Skodd el barfota?

Sv: Skodd el barfota?

Hovis tycker du svammlar lite väl mkt här,tyvärr helt utan faktabaserad kunskap oxå. Anledningen till att gummiblandningen på Ölövsskon fick göras om va faktiskt att den första blandningen va för HÅRD och helt saknade glidmoment vilket gjorde att hästarna både kotade över och fick ledproblem, humm inte särskilt naturlig glidfas.

Om det är 'utan faktabaserat kunskap' att tala om vad tillverkaren av Öllöv själva sa till mig på den tid när Öllövskon var sprillans ny på marknaden, så ja då är jag skyldig? (jag provade Öllövskon i början när den kom men slet av den fort som attans då den precis som du säger hade åt helsike för dåligt glidmoment och det blev oerhört 'stumt' iaf på den häst jag provade på)


Fortfarande så har varken Ölövskon eller någon gummi boots lyckats skapa en gummiblandning som är så nära det naturliga glidmomentet som en helt traditionell järnsko i dagens moderna järn innehar för hästens skonsamhet.

Jag har aldrig varit någon vän av Öllöv, eller annan 'alternativ' sko (PGdojor gav samma knas med glidmomentet som jag upplevde med Öllövskon. Dock på helt olika hästar. Men valacken fungerade över huvudtaget inte på PG, det var nåt hemskt). Jag använder järnskor, och har till dags dato inte hittat ett enda alternativ jag anser fungerar ens i närheten lika bra. Så vi är fullständigt ense i frågan och jag har haft samma ståndpunkt länge (dvs den finns i fler trådar än den här)



SO Hovslagare kom även med flera tänkvärda poäng i en annan tråd avseende bootsens negativa inverkan på hovens balans och det främsta jag tänker på är att så snart man sätter på en boost på en hästhov så förlänger man tån och häver överrullningen då bootsen ofelbart kommer sluta ca en cm framför hästens naturliga tå, därtill skapar gummiblandningen i bootsen en kraftigt uppbromsande effekt i hovens glidfas samt att den i varje belastningsfas hämmar hovens naturliga vidgning mer än en balanserad järnsko och det är främst då hästen arbetas under ryttare som belastningen blir större i hoven och optimal hovmekanism är så viktig för cirkullationen vilket aldrig en hov i pjäxa kan uppnå.

Kan det varit det du beskriver som jag upplevde som att det för valacken blev ungefär som om en annan skulle knallat omkring i gummistövlar? Jag provade ju (som jag skrivit om i tråden) boaboots på honom, men avbröt och skodde på järnsko igen (vilket jag som jag också skrev inte ångrat en sekund) då JAG upplevde att det blev lite som tofflor/gummistövlar/vikter på hovarna och JAG upplevde att det försämrade hans rörelser och jag var (eftersom han är T-märkt) rädd att det på sikt skulle ge problem med hältor etc. Hästen tycktes dock själv tämligen obekymrad över att han rörde sig annorlunda, men jag avbröt. Och han fick (Står också i den här tråden) betydligt friare och luftigare steg när han fick tillbaka sina klassiska järnåttor.

Summa:

1. Gummiblandningen i en boots ger ett avsevärt
sämmre glidmoment än en järnasko.

2. Bootsen låser hoven mer än en korrekt anpassad
järnsko vilket främst sker under ryttarens ökade
belastning för hoven.

3. En boots kommer alltid att i tån befinna sig ca en
cm framför hovens naturliga tå vilket hämmar
hovens naturliga överrullning.

4. En Boots är alltid ett bra tillfälligt allternativ som
hovbeslag men kan aldrig användas som ett
kontinueligt beslag för ridning utan att på sikt
orsaka hoven skador.

Jag har aldrig sagt ett LJUD som talar emot det där. Jag undrar hur du läst mina inlägg i tråden? Jag har uttalat mig om att bootsens gummi HÅLLER, dvs de slits inte som någon var inne på ut snabbare eller ens i närheten av lika snabbt som en järnsko. Men som jag skrev, hållbarheten är en sak, men det finns andra aspekter som kan göra att det inte är en bra ide ändå.

Och som sagt, jag avbröt mitt bootsexperient pga saker jag upplevde som negativa, och gick tillbaka till trad järnskor (valacken går med järnåttor, treåringen går med tunnare travsko i järn).
 
Sv: Skodd el barfota?

boa bootsen körde jag ett ganska hårt testrace med när de kom, och de fungerade överraskande bra! hade du haft tillgång till en flera hektar stor hage med varierat underlag som kunde anpassa hovarna till det underlag de i övrigt ska arbetas på så skulle du nog haft bättre förutsättningar för att ha en väl fungerande barfotahäst. det är tyvärr få som har tillgång till detta...

jag försöker ha min häst barfota så mycket som möjligt, men skor på vintern om jag ska träna (pga isen) och under hårdare träning och tävling (distans). märker att hovarna blir svagare i sulan och strålen blir skruttig vid långvarig skoning. barfotaperioderna får man anpassa träningen till hästen, han är helt oöm efter avskoning men kan vid blött underlag och längre ritter på grus börja ömma. då fungerar bootsen bra!

min häst segade sig fram i skritten när han tränats barfota i 1.5 år, mindes inte hur han jämförelsevis hade betett sig med skor på, så jag skodde för att se om det blev någon förändring. efter två skoperioder sniglar han sig fortfarande fram så orsaken var inte att han ömmade som jag ett tag trodde. prova sko (vet att det tar en emot:crazy: ) så märker du om han förändrar sig. då kan du passa på att träna hårdare och njuta av härliga sommargalopper, och sedan sko av igen under en lugnare period. jag tror på fördelarna med att variera skor/barfota för min häst!
 
Sv: Skodd el barfota?

här är bilder på mig och min för tillfället barfota lilla prins:
IMG_0038.jpg
 
Sv: Skodd el barfota?

SnigelEffekt skrev:
Hur F*N ska jag göra? Har hästen barfota enligt AANHCP o har haft det sedan den 10 jan 2005. Alltså snart 1,5 år.

I början var han ganska öm men det är mycket bättre nu! Dock känner jag hur han "maskar" när vi är ute o rider. Att trava eller galoppera såfort det minsta lilla stenigt är inte att tala om. Släta grusvägar däremot är helt ok, men som sagt, de blir maskigt o man känner att han inte riktigt tycker om det.

Det gör att vi oftast rider ut själva för andra folk vill ju trava o galoppera mer än vad jag kan :crazy: Det är rätt tråkigt. Han drar även HELA tiden ut i kanten.

Helt seriöst så hade vi faktiskt roligare när vi red ut förrut när han var helskodd än vi har nu när han e barfota :cool: O då snackar jag inte bara om MITT nöje utan lika mycket om hans! Vi red ut med andra o vi galopperade o busade o hade allmänt kul. Det var inte det där stappliga........ Enda anledningen att jag skodde av var för att jag trodde på det o jag vet att det fysiskt är bättre för honom barfota o de tar emot att slå på skorna men ibland, o oftare o oftare på senare tid känner jag att jag vill ge upp barfotaperioden o slå på skorna igen!

Hur hade ni gjort? Finns ju fördelar med skor o fördelar barfota, frågan e ´bara vilket jag ska låta väga tyngst? Vet att det i slutändan är mitt beslut, skulle bara vilja ha era reflektioner!


Sko hästen!
Hästen visar allt vad den kan att den är öm i fotterna. Den har ont.
OM den drar ut mot det mjuka och inte vill röra sig ordentligt så är det djurplågeri att inte sko den.
Låt din häst må bra. Hästars hovar är inte gjorda för att springa omkring med människor på ryggen på hårt underlag. De allra flesta har inte hovar som tillåter det, utan hjälpmedel, dvs skor.
Det finns de som klarar det, men det är få.
Om hästen ska gå i hagar med gräs o liknande så kan de visst gå barfota, de flesta. Men då ska man inte rida.
Så fort man börjar använda hästen i "normal" ridning behöver de flesta skor för att må bra.
'Skulle du själv vilja gå omkring och vara öm i fötterna och ändå tvingas fortsätta springa omkring?

Det är ett val som borde vara lätt. Jag ser ju att du vill din hästs bästa, men gå då på vad hästen säger till dej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 913
Senast: axel
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp