Skjut- och bärkraft

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tigertofflan

Trådstartare
Ser att det kommenteras i väldigt många ridbildstrådar, i stil med att "det ser ut som att hästen skjuter mer än vad den bär" eller så.
Min fråga är då, hur ser man skilnad på skjutkraft och bärkraft? Är det graden samling som skiljer?
Visa gärna med bilder hur ni menar.

(Och moderator får gärna flytta om denna tråden inte hör hemma på dressyr)

Sv: Skjut- och bärkraft

Skillnaden är nog att när hästen bär så går den "under" sig mer med bakbenen medans när den skjuter på så får den inte in benen "under" sig och då arbetar den inte med ryggen på rätt sätt. Enligt vad jag tror så kan du se det på hur hästen går med bakbenen och när du rider kan du även (på visa hästar iallafall) känna hur hästen "spjärnar" emot bettet.

Om jag har fel får man gärna "korrektera" mig..:D

nej du har rätt, jag kan försöka utveckla det lite
skjut och bärkraft pratas det mycket om i akademisk ridkonst. ja, i klassisk oxå. vi tar ett exempel. en travhäst som går på travet har mycket skjutkraft eftersom den behöver kraft framåt för att springa så fort som möjligt. om du ser på en travhäst som löper ser du att bakbenen är mer ''bakom'' hästen än under den.
en andalusier har mycket naturlig bärkraft eftersom den är avlad till att bära i dressyr. den sätter bakbenen under sig och ''sätter sig på bakbenen'' svårt att förklara..
det är skonsammast för ryggen om den bär när vi sitter på den, för om den inte gör det är det lätt för skador. man kan ju tänka sig en planka mellan två stolar. om stolarna står längst ut i var ände på plankan är risken stor för att plankan går av om vi sätter oss på den. men om man flyttar stolarna närmare mitten på plankan minskar risken och plankan blir starkare. om då hästens ben är längst ut i varje ''ände'' vad tror du händer? jag alltså inte att ryggen går av bokstavligt men ni fattar.

n
[/IMG]
här är ett bra exempel på skjutkraft. hästen använder bakbenen bakifrån för att få fart. det är vanligt, speciellt av ridkolehästar, att de skjuter mer än de bär, men det är inte ofta det är så tydligt som på travhästen. jag har valt mycket tydliga exempel så att du ska förstå.

och här har vi bärkraft. ser du att hästen är liksom ''lägre'' bak? det är för att han har bakbenen under sig och orkar bära sig. när hästen gör det är den väl samlad. hästen ska alltid bära när man rider, men det är inte på alla hästar det är så tydligt som på andalusiern.

hoppas du blev nåt klokare:)

OBS!!! Jag ber om ursäk om jag snodde nåns bilder. hade inga egna som passade så jag googlade

Senast ändrad av en moderator:

Okej!
Så egentligen är det, om man ser genom ett par dressyrögon, samlingen som skiljer? Ju mer bärkraft desto större samling i princip?

(och nej, bilderna syns inte. Du får gärna ladda upp dem igen :) )

Bra exempel.. Här ser man (Brink och Briad) hur hästen "sätter under sig" och riktigt trampar under sig i en väldigt hög grad av samling.
Briar8.jpg

Uvecklingen av skjutkraften kommer före utvecklingen av bärkraften i den klassiska utbildningsskalan. Skjutkraft är inte fel eller dåligt utan en förutsättning för att man senare ska kunna utveckla bärkraften.

Att utveckla skjutkraften innebär att hästens bakben aktiveras mer och träder längre in under hästens tyngdpunkt. Denna utvecklingsfas omfattar att hästen är lösgjord, tar kontakt med ryttarens hand och börjar utveckla schwung och rakriktning. Arbetet med att utveckla bärkraften innebär vidare arbete med schwung och rakriktning och till det kommer samlingen.

Detta är alltså enligt den klassiska utbildningsskalan. Akademiskt orienterade ryttare kanske hoppar över skjutkraften.

(den första bilden, skjutkraft)

(den andra bilden, bärkraft)

ÅHHH! det blev lika igen. vad gör jag för fel?!?!

Har du lagt bilderna någonstans på nätet? Det måste du göra, det går inte att lägga in dem från din dator direkt...

aha, jag försöka

hilda_sonett.jpg

(den första bilden, skjutkraft)

Piaff_let_lysnet_30.JPG

(den andra bilden, bärkraft. inte den bästa bliden, jag VET, men jag tror ni förstår;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det blir lite tokigt när man säger att man vill ha bakbenen längre inunder.
Det blir lite som mellantrav eller som travarens tävlingtrav.

Det är ju för att hästen samlar sig dvs. sänker rumpan- vinklar då sina ledgångar i bakdelen- lite samma sak som att när vi ska lyfta ngt så ska man böja benen.- vi bär med våra ben istället för mest rygg o armar- bärkraft

Precis som tyngdlyftarna gör sitt lyft.
Ni har väl sett deras benmuskler-

Hästen går då lite sittande, varav tyngdpunkten förskjuts mer till bakdelen.

Foxy!
Din piaffbild var ett fint ex. på samling.
Snygg häst:d

Senast ändrad:

Var det ett svar till mig? Vaffö då?

Foxt_Escada! Jättefin piaffbild. Man riktigt ser hur hästen komprimerar magmusklerna.

majola skrev:
Uvecklingen av skjutkraften kommer före utvecklingen av bärkraften i den klassiska utbildningsskalan. Skjutkraft är inte fel eller dåligt utan en förutsättning för att man senare ska kunna utveckla bärkraften.

Att utveckla skjutkraften innebär att hästens bakben aktiveras mer och träder längre in under hästens tyngdpunkt. Denna utvecklingsfas omfattar att hästen är lösgjord, tar kontakt med ryttarens hand och börjar utveckla schwung och rakriktning. Arbetet med att utveckla bärkraften innebär vidare arbete med schwung och rakriktning och till det kommer samlingen.

Detta är alltså enligt den klassiska utbildningsskalan. Akademiskt orienterade ryttare kanske hoppar över skjutkraften.
Skjutkraften behövs oxå även vid samling- i ökade gångarter o vid passage.

Om du tänker skjutkraft med bakbenen så är det den kraft som hästen måste använda för att driva kroppen framåt.

Den skjutkraft som man behöver för att grudnutbidla skall skapas av bakbenen och gå genom ryggen så att den förflyttar hela hästen framåt.

*En luffsande häst rör sig fel och kan aldrig bygga upp tillräcklig styrka för äkta samling.
Hästen måste röra sig med hela kroppen

* En häst som går i framvikt använder även frambenen för att dra sig farmåt ungerfär på samma sätt som en skidåkare använder stavarna att staka sig fram:o
Så skall det ju inte vara - utan motorn skall ju vara bak och frambenen skall i princip bara styra.

Bärkraft är då att kunna bära mer av hela hästens vikt med bakbenen och beror på hur långt hästen orkar förskjuta sin tyngdpunkt bakåt

Vad man skall titta på;
Det som är intressant är egengligen mest var bakbenet befinner sin när det är belastat.
Var befinenr sig bakhoven i förhållande till sittbenet (hästens bakersta punkt) när hästen lyfter benet.
En häst som arbetar bra i en arbetsgångart lyfter benen innan de hamnar bakom kroppen om du hajjar.:D

Det där med att trampa in under tyngdpunten - bry dig inte om det - för det är så missvisande.

En samlad häst tar ju kortare och kortare steg, detta därför att de bär mer och mer vikt.

Jämför steglängden Arbetstrav - samlad trav till piaff - det är ju en ökande grad av samling.
Likaså från arbetsgalopp till en piruettgalopp kortare och kortare steg.

Det som skall in under kroppen är bakDELEN inte bakhoven - vanligt missförstånd.

Kan bero på översättningen.
"The haunches" som det ofta referesas till på engelska innefattar hela _bakdelen_ inte bara fossingen

Senast ändrad:

Susan skrev:
En häst som arbetar bra i en arbetsgångart lyfter benen innan de hamnar bakom kroppen om du hajjar.:D
Gäller detta alla hästar, eller hästar som rids samlade? Dvs ska en fyraåring också röra sig så som du beskriver om den går i en bra arbetstrav, tex?

Jag letade fram lite bilder på datorn. Visserligen är det helt fel hästras och bilder öht att visa i sammanhanget, men jag tänkte att du kunde lära mig lite ändå :D

Klicka för större bilder..

Hästen "släpper" inte bakbenet, vilket innebär att den inte bär något, den bara skjuter på?

Att höger bak är långt in under hästen har egentligen ingenting med skjutkraft/bärkraft att göra? Skulle skjutkraften/bärkraften vara... hur ska jag formulera mig? Skulle det spela någon roll om höger bak inte flyttades fram lika mycket?

Ledsen för alla luddiga formuleringar, jag är hemskt dålig på detta :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj