Det här med härda ut är inte rakt av en myt. Lika lite som att alla hästar kan gå barfota, lika lite så behöver alla hästar skor. Och det finns hästar som i HÖG ålder efter ett helt liv av skor skos av och klarar det fint efter en liten omställningsperiod. Jag gillar som bekant INTE barfotafascismen, men jag gillar inte heller skofascism
Jag har haft hästar som fått stå i sjukhage om de fått en tappsko för de blivit så ömma. Och hästar som klarat att gå barfota utmärkt ur ömhetsperspektiv, men där slitaget på hovarna blivit för stort när de gått barfota och ridit 1 - 2 h/dag på grusväg. Och hästar som skotts av och i princip från dag till annan bekymmersfritt gått utan skor.
Mian två extremexempel är ju att jag skodde på 1½åringen. Det var helt enkelt för halt i hagen, förbannad jävla is överallt. Tyvärr skodde jag inte på tidigt nog ändå då hon hann vurpa på isen och dra på sig skador innan, som tog lååång tid att få bukt med (och det var på håret att vi inte lyckades, hon var utdömd två ggr som bekant). Det andra extremexemplet är den 31 år (ja 31, jag skrev inte fel) gamla welsh mountainponny som vi skodde av. Han hade haft skor hela livet, men en skoning där på ålderns höst (eller det var sommar, men men..) så tyckte hovslagaren att 'behöver den här verkligen skor längre, ska vi inte prova ha den barfota?' Och sagt och gjort, prova går ju. Så av med skorna, traditionell verkning och så ut i hagen. TRavade iväg helt oöm. Han gick iofs inte speciellt hårt arbete längre, han motionskördes med lätt sulky 3 gånger i veckan, cirka en timme per gång , men på grusvägar. Ömmade ingenting om det inte var stora stenar, då kunde han linka litegrann.
Han blev 33 år gammal, skoddes på för att kunna brodda på vintrarna, och skoddes av såfort våren kom. Inga problem.
Så, uttala sig tvärsäkert åt något håll rent generellt ska man akta sig för. Alla hästar KAN INTE gå utan skor, men alla hästar BEHÖVER INTE skor heller. Och alla hästar ömmar inte vid skoavdragning.
Utan, se till individen, vad är det för häst man har där ute i hagen/i stallet? Kolla hur den reagerar, ta med dess exteriör etc, för en dialog med hovslagaren (jag gillar inte barfotaverkare. Det finns säkert de som är jättebra men det finns tyvärr en massa glada amatörer med) och välj det som i varje fall är bäst för HÄSTEN. Sen om det är barfota, barfotaboots eller sko är irrelevant egentligen, bara hästen mår bra.