Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dress?

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Svarar på inlägget i tråden samt orginalinlägget som blivit mailat.

Så jasmin har raderat ett inlägg som du har fått mailat till dig och som du lägger ut här :confused:
Och det skall bidra till god ton och stämning, du måste skämta :confused:
Är det ens tillåtet *skakar på huvudet*

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag uppfattar det som att det bara är delat i två filer.

Sitter här och överväger om jag ska lägga upp filmen på mitt eget ridprov (från 2002). Travarbetet kan jag stå ut med men galopparbetet är ju rena katastrofen. Vet inte om jag har lust att göra bort mig offentligt. *s*

Men det skulle kanske kunna bidra till diskussionen om kontakt, för jag ser att jag har en rätt sträckt tygel, även om jag vet att den kontakten verkligen är lättlätt.

*velar*

Ja tack ;) skulle var intressant att se din kontakt på en sträckt tygel när du själv vet att den är lätt.

Än en gång tack. Då ska jag hålla klaffen iom att jag nu förstår att vi är ljusår ifrån varandra.:bump:

Precis det är det jag har försökt att förklara, men det är inte lätt med alla frågorna när alla envist hävdar att det är samma mål. Särskilt inte när det står nålat längst upp på forumet. För mig har det varit ganska så självklart att det inte går att få samma mål när träningen är så olika, det funkar ju inte in någon annan gren överhuvudtaget vare sig det gäller människa eller djur.

Kanske beror det på att ni är så pass ettriga och negativa redan från start :o
Frågan är väll snarare vad de svar ni önskar ger ? jag kan ha missuppfattat men jag tror själv att ni ej kommer bli nöjda med svaren och bara utmynna i "fel och rätt"

För mig ses detta bara som att banka huvudet mot väggen igen och igen och igen....varför försöka "omvända" en grupp som är nöjd med ett koncept ? varför går ni inte in på westernforumet och omvänder dom ?
Borde vara samma sak enligt mig, westernhästar ska jö oxå arbetas genom kroppen via utbildningsskalan...eller?

Ja du har missuppfattat grovt vilket inte hade behövt att ske om du hade läst mina inlägg. Jag har aldrig försökt omvända en grupp. Jag har redovisat de skillnader som finns i de trådar som handlar om skillnaderna. Jag har fått motargument från andra sidan att det inte är så stora skillnader och att vi strävar efter samma mål vilket jag inte håller med om. När jag frågade om NÄR målen då kommer samman så har det varit knäpptyst från andra sidan och sedan kommer ditt inlägg in.

*kl*

Många missförstår riddarprovet som någon sorts slutmål. Så är det inte. Riddarprovet är det FÖRSTA steget i en trappa som innehåller ett antal olika steg. Riddarprovet ska visa halva steg och halva piruetter, skolorna, byten, halt och övergång från fri till samlad skritt (hoppas jag fick med alla momenten nu).

Ridprovet följs av ett samtal med Bent där man kan väga upp brister i ridningen med förståelse om bristen och hur man ska arbeta med den.

För övrigt kan jag konstatera att när jag tittar på mitt eget riddarprov idag så lider jag svårt att energibristen... Skillnaden i hur hästen rör sig idag och då är enorm. Den främsta skillnaden? Mer energi och en "rakare" kontakt med munnen som ger en helt annan möjlighet att kommunicera förändringar i energiflödet (i samverkan med säte och skänkel).

/Jegra - fd AR-ryttare

:bow::bow:

Ja men TACK äntligen en människa som upplever samma skillnader som jag!

Och FÖRLÅT ser nu att mina försök till förklaringen att jag enbart kommenterat de skillnader jag upplevt och inte försök till att omvända folk har kommit i kläm med ditt inlägg om din "ångest" över att visa dina gamla filmer!

Jag vill JÄTTEGÄRNA att du visar dom så vi kan ha en sansad diskussion runt din kontakt.

Nu gör jag en kapning som heter duga, förlåt:o

Jag undrar vad det finns för böcker som på ett bra sätt beskriver AR och syftet med träningen? Jag är en snål j-l (ursäkta språket) och väljer kräset vilka böcker jag vill köpa. Finns det bra böcker om AR som man kan beställa via biblioteket? Eller måste man köpa om man vill läsa?

Jag tror man kan låna Bents böcker på biblioteket.

Jag har ju svarat Jasmine.
Bara för att både du och jag har varit på båda sidorna så behöver vi ju inte upplevt samma sak. För mig ledde det vidare, men för dig var det ju inte så. Du hittade mer utveckling i att gå tillbaka. Det är väl lika rätt båda delarna eftersom det ledde till utveckling. (tycker jag)

Jag har letat men inte hittat något svar :confused: Inte om vad du ser på filmerna.

Det är något fel på filen, jag kan varken konvertera eller komprimera den.

Det låter bra. Vet du några boktitlar?

Lite tips på filmer o böcker om klassiska ridkonsten/akademiska ridkonstens bakgrund, hittar du här. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=781848

Av Bent Branderup hittar jag vid en snabb googlesökning detta:

• Akademisk Ridkonst
  • Ridning på kandar
  • Renaissance Reiten nach Antoine de Pluvinel
  • Barockes Reiten nach F.R. de la Gueriniere

Det går säkert att hitta mer.

:bow:

Mvh

/Hjälpmoderator

Jag förstår att DU skulle vilja ha mer energi! :p Själv ser jag det snarare så att visst saknas det ibland energi men då var det gissningsvis snarare -för att- hästen inte var stark nog och behövde FÅ ta i lite mindre alt. att ryttaren kanske hade behövt hjälpa hästen med tekniken på ett annat sätt (det här är över min nivå i praktiken som du kanske förstår så jag spekulerar! ;) ). Att om man hade bett om högre tempo/mer energi så hade nog inte kvalitén blivit bättre ändå för att hästen inte hade den styrkan i sig. Om du förstår hur jag menar..

*kl*

Många missförstår riddarprovet som någon sorts slutmål. Så är det inte. Riddarprovet är det FÖRSTA steget i en trappa som innehåller ett antal olika steg. Riddarprovet ska visa halva steg och halva piruetter, skolorna, byten, halt och övergång från fri till samlad skritt (hoppas jag fick med alla momenten nu).

Ridprovet följs av ett samtal med Bent där man kan väga upp brister i ridningen med förståelse om bristen och hur man ska arbeta med den.

För övrigt kan jag konstatera att när jag tittar på mitt eget riddarprov idag så lider jag svårt att energibristen... Skillnaden i hur hästen rör sig idag och då är enorm. Den främsta skillnaden? Mer energi och en "rakare" kontakt med munnen som ger en helt annan möjlighet att kommunicera förändringar i energiflödet (i samverkan med säte och skänkel).

/Jegra - fd AR-ryttare

Tack, du skriver om precis det jag undrar över eller inte fått ihop och tillsammans med ditt svar om skänkelvikning så faller mycket på plats.

Ett par frågor och de är även till Dressyr :idea::
(och gärna även till andra som provat båda, och som har en nyanserad syn på båda)

Vad har ni fått med er som ni tycker har varit värdefullt och som har utvecklat er och er ridning från tiden ni tränade AR? Är det något av det som ni tycker att alla VD-ryttare borde ta till sej?

Och tvärtom, för de AR-ryttare som vägrar ens befatta sej med TR:cool: Vad tycker ni att dom ska fundera över mest, i första hand, om det är något?

Kanske är för stora frågor, men välj det allra viktigaste, som ni tycker:idea:

Nu gör jag en kapning som heter duga, förlåt:o

Jag undrar vad det finns för böcker som på ett bra sätt beskriver AR och syftet med träningen? Jag är en snål j-l (ursäkta språket) och väljer kräset vilka böcker jag vill köpa. Finns det bra böcker om AR som man kan beställa via biblioteket? Eller måste man köpa om man vill läsa?

KW´s "Skola din häst..." är väldigt teknisk/utförlig. Sen är hon visserligen lite speciell också i sina metoder så representativt för alla är det inte, men den förklarar bra i teorin tycker jag.

Jag förstår att DU skulle vilja ha mer energi! :p Själv ser jag det snarare så att visst saknas det ibland energi men då var det gissningsvis snarare -för att- hästen inte var stark nog och behövde FÅ ta i lite mindre alt. att ryttaren kanske hade behövt hjälpa hästen med tekniken på ett annat sätt (det här är över min nivå i praktiken som du kanske förstår så jag spekulerar! ;) ). Att om man hade bett om högre tempo/mer energi så hade nog inte kvalitén blivit bättre ändå för att hästen inte hade den styrkan i sig. Om du förstår hur jag menar..

Jag förstår hur du tänker nu, efter att ha sett och läst en del, men håller inte med:D Jag tycker tex det saknas energi i stort sett hela tiden utom en liten bit där i trav som jag skrev förrut. Och hästen är för övergiven liksom den får inte en chans att klara det på ett bra sätt. Läs vad jegra skriver, det är så jag menar ang energi och kontakt:idea:

Och tvärtom, för de AR-ryttare som vägrar ens befatta sej med TR:cool: Vad tycker ni att dom ska fundera över mest, i första hand, om det är något?

Ööh, jag fattar verkligen inte frågan! :rofl:

Tycker för övrigt det är väldigt intressant det där med övergången mellan olika stilar. Jag har till och från pysslat med AR sen -02 och har fortfarande svårt att anpassa mig fullt ut till konceptet (en hel del som jag är så noga med att försöka beskriva tankegångar bakom här är sånt jag fortfarande försöker smälla i MITT huvud! :rofl: ). Men egentligen tycker jag inte det gör något - så länge vi hittar bra tränare som kan hjälpa till i utvecklingen, dvs så länge det känns som att jag och min pålle är på väg i en bra riktning!

Jag förstår hur du tänker nu, efter att ha sett och läst en del, men håller inte med:D Jag tycker tex det saknas energi i stort sett hela tiden utom en liten bit där i trav som jag skrev förrut. Och hästen är för övergiven liksom den får inte en chans att klara det på ett bra sätt. Läs vad jegra skriver, det är så jag menar ang energi och kontakt:idea:

Haha det lustiga är att jag nog hade tänkt precis samma sak i samma situation, mer energi, mer hjälp från mig! :p
Men jag tror fortfarande inte kvalitén hade blivit bättre för det, den hade nog bara hittat ett annat sätt att undvika att ta i det där snäppet mer eftersom den förmodligen inte hade styrkan till det. Att det ser snyggare ut/känns mer "energiskt" tycker jag inte är samma sak som att det är högre kvalitet.
För att vara AR-ryttare så rider jag redan med ganska mycket "kontakt" och relativt hög energi-nivå (om man nu kan säga så, det är nog väldigt olika skulle jag tro) å andra sidan kämpar vi fortfarande med att kunna hålla "lagom" i energin.

Ööh, jag fattar verkligen inte frågan! :rofl:

Tycker för övrigt det är väldigt intressant det där med övergången mellan olika stilar. Jag har till och från pysslat med AR sen -02 och har fortfarande svårt att anpassa mig fullt ut till konceptet (en hel del som jag är så noga med att försöka beskriva tankegångar bakom här är sånt jag fortfarande försöker smälla i MITT huvud! :rofl: ). Men egentligen tycker jag inte det gör något - så länge vi hittar bra tränare som kan hjälpa till i utvecklingen, dvs så länge det känns som att jag och min pålle är på väg i en bra riktning!

Instämmer, jag har ju gjort samma resa som du Totola. Jag har pratat AR, sedan 1996, med min blivande tränare - här på bukechatten faktiskt. Det var så mitt intresse började.

Sen köpte jag min promenadhäst... 2001 och skulle ha att harva dikeskanter med i skritt, möjligen trav. Det gick ju bra från feb 02- 24 juli samma sommar, då ett föl ramlade ut i hagen... :eek: Då blev det riduppehåll mer eller mindre till november -02, då det var till att harva dikeskanter i skritt och trav om man hade tur. Annars fick man sig resor som hette duga och min kompis var till akuten två gånger, en gång med fraktur på näsan och en annan gång med hjärnskakning...

I april 2003 hittade jag dressyrknapparna och i juni, var jag med på min första AR-kurs och varken jag eller hästkraken fattade ett barr!!! :rofl: Men en kurs i juli och en i augusti samma år, så trillade faktiskt mynten ner och sen har min AR-tränares träningskoncept passat mig perfekt.

I övrigt blandar jag ju friskt, med att rida för dressyrtränare och ridinstruktörer på ridskola, både vanligt och handikappridning.

Hösten 2004 stod vi i ett privatstall viden ridskola och deltog i seriedressyr LC-62 % och LB-58%, inte mkt att hurra för eftersom det inte är godkänd procent enligt TR. Men i den konkurrensen, var det bra och jag var inte ute för att visa hur bra vi är eftersom jag inte är tävlingsmänniska, mer än när det gäller mig själv... ibland...

Nu i vår, ska jag testa en ny AR-tränare, för att ha möjligt till mer kontinuitet i den inriktningen. Men eftersom min ordinarie AR-tränare i grunden är Strömsholmsutbildad ridinstruktör och fd tävlingsryttare, så vet jag ju inte om ett såpass ombyte i tränare från "både och" till en "äkta" AR-riddare, passar mig och min häst. Men OM det gör det, så skulle det vara fantastiskt roligt och perfekt för oss som sagt, att få lite mer kontinuitet i träningen med flera träningstillfällen under året.

Jag har som sagt också svårt att anpassa mig fullt och fast till det rena AR-konceptet utan jag vill utveckla mig och min häst, till den nivå vi orkar och klarar av utan att ta kål på varann. Det ska vara KUL att rida också, inte enbart ett tekniskt teoretiskt kunskapsvridande, och det tycker än så länge, både jag och min häst. Jag erkänner dock gärna att jag ofta reflekterar både före och efter ett ridpass, vad-hur-varför?

/IH

Senast ändrad:

Jo frågan var kanske lite otydlig, men jag tänkte om Jegra och Dressyr som har ridit AR och som gått vidare också, kan ge någon tanke om vad som man ska tänka på om man enbart är inne på AR, alltså vad man missar och kan behöva fundera över.:confused:
Den första delen av frågan var då tvärtom, vad dressyrryttare som är helt emot AR skulle kunna ha nytta av att lära?
Frågan är ställd från båda hållen:idea:

Det jag lärt mig genom AR är vikten av att hästen är lösgjord samt hur jag genom min kropps position med små, små medel kan uppnå stora skillnader i resultat - vilket egentligen mer handlar om centrerad ridning än om AR.

Jag har också lärt mig att det är STOR skillnad på en piaff och en piaff, och då menar jag inte tävlingspiaff vs. AR-piaff utan AR-piaff vs. piaff som genomförs av hästen med mängder med energi och lyhördhet för hjälperna.

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 356
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama