Hur är processen

Det är ju olämpligt att röra sig i marker där jakt och löshundsjakt pågår om man har andra val. Om inte annat än för att någon i jaktlaget ofta är markägaren och det är normalt både smart och artigt att försöka visa hänsyn till markägaren. (Man vet inte heller alltid hur den egna hunden reagerar när det pågår t.ex. drev)

Huvudregeln när det gäller hundar är det strikta hundägaransvaret. Hundägaren kan ha rätt att i sin tur kräva någon annan om denne orsakat skadan med flit eller oaktsamhet. Frågan är om en jakthundsägare varit oaktsam då den släppt sin hund för jakt (sannolikt inte om hunden inte har en historia).

Det går också att föreställa sig scenarier då man skulle kunna hävda att en person som väljer att promenera med hund där den vet att det pågår jakt med drivande hund är oaktsam (men sannolikt inte om hunden är kopplad).
Jakthundar får inte jaga andra djur än det de ska jaga och absolut inte bita/döda (utom när de släps i eftersök för den uppgiften).

Då kan man med andra ord inte promenera i skogen mellan oktober och mars då? Här aviserar de aldrig när och var det ska jagas så det är omöjligt att veta. Alla hundägare kan rimligtvis inte heller ringa varje markägare inför varje promenad för att höra var och när de jagar.
 
Jakthundar får inte jaga andra djur än det de ska jaga och absolut inte bita/döda (utom när de släps i eftersök för den uppgiften).

Då kan man med andra ord inte promenera i skogen mellan oktober och mars då? Här aviserar de aldrig när och var det ska jagas så det är omöjligt att veta. Alla hundägare kan rimligtvis inte heller ringa varje markägare inför varje promenad för att höra var och när de jagar.
Om man vet att det jagas kan/bör man visa hänsyn, men det handlar först och främst om vanligt hyfs och omsorg om grannsämjan. Det är få platser där man jagar i ett under hela säsongen. Jakten får normalt inte utestänga, men varför vara i vägen med flit?

När det handlar om hundar så innebär det strikta hundägaransvaret att man ansvarar för skada ens egen hund orsakar. Så kommer en jakthund och biter din hund svarar dess ägare. Kommer en jakthund och din hund biter den så svara du.

Undantaget om någon varit vållande eller oaktsam. Vilket är osannolikt. Den som går en koppelpromenad i skogen är inte oaktsam. Och det är tillåtet att jaga med lös hund, dvs det är inte heller oaktsamt per automatik.

Sedan har vi extremer: en jakthund som upprepat attackerat andra hundar eller en sällskapshund som släppts lös och stör jakten. I sådana scenarier kan det vara läge att börja diskutera oaktsamhet
 
Om man vet att det jagas kan/bör man visa hänsyn, men det handlar först och främst om vanligt hyfs och omsorg om grannsämjan. Det är få platser där man jagar i ett under hela säsongen. Jakten får normalt inte utestänga, men varför vara i vägen med flit?

När det handlar om hundar så innebär det strikta hundägaransvaret att man ansvarar för skada ens egen hund orsakar. Så kommer en jakthund och biter din hund svarar dess ägare. Kommer en jakthund och din hund biter den så svara du.

Undantaget om någon varit vållande eller oaktsam. Vilket är osannolikt. Den som går en koppelpromenad i skogen är inte oaktsam. Och det är tillåtet att jaga med lös hund, dvs det är inte heller oaktsamt per automatik.

Sedan har vi extremer: en jakthund som upprepat attackerat andra hundar eller en sällskapshund som släppts lös och stör jakten. I sådana scenarier kan det vara läge att börja diskutera oaktsamhet
Jag har inte sagt någonting om att inte visa hänsyn om man vet att det jagas i området så vitt jag kan se? Vem har pratat om att vara i vägen med flit? Inte jag i alla fall. Det jag skrev var att det inte aviseras när och var någon jagar här så vi kan omöjligt veta var och när jägarna är ute, därmed riskerar man ibland att möta lösa jakthundar om man går i skogen under perioden.

Jag vet vad strikt hundägaransvar innebär.
 
Jag har inte sagt någonting om att inte visa hänsyn om man vet att det jagas i området så vitt jag kan se? Vem har pratat om att vara i vägen med flit? Inte jag i alla fall. Det jag skrev var att det inte aviseras när och var någon jagar här så vi kan omöjligt veta var och när jägarna är ute, därmed riskerar man ibland att möta lösa jakthundar om man går i skogen under perioden.

Jag vet vad strikt hundägaransvar innebär.
Och jag har inte skrivit något om att inte gå vara i skogen under hela hösten. Jag har skrivit att OM man vet att det jagas, så kan man försöka undvika den platsen om man kan.

En hundägare som kanske går med sin hund lös och klampar in i en jakt KAN kanske bedömas som oaktsam. Kravet på oss hundägare är att hund hålls så att den förhindras efterfölja vilt året om och störa vilt under barnkammartider mars-augusti. Om tex en amatör joinar ett drev så har hundägaren brustit.

Vi hade en tax som nästan blev dödad av en lös hund som bestämde sig för att delta i ett drev (den hundägaren smet efter att ha skrikit att "den vill bara leka", vilket iofs sannolikt är det allra vanligaste sättet processen går till. Någon drar eller ger sig inte till känna). I det här fallet hade jägarna högst sannolikt fått skjuta den attackerande hunden för att freda taxen, men det vill man ju inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var för en vecka sedan som en jakthund attackerade och bet en häst i hasorna. Händelsen gjorde att ryttaren ramlade av, hästen...
2
Svar
25
· Visningar
2 581
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
3 177
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp