Skodd el barfota?

Sv: Skodd el barfota?

Som sagt, boots eller skor
Något annat är egentligen inte rättvist mot hästen i det här läget.
 
Sv: Skodd el barfota?

supergladis skrev:
Denna häst ömmar varför plåga den?

Jag har haft en ponny på foder som var 17 år som ömmade så fort han kom på hårt underlag. Han hade ALDRIG bärt skor i hela sitt liv. Så härda ut är en jävla myt!

Vårda språket en aning.

Man KAN vänja hästar vid tufft underlag men det krävs en bra verkning och mycket rörelse.
1,5 - 3 mil om dagen är den allmänna rekommendationen (spelar ingen roll om det är i hagen eller vid ridning som hästen rör sig mest.)
och ja, då skall man röra sig på underlag som hästen är bekväm på eller bära boots så att hästen inte ömmar
 
Sv: Skodd el barfota?

Tez1 skrev:
Min häst är ej helt rehabiliterad ännu efter snart 3 år barfota. (Kom nu inte och ropa djurplågare. Jag anpassar ridningen efter underlaget så han alltid är bekväm. I hagen har han alltid gått bekymmersfritt)
Han hade ifs många problem vid avskoningen och var skodd i ca 14år innan det.
Om hästen fungerade med skor. Varför togs de av?
När jag ser små framsteg blir jag ännu mer övertygad om att skon inte har någon possitiv inverkan på hoven mer än att "bedöva den
Blir du bedövad för att du har skor eller skyddar de dina fötter?

Varför rider man på hästar som är ömfotade?
Det är inte riktigt klokt. De är ju halta.
Månne dessa människor göra så med sina egna fötter, de kan oxå härdas.

Fy vad mkt hästar som får lida när vissa modenycker dyker upp.
Barfotaverkare som inte vet hur en korrekt benställning ser ut, utan bara ser själva hoven. Blää
 
Senast ändrad:
Sv: Skodd el barfota?

emindy skrev:
Vårda språket en aning.

Man KAN vänja hästar vid tufft underlag men det krävs en bra verkning och mycket rörelse.
1,5 - 3 mil om dagen är den allmänna rekommendationen (spelar ingen roll om det är i hagen eller vid ridning som hästen rör sig mest.)
och ja, då skall man röra sig på underlag som hästen är bekväm på eller bära boots så att hästen inte ömmar

Ja men denna ponny kördes regelbundet sedan den var 3 år många gånger långa turer och har alltid haft förmånen att gå i stora hagar och röra sig mycket.
NEJ han slutade inte att ömma under dom 17 åren.
De hästar jag sett vara verkade anligt AANHCP metoden av utbildad verkare kunde inte gå alls så jag fattar inte ditt resonemang om vad bra verkning är.
 
Sv: Skodd el barfota?

Nu handlade inte denna tråden om att smutskasta barfotametoder eller skor!

Den handlade om att jag ville ha tips om skor eller barfota så va snäll o försök hålla dig till det...............
 
Sv: Skodd el barfota?

SnigelEffekt skrev:
Nu handlade inte denna tråden om att smutskasta barfotametoder eller skor!

Den handlade om att jag ville ha tips om skor eller barfota så va snäll o försök hålla dig till det...............

Förlåt för att jag hamnade utanför tråden....

Men smutskastning är det inte!
Varför blir jag som inte delar den åsikten anklagad för det när jag kommer med erfarenheter från verkligheten?
 
Sv: Skodd el barfota?

men eftersom hon skrivit att hästen är "plattfot" (har själv en häst som är det) tycker jag att det är kvalificerat djurplågeri att låta den ömma (ha ont).......

en plattfot är och förblir en plattfot. det går ju inte att "verka" bort.

mår hästen bra av att gå utan skor, så kan man givetvis ha den utan skor(har 2 som alltid varit oskodda) MEN ALLA HÄSTAR KAN INTE DET.

min hovis är utbildad (tävlar sm i hovslageri) han är även utbildad på "barfota metoden". vi har exakt samma åsikt vad gäller att sko eller låta bli. han har även pratat en hel del om "den blodiga metoden" att det måste göra ont innan det blir bättre, som han inte hade något vackert att säga om(eftersom jag råkade ut för en sådan hovis en period innan jag bytte till nuvarande, han nästan tog död på min 35 år gamla shettis genom att verka ur sulorna. usch vad jag skäms som inte fattade:o ) tills sulan återhämtat sig rek. han skor...... hästen har under sina 35 år alldrig tidigare varit skodd. men nu börjar tack och lov allt återgå till det normala, och hon slipper skor....
 
Sv: Skodd el barfota?

*KL*
Det är skillnad på en häst i frihet som kan välja var/om den vill gå, än om den har en ägare som vill rida långritter på grusvägar.

I hagen kan alla hästar gå barfota men nu vill vi rida på den på alla möjliga o omöjliga underlag.
Alla rättar inte ens farten efter underlaget.

Om en häst väger över 800 kg kan man räkna ut med näsan att den inte bör ridas utan skor på underlag som sliter.
En 8 mm. järnsko håller då i 6 v. även om den tränas 50 % på mjukt spån/flismaterial.

Har mkt svårt att tro att en toffla/boot skulle hålla som en sådan.
 
Sv: Skodd el barfota?

Klart du ska sko om det är sådär. Om jag hade varit du hade jag testat att sko bara fram först. :)
 
Sv: Skodd el barfota?

axel skrev:
Tez1 skrev:
Om hästen fungerade med skor. Varför togs de av?

Blir du bedövad för att du har skor eller skyddar de dina fötter?

Varför rider man på hästar som är ömfotade?
Det är inte riktigt klokt. De är ju halta.
Månne dessa människor göra så med sina egna fötter, de kan oxå härdas.

Hästen fungerade inte med skor. Han tappade dem stup i kvarten trots skoperioder på 4-5 veckor. Sista somaren med skor gick det inte ens spika på nya skor efter två tappskor på samma dag(en vecka efter skoning). Han hade även så tunn hovvägg att han mkt ofta blev sömtryckt. När jag då åkte till stallet kunde jag aldrig planera att rida, jag visst lixom inte om alla skor var på plats eller om han slutat ömma efter skoningen.

Varför är det så hemskt tycker du? Jag rider aldrig på underlag som han inte klarar(grusvägg, kross mm) Han blir således aldrig tvingad att gå på underlag han inte är bekväm med. Jag rider och tränar dressyr och det går alldeles utmärkt i ridhus, ribana eller gräsvall.

/T
 
Sv: Skodd el barfota?

axel skrev:
Om en häst väger över 800 kg kan man räkna ut med näsan att den inte bör ridas utan skor på underlag som sliter.
En 8 mm. järnsko håller då i 6 v. även om den tränas 50 % på mjukt spån/flismaterial.

Har mkt svårt att tro att en toffla/boot skulle hålla som en sådan.

Tofflan/booten sitter (oftast) inte på 24 h/dygn, så den håller ofta många gånger längre än en sko. Sen så är faktiskt gummi hållbarare än järn vad gäller slitage. Vore illa om bildäcken t ex var slut på 7 veckor.

När Öllöv började tillverka gummiskor fick de göra om receptet på gummiblandningen, eftersom skorna tålde för mycket slitage, och då var de rädd att vissa mindre vettiga hästägare inte skulle sko om i tid, utan när skorna blev utslitna.

PG-beslags gummidel håller också, trots att de sitter på 24 h/dygn, längre än en järnsko.

Så nog HÅLLER bootsen alltid, men det finns fler aspekter som kan göra att det inte är en bra ide ändå.
 
Sv: Skodd el barfota?

Det här med härda ut är inte rakt av en myt. Lika lite som att alla hästar kan gå barfota, lika lite så behöver alla hästar skor. Och det finns hästar som i HÖG ålder efter ett helt liv av skor skos av och klarar det fint efter en liten omställningsperiod. Jag gillar som bekant INTE barfotafascismen, men jag gillar inte heller skofascism :angel:

Jag har haft hästar som fått stå i sjukhage om de fått en tappsko för de blivit så ömma. Och hästar som klarat att gå barfota utmärkt ur ömhetsperspektiv, men där slitaget på hovarna blivit för stort när de gått barfota och ridit 1 - 2 h/dag på grusväg. Och hästar som skotts av och i princip från dag till annan bekymmersfritt gått utan skor.

Mian två extremexempel är ju att jag skodde på 1½åringen. Det var helt enkelt för halt i hagen, förbannad jävla is överallt. Tyvärr skodde jag inte på tidigt nog ändå då hon hann vurpa på isen och dra på sig skador innan, som tog lååång tid att få bukt med (och det var på håret att vi inte lyckades, hon var utdömd två ggr som bekant). Det andra extremexemplet är den 31 år (ja 31, jag skrev inte fel) gamla welsh mountainponny som vi skodde av. Han hade haft skor hela livet, men en skoning där på ålderns höst (eller det var sommar, men men..) så tyckte hovslagaren att 'behöver den här verkligen skor längre, ska vi inte prova ha den barfota?' Och sagt och gjort, prova går ju. Så av med skorna, traditionell verkning och så ut i hagen. TRavade iväg helt oöm. Han gick iofs inte speciellt hårt arbete längre, han motionskördes med lätt sulky 3 gånger i veckan, cirka en timme per gång , men på grusvägar. Ömmade ingenting om det inte var stora stenar, då kunde han linka litegrann.

Han blev 33 år gammal, skoddes på för att kunna brodda på vintrarna, och skoddes av såfort våren kom. Inga problem.

Så, uttala sig tvärsäkert åt något håll rent generellt ska man akta sig för. Alla hästar KAN INTE gå utan skor, men alla hästar BEHÖVER INTE skor heller. Och alla hästar ömmar inte vid skoavdragning.
Utan, se till individen, vad är det för häst man har där ute i hagen/i stallet? Kolla hur den reagerar, ta med dess exteriör etc, för en dialog med hovslagaren (jag gillar inte barfotaverkare. Det finns säkert de som är jättebra men det finns tyvärr en massa glada amatörer med) och välj det som i varje fall är bäst för HÄSTEN. Sen om det är barfota, barfotaboots eller sko är irrelevant egentligen, bara hästen mår bra.
 
Sv: Skodd el barfota?

SnigelEffekt skrev:
Hur F*N ska jag göra? Har hästen barfota enligt AANHCP o har haft det sedan den 10 jan 2005. Alltså snart 1,5 år.

I början var han ganska öm men det är mycket bättre nu! Dock känner jag hur han "maskar" när vi är ute o rider. Att trava eller galoppera såfort det minsta lilla stenigt är inte att tala om. Släta grusvägar däremot är helt ok, men som sagt, de blir maskigt o man känner att han inte riktigt tycker om det.

Det gör att vi oftast rider ut själva för andra folk vill ju trava o galoppera mer än vad jag kan :crazy: Det är rätt tråkigt. Han drar även HELA tiden ut i kanten.

Helt seriöst så hade vi faktiskt roligare när vi red ut förrut när han var helskodd än vi har nu när han e barfota :cool: O då snackar jag inte bara om MITT nöje utan lika mycket om hans! Vi red ut med andra o vi galopperade o busade o hade allmänt kul. Det var inte det där stappliga........ Enda anledningen att jag skodde av var för att jag trodde på det o jag vet att det fysiskt är bättre för honom barfota o de tar emot att slå på skorna men ibland, o oftare o oftare på senare tid känner jag att jag vill ge upp barfotaperioden o slå på skorna igen!

Hur hade ni gjort? Finns ju fördelar med skor o fördelar barfota, frågan e ´bara vilket jag ska låta väga tyngst? Vet att det i slutändan är mitt beslut, skulle bara vilja ha era reflektioner!

Jag ryckte skorna på min halvblodskorsning för drygt 5 månader sedan (vanlig hovslagare) och hade räknat med att det kanske skulle bli lite ömt ett tag men icke! Visst "flisade" det sig lite i kanterna i början efter sömhålen men han har inte varit öm ett enda dugg. Jag kan rida i princip överallt utan att han "haltar" till. Så jag tänker aldrig någonsin sätta på skor igen. :)

Men hade han varit så berörd som din häst är efter så lång tid så hade jag inte tvekat en sekund. Det inskränker ju på er båda.

Men du kanske inte behöver sko runt om? Det finns ju många hästar som klarar alldeles utmärkt att bara ha skor där framme där de lägger mest tyngd. Du skulle ju kunna prova att bara sko fram?
 
Sv: Skodd el barfota?

Alexandra_W skrev:
Det här med härda ut är inte rakt av en myt. Lika lite som att alla hästar kan gå barfota, lika lite så behöver alla hästar skor. Och det finns hästar som i HÖG ålder efter ett helt liv av skor skos av och klarar det fint efter en liten omställningsperiod. Jag gillar som bekant INTE barfotafascismen, men jag gillar inte heller skofascism :angel:

Jag har haft hästar som fått stå i sjukhage om de fått en tappsko för de blivit så ömma. Och hästar som klarat att gå barfota utmärkt ur ömhetsperspektiv, men där slitaget på hovarna blivit för stort när de gått barfota och ridit 1 - 2 h/dag på grusväg. Och hästar som skotts av och i princip från dag till annan bekymmersfritt gått utan skor.

Mian två extremexempel är ju att jag skodde på 1½åringen. Det var helt enkelt för halt i hagen, förbannad jävla is överallt. Tyvärr skodde jag inte på tidigt nog ändå då hon hann vurpa på isen och dra på sig skador innan, som tog lååång tid att få bukt med (och det var på håret att vi inte lyckades, hon var utdömd två ggr som bekant). Det andra extremexemplet är den 31 år (ja 31, jag skrev inte fel) gamla welsh mountainponny som vi skodde av. Han hade haft skor hela livet, men en skoning där på ålderns höst (eller det var sommar, men men..) så tyckte hovslagaren att 'behöver den här verkligen skor längre, ska vi inte prova ha den barfota?' Och sagt och gjort, prova går ju. Så av med skorna, traditionell verkning och så ut i hagen. TRavade iväg helt oöm. Han gick iofs inte speciellt hårt arbete längre, han motionskördes med lätt sulky 3 gånger i veckan, cirka en timme per gång , men på grusvägar. Ömmade ingenting om det inte var stora stenar, då kunde han linka litegrann.

Han blev 33 år gammal, skoddes på för att kunna brodda på vintrarna, och skoddes av såfort våren kom. Inga problem.

Så, uttala sig tvärsäkert åt något håll rent generellt ska man akta sig för. Alla hästar KAN INTE gå utan skor, men alla hästar BEHÖVER INTE skor heller. Och alla hästar ömmar inte vid skoavdragning.
Utan, se till individen, vad är det för häst man har där ute i hagen/i stallet? Kolla hur den reagerar, ta med dess exteriör etc, för en dialog med hovslagaren (jag gillar inte barfotaverkare. Det finns säkert de som är jättebra men det finns tyvärr en massa glada amatörer med) och välj det som i varje fall är bäst för HÄSTEN. Sen om det är barfota, barfotaboots eller sko är irrelevant egentligen, bara hästen mår bra.

:bow:

(nog för att jag är barfotaverkare, men jag är inte rabiat för det)
 
Sv: Skodd el barfota?

om hästen är ömfotad & ej kan ta ut stegen ordentligt så leder det självklart till spänningar i resten av kroppen:) :mad: :)

ni som tycker att det är ok att låta en ömfotad häst gå utan skor kan ju börja med att kasta era egna skor för resten av detta året & härda era fötter!!

ja jag menar resten av året för det tar ju tid att vänja sig;) :D ;) ,
kasta skorna & gå barfota vart du än ska... ska bli intressant att se hur det går för er..

om hästen tillåts att enbart gå på mjukt underlag så finemen ska ni rida på grus, asfalt eller annat underlag som är sk. slitande så tänk till lite va´!

Varför utsätta sin kompis för smärta? du har tagit dig an att ansvara för ett liv. Ja prova gärna "boots" har hört både pos. & neg. om dessa men prova kan man ju... Vad gör att du vill att hästen ska gå barfota resp. vad är det som gör att du är osäker?
 
Sv: Skodd el barfota?

& ja jag vet att du tycker att det känns "trist" att inte kunna hänga med polarna i galopp i skogen men hur tror du hästen känner av att vara "handikappad" & inte känna att den vill eller kan hänga med, måste ja vara en liten pina helt enkelt...
 
Sv: Skodd el barfota?

Låter som brorsan gör med sin lille travare. Han går barfota när det är möjligt, mjukt/blött underlag och om det är snö utan is. På sommaren skos han en period, de får sitta i 8 veckor och sedan kan han gå utan igen ett bra tag! Hade gärna gjort samma på min men han är för öm. Han har slitit ner och flisat redan efter en vecka i snö och då har jag kollat dem noga efter flisor att raspa till varje dag. Han blir öm och tar iunte ut steget ens i snö så att ens försöka ha honom barfota känns som djurplågeri.

Till trådskaparen:
Sko hästen, ni kommer ha mycket roligare ihop! Ren barfotagång känns ofta som om den hör ihop med lösdrift och helst ska man aldrig ha skott på hästen från början...
 
Sv: Skodd el barfota?

Alexandra_W skrev:
Sen så är faktiskt gummi hållbarare än järn vad gäller slitage. Vore illa om bildäcken t ex var slut på 7 veckor.

När Öllöv började tillverka gummiskor fick de göra om receptet på gummiblandningen, eftersom skorna tålde för mycket slitage, och då var de rädd att vissa mindre vettiga hästägare inte skulle sko om i tid, utan när skorna blev utslitna.

Så nog HÅLLER bootsen alltid, men det finns fler aspekter som kan göra att det inte är en bra ide ändå.


bara-undrar hur man kan blanda in ett rullande bildäck om det nu är gummi/järn på en hästhov vi pratar om.

Hovis tycker du svammlar lite väl mkt här,tyvärr helt utan faktabaserad kunskap oxå. Anledningen till att gummiblandningen på Ölövsskon fick göras om va faktiskt att den första blandningen va för HÅRD och helt saknade glidmoment vilket gjorde att hästarna både kotade över och fick ledproblem, humm inte särskilt naturlig glidfas.

Fortfarande så har varken Ölövskon eller någon gummi boots lyckats skapa en gummiblandning som är så nära det naturliga glidmomentet som en helt traditionell järnsko i dagens moderna järn innehar för hästens skonsamhet.

SO Hovslagare kom även med flera tänkvärda poäng i en annan tråd avseende bootsens negativa inverkan på hovens balans och det främsta jag tänker på är att så snart man sätter på en boost på en hästhov så förlänger man tån och häver överrullningen då bootsen ofelbart kommer sluta ca en cm framför hästens naturliga tå, därtill skapar gummiblandningen i bootsen en kraftigt uppbromsande effekt i hovens glidfas samt att den i varje belastningsfas hämmar hovens naturliga vidgning mer än en balanserad järnsko och det är främst då hästen arbetas under ryttare som belastningen blir större i hoven och optimal hovmekanism är så viktig för cirkullationen vilket aldrig en hov i pjäxa kan uppnå.

Summa:

1. Gummiblandningen i en boots ger ett avsevärt
sämmre glidmoment än en järnasko.

2. Bootsen låser hoven mer än en korrekt anpassad
järnsko vilket främst sker under ryttarens ökade
belastning för hoven.

3. En boots kommer alltid att i tån befinna sig ca en
cm framför hovens naturliga tå vilket hämmar
hovens naturliga överrullning.

4. En Boots är alltid ett bra tillfälligt allternativ som
hovbeslag men kan aldrig användas som ett
kontinueligt beslag för ridning utan att på sikt
orsaka hoven skador.

Gummi är säkrare vid sex än på hästens hovar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 913
Senast: axel
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp