Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dress?

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Men vad gör den klssiska ridningen mer riktig än te x AR? Inget faktiskt, målen är i princip i detsamma i slutändan fast vägen dit är annorlunda. Vad är det som säger att den vägen är mer fel än någon annan?

Undra hur det skulle tas emot om någon från galoppen kom in och skrev att flera av dessa hästar inte galopperar, de masar sig fram inom dressyren.;)

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Det är väl så att de verkligt skickliga är ödmjuka- Känner ingen prestige i att se ner på andra.
De är ganska återhållsamma i sin öppna kritik. Sen vad de egentligen anser- förtäljer inte historien.

De har funnit sitt sätt o skiter i andras.

Och vad ska vi dra för resultat av denna slutsats? Att diskussionen är avslutad?:idea:

Nu är inte målen detsamma iom att barockryttarna vill rida den Högre skolan.
Men om vi sätter ribban vid de markbundna målen, så finns det vad jag vet ingen som har kommit så långt via ngn annan trappa- att de kan byta i varje utföra övergångar mellan piaff- passage, ökningar o tvära skolor- Saxen mm mm.

SRS utgår ifrån TR- klassiska devisen vidare till den högre skolan.

Vad som ingår i Riddarnas examensprov känner jag ej till, men det finns säkert ngn här som kan berätta.
Hmm. Det borde gå att finna en film på nätet där en riddare avlägger sitt praktiska test.:idea:

Letade lite på nätet o där kallar en hel del killar sig för riddare- tornerspel.

Har nu letat.
Såg att exfrun till upphovsmannen bytte metod pga bettrelaterade ridskador.

Som i så mkt annat är det inte metoden i sig som är felaktig, utan hur den används/ tolkas.
Det är återigen ryttarens hand som måste skolas- inte hästens mun. Rätt svar från hästen kommer om man själv gör rätt.
Dålig ridning är lika dålig oavsett metod.
Med sunt förnuft o lite känsla kommer man långt.

Stora uppkopplingsproblem..

Senast ändrad:

Tack för ditt svar:bow: Jag vet att det är svårt att förklara, det tycker jag också. :idea:

Jag tror att det finns folk av alla sorter inom alla inriktningar helt enkelt, och på kurser osv kommer folk från olika håll och man respekterar varandra. Det är så min goda vän beskriver det från sina kurser.
När hon berättar låter det nu ungefär som du säger: att hon kan kombinera detta med den vanliga träningen, det är inte motsättning i det. Jag tror henne. Har ännu inte sett men ska vid tillfälle hänga på när det är kurs och titta själv.:idea:

Efter att ha fått en hel redogörelse efter att ha gjort ett inlägg om ordförtydligande, i detta fall lealös=lösgjord så börjar jag undra vad denna diskussion egentligen går ut på i från flera håll?

Och vem bör man lyssna på i sin utveckling som ryttare dessa gurus, eller användare i ett diskussionsforum som ingen människa kännser till?

Du var inte på det trevliga humöret, tror jag? Kanske ska man inte skriva då utan avvakta lite och andas ett par gånger, enligt diskussionen om stämningen på forumet:o

Om du läser en gång till ser du att de två första korta styckena var svar till dej, resten var under rubriken "allmänt" det vill säga riktat till alla som har lust att läsa. Det betyder att den långa "redogörelsen" var inte till dej specifikt alls.

Samma sak med arbete igenom kroppen, jag tycker nog visst att man kan diskutera sånt, men det underlättar om man kan säga vad man ser utifrån gemensam utgångspunkt som en film. Om hästen arbetar igenom kroppen i min definition (som jag tror stämmer med den klassiska dressyren) så innebär det att hästens olika delar samarbetar harmoniskt med varandra, från nacken till bakbenen. Muskler spänns och slappnar av växelvis i ett sammanhängande mönster som får till resultat att vissa saker händer i hästens kropp, som att ryggen och manken höjs som exempel. I min värld så hänger även munnen ihop i detta, en häst med spändhet i munnen är inte avspänd i kroppen, den kan trampa in bakbenen hur mycket som helst, men den sitter inte ihop igenom kroppen, i alla fall. Hästens olika delar samverkar inte med varandra.
Om den går och hackar på ett ganska skarpt bett och lång tygel med höjd nacke så kan inte resten av hästen vara avspänd hur långsamt och "avslappnat" den går.

I sista stycket - pratar du om hästen i videoklippet då?
Väldigt intressant hur olika man uppfattar saker och ting! :p
Håller med om det du skriver, på papperet är defenitionerna väldigt lika, sen bevisligen tolkar man det lite olika på det man sen ser eller känner i praktiken!
Angående videon så såg jag hästen som ganska fin och avslappnad som utgångsläge, när de sen t ex skulle demonstrera baucher-metoder så hade jag nästan tyckt det var konstigt om den inte blivit spänd! :devil: Upplevde du den hästen som spänd konstant, under vissa moment, när ryttaren tog tydligare tygeltag?

Förutom din defenition på "sitta ihop" (som jag som sagt instämmer i) så skulle jag ha uttryckt det ungefär såhär, ganska grovt uttryckt-
Bäckenet ska vara tippat (mer eller mindre beroende på samlingsgrad men mer än en oformad häst) vilket i sin tur ger skarpare vinklar bak. För att åstakomma det behöver hela överlinjen vara lång och avslappnad, annars "dras" höftleden framåt och hindrar vinklandet av bäckenet. Men egentligen så i teorin räcker (man får ta "räcker" med en nypa salt för lätt i praktiken är det ju INTE! ;) ) dom två delarna, då kommer vinklingen bak göra att framdelen lättar och manken lyfts. Finns det något "stopp" i överlinjen kommer inte manken upp alt. så kan hästen inte nyttja kraften bakifrån till att avlasta framdelen.
En väldigt vanlig grej att missa eller helt enkelt inte komma åt är bakre delen av halsen. Det är ju uträtandet av halskotpelaren som ska hjälpa manken att lyftas.

Totola jag tycker det vore jättespännande om du ville definiera energi, och bjudning? Hur kan de inte hänga ihop?

Haha, jag trodde det var det jag försökt göra i några inlägg nu! :)
Energi kan jag inte på något lätt sätt definera just eftersom det är abstrakt. Det kan användas inom så många olika sammanhang. men som exempel- ska man växla upp till något jobbigt behöver man såklart först trycka på gasen. Det kan man ofta göra bara genom att "tänka" mer energi. Som exempel - rider man en öppna i skritt i lågt tempo och vill växla upp till trav och fortsätta öppnarörelsen, då kommer man behöva öka energin för att inte få motorstopp! :p Så gissar jag att du också tänker.
Men som utgångsläge vill jag ha ett normalt mot lågt energiläge där hästen inte "dör" så snart det blir lite jobbigt (dock hellre det än att aldrig komma till det som blir jobbigt) men heller inte tar i mer än den skulle orka i det läget. Sen den där lilla detaljen med att om man ska försöka hålla koll på exaxt vart hästen sätter varje ben och när kommer det vara toksvårt om man inte håller lågt tempo och energinivå anpassad till det.
När man känner att hästen är i balans och mottaglig kan det vara kul att experimentera med att mentalt tillföra eller ta bort energi. T ex tänka att energin höjs och kanaliseras uppåt till en travövergång för att sen ta ner energin genom att slappna av ordentligt och släppa tyglarna och få en halt.
Om hästen inte har bjudning skulle man inte kunna med flit öka/sänka energin på det sättet. Oavsett hur hög eller låg energinivå man har i jobbet som utgångsläge. (sen är det såklart inte defenitionen på bjudning, alla hästar kanske inte svarar för just DET, men som exempel på varför jag inte tycker att bjudning och energi är samma sak - bjudningen kan finnas där även om den inte alltid uttrycks i form av hög energinivå).
Just det där med att hästen "dör" när det blir jobbigare kan jag också se på två sätt - kan man som ryttare inte göra om, tillföra mer energi och då undvika motorstoppet, då bjuder inte hästen alt. så har den helt enkelt inte styrka nog till det man ville. Om det räcker med att ryttaren kommer på sig med att behöva tillföra mer energi i just det läget då är det inte bjudningen som brister. Så energi ser jag som ett redskap och bjudning som ett kvitto kanske man kan säga?
Förstår du hur jag tänker?

Senast ändrad:

En sak bara.
Avslappningen igen:angel:
Avspänd ja, men för hästens bålstabilitet, ta i med magen mm så kräver det att musklerna jobbar.
Lika lite som att du kan sitta helt avslappnad o rida dressyr. Din sits kräver samma bålstabilitet som kusen. Annars blir det hösäck.

Om man vill ha spänst med i ridningen krävs det en mix av avspändhet o muskelengagemang.

Hur ser en balettdansös ut?
Otroligt muskulös.
Ju mer muskler desto mer lösgörande arbete krävs det. Dagligen.

Men vad gör den klssiska ridningen mer riktig än te x AR? Inget faktiskt, målen är i princip i detsamma i slutändan fast vägen dit är annorlunda. Vad är det som säger att den vägen är mer fel än någon annan?

Det är ju det vi försöker diskutera men eftersom folk vägrar svara så blir det ju lätt att anta att dom inte vill-kan försvara det dom ser. Jag tänker tex på filmerna som Jasmin bett om att få synpunkter på där hon bara får till svar att eftersom du inte rider AR så är det ingen ide´att svara.:crazy:

Men eftersom du nu tycker att den klassiska ridningen inte skiljer sig från AR så kanske du kan svara på hur du ser på filmerna? Ligger i tråden "främsta skillnaderna."

Senast ändrad av en moderator:

Jag skrev att målen inte skiljer sig, men kanske däremot att vägen till målen är annorlunda.

Har nu letat.
Såg att exfrun till upphovsmannen bytte metod pga bettrelaterade ridskador.

Som i så mkt annat är det inte metoden i sig som är felaktig, utan hur den används/ tolkas.
Det är återigen ryttarens hand som måste skolas- inte hästens mun. Rätt svar från hästen kommer om man själv gör rätt.
Dålig ridning är lika dålig oavsett metod.
Med sunt förnuft o lite känsla kommer man långt.

Jag tolkade dig som att CB bytte metod pga av bettrelaterade ridskador dvs från AR till något annat men måste ha missuppfattat dig då det är tvärtom.

På hennes hemsida går det att läsa att det var en hästtandläkare som hittade en del skador i munnen som var ridrelaterade på hennes lipizzianer Pluto som hon ridit dressyr och hoppat med flera gånger i veckan. Efter det så väcktes hennes funderingarna på vad hon skulle göra istället då hon ville rida dressyr och kom så in på AR 1999. Genom den ridningen fick hon bekräftat att det gick alldeles utmärkt att rida dressyr med en mycket lätt tygelhand, enligt henne själv.

Håller med dig i övrigt!

Senast ändrad:

En sak bara.
Avslappningen igen:angel:
Avspänd ja, men för hästens bålstabilitet, ta i med magen mm så kräver det att musklerna jobbar.
Lika lite som att du kan sitta helt avslappnad o rida dressyr. Din sits kräver samma bålstabilitet som kusen. Annars blir det hösäck.

Om man vill ha spänst med i ridningen krävs det en mix av avspändhet o muskelengagemang.

Hur ser en balettdansös ut?
Otroligt muskulös.
Ju mer muskler desto mer lösgörande arbete krävs det. Dagligen.

För det första: Jag respekterar din åsikt, och det är ju delvis den skillnaden i tänk det var jag försökte peka ut! :p
Sen håller jag med i det du skriver. Delvis.
Magen lyfter - ryggen vilar för att kunna vara lång, spänning kontraherar.
Skrevs lite om det i en annan tråd också- inom AR så är en del av tanken med böjning att man skolar hästen till att länga en sida i taget av rygglinjen - yttersidan. Eftersom det är lättare att hålla reda på en sida i taget till en början. Sen är målet att den ska kunna hålla rygglinjen lång och avslappnad även rakt fram. Inte "mittemellan" eller kort på båda sidor utan lång på båda sidor.
Det + att den ska vara mentalt avspänd är det jag menar med avslappning.
Sen kommer självklart andra muskler jobba desto mer om det ska bli något vettigt av det hela!

Vi är nog ganska överens förutom vissa detaljer, men jag hoppas jag får fortsätta med mitt uttryck "avslappnad" :)
Precis som att jag själv försöker tänka att jag ska sitta följsamt och avslappnat trots att bålen måste jobba för att kunna hålla övriga avslappningen + stabiliteten.

Jag skrev att målen inte skiljer sig, men kanske däremot att vägen till målen är annorlunda.

Jag är ändå intresserad av din syn på filmerna eftersom du verkar vara insatt i ämnet.
En fråga till då. När tycker du målen börjar likna varandra då? Eftersom du säger att målen inte skiljer sig ? Du kan ju titta på filmen för där har ju den ryttaren kommit längre än dom flesta och utför både piaff,passage och piruetter :)

Hur skulle du säga att vägarna främst skiljer sig, på vägen till målet och hur ser det gemensamma målet ut egentligen?

Själv är jag lite fundersam över ord som MÅL eftersom det finns olika mål, vad som är det yttersta slutliga målet, ja, det är svårt att formulera. Ett mål innebär att man är framme men är man nånsin framme inom ridning:confused:
Snarare ser jag det som strävan åt ett visst håll, efter en viss linje, en röd tråd kanske, där det finns mängder av delmål, små och stora.

Hur skulle du formulera det gemensamma målet för AR och VD?

Nej, :D- jag förstår inte riktigt hur du menar, men är lite stressad just nu pga gäster så jag kanske får läsa och försöka förstå en gång till:p

Håller med om det du skriver, på papperet är defenitionerna väldigt lika, sen bevisligen tolkar man det lite olika på det man sen ser eller känner i praktiken!
Angående videon så såg jag hästen som ganska fin och avslappnad som utgångsläge, när de sen t ex skulle demonstrera baucher-metoder så hade jag nästan tyckt det var konstigt om den inte blivit spänd! Upplevde du den hästen som spänd konstant, under vissa moment, när ryttaren tog tydligare tygeltag?

Ja det där därför filmerna blir så bra utgångspunkt, annars kanske vi inte vet alls vad den andra pratar om, det låter som man är överens men vad är vi egentligen överens om, ja det kan kan se om man tittar på samma film tex. (Sen tror jag olika AR ryttare kan se olika också, liksom olika VD-ryttare kan se helt olika saker i en film på VD också, defintivt är det så!!)

Jag fattade inte det där med bauchermetod:o men du menar tygeltagen halvhalten som dom demonstrerade, eller hur? Ja alltså, nu måste jag kanske titta igen, som jag inte hinner just nu, men jag upplevde den som spänd i stort sett hela tiden, och avvaktande och spänd i munnen hela tiden. Inte rak i arbetet, och inte i balans, (taktmässig). Och med detta tillsammans ser inte jag att den arbetar ihop igenom kroppen, den är isärfallen i olika delar om du förstår. Därför förstår jag inte vad gott det man gör skulle göra för hästen? Kanske är det en väg mot något som jag inte ser eller förstår, men strävan verkar på filmerna inte vara att nå balans, rakhet, ihopkoppling? Men sen måste jag nog titta igen vid tilllfälle för att svara mer.

Det var det som gjorde det så svårt för mig att kommentera videon (det + att jag knappt hör vad han säger + bara har kollat igenom enstaka gång) att de hade demonstrationer igång som jag utgick ifrån inte var sånt som ekipaget brukade träna på i vanliga fall utan "använder man den här metoden ser det ut ungefär såhär" (kan ha misstolkat det). Baucher var ju sån som manuellt ville plocka under både framben och bakben under hästen för att få som en triangel, och (nu kan jag ha missuppfattat något igen) det var inte hela världen om det blev en framtung triangel dvs att frambenen gick in under också- inte bara bakbenen. Att ens försöka kommendera hästen något sånt känns upplagt för spänning! :p
Sen piaffarbetet gillade jag överlag inte riktigt, den var helt ok beroende på vad man jämför med men vääldigt långvarig och mycket pet med spöet utan att det egentligen blev så värst samlat och hästen verkade inte tillfreds. Måste kolla igenom klippet igen om jag ska kunna säga så mycket mer men ja - ser man överlag så tycker jag det var "ok men inte wow-faktor", i vissa moment - mindre bra, som utgångsläge t ex när de bara skrittade omkring böjt så såg det fint ut, starkare böjning än jag vågar rida med å andra sidan såg det inte oharmoniskt ut pga det tyckte jag. Tittar bl a på böjningen i sig, överlinjen och vart bakbenen placeras.

Nu är inte målen detsamma iom att barockryttarna vill rida den Högre skolan.

Långt ifrån alla som tränar enligt den filosofin siktar på skolorna ovan mark.

Men om vi sätter ribban vid de markbundna målen, så finns det vad jag vet ingen som har kommit så långt via ngn annan trappa- att de kan byta i varje utföra övergångar mellan piaff- passage, ökningar o tvära skolor- Saxen mm mm.
Jag har sett flera. Hoppas du får se det också.

Hur skulle du säga att vägarna främst skiljer sig, på vägen till målet och hur ser det gemensamma målet ut egentligen?

Själv är jag lite fundersam över ord som MÅL eftersom det finns olika mål, vad som är det yttersta slutliga målet, ja, det är svårt att formulera. Ett mål innebär att man är framme men är man nånsin framme inom ridning:confused:
Snarare ser jag det som strävan åt ett visst håll, efter en viss linje, en röd tråd kanske, där det finns mängder av delmål, små och stora.

Hur skulle du formulera det gemensamma målet för AR och VD?

Vi verkar inte få några svar, jag tycker dock det verkar som att när man vill ha konkreta svar på något så försvinner folk ifrån trådarna :grin:

Inga svar på frågorna om filmerna heller?

Vad kan detta bero på tro ?

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 356
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama