Skogsmulle-tråden 3!!

Sv: Skogsmulle-tråden 3!!

Det är det värsta när man inte vet och vill veta nu. Vad kul att du hittade en häst som du kan tänkas passa ihop med :)

Jag har en barbackasadel från horsedream och tycker dom är grymt snygga och framförallt SUPERSKÖNA!!!

Håller tumme för dig NightRain att de verkligen väljer hem framför pris.
Var och kollade på en häst innan jag köpte Lurvas där det stod i annonsen och dom sa även det när jag ringde att hemmet och speciellt i närheten gick före priset men sen när jag var och provred så var det inte så. Hade fått spekulanter från Stockholm (45 mil bort) och då var pengarna viktigare.

Nu är det ju mer köparens marknad så det går säkert vägen. Proveniens fler gånger?

Hottade en med lammskinn som såg mysig ut :) Dock var priset rätt så högt. Men den är förmodligen varm!

Kostar runt 4 000:- men den är faktiskt värd det. Köpte en premium plus som då har extra ilägg i ryggen. Skönt för både min rumpa och hästens rygg.

Kolla blocket och hästnet och slå till direkt om du hittar en begagnad. Har haft min i 4 år och den är fortfarande lika fin och då har jag använt den ganska mycket. Vintern för 2 år sedan red jag bara i den.

Jag köpte en full men det hade räckt med en ponny, fått stoppa i lite extra i bakvalvet för att minska sittytan men det funkar bra iaf.

kl

Nu börjar jag bli tokig på mig själv!! Har en gammal fjordgubbe som går och skrotar i hagen och har gjort i ca 7 år sedan vi fick första barnet. Har inte direkt haft ork eller lust att ta tag i ridningen. Hästarna har fått den grundläggande omvårdnaden givetvis men inte mycket mer än så.
Nu börjar barnen bli lite större och jag känner att min energi börjar ändras till det bättre. Nu är det bara sparken i röven som behövs. Hur svårt kan det vara att bara ta tag i ridningen och annat stallpyssel jag höll på med förr?? Har hästarna hemma och just nu ser jag dom genom fönstret.

Har inga höga krav att vi ska rida 5-6 gånger i veckan utan jag hade varit glad om det blev 2 gånger i veckan. Är liksom inte ridningen som är det viktigaste för min del. Utan just pysslet kring hästarna som ger mig ro i kroppen. Men när barnen varit små har jag bara varit stressad och sprungit ut för att få undan det mest nödvändiga.

Är här någon som kan ge mig en spark i röven så blir jag glad ;) Eller iallafall peppar mig lite. För kommer jag bara igång blir det som ett beroende, då måste jag hålla på mer och mer.

Här får du en virtuell spark från mig :D!

Om inget annat, så gör det för HÄSTENS skull! Han kommer säkerligen att bli överlycklig för att få göra något, plus att han kommer att må väldigt bra av lite motion. Börja med ett par gånger i veckan och se vad det leder till. I början lär du ju få ta det väldigt lugnt ändå, eftersom hästen inte har varit igång på så länge. Heja, heja ;)!!

Ja givetvis får vi ta det väldigt lugnt. Han är 24 år och helt ur kondition. Men en liten skrittrunda ett par gånger i veckan hade han väl inte dött av.

Men det är så lätt att skylla på allt möjligt. Det senaste jag skyller på är att jag inte har sällskap i stallet. Det har jag inte haft på många år och jag njöt i fulla drag när senaste inhyrningen flyttade sin häst. Så nej, jag vill väl inte ha nån annan här men det KAN ju vara väldigt roligt att ha sällskap ibland.

Kanske testa att låna en annan häst som är igång redan så du får lite motivation? Lite nytändning i ridningen och lite utmaning med en ny. Därmed inte sagt att du ska glömma bort din gamling men det får kanske en liten skjuts :)

Jag flyttade hästarna till ett nytt ställe för att få lite bättre ridmöjligheter. Inte för att jag någonsin har tyckt att ridhuset var nödvändigt för själva träningen utan för att när jag kommer hem från jobbet och det är mörkt ska jag kunna rida. Dessutom ligger stallet bara 1,5 km bort och tar 4 minuter att cykla. Och jag har faktiskt hållt igång ridningen mycket mer denna vintern än vad jag gjort tidigare :)

Men sluta att skylla på saker - punkt! Låtsas som att det inte FINNS några ursäkter, i hela världen. Sällskap i stallet har jag aldrig. Jag har eget stall och rider alltid själv. Fördelen är att man kan koncentrera sig på hästen och på att träna på de saker man själv vill och behöver. Ingen ursäkt, alltså ;)!

TACK!!! Du skriver exakt det jag behöver höra (läsa).
Tog mig i kragen och gick ut och fixade lite i stallet. Tog in hästarna, shettisen fick prova sin nya grimma som satt perfekt. Sen skrittade vi barbacka vår lilla runda som tog ca 20 min. Jättemysigt!!!

Och det där med sällskap. Jag har alltid föredragit att vara ensam i stallet egentligen. Alltid gillat att rida själv. De åren vi haft inhyrningar här har jag mest tyckt det varit jobbigt att ha folk som tycker en massa. Jag vill ha det som jag vill och göra det jag vill ;)

Dessutom var det premiär för att lämna barnen ensamma de 20 min. Dom är 7.5 och 5 år gamla. Deras pappa följde med mig och gick med hundarna samtidigt. Barnen har länge tjatat om att vi ska gå lilla rundan och dom ska vara själva hemma.

Åh tänk om jag verkligen hittar tillbaka till hästarna igen. Fasen vad underbart det hade varit!!

KL

Slog två flugor i en smäll och tog med Sofias mini-me som handhäst när jag red ut :D

img_0154_5308cf10e087c30cf6fb78bf.jpg

img_0155_5308cebf9606ee776d2651b9.jpg

8c7f725e9bd911e39dcd12ec51143e68_8.jpg

Vad mysiga vägar :)

Jag var också ute och red tillsammans med en annan tjej. Red typ 2½ timme och vi var båda skittrötta i benen. Men mysigt och med härliga galopper :love:

Innan dess så var jag på gymmet en timme så det var inte konstigt att jag var trött i benen.

En väldigt nöjd Bella efter ridturen. Och jag är nöjd med mitt köp, nosgrimman tyckte jag blev bra på Bella :)

*suck*

Stallbytar dilemma. Jag hatar att byta stall. Jag trivs väldigt bra på nuvarande stället. Det är nära, bra stall miljö, stor sadelkammare, faktiskt bra ridvägar och ridhus finns där på gården. Dessutom har jag ridsällskap på granngården (de andra som står i stallet rider inte alltid på samma tider) och min sambos släkt är runt om. Jag trivs med att ha allt så nära!

Men så kommer jag bo borta i veckorna och det kommer bli min mor som tar hand om hästarna då. Dessutom ingår inte insläpp och hon vill gärna ta stallet på förmiddagarna. Höet fixar jag genom att hämta nere på granngården (sambons ena morbror) var eller varannan dag. Andra stallet kommer ha höet på gården och kan ingå i stallhyran, vilket underlättar för mamma.

Skillnaden blir att hon kommer få 5 minuter med bil till stallet och jag kommer få 10 minuter med bil istället för 4 minuter med cykel. Självklart blir det högre kostnad.

Stallet jag bytar till har jag stått i 6 år. De har bättre hagar och de är väldigt trevliga att ha och göra med. Anledningen till att jag bytade var för att det nuvarande stallet är närmre.

Jag tycker sånt här är jobbigt! Jag hatar att säga till stallägaren att jag flyttar trots att jag trivs.. :cautious:

Jag flyttade också ifrån en stallägare och ett stall jag älskade, till ett som var närmare där jag bor och med bättre hagar för hästen. Jag saknar det förra stallet varje dag som mina fingrar värker (kallstall), men det är tusen gånger bättre för hästen. Ibland har man inget val.

Och egentligen, är det inte bättre att flytta trots att man trivs, än att flytta för att man vantrivts och det har varit konflikter :P?

Nej, det är sant. Men på sätt och vis är det lättare att flytta om man inte trivs. Då har man inget att se tillbaka på. Hästarna trivs bra på bägge ställena så länge min stora får stå så hon inte ser någon annan i boxen.

Ridvägarna är också bra men det är längre till ridhus. Ridbanan vid ridhuset är inte jätte bra tyvärr.

Men huvudsaken är att hästarna mår bra tycker jag :)

KL
nähäpp ingen häst till mig=( tråkigt när nån kommer efter å bjuder mer pengar:( om jag ndå hade haft mer pengar.. men har ju lovat min sambo att spara tll hus åxå:( så hittar inget vettigt alls för den summan jag har råd med.. vill ha en häst.. har ju inte kunna rida ordentligt på över ett år:( känner mig lite deprimerad faktiskt.. å som sagt nä rjag är depprimerad så brukade jag åka till stallet å mysa.. men de går ju inte nu:(

Liknande trådar

Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 092
Senast: Bison
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
29
· Visningar
2 627
Senast: pepp
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar