Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dress?

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag blev också, precis som muppen, lite förvirrad av det du skrev om att hästen inte kan jobba genom kroppen i skritt? Jag rider gärna i skritt, med en lätt kontakt, och varierar också tempot i skritt, kortar försiktigt genom att luta överlivet en aaaaning bakåt (eller egentligen tänka: räta upp dig!) för att därefter be om stooora steg. Jag är noga med att vara mycket lätt i handen o följa med hästen i skritt (nuvarande lilla hästen har enorm skritt som faktiskt ger mig ont i ryggen när jag följer med), allt för att inte bromsa med handen. Nog tycker då jag att hästen jobbar genom kroppen även i skritten. Förutsättningen är ju dock att man inte låser den med handen eller är allmänt oföljsam i sitsen, eller kräver samling för tidigt osv.

*KL*
Om man nu skulle försöka få den mycket unga hästen samlad innan man sitter upp (tycker dock detta är ett arbete som kräver styrka vilket den unga hästen inte har från början, det kommer med tiden med allsidig o rolig träning) så är det ju inte alls samma sak för hästen att röra sig utan ryttare som när den sedan får ryttare på ryggen. Om man nu skulle kräva sådan styrka hos den unga hästen o faktiskt uppnå någon form av samling från marken så är det ju knappast troligt att detta bibehålls när den får en, inte alltid helt balanserad, tyngd på ryggen. Eller hur ser man på det inom AR?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Om man från början låter hästen hänga eller TAR ett stort stöd- statisk, så blir ju hästen van vid det o mer okänslig i munnen o en del väljer att byta till ett skarpare bett( vilken devis jag har lärt mig att man i princip aldrig gör).

Får hästen använda det som ett femte ben, ja då blir det tokigt o man kan inte komma vidare- utan att lära om.
På ridskolan där jag växte upp så blödde en del ryttare om knogarna efter ett pass. Där kan man snacka om stenhårt "stöd".
Såg förresten en rolig showvideo med en dressyrryttare o en western. Westernhästen applåderades högt för sin spinn o folk ser inte vilken skillnad det är på bärigheten i den andres galoppiruetter på flera varv.
Westernkusen var oxå framtung o lång- som sig bör tydligen o bytte därför med ett skutt med rumpan.
Sen bytte de hästar:bow::rofl:
westernhästen blev då bättre, mens förfallet på dressyrhästen gick fort, men deras resp. "piruetter" gick fint. Man "åker häst" mer i western.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Min syn på skritten var- OM man försöker få den att bära- korta skritten- inte sällan så att huvudpendlingen hindras.

Min stora var som att skritta på "hela-havet-stormar" i jämförelse med min andra. Stor rörelse som kräver en medgående hand i ännu större utsträckning.
Den har som tur är aldrig haft passtendens trots sin stora skritt.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Hoppas du generalliserar :crazy: nog för att jag e mupp men tycker nog att jag tillhör "den vanliga dressyren" och detta är lågnt bort i min värld !

Ja visst är det en generalisering. Men ärligt talat så har jag aldrig upplevt något annat, så undantagen är nog rätt få.
Nu hoppas jag att det framgick hur jag menade. Tanken är ändå sådan.
Att ge hästen ett stöd som hjälp och efterhand som hästen blir starkare så minskar stödet i och med att framdelen blir lättare.
Jag kanske använder fel ord för att förklara. Vet att jag skrivit om detta i en annan tråd där det inte missuppfattades. Ska se om jag hittar den tråden.:)
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Såg förresten en rolig showvideo med en dressyrryttare o en western. Westernhästen applåderades högt för sin spinn o folk ser inte vilken skillnad det är på bärigheten i den andres galoppiruetter på flera varv.
Westernkusen var oxå framtung o lång- som sig bör tydligen o bytte därför med ett skutt med rumpan.
Sen bytte de hästar:bow::rofl:
westernhästen blev då bättre, mens förfallet på dressyrhästen gick fort, men deras resp. "piruetter" gick fint. Man "åker häst" mer i western.
[/QUOTE]

Detta skulle vara väldigt spännande att se. Finns det på nätet någonstans?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Min erfarenhet säger mig att ger man stödet så tar hästen gärna det.
Här kanske jag kan förklara bättre. Istället för att ge hästen stöd så menar jag att jag istället väntar på att hästen söker kontakten, då får den det. Det är hästen som ska söka, inte jag som ska ge. Det låter säkert som en ynklig skillnad, men det är stor skillnad i upplevelse.Hoppas det gick att förstå hur jag menar?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Ja visst är det en generalisering. Men ärligt talat så har jag aldrig upplevt något annat, så undantagen är nog rätt få.
Nu hoppas jag att det framgick hur jag menade. Tanken är ändå sådan.
Att ge hästen ett stöd som hjälp och efterhand som hästen blir starkare så minskar stödet i och med att framdelen blir lättare.
Jag kanske använder fel ord för att förklara. Vet att jag skrivit om detta i en annan tråd där det inte missuppfattades. Ska se om jag hittar den tråden.:)
Jag tror att det är ens egen koppling till vad stöd innebär, som gör att det blir olika i ens uppfattning. Som stöd menar jag ett lätt stöd/ sug på den unga hästen, till att sen inte behöva ngt alls i princip- utan att tygeln glappar.
Man kan oxå skjuta fram armarna helt o hästen går kvar- en stund. Man har hästen "på sätet"
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Ja jag är helt med på vad du menar. (har ju ridit helt vanlig dressyr i 30 år innan jag sökte mig vidare) Men faktum är ändå att just tygelkontakten skiljer endel i de olika ridsätten. Just grundtanken som att ge ett stöd/kontakt eller att hästen tar. Det är verkligen att börja från två olika håll.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Där tycker jag att du tänker lite fel. En rå häst erbjuder man ett stöd- inte- tar. Rider fram till bettet. -I den här formen vill jag att du ska gå- en bra unghästform- som givetvis varieras o då inte att hästen själv får hänga sig till en lägre.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Min syn på skritten var- OM man försöker få den att bära- korta skritten- inte sällan så att huvudpendlingen hindras.

Min stora var som att skritta på "hela-havet-stormar" i jämförelse med min andra. Stor rörelse som kräver en medgående hand i ännu större utsträckning.
Den har som tur är aldrig haft passtendens trots sin stora skritt.

Men då menar vi nog lika, alltså att man inte får låsa hästen med handen, då kommer hela rörelsen att bli låst. God skritt kräver en känslig framåttänkande hand o en följsam sits.

Min har för övrigt inte visat någon passtendens än, inte ens när hon blir spänd o ängslig. :bump:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Ha ha,det var ett roligt klipp!
Jag tycker westernryttaren klarade det hela riktigt bra! Dressyrryttaren bjöd lite mer på sig själv men kul med lite plojiga inslag i allvaret :-)
Nästan lika kul som klippet när Patrik Kittel hoppar upp i Isabell Werths sadel på en prisutdelning och de rider två i sadeln :-D
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Tyckte faktiskt att westernryttaren klarade det förvånansvärt bra!
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag tror att det är ens egen koppling till vad stöd innebär, som gör att det blir olika i ens uppfattning. Som stöd menar jag ett lätt stöd/ sug på den unga hästen, till att sen inte behöva ngt alls i princip- utan att tygeln glappar.
Man kan oxå skjuta fram armarna helt o hästen går kvar- en stund. Man har hästen "på sätet"

Fett me bra inlägg :bow:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag tänke så förut. Nu gör jag det inte längre. Det känns helt rätt för mig.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Det var en kul film. :laugh:
(Vilken skillnad det blev på westernhästens galopp när de bytte ryttare)
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Helt underbar film!!
Jag tyckte dom gjorde det bra båda två, den lilla westernhästen var så söt och lydig:bow: Den fick en annan galopp med dressyrkillen men westernkillen klarade piruetterna bra:bow:

Vad roligt när folk bjuder på sej själva!!
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Just grundtanken som att ge ett stöd/kontakt eller att hästen tar. Det är verkligen att börja från två olika håll.

Men precis som jag svarade dej i ett svar förrut, med en unghäst så erbjuder man men hästen tar kontakten inom VD eller i alla fall gör jag så. Hästen tar kontakten. Man har inte helt lång tygel men hästen ska länga ut halsen och sträcka sej fram till bettet. Men den är inte övergiven med helt hängande tygel = inget att söka till. Unghästen vill ha och behöver det pskykologiska stöd som en bra kontakt med handen innebär. Men den ska söka den kontakten själv.

,
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Så gör jag också. Upplever att den unga hästen behöver en lätt kontakt med handen. Det betyder ju inte att den får hänga i handen eller att man försöker tvinga den till en form den inte är mogen för. Men handen ska finnas där o erbjuda denna lätta kontakt, "som moraliskt stöd" kanske man kan säga.

När jag rider vill jag ha en lätt kontakt med hästens mun, jag vill sas "känna" att munnen finns där framme. När kontakten blir för stark så har jag varit för passiv o behöver aktivera bakbenen mer. När bakbenen arbetar bättre (motorn varvat upp lite mer) så blir kontakten lätt lätt igen. Jag strävar alltid efter att ha hästen på sätet, alltså att inverka med sätet, sätta takt o tempo med sätet o använda handen så lite som möjligt. Detta lärde jag mig av min gamla häst som ytterst gärna ville kringburen av mig o verkligen inbjöd till en lite för stark hand. Enda sättet att kunna rida henne på ett bra sätt var att lära sig inverka med säte o skänkel, lossa handen.
Jag känner mig helt handikappad när jag sitter på hästar som inte "tar" sätet riktigt.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag förstår helt hur du menar. Det är så jag red och tänkte förut så det är inte alls obekant för mig. Men det skiljer mer i tänket om i vilken ordning man tar saker. Vilket kommer först liksom. Jag kan nog inte förklara på bättre sätt. (har lite för bråttom nu)
 

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 356
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp