Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dress?

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag vet inte, men jag inser att det är i det här läget man börjar upplevas som "negativ" om man fortsätter att fråga för att man faktiskt är ärligt intresserad av hur en person har menat? Då påverkas stämningen:crazy:

När det gäller filmerna:
Jag kan absolut inte förklara allt en VD-tränare inte ens klassikt inriktad tränare, skulle hitta på med en elev på en clinic, men baserat på en film skulle jag i alla fall kunna försöka gissa vad jag tror, och då kanske säga att nej, det där ser tveksamt ut, eller det där är bra, efter det kommer man att....osv och försöka förklara för intresserade, om jag nu kunde:confused: Självklart kan det ha varit över min nivå att förstå syftet och målen med det jag såg, men då hoppas jag förstås att jag hade haft haft vett att skriva det åtminstone - jag vet inte, jag förstår inte:o

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Vi verkar inte få några svar, jag tycker dock det verkar som att när man vill ha konkreta svar på något så försvinner folk ifrån trådarna :grin:

Inga svar på frågorna om filmerna heller?

Vad kan detta bero på tro ?

Kanske beror det på att ni är så pass ettriga och negativa redan från start :o
Frågan är väll snarare vad de svar ni önskar ger ? jag kan ha missuppfattat men jag tror själv att ni ej kommer bli nöjda med svaren och bara utmynna i "fel och rätt"

För mig ses detta bara som att banka huvudet mot väggen igen och igen och igen....varför försöka "omvända" en grupp som är nöjd med ett koncept ? varför går ni inte in på westernforumet och omvänder dom ?
Borde vara samma sak enligt mig, westernhästar ska jö oxå arbetas genom kroppen via utbildningsskalan...eller?

OK, var det riddarprov som diskuterades nu. Det var jag inte med på. ursäkta.
Riddarproven vet jag inte ett dugg om så det ska jag inte uttala mig om.

Håller helt med om att delar av rörelser inte säger så mycket. Övergångarna är ju A och O om det ska bli någon "dans"

Hur skulle du säga att vägarna främst skiljer sig, på vägen till målet och hur ser det gemensamma målet ut egentligen?

Det är verkligen väldigt svårt att förklara skillnad i ord. Jag försökte ju läsa mig till det för några år sedan och lyckades inte alls. När jag upplevde det trillade slanten ner. (alla kanske inte reagarar som jag förstås, men helt unik är jag nog inte)

Fast Riddarprovet bestod av delar- piaff, passage o ngt mer.

Just nu har jag inte tid att kolla igenom dessa två filmer - Riddarprov del 1 och del 2. Jag har gjort några stickprov i båda filmerna, men varken sett piaff eller passage.
Piaffprovet är ett senare prov.

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=kyQJCRxRGcI

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=ffUMoNkOmVw

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag har en fundering. Inom westernridningen så rider man ju med ingen kontakt i princip i bettet och långa tyglar( eller det är vad man ska eftersträva ) . Varför strävar man inte efter detta inom dressyren? Det måste ju vara skönare för en häst att inte ha något tryck i munnen, än att ständigt ha ett tryck från bettet? Hur skulle ni själva tycka? skulle ni tycka att det var behagligare med en som styr med sitsen eller med en som "drar" er i munnen? ( Jag vet att drar inte är rätt ord, men kom inte på något annat)

Bara en fundering

TACK:banana:

Det skulle innehålla piruetter oxå tror jag.
Det var försök till alla 3 saker på den andra filmen.

NU fattar jag varför allt blir fel. Vi pratar inte alls om samma sak eller mål heller.
Bra att få det avklarat.
Samlat i min värld är inte kort- just som TR var noga med att beskriva.

Tyckte att den såg oren ut på v.b o hade rediga problem i diag. slutan åt vä. både i trav o galopp.

Än en gång tack. Då ska jag hålla klaffen iom att jag nu förstår att vi är ljusår ifrån varandra.:bump:

Visst rider westernryttare på väldigt lösa tyglar, men kontakt med hästens mun vill de ha. En lös tygel betyder inte utan kontakt.

Vad i all världen är det du menar? Och hur tycker du att ditt inlägg i debatten ska tolkas?

Just nu har jag inte tid att kolla igenom dessa två filmer - Riddarprov del 1 och del 2. Jag har gjort några stickprov i båda filmerna, men varken sett piaff eller passage.
Piaffprovet är ett senare prov.

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=kyQJCRxRGcI

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=ffUMoNkOmVw

Nu har jag sett filmerna och jag tycker att det är till att börja med en otroligt söt och otroligt lydig häst!
Är det ett prov som innebär att hon ska utföra vissa moment, som att rida upp ett dressyrprogam, typ? Det ser ut så eftersom hon utför rörelserna åt båda håll som i ett dressyrprogram?

Det jag ser är som sagt en väldigt lydig häst, men som inte är stark nog att utföra rörelserna riktigt, i det tempot och att den därför brister i energi och kraftfullhet. Men det är inte lätt att så som hon gör rida ett program i skritt med en hand, jag tror att den stora fördelen är att hon måste använda sin egen kropp och att det är något man har nytta av att lära sej, hur man styr hästen med sin egen position. Det gör hon och det är något man inte pratar så väldigt mycket om i VD alltid.:idea: Där finns något att lära för många.

Nu har jag sett filmerna och jag tycker att det är till att börja med en otroligt söt och otroligt lydig häst!
Är det ett prov som innebär att hon ska utföra vissa moment, som att rida upp ett dressyrprogam, typ? Det ser ut så eftersom hon utför rörelserna åt båda håll som i ett dressyrprogram?

Det jag ser är som sagt en väldigt lydig häst, men som inte är stark nog att utföra rörelserna riktigt, i det tempot och att den därför brister i energi och kraftfullhet. Men det är inte lätt att så som hon gör rida ett program i skritt med en hand, jag tror att den stora fördelen är att hon måste använda sin egen kropp och att det är något man har nytta av att lära sej, hur man styr hästen med sin egen position. Det gör hon och det är något man inte pratar så väldigt mycket om i VD alltid.:idea: Där finns något att lära för många.

Jag har inte full koll på riddarprovet själv (känns ganska långt bort! :p) men ja, vissa saker ska ingå och uppvisas i båda varv ungefär som i ett dressyrprogram. Men jag -tror- inte att det är bestämt på förhand hur/när/var som i ett vanligt program.
En intressant grej är att som jag förstått så kan bristerna till viss del kompenseras i ett skriftligt "prov" där man får redovisa för ekipagets brister och förtjänster.

Personligen tyckte jag öppnorna såg ganska svaga ut och det var ju inte en perfekt ritt, såg ut att trampa förbi tyngdpunkten då och då i slutorna, såg ut att vara lite avknäppt fram (tyckte nästan det såg bättre ut när det skulle samlas - huvudet höjs :p ), å andra sidan hade de fina styrkor också - balanserat, lydigt, manövrerbart, bogarna såg relativt lätta ut.
Det här är min icke-professionella bedömning och då är petighetsfaktorn ganska hög eftersom jag vet att det är tänkt att det ska vara på rätt hög nivå och de ska ha kommit ganska långt.
Som bigganl varit inne på är det roligare att följa ett ekipage och se framstegen eftersom huvudsyftet är att få just DEN hästen att jobba så bra som möjligt med sin kropp och olika hästar kan ha väldigt olika fysiska utgångslägen.

TACK:banana:

Det skulle innehålla piruetter oxå tror jag.
Det var försök till alla 3 saker på den andra filmen.

NU fattar jag varför allt blir fel. Vi pratar inte alls om samma sak eller mål heller.
Bra att få det avklarat.
Samlat i min värld är inte kort- just som TR var noga med att beskriva.

Tyckte att den såg oren ut på v.b o hade rediga problem i diag. slutan åt vä. både i trav o galopp.

Än en gång tack. Då ska jag hålla klaffen iom att jag nu förstår att vi är ljusår ifrån varandra.:bump:

Jag håller med dig Axel.

Tack för förklaringen. Kanske ska jag förklara vad jag menar lite bättre. :idea: Du och jag har ju diskuterat energi och i mina ögon är det vad som saknas:p
I skritten tycker jag att den klarar av rätt bra ändå, och som jag sa, det är inte så lätt att rida ett program i skritt, på en hand, föreställer jag mej. Skritt är en svår gångart att rida. Och att rida med en hand ställer andra krav på ryttaren. Som övning tycker jag att det är en bra grund.:bow:
Men i traven och galoppen orkar den inte komma igenom i kroppen i det tempot, det är det jag menar med inte stark nog. Den hade behövt (i mina ögon alltså) bli rundare i formen för att orka. Det syns dåligt, men en bit i travdelen så när den går mot bortre kortsidan, tror jag, så är den riktigt fin, en bit, men bromsas tyvärr tillbaka och tappar formen igen. Den orkar helt enkelt inte samla sej rätt och blir bara kort men inte igenom i kroppen.
Den hade behövt mera "vägledning" från handen också, som det är blir den lite övergiven och får svårt.

Nu kanske vi inte skulle diskutera vad vi ser på filmerna:confused: men det jag ser som positivt är att hon använder sin kropp när hon rider:bow: och det är också därför hon får hästen att gå i skolorna, till exempel, men sen behövs mer för att det ska bli en bra skola, men det är i mina ögon alltså. Om hon skulle rida VD skulle hon ha nytta av det hon gör, men backa i rörelserna och jobba mer grunder:idea:
Jag ser en otroligt lydig häst, men som skulle backa och göra mera grundjobb:bow:
Jag vet inte om det här anses negativt också, min avsikt är bara att försöka förklara vad jag kan se och skillnader i mitt tänk. :crazy: Andra ser säkert helt annat, och för min del är det helt ok!

Nu gör jag en kapning som heter duga, förlåt:o

Jag undrar vad det finns för böcker som på ett bra sätt beskriver AR och syftet med träningen? Jag är en snål j-l (ursäkta språket) och väljer kräset vilka böcker jag vill köpa. Finns det bra böcker om AR som man kan beställa via biblioteket? Eller måste man köpa om man vill läsa?

Jag har frågat samma sak angående filmerna som Jasmine, Jag har varit på båda sidorna men du har inte svarat mig heller.

Jag har ju svarat Jasmine.
Bara för att både du och jag har varit på båda sidorna så behöver vi ju inte upplevt samma sak. För mig ledde det vidare, men för dig var det ju inte så. Du hittade mer utveckling i att gå tillbaka. Det är väl lika rätt båda delarna eftersom det ledde till utveckling. (tycker jag)

Delvis KL
Ska bara göra min sista definition.

AR är mer likt Pleasure- att det ska vara bekvämt o praktiskt.
Man vill att hästen ska jobba utan så mkt egen ridning.
Tyvärr smittar ens egen avsaknad av energi av sig på hästen- danspartnern.
AR har även en likhet med lite av WE iom fler rörelser, men i WE vill man ha hästar med mkt egen energi- för att få till det.
Förstår nu J. Lynce´s kommentar-Det här är mer en "riktig dressyrhäst". Tror att han menade att man måste RIDA mer än vad han är van vid på de hetare o mer lättsamlade Lusitanos. Varav eleverna köpte såna hästar.

Det som blir svårt med både AR o KD är att upphovsmännen själva har en gedigen bakgrund o vet vad de ska söka efter, men jag tror att om man vill finna en mer energisk lätthet, så är KD mer rätt.

*kl*

Många missförstår riddarprovet som någon sorts slutmål. Så är det inte. Riddarprovet är det FÖRSTA steget i en trappa som innehåller ett antal olika steg. Riddarprovet ska visa halva steg och halva piruetter, skolorna, byten, halt och övergång från fri till samlad skritt (hoppas jag fick med alla momenten nu).

Ridprovet följs av ett samtal med Bent där man kan väga upp brister i ridningen med förståelse om bristen och hur man ska arbeta med den.

För övrigt kan jag konstatera att när jag tittar på mitt eget riddarprov idag så lider jag svårt att energibristen... Skillnaden i hur hästen rör sig idag och då är enorm. Den främsta skillnaden? Mer energi och en "rakare" kontakt med munnen som ger en helt annan möjlighet att kommunicera förändringar i energiflödet (i samverkan med säte och skänkel).

/Jegra - fd AR-ryttare

Fast nu var det 2 test:confused:
Det är ju bristen av energin som gör att inget blir bra.

Bytena är omöjliga att få till i den galoppen.:mad:

Ja med en rakare häst kan samlingen börja- men energin då oxå- förstås:angel: Den får även ett register- gummi/ elastisk.

Jag uppfattar det som att det bara är delat i två filer.

Sitter här och överväger om jag ska lägga upp filmen på mitt eget ridprov (från 2002). Travarbetet kan jag stå ut med men galopparbetet är ju rena katastrofen. Vet inte om jag har lust att göra bort mig offentligt. *s*

Men det skulle kanske kunna bidra till diskussionen om kontakt, för jag ser att jag har en rätt sträckt tygel, även om jag vet att den kontakten verkligen är lättlätt.

*velar*

Svarar på inlägget i tråden samt orginalinlägget som blivit mailat.
För det första tycker jag inte att det är en debatt öht längre och för det andra så kommer jag sluta skriva i dessa trådar och speciellt till dig i detta ämne då jag har tröttnat rejält på sättet det vänds ut och in på allt som tillhör AR.
Detta oavsett om man kallar sig jasmine eller dressyr...tror visst att du förstår och om inte så får det vara så, finns ingen mening att ta detta vidare. Varför inte lägga ner som Axel gjort, inse att målen inte är de samma ? Nä, det var inte en fråga, glöm det- inget svar behövs.

Om jag vill vara en av dom som skapar dålig stämning? Det beror väll på hur man tar till sig det jag skriver men du kan vara lugn, tror faktist att jag lämnar denna typ av trådar i fortsättningen.

Jag tror faktiskt inte du har läst trådarna. Jag kom in i debatten efter att ha läst från flera AR-människor att det inte skulle finnas några direkta skillnader och att alla strävar efter samma sak. Jag skrev i de första inläggen att jag tycker inte det är samma mål och ingen strävan dit heller och det är just DET jag har försökt få fram alltså vad det skulle vara då och när likheterna kommer eftersom flera AR människor faktiskt själva påstår detta.

Debatten har pågått i sidovis om att det skulle vara samma sak och när man frågar om det så blir det knäpptyst, debatterar man att där är samma mål så är det väl inte konstigare än att man svarar på vilka eller?

Du verkar ju också då ha insett att målen inte är densamma tvärtemot då vad alla som själva rider AR har gjort.

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 356
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama