Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre
Fast då skulle jag vilja säga att "jobba genom kroppen" kan inte betyda så många saker utifrån hästens perspektiv. Hästen är skapad på samma sätt oavsett mattes/husses intresse/inriktning.
Så bör det vara. Men i brist på bra och detaljerad forskning inom området tycker jag det är bra att ta hänsyn till att det faktiskt FINNS olika defenitioner. Acceptera att allt annat än det man själv gör inte nödvändigtvis är fel!
Det blir så mycket trevligare i andra hästmänniskors närvaro då!
Det behöver ju egentligen inte betyda att man själv ser det som rätt utan accepterar att det kan vara någon annans "rätt".
Vad jag vill ha sagt med det här är att troligen skulle det många ser som att hästen "hänger ihop" i mina ögon vara en häst som är spänd (mer eller mindre) i överlinjen och inte svingar ordentligt i ryggen. Och det jag ser som att hästen hänger ihop tycker den som är van vid att se den lite kortare överlinjen förmodligen tycka ser oengagerat och sladdrigt ut i jämförelse.
Men det här är mina personliga preferenser, ingen "allmän sanning". Ett konstaterande att om jag och stallkompisarna skulle bedöma några ekipage under träning/tävling skulle vi förmodligen se helt olika saker oavsett egen erfarenhet/skicklighet, pga preferenser.
Beträffande energi så undrar jag om vi menar samma sak. Jag menar att hästen kan arbeta i ett lugnare tempo men ska ändå arbeta med energi för att rätt använda sin kropp. För att arbeta med energi krävs bjudning. Som jag ser det så saknas bjudning om hästen saknar energi, och då blir det inte mycket till träning. Böja fint på halsen kan ju de flesta ändå...
Du verkar sätta likhetstecken mellan energi=full fart framåt?
Haha, nej!
För min häst har det ju varit det, fast snarare att det inte funnits så många andra energilägen!
När man då börjar komma åt "rätt" typ av jobb så kan energin plötsligt försvinna. Då lägger jag till bara så lite energi att vi klarar av övningen några steg sen vila som belöning. På så vis har den lugnat sig och blivit mer energisparande vilket jag tycker är guld! Men det är inte alltid det fungerar, ibland är det en yrsig dag och då försöker jag som ryttare tona ner energin för att kunna göra något vettigt jobb (även för att hästen inte ska få för sig att omvandla den till att skutta till för saker och ting när man INTE klarar av att använda all energi i jobbet!
) Det är en process, inget man sätter ett kommando på precis!
Jag likställer inte bjudning med energi. Däremot kanske man kan likställa bjudning med när man snabbt kan plocka fram energin på begäran från ryttaren. I exempelt ovan med häst som totalstannar i jämförelse när man kom till bärjobb så räckte det ändå att lägga lite drivning i sitsen eller med en smackning så fortsatte den med samma energinivå - därav skulle jag inte säga att bjudningen var dålig. Om en häst däremot kan ha hög energinivå när den stolpar på snabbt rakt fram men totaldör och upplevs "seg" när det kommer till bär-jobb då skulle jag säga att bjudningen saknas.
Om en häst anpassar sig till den energinivå ryttaren ber om, då tycker jag mao hästen har bra bjudning.
Inom AR är det nog vanligare som sagt att man VILL ha låg energi till en början. Av anledningen dressyr var inne på - mer lättmanövrerat när man har många pusselbitar att lära in. Sen håller jag med, för att kunna utföra vissa övningar riktigt bra som i att det är en "färdig produkt" då ska det även finnas energi i rörelsen. Dock ser vi ju sällan rörelser som färdiga produkter - vad är det då för vits att öva vidare med rörelsen?
Utan som olika verktyg till att skola hästen. I hästens/ekipagets takt. Det mesta är lättare till en början i lågt tempo och på en energinivå ryttaren kan hantera i det läget. Men lägre tempo + mer energi = jobbigt! Stor risk att man kräver mer än hästen egentligen är redo för om man driver eller allmänt försöker lägga till mer energi i det läget.
En ganska känd AR-tränare uttryckte t o m att denne inte ville att hästen skulle vara lydigare än den är stark. För att ryttaren inte ska kunna pressa den. Alltså tar man det hästen "ger", det den klarar av under förutsättningarna. Säger kanske en del om hur långsamt vissa vill ta det med kroppsbyggandet.