Skodd el barfota?

Sv: Skodd el barfota?

..jag fyller på med:

Betfor är sött - det är inte bra för nån del i kroppen så har inte hästen några alldeles speciella orsaker till att äta betfor så bär man ej ge det.
Sockerbitar är för mig självklart att man inte ger men skriver med det här iallafall.

Enligt vildhästmodellen (och de övriga) bör/ska hästen vara ute så mycket som möjligt och då röra på sig så mycket som möjligt - det är oxå en faktor att tänka på.

Tycker det är underligt att inte din hovvårdare har pratat med dig om detta - det tillhör ju filosofin lixom! :crazy:

De skriver på hemsidan att hippogrip kan användas av friska hovar - inte sådana där man vill hämma hovmekanismen, exempelvis vid frakturer i hoven.
Hovar som egentligen skulle kunna gå barfota kan alltså använda dessa - men man får ett litet extra skydd för hoven. Som sagt så har jag ingen egen erfarenhet så detta är bara som jag läst mig till.
 
Sv: Skodd el barfota?

Mina erfarenheter.

Har två blodingar, båda är barfota men inte enligt ngn princip. Ingen ömmar, båda körs och den ene rids oxå. Visst får jag planera motioneringen. Efter väghyvelns besök är vägen ingen hit, fullt med sten ett par veckor efteråt. Och isen på senvintern kan vi oxå vara utan. Utöver det så går allt smärtfritt. Hästen som körs kan dock slita rejält om jag inte varierar underlag.
Så skor blir det bara om jag måste. Och bara för jag väljer skor igen är det inget som måste sitta på resten av hästens liv. De går att rycka av igen. :idea: ;)
 
Sv: Skodd el barfota?

Borkan skrev:
..jag fyller på med:

Betfor är sött - det är inte bra för nån del i kroppen så har inte hästen några alldeles speciella orsaker till att äta betfor så bär man ej ge det.
Sockerbitar är för mig självklart att man inte ger men skriver med det här iallafall.

Enligt vildhästmodellen (och de övriga) bör/ska hästen vara ute så mycket som möjligt och då röra på sig så mycket som möjligt - det är oxå en faktor att tänka på.

Tycker det är underligt att inte din hovvårdare har pratat med dig om detta - det tillhör ju filosofin lixom! :crazy:

De skriver på hemsidan att hippogrip kan användas av friska hovar - inte sådana där man vill hämma hovmekanismen, exempelvis vid frakturer i hoven.
Hovar som egentligen skulle kunna gå barfota kan alltså använda dessa - men man får ett litet extra skydd för hoven. Som sagt så har jag ingen egen erfarenhet så detta är bara som jag läst mig till.
Hippogrip kan vara bra men ej för hästar med tunna, platta sulor eftersom de då kan ge sultryck.

Till trådskaparen; om du inte pratat med din hovvårdare om problemet är det inte alls säkert att h*n vet om det. Och vet inte hovvårdaren om att ni har problem kan h*n heller inte ge så mycket råd om vad som går att göra åt problemet.
 
Sv: Skodd el barfota?

Jag hade skott på igen, utan tvekan.

Jag skodde av min valack (dock inte med hjälp av någon speciell lära), och använde boots (BoaBoots) när jag red. Först runt om, sen bara fram. I hagen, på gräs, asfalt och ridbana gick han oskodd även vid ridning.

Det slutade dock med att jag skodde på igen och jag har inte ångrat mig en sekund faktiskt.

Bootsen fungerade, och de satt kvar oavsett terräng. Men jag upplevde att hästen påverkades av dem på ett sätt som JAG ansåg var negativt, lite som om man själv skulle knalla omkring i gummistövlar.

Då hästen är T-märkt tog jag inga risker och efter ett tags funderande skodde jag på honom igen, och trots att jag tyckte bootsen fungerat bra ömhetsmässigt etc så märktes det stor, positiv skillnad när han fick skor igen, betydligt lättare och friare i steget. (Och vi red i alla gångarter i all terräng med bootsen, så det var inte så att det var några stora nackdelar jag upplevde).

Oavsett vilken lära man tror på så anser jag att det ALDRIG är berättigat att hästarna ska gå och ömma någon längre period. Och JAG skulle inte ha lust att bara skritta, trava litegrann där det går och hela tiden behöva tänka på underlaget i flera år.

Så, skulle utan tvekan ringa hovslagaren och sko hästen.
 
Sv: Skodd el barfota?

Jo asså jag har pratat med henne om att han är lite öm, men grejjen är den att jag förrut red mindre o då var inte problemet lika stort som nu när jag verkligen vill använda honom......

Det med maten har hon pratat om! Säd äter han inte över huvudtaget! Han äter hö, krafft pluss grön, betfor, mineraler o soja. Höet har väldigt dåliga proteinvärden..........

Han har platta sulor............:crazy:

Han har även, när han inte gått ute dygnet runt, vart ute MINST 12 h per dygn!
 
Senast ändrad:
Sv: Skodd el barfota?

Japp, lutar nog åt att det blir så! Jag har ju trots allt han till o rida på!

Avskoningen va en chansning o den gick inte hem helt o hållet så de får nog bli skor igen, känns bättre för både honom o mig att kunna rida som vi vill vart vi vill :smirk:
 
Sv: Skodd el barfota?

Du har gett barfota-försöket en god tid och du tycker inte att det fungerar tillfredsställande, trots verkningshjälp. Sko hästen igen och har roligt tillsammans! Varken häst eller ryttare mår bra av att hästen ömmar.

Kanske skulle man kunna få din häst att gå perfekt? Kanske är det verkningen som inte är helt rätt för din häst? Kanske krävs det andra underlag och klimat för att din häst ska fungera utmärkt barfota. Vi har ju faktiskt ett helt annorlunda klimat här i Sverige, än i USA.

Barfota är trevligt när det fungerar minst lika bra som skodd häst, men om det inte gör det, så får man lösa det på något sätt. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete om du låter sko hästen, han kommer säkert att tacka dig när han går smärtfritt igen och du kommer att vara glad också. :)
 
Sv: Skodd el barfota?

nephthys skrev:
Du har gett barfota-försöket en god tid och du tycker inte att det fungerar tillfredsställande, trots verkningshjälp. Sko hästen igen och har roligt tillsammans! Varken häst eller ryttare mår bra av att hästen ömmar.

Kanske skulle man kunna få din häst att gå perfekt? Kanske är det verkningen som inte är helt rätt för din häst? Kanske krävs det andra underlag och klimat för att din häst ska fungera utmärkt barfota. Vi har ju faktiskt ett helt annorlunda klimat här i Sverige, än i USA.

Barfota är trevligt när det fungerar minst lika bra som skodd häst, men om det inte gör det, så får man lösa det på något sätt. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete om du låter sko hästen, han kommer säkert att tacka dig när han går smärtfritt igen och du kommer att vara glad också. :)

*nickar*
Har man försökt och inte fått det att fungera har man i alla fall försökt!
Boots funkar, men inte alltid för alla (som Alexandras valack)
 
Sv: Skodd el barfota?

lånar knapp
varför ska man inte ge säd? Jag har ju hört att för stora mängder inte är bra för att det innehåller mkt stärkelse, men annars då?
 
Sv: Skodd el barfota?

SnigelEffekt skrev:
Jo asså jag har pratat med henne om att han är lite öm, men grejjen är den att jag förrut red mindre o då var inte problemet lika stort som nu när jag verkligen vill använda honom......

Det med maten har hon pratat om! Säd äter han inte över huvudtaget! Han äter hö, krafft pluss grön, betfor, mineraler o soja. Höet har väldigt dåliga proteinvärden..........

Han har platta sulor............:crazy:

Han har även, när han inte gått ute dygnet runt, vart ute MINST 12 h per dygn!
Vad är det för innehåll i krafft plus grön (brukar det inte vara både säd och melass i såna där pellets)? och varför får han betfor?

Jag har för mig att man kan höja proteinvärdet med lusern och energin med olja men jag är inte så bra på sådant, mina hästar lever gott på höet och mineralerna de får.
 
Sv: Skodd el barfota?

Equine skrev:
lånar knapp
varför ska man inte ge säd? Jag har ju hört att för stora mängder inte är bra för att det innehåller mkt stärkelse, men annars då?
Men det är ju just det.
Det finns mycket diskussioner om just detta och det kanske är att gå lite väl långt ifrån tråden, men kort sagt är det så att mat som inte hästen använder "blir över" och kan skapa problem i hästens system.
Bland annat är detta en vanligt grundorsak om hästen har envisa svampangrepp i hovarna.
 
Sv: Skodd el barfota?

Och inget finns ju som hindrar att du senare, när förutsättningarna ändras eller så, att du ger det ett nytt försök.

Den dag min valack blir skritt- eller hagpensionerad t ex, så kommer jag ge det ett nytt försök att dra av skorna. Skulle de t ex komma någon ny typ av boots i Sverige som jag tror skulle fungera bättre (det finns redan de jag tror skulle fungera, men jag är inte riktigt så angelägen att jag vill lägga massa pengar att importera sådana från USA för att prova) så kommer jag antagligen att prova igen.

Men var sak har sin tid så att säga, och just nu så är skor det bästa för mig och valacken, och som det låter för dig och din häs med. Men i framtiden kanske situationen ändrats igen, så att det fungerar utmärkt med något barfotaalternativ.
 
Sv: Skodd el barfota?

mina hästar hade jätte problem med bärrandröta(svamp) där vi bodde förut i 3 år (varken innan eller efter). min hovis sa att det berodde på att det finns i jorden, mer på vissa platser än anndra.

och eftersom foderstaten inte är ändrad, men hästarna bor på nytt ställe och bärrandsrötan är som bortblåst, undrar jag om det kan stämma :confused:
 
Sv: Skodd el barfota?

Min hovis säger samma sak om bärrandsröta. Och jag hade inga problem där jag bodde förr, men nu har de det (dock inga större problem av det), oavsett skodd/oskodd.
 
Sv: Skodd el barfota?

lika här, halvblodet har haft skor hela tiden och shettisarna har hela tiden varit oskodda. när vi hade "problemet" så va det på alla 3 lika mycket.
 
Sv: Skodd el barfota?

Sko den. allt annat klassar jag personligen som djurplågeri, efter att ha lyssnat på din beskrivning.
 
Sv: Skodd el barfota?

Har själv en häst som är fem år o ALDRIG varit skodd. Han blev inriden förra sommaren och han ömmade på grusvägar men i år ömmar han ingenting. Så om jag vore dig skulle jag hålla ut en till sommar o se om det ger med sig...
 
Sv: Skodd el barfota?

Kissing Spine skrev:
Personligen skulle jag ALDRIG låta min häst gå och ömma, skorna skulle åka på omedelbart då. Du kan ju tänka dig vilka problem han kommer få/har fått av att gå och spänna sig. jag vet hur det är att ha en häst med spänningar i hela kroppen samt smärta i benen. Det är inte roligt, så mitt råd- på med skorna! Åtminstone i fram.

Håller med dig! Jag hade ALDRIG NÅGONSIN låtit min häst ömmat i 1,5 år!!!!

Hästen lär få låsningar efter som den inte kan ta ut steget ordentligt! Vad detta så småningom bidrar till vill inte jag veta.

För en massa år sedan hade jag en ponny på foder som var 17 år han hade aldrig bärt skor och han ömmade alltid på hårdare underlag. Så jag tror inte på tillvänjning. Kan inte hästen gå barfota så kan den inte!

Jag har även sett hästar som verkats efter AANCP (ja verkaren var utbildad) metoden som varit så ömma att de inte kan ta ut steget och även fått problem med ryggen.

Jag skulle ha skott hästen nu!

Tamhästen ÄR ingen vildhäst den släpar dessutom på ryttare lr vagn. Det är inte jämförbart!
 
Sv: Skodd el barfota?

hillevie skrev:
mina hästar hade jätte problem med bärrandröta(svamp) där vi bodde förut i 3 år (varken innan eller efter). min hovis sa att det berodde på att det finns i jorden, mer på vissa platser än anndra.

och eftersom foderstaten inte är ändrad, men hästarna bor på nytt ställe och bärrandsrötan är som bortblåst, undrar jag om det kan stämma :confused:
Självklart ligger det även i "bakteriekulturen" i jorden likväl som hästens motståndskraft mot densamma.
 
Sv: Skodd el barfota?

cajsa skrev:
Har själv en häst som är fem år o ALDRIG varit skodd. Han blev inriden förra sommaren och han ömmade på grusvägar men i år ömmar han ingenting. Så om jag vore dig skulle jag hålla ut en till sommar o se om det ger med sig...

Denna häst ömmar varför plåga den?

Jag har haft en ponny på foder som var 17 år som ömmade så fort han kom på hårt underlag. Han hade ALDRIG bärt skor i hela sitt liv. Så härda ut är en jävla myt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 182
Senast: Karminnie
·
Hästvård Förlåt, vet att barfota är diskuterat aldelles för många ggr redan... Men nu sitter jag och funderar på vad/hur jag ska göra med min...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 913
Senast: axel
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: M-Meduza
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
6 070
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp