Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dress?

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

*KL*

Skillnaden för mig som ridit båda alternativen är att man inom AR inte strävar efter den kontakten som gör att hästen någonsin kommer kunna sitta ihop på riktigt.
Det tog ett tag för mig att förstå att man inte kommer dit. Det finns ingen strävan att nå dit inom AR.

Som jag skrev innan förstår jag inte alls detta. Det är ju just det man strävar efter. Både inom vanlig dressyr och AR. Vi har olika vägar till dit bara. Det gäller i alla fall jag själv och alla de ekipage jag träffar på kurser, träningar och mina instruktörer. Det låter som en total missuppfattning om AR i mina öron.

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Nej det tar ett tag innan man fattar, jag har också tänkt som du men nu gör jag inte det längre.

Nej, men jag skulle kunna skriva samma sak. Förut tänkte jag så men gör det inte längre. När jag upplevde det fick jag helt enkelt inse att mina förutfattade meningar var felaktiga.
(pratar vi verkligen om samma sak nu? det undrar jag)

Senast ändrad:

Jag har läst ditt långa inlägg flera gånger men förstår ändå inte hur du tänker, och jag får det tyvärr inte att gå ihop alls:confused:
När det gäller energi till exempel så tror jag att vi lägger helt olika betydelse i det ordet. Du verkar se energi som något negativt, som du inte vill ha så mycket av, men då låter det som om du pratar om något annat, kanske överenergi med springighet, inte energi i betydelsen kraft i rörelsen? Hur skulle den energin vara negativ?

Så bör det vara. Men i brist på bra och detaljerad forskning inom området tycker jag det är bra att ta hänsyn till att det faktiskt FINNS olika defenitioner. Acceptera att allt annat än det man själv gör inte nödvändigtvis är fel! Det blir så mycket trevligare i andra hästmänniskors närvaro då! Det behöver ju egentligen inte betyda att man själv ser det som rätt utan accepterar att det kan vara någon annans "rätt".

Ja, jag kan inte se att hästen arbetar med hela kroppen engagerad på mer än ett sätt, hästens kropp är ju samma även om vi har lite olika inriktning? Om du har en förbindelse som du kan känna igenom hela kroppen, så är det inte beroende på tyckande? När det uppstår ändras hela känslan i hur hästen rör sig. Har du inte upplevt att din häst växer, får mer svikt i steget och i kroppen? Då kan den inte se "oengagerad och sladdrig ut" :confused: Angående kort överlinje så förstår jag inte heller. Jag tycker att till exempel hästen på filmerna från clinicen, som du nog såg (hon med långa ljusa håret) har en alldeles för kort överlinje och att hästen INTE arbetar igenom kroppen. Vad ser du där? (Bara så jag förstår)
Jag ser en häst som inte är tillfreds och avspänd och igenom i kroppen. Vad ser du? Måste fråga för att försöka förstå vad du refererar till:confused:

Det var antagligen mera som jag hade tänkt fråga från ditt inlägg men nu nöjer jag mej så länge:D

När du skriver om kontakten så låter det som om vi skulle mena samma, alltså att man vill ha den lätta kontakten som hästen själv söker?

Då kommer jag till frågan om filmerna även till dej (det är det vi kan referera till, som vi båda kan se:idea:) Där ser jag ingen sökning och inte heller att ryttaren svarar, bara stora rörelser och en häst som inte ser nöjd ut i munnen. Vad ser du? Menar du att kontakten kommer senare, eller att hon helt enkelt inte gör rätt? Rider du som hon eller på annat sätt, är väl det jag undrar, egentligen:laugh:

Så bör det vara. Men i brist på bra och detaljerad forskning inom området tycker jag det är bra att ta hänsyn till att det faktiskt FINNS olika defenitioner. Acceptera att allt annat än det man själv gör inte nödvändigtvis är fel! :p Det blir så mycket trevligare i andra hästmänniskors närvaro då! ;) Det behöver ju egentligen inte betyda att man själv ser det som rätt utan accepterar att det kan vara någon annans "rätt".

Det kan också vara bra att, istället för att bortförklara o förenkla för sig själv för att det ska passa ens inställning just nu, inse att man kanske har mer att lära:p
En häst är en häst oavsett om matte/husse vill ägna sig år VD, AR, western, hoppning, promenadridning, körning mm mm mm.

Förstår fortfarande inte vad du lägger in i begreppet "energi". Det verkar som om du anser att energi = springa fort = bjudning?

Senast ändrad:

Som jag skrev innan förstår jag inte alls detta. Det är ju just det man strävar efter. Både inom vanlig dressyr och AR. Vi har olika vägar till dit bara. Det gäller i alla fall jag själv och alla de ekipage jag träffar på kurser, träningar och mina instruktörer. Det låter som en total missuppfattning om AR i mina öron.

Ja jag har också tänkt så förr i tiden att det finns en väg dit men nu vet jag bättre :idea:

Senast ändrad av en moderator:

När du skriver om kontakten så låter det som om vi skulle mena samma, alltså att man vill ha den lätta kontakten som hästen själv söker?

Då kommer jag till frågan om filmerna även till dej (det är det vi kan referera till, som vi båda kan se:idea:) Där ser jag ingen sökning och inte heller att ryttaren svarar, bara stora rörelser och en häst som inte ser nöjd ut i munnen. Vad ser du? Menar du att kontakten kommer senare, eller att hon helt enkelt inte gör rätt? Rider du som hon eller på annat sätt, är väl det jag undrar, egentligen:laugh:

Här är en till då som undrar ungefär samma sak + lite till gällande arbetet genom kroppen och hur hästen sitter ihop.

Det kan också vara bra att, istället för att bortförklara o förenkla för sig själv för att det ska passa ens inställning just nu, inse att man kanske har mer att lära:p
En häst är en häst oavsett om matte/husse vill ägna sig år VD, AR, western, hoppning, promenadridning, körning mm mm mm.

Du tycker alltså inte det är mer riskabelt att stenhårt tro på att det man gör är det rätta och inget annat är rätt?
I stort sett är målbilden densamma men det finns variationer. Det är inte frågan om att "passa en inställning" det är vad var och en kommit fram till är "rätt" som man bör sträva efter. Sånt sitter inte jag och hittar på själv- så kunnig är jag inte, man lyssnar på de som ska vara kunniga och avgör vad som låter mest logiskt och genomtänkt. Och som sagt - det mesta är i stora drag lika i teorin, sen lägger man tyngd på olika detaljer. Som exempel kanske en person tycker att det inte gör så mycket om hästen är lite spänd i överlinjen om den även jobbar med rätt muskler, medans andra (t ex jag) ser avspändheten/avslappningen i överlinjen som så viktig att bärigheten inte ger så mycket utan den. Trots att teorin bakom båda åsikter är väldigt lika - den första har helt enkelt inte betonat avslappningen lika mycket utan lägger fokuset på muskelstyrkan.

Förstår fortfarande inte vad du lägger in i begreppet "energi". Det verkar som om du anser att energi = springa fort = bjudning?

Nu orkar jag inte förtydliga det här en gång till så det blir det korta svaret- energi är energi. Sen kan det uttryckas på olika sätt.
Nej, jag ser inte springa fort och bjudning som samma sak.

Jag har läst ditt långa inlägg flera gånger men förstår ändå inte hur du tänker, och jag får det tyvärr inte att gå ihop alls:confused:
När det gäller energi till exempel så tror jag att vi lägger helt olika betydelse i det ordet. Du verkar se energi som något negativt, som du inte vill ha så mycket av, men då låter det som om du pratar om något annat, kanske överenergi med springighet, inte energi i betydelsen kraft i rörelsen? Hur skulle den energin vara negativ?

Kraft är bra om man kan hantera den.

Ja, jag kan inte se att hästen arbetar med hela kroppen engagerad på mer än ett sätt, hästens kropp är ju samma även om vi har lite olika inriktning? Om du har en förbindelse som du kan känna igenom hela kroppen, så är det inte beroende på tyckande? När det uppstår ändras hela känslan i hur hästen rör sig. Har du inte upplevt att din häst växer, får mer svikt i steget och i kroppen?

Ja det har jag. Just den beskrivningen är så generell att jag inte skulle se det som någon garanti för att det är riktigt bra. Ser man till känslan upplever jag det som stor skillnad på en spänd överlinje som ändå fyller dessa två kriterier och en lång avspänd överlinje med tydliga vinklar bak, sen finns det dessutom massvis med variationer däremellan.
Om jag pratar med någon som nöjer sig med ett par snäpp bättre än ytterläget av det spända för att hela hästen är aktiverad och "hänger ihop" och jag själv vill se betydligt närmare det avslappnade ytterläget så kommer vi givetvis bedöma ett ekipage på olika sätt.

Då kan den inte se "oengagerad och sladdrig ut" :confused: Angående kort överlinje så förstår jag inte heller. Jag tycker att till exempel hästen på filmerna från clinicen, som du nog såg (hon med långa ljusa håret) har en alldeles för kort överlinje och att hästen INTE arbetar igenom kroppen. Vad ser du där? (Bara så jag förstår)
Jag ser en häst som inte är tillfreds och avspänd och igenom i kroppen. Vad ser du? Måste fråga för att försöka förstå vad du refererar till:confused:

Det var antagligen mera som jag hade tänkt fråga från ditt inlägg men nu nöjer jag mej så länge:D

Hästen på filmen har en helt ok överlinje tycker jag, inte 100% och ibland kortar den upp sig men betydligt bättre än genomsnittet. Överlinje = från bakhovarna till nosen längs överkanten på hästen. Vinklar hästen bra bak kan det mao kompensera en del om ryggen inte är riktigt längd, sen ser man ju på framdelen huruvida den blir lätt eller inte.
Som tumregel brukar det sägas att hästen egentligen ska vara lika lång i överlinjen när den går lång och låg som när den samlar sig - vinklingen bak gör överlinjen längre trots att den visuellt ser kortare och högre ut.
Har lite svårt att göra någon riktig bedömning av videoklippet eftersom de visar lite olika metoder som jag har svårt att tro att ryttaren tränat på hemma! :p Och sen det faktum att jag bara skummat igenom videoklippet.

Men den dagen du tränar galoppen så kommer du att ha andra värderingar om både energi o avspändhet.

Jag gillar inte ordet avslappad. för en häst som jobbar kan inte röra sig med energi o samtidigt vara lealös. Avslappad- är en häst i vila.

Nej, jag anser inte det är riskabelt att tycka att en häst är en häst är en häst. Och, nej, jag håller inte med dig om att det finns olika definitioner på att jobba korrekt genom kroppen. Sorry!

Har du vaknat på fel sida idag?:confused:

Eftersom du, som vanligt, uttalar dig tvärsäkert om saker du säger dig ha "teorier" om så vorde det bra om du kunde förklara hur du menar. Det blir lättare att hänga med i hur du tänker då. Det verkar ju dessutom vara fler än jag (som du uppenbarligen anser är osedvanligt trögtänkt, och det bjuder jag på:idea:) som undrar över det du skrev. Jag är skitdålig på att förklara teoretiskt utan jag försöker relatera till verkligheten, har dessutom hunnit med att rida många hästar i mina dagar, av olika raser o utbildningsståndpunkt.;)

Men den dagen du tränar galoppen så kommer du att ha andra värderingar om både energi o avspändhet.

Jag gillar inte ordet avslappad. för en häst som jobbar kan inte röra sig med energi o samtidigt vara lealös. Avslappad- är en häst i vila.

Det låter på dig som att jag aldrig tränat galopp i hela mitt liv.
Vilket INTE stämmer. Därav ingen idé att svara på det här påståendet! ;)
Jag gillar ordet avslappnad för att ordet avspänd är lite, hur ska man säga? Trivialiserat? Att man har så olika defenitioner/krav på det.
Säger man avslappnat så visst, då kan det ge intryck av en sovande häst istället, men för mig blir det hellre överdrivet åt det hållet än tvärtom! :p

Men nu handlar det om att galoppera i din nya filosofi- AR.

Har ju fattat att även den trappan innehåller galopp FÖRE tramp, men som inte alla gånger följs ute i stugorna.;)

Ja jag har också tänkt så förr i tiden att det finns en väg dit men nu vet jag bättre :idea:

Vad tråkigt att du inte fann det. Men många vägar bär ju till Rom som bekant. Det kanske inte var rätt väg för dig? :)
Inte förrän jag upplevt båda delarna förstod jag att jag hade felaktiga föreställningar. Aå länge jag enbart höll på med vanlig dressyr hade jag massor av föreställningar och tyckte en massa. Nu vet jag hur fel jag hade. Men utveckling sker inte på nolltid. Var sak har sin tid och det leder framåt om man vill och är öppen för det.

Men ärligt talat tror jag fortfarande inte vi pratar om samma sak. Det skulle vara väldigt konstigt i så fall.

Senast ändrad:

Nej, jag anser inte det är riskabelt att tycka att en häst är en häst är en häst. Och, nej, jag håller inte med dig om att det finns olika definitioner på att jobba korrekt genom kroppen. Sorry!

Du behöver inte hålla med, det är ett fritt land! ;) Om vi säger såhär- det är knappt någon öht som alltid rider sin häst i perfekt form för ändamålet, i det här fallet så slitagefritt som möjligt. Som vi (eller jag snarare) var inne på i någon annan tråd så tror jag det är grymt svårt att avgöra av alla dessa stilar och olika ryttare som har minst fel! Däremot är det aningens lättare att avgöra vilka av dom man föredrar = preferenser.
Dom flesta är överens om att hästen ska vara "bogfri", "höja ryggen", "vinkla bak", sen sätter man olika värderingar på dessa uttryck och lite olika grader på det hela. Skulle jag prata med en westernmänniska t ex så skulle de ju knappast tycka att deras form är "fel" och slitande trots att det är en mindre bogfri/mindre samlad form rent överlag än man kan komma upp i inom andra typer av dressyr med högre samlingsmål.

Har du vaknat på fel sida idag?:confused:

Nja, men eftersom jag själv inbillar mig att det jag skriver är väldigt tydligt och egentligen för diplomatiskt för att vara så mycket att säga emot så blir jag förvånad för varje svar som följs av "nej nu är du helt ute och cyklar" eller "nu förstår jag inte"- attityd.
Ungefär som att jag måste förklara varför många äpplen är gröna och många är röda (missförstå mig rätt nu, det är hur mitt huvud reflexmässigt uppfattar det! :p) och varifrån jag fått för mig att det kan finnas GRÖNA äpplen? :rofl:

Eftersom du, som vanligt, uttalar dig tvärsäkert om saker du säger dig ha "teorier" om så vorde det bra om du kunde förklara hur du menar. Det blir lättare att hänga med i hur du tänker då. Det verkar ju dessutom vara fler än jag (som du uppenbarligen anser är osedvanligt trögtänkt, och det bjuder jag på:idea:) som undrar över det du skrev. Jag är skitdålig på att förklara teoretiskt utan jag försöker relatera till verkligheten, har dessutom hunnit med att rida många hästar i mina dagar, av olika raser o utbildningsståndpunkt.;)

Haha, poängen är ju att en teori egentligen inte kan vara fel förrän den är motbevisad! Så känner jag det. Å andra sidan så kan man själv tycka att man motbevisat den genom inte helt vetenskapliga grunder och man kan hitta anledningar till att själv föredra en teori framför en annan om de säger olika saker. Nu är dom i det här fallet visserligen inte såå motsägande särskilt när det gäller slutmålet - det ideala- där är det inte det grova utan detaljerna (som visserligen kan göra mycket i slutändan) som skiljer upplever jag. Eftersom det finns väldigt många teorier i hästvärlden men lite forskning så är det här val man mer eller mindre måste göra. Antingen så inser man att det helt enkelt är teorier och att en teori kan vara fel hur väl genomarbetad den än är = relativt öppen inställning till att man inte pysslar med "det enda rätta" även om man fortfarande har sina egna preferenser och på så vis ha lättare att ha viss acceptens för andras aningens avvikande målbild. Eller så bestämmer man sig för att jag har rätt tills jag blir vetenskapligt motbevisad! :p Vilket som är upp till var och en men det förstnämnda upplever jag som sagt nästan krävs om man dagligen umgås med folk som har andra målbilder än man själv.
Och nu i sista stycket ffa så snackar jag som sagt om MÅLbilder, inte hur det ser ut i praktiken. Och i första hand om de som är insatta och icke-nybörjare och öht hunnit utveckla en tydlig målbild. Hur det ser ut i praktiken känns som bigganl varit inne på - att man måste veta bakgrund, det ekipagets styrkor/svagheter, utveckling, mål, tanke bakom övningarna osv för att egentligen kunna bedöma rättvist.
Min målbild ser nog lite annorlunda ut än många VD-/TD-ryttares (inga större avvikelser men ändå avvikelser) kanske annorlunda ut än många AR-ryttares också eftersom sånt är lite individuellt. Och jag tror nog mycket har att göra vad man är van vid att se - ganska naturligt att ha t ex Lussan och JB som idoler om ma pysslar med VD/TD och då blir det lätt ungefär som de rider målbilden kommer se ut. Jag dreglar efter andra ekipage och då ser det ofta lite annorlunda ut. Därmed kan jag knappast säga att Lussan eller JB rider kasst (nåja, visst måste man få gnälla lite på toppryttarna som ska vara übermenchen om man blir besviken! ;) ) även om jag helt ärligt kan säga att jag inte ens skulle vilja sätta mig upp på någon av deras lydiga dressyrhästar. Till viss liten del pga formen. = Preferenser!

Men nu handlar det om att galoppera i din nya filosofi- AR.

Har ju fattat att även den trappan innehåller galopp FÖRE tramp, men som inte alla gånger följs ute i stugorna.;)

Sånt där är väldigt individuellt. Lite av poängen med AR. Olika tränare har också olika "mallar" och är olika flexibla inom dom mallarna men de skickliga tränarna tycker jag är de som kan anpassa mest utifrån ekipaget. Det är ju liksom det som är poängen med "Ridkonst"-filosofin, att man ska försöka få varje häst (och ekipage...) att blomma ut till det vackraste den kan. Skulle vara svårt om man utgår hårt från en trappa även om man samtidigt behöver en grund att utgå ifrån.
Givetvis får man större bredd på allt ju längre man kommer. Väldigt lärorikt att jobba med/mot galoppen, både inom den "nya" disciplinen och med "nya" hästen.

Om du vill påstå att du "fattat AR" bättre än mig så varsågod, dock känns det som ett rätt fånigt påstående från någon som inte pysslar med det själv.
Lustigt att du antar att jag aldrig galoppjobbat de två hästar jag haft innan och tränat AR med! :)

Bigganl:

Jag vet inte om du missade mina frågor om filmerna från clinicien en bit tillbaka här? Det blir så svårt när man inte vet om man pratar om samma saker eller inte och filmerna kan alla se:idea:

Här kommer det inlägget igen:

Då kommer jag till frågan om filmerna även till dej (det är det vi kan referera till, som vi båda kan se) Där ser jag ingen sökning och inte heller att ryttaren svarar, bara stora rörelser och en häst som inte ser nöjd ut i munnen. Vad ser du? Menar du att kontakten kommer senare, eller att hon helt enkelt inte gör rätt? Rider du som hon eller på annat sätt, är väl det jag undrar, egentligen

Jag vill gärna veta om du också ser att hästen arbetar igenom kroppen som jag förstod som att totola gör:confused: (eller inte, jag kan mycket möjligt ha missförstått totola) Jag kan inte se att den är ihopkopplad genom kroppen. Tycker du det? Och om inte, finns det en anledning till att det inte prioriteras på filmen, tror du? Självklart bara vad du tror utifrån din kännedom om tränaren, jag förstår att du bara kan gissa.

Trappan måste inte följas till punkt och pricka. Man kan anpassa utbildningen efter hästen (eller snarare ekipaget). På senaste kursen berättade BB om en elev i utlandet. Denna elev var så rädd att hon fick rida skolskritt innan hon kunde trava och skolgalopp innan hon red vanlig galopp. Idag är hon riddare och har flera hundra egna elever.

Kraft behöver hästen ha, för att kunna utföra arbete:confused: Klart vi måste kunna hantera den, men nej, jag förstår inte hur du tänker, det känns fortfarande som om du ser nån slags okontrollerad energi som du är rädd ska komma fram och vill undvika till varje pris, vi pratar om helt olika saker. :o
Jag vill inte heller ha en massa kraft som riktas fel, men det är ju en annan fråga, man kan inte ta bort den kraft eller energi som behövs för att utföra arbetet på ett sätt som är bra för hästen, :confused:

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara, jag tror vi pratar helt förbi varandra:confused:

Ja det har jag. Just den beskrivningen är så generell att jag inte skulle se det som någon garanti för att det är riktigt bra. Ser man till känslan upplever jag det som stor skillnad på en spänd överlinje som ändå fyller dessa två kriterier och en lång avspänd överlinje med tydliga vinklar bak, sen finns det dessutom massvis med variationer däremellan.
Om jag pratar med någon som nöjer sig med ett par snäpp bättre än ytterläget av det spända för att hela hästen är aktiverad och "hänger ihop" och jag själv vill se betydligt närmare det avslappnade ytterläget så kommer vi givetvis bedöma ett ekipage på olika sätt.

Nej, jag håller inte med. Tror jag. För jag vet inte om jag hänger med i vad du menar här heller:confused:
Antingen är hästen spänd, avspänd eller har en anspänning av att den tar i under arbetet. Det är helt olika känsla om du sitter på den. Jag tror att du förväxlar anspänning av muskler i arbete med negativa spänningar. En häst som är spänd ger inte den känslan jag beskrev. OM hästen arbetar igenom kroppen så känns den annorlunda än om den bara spänner sej.

Avslappnad kan den inte gärna vara under arbete, det är när du skrittar av, när den njuter och blir ompysslad i stallgången eller hänger i sin box eller i hagen. En häst kan ha negativa spänningar fast den hasar fram också, det har inte med energin att göra:confused:

Och när det gäller filmen ser vi också helt olika saker. Det är bara att konstatera. Men arbetar igenom ihop i kroppen gör den inte. Det kan man rent objektivt se.

Vi kanske använder ord helt olika eller så tänker vi helt olika, bara.

Jag kan faktiskt inte komma ihåg att jag någonsin skrivit att det finns folk som alltid rider sina hästar perfekt? Vet inte riktigt vad du pratar om. Det vi diskuterade här var energi, och det enda jag säger är att utan energi (utan bjudning) så blir det svårt att få något vettigt arbete från hästen. Och, att arbeta korrekt genom kroppen inte kan ha så särskilt många definitioner från HÄSTENS synvinkel. Om du väljer att skritta i lusfart hela livet eller flänga runt som en blådåre i racergalopp i tid o otid, eller kanske inte rida alls, så är hästen ändå häst....

Om du får din häst att arbeta rätt, utan energi o bjudning, så är det väl skoj för dig. Det är något jag inte kan, men jag är en medelmåtta....
Men ger man sig in i diskussion o påstår saker utifrån sina egna teorier o på ett mycket filosofiskt plan, samtidigt som utdelar reprimander till andra, så borde man kanske kunna förklara hur man menar?
Vad ser du t.ex. i de filmer som las ut här? Är uppriktigt nyfiken, för jag undrar om vi pratar om helt olika saker när det gäller energi, kontakt, arbete genom kroppen mm.
När jag säger att jag inte förstår vad du menar så är det inte för att vara elak, vilket du verkar tro.

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 356
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama