftertryck) jobbar 45-timmarsvecka. Och samtidigt har jag träffat lärare (facklig representant) som inför ett möte säger "...*djup suck*.... jag slutade egentligen kl 15 idag så jag fick åka tillbaka hit för detta möte ..." (som ägde rum 16.00). Jag kunde inte låta bli utan sa: "Tja, själv har jag arbetstiden 8-17 alla dagar". Och lärare som helt privat säger "å, fredagar är skönt; då slutar jag kl 13". Och då undrar jag ibland när de där extratimmarna egentligen GÖRS i realiteten.
Jag misstänker att det finns just en del lärare av det äldre gardet som helt enkelt använder planeringstiden till egen fritid. De har redan gjort sitt upplägg för typ...18 år sen och följer det i alla år (och blir jättetrötta när/om man ska börja använda nya läroböcker eller annat..). Det känns ju inte direkt som att just de personerna har ambitionen att utveckla vare sig sig själva eller sin pedagogiska metod... ?
Usch; nu har jag sagt lite mer än vad jag tänkte mig. Jag är hemskt ledsen om jag trampat någon lärare ur äldre gardet på tårna! Jag inser att det självklart
INTE gäller alla!!