skjuta hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare leva11
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 757
L

leva11

Jag funderar mkt på vad jag hör runt om kring mig här att dem ska avliva sin hund tex jakthunden deras,
Är det lagligt att skjuta hundar hemma??

Sv: skjuta hund

Ja, det är lagligt men det finns vissa krav på typ av vapen (som jag inte kommer ihåg nu). Håller med om att det är ett bra slut, speciellt för en jakthund som ofta kopplar vapen till något trevligt. Mycket mindre stress ute i skogen med husse än hos veterinären om du frågar mig! Värst är det för husse (eller matte) själv, men det är det ju under alla omständigheter...

Nu minns jag inte var jag läst om detta fall, tror att det var en krönika i en jakttidning, men iaf: jaktkompisen med ut i skogen, allt är som vanligt och hunden är överlycklig. Husse släpper iväg hunden för att spåra upp ett djur, och just när den sätter iväg så skjuter han den. Jag kan inte tänka mig ett bättre slut för en jakthund, även om det säkerligen skulle vara svårt för husse/matte. Denna hund hade cancer och var dessutom väldigt gammal om jag inte minns fel, och jag grät som ett barn när jag läste det.

Är det lagligt att skjuta hundar hemma??

Hemma och hemma... Du får absolut inte skjuta en hund i tättbebyggt område bara sådär, men i skogen går det bra under förutsättning att du har licens på vapnet.

Dock är det många som drar sig för det idag eftersom en miss/dålig träff är förkrossande... De flesta jägare jag vet avlivar numera som de flesta andra, hos en veterinär med en spruta.

Liknande trådar

Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 083
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka