Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

hittar ju inga sånna heller.. å sen vill jag inte ha på foder för att sen tvingas lämna tillbaka i såfall så vill jag att de ska vara för senare köp..

Vad tråkigt att det inte blev något när tyckte att det kändes så bra :(
Hoppas du hittar någon snart!

ja de är synd.. därför vill jag hellre avvakta om d eär andra som ska komma före mig.. för vill inte åka å provrida om nån annan har förtur för då om man fastnar för hästen så är de inte roligt om nån annan snor den mitt framför näsan

men ska eventuellt kolla två i helgen.. på axells palomino/stall löfmark nån med erfarenhetav dom?

NightRain det finns en sida på Facebook som heter Hästförmedlarna. Den sidan drivs i hopp om att rädda hästars liv genom att tillsammans hitta nya hem står det. Om du inte visste om den så kanske du skulle kunna hitta något där :)

Jag själv hade kontakt med dom för ett par år sedan men åkte aldrig ner då jag hittade en häst närmre. Men den kontakten vi hade fick jag bara bra känslor utav och hästarna verkar vara bra. Sedan vet man ju aldrig när det väl gäller så att säga. Men jag har iaf aldrig hört något ont om dom :)

en lugn, trygg,stabil häst som inte är tittig å nervig utan att man kan rida var som helst u tan att den stressar upp sig.. är ju bara hobbyryttare men har bestämt mig för att ta tag i ridningen ordentligt å rida för instruktör regelbundet(vad plånboken tillåter).. å träna mer på banan än vad jag gjort innan.. varvat med skogsturer.. vill ha en häst som itne är rädd fär bommar(då förra var de å kastade av mig hela tiden pga dom) så jag kan rida cavaletti å så småning om våga hoppa ett lägre skutt nån gång ibland.. markarbete, tömköra, kommunikations grejer med hästen.. mysa.. ja lite så=) ras spelar mindre roll men vill ju ha en storhäst å den måste ju vara viktbärande så är ju lite mer att tänka på än att bara åka å provrida en massa. måste ju se till att den klarar mig.. men ska ju prova två på söndag:D så hoppas de går bra..

en lugn, trygg,stabil häst som inte är tittig å nervig utan att man kan rida var som helst u tan att den stressar upp sig..

Det där tror jag faktiskt är det svåraste av dina krav att uppfylla. Min pålla (haflinger) är egentligen kolugn. Men det är bara EGENTLIGEN, för när hon är pigg och glad kan hon visa sig vara både tittig och nervig. Ena dagen är hon inte det minsta bekymrad över bilar med släp som kör förbi, och andra dagar kan hon få nippran över en människa på cykel. Men hon är förbaskat ROLIG :)! Men att hitta en häst som BÅDE är lugnet själv och som också är framåt och kul att rida kan nog bli det svåraste, tror jag.

kanske. jag har träffat å ridit flera stycken sånna så:P sen självklart kan alla hästar bli rädda de är trots allt flyktdjur de jag menar är att den ska inte vara nervig å gå på tå för då är jag hellre utan häst då jag som sagt haft en som kastat av mig för både blommor brännässlor stenar å träd å de vill jag INTE ha har skadat mig tillräckligt.. å red en häst för ett tag sen som var lugnet själv men pigg å framåt så de finns=)

Jag håller med dig! Det är skillnad på att få psykbryt för en sten eller hoppa åt sidan ;) Jag är själv inne på att skaffa en fjording som kommande häst, upplever att de mest studsar till för att de tycker det är kul/jäklas, mer än att de verkligen är rädda på "riktigt". Och livsglädje/lagom med bus är väl det man gärna vill se hos sin häst oavsett ras! Tycker det är så svårt att tolka annonser, för alla har ju sin syn på vad "framåt" "kräver rutinerad ryttare" osv. betyder. Hoppas du hittar din drömhäst!

Jag har en sådan fjording, fast ändå inte. Han ÄR stabil. Blir han "rädd" för något som studsar han kanske åt sidan. Sen är det över. När han är i god kondition, pigg och framåt, då kan han absolut göra små lagom fjantgrejor i mina ögon sett. Skutta till lite extra i galoppen, kikade lite extra på ett grässtrå som hänger men ändå med glimten i ögat skulle jag vilja påstå.

Har ridit mestadels fjordingar de 25 åren jag ridit. Vissa har varit grymt envisa och speciella men de flesta har varit trevliga, lättsamma och enkla att ha med att göra.

Skulle absolut kunna tänka mig fjording igen om jag skaffar ny häst någon gång.

kl

Håller på att laga våran rockard så att vi någon gång längre fram kan ut och köra en liten sväng. Men känns som vi får motionera lite mer först innan det är dags.

Kolla med svenska hästars värn. De har ju många hästar som behöver fodervärd. Det är ju inte alla deras hästar som har haft det jätte illa.
Samtidigt gör man ju en god gärning!;)

kl'

Nu jäklar har vi varit ute några gånger. Jag och gammelfjorden. Han är riktigt ur kondition så vi tar det ytterst försiktigt. Gått några promenader med honom i skogen, nån gång har min 5årige son fått "rida", jag har skrittat nån liten runda och igår fick han på sig sele och rockard och vi skrittade några varv på åkern.

Så länge han verkar gilla att komma igång så fortsätter vi. Men det känns som det kommer ta tid att bygga upp honom. Jag är ju knappast ute efter att han ska hamna i någon superkondition, men iallafall få lite muskler och kunna rida en vanlig runda i skogen i blandade gångarter.

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
29
· Visningar
2 627
Senast: pepp
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar