Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dress?

Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag utgår från gemene man:angel: o på en riktigt ung häst.
Hur många rider bara mellan o ökad o därmed kan utveckla skritten?

Jag fick inte intrycket av att Elbereth menade så.:confused:

Betygen från Kvalitén blir oftast bättre på tävling om hästen är spänd då- den enda ggn. Min fick 6 både på uppsuttet o ext. för att hon var spänd. Har egentligen en 8- mässig ren skritt. Dt hinner gå ett år till innan man tävlar- jag iallafall:angel:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Ja jag håller helt och hållet med där, dock skulle jag aldrig stå ut med att bära runt en häst så det absolut inget alternativ. Dock erbjuder jag inte stödet mer än för en stund tills hästen vet vad jag begär och då försöker jag antingen rida hästen ur stödet med hjälp av pådrivning och eftergifter tills hästen orkar bära sig själv en stund och sedan avslutar jag. Är hästen inte alls redo får man backa och kräva mindre. Har dock svårt att se att man helt och hållet inte skulle behöva hålla i hästen någonsin utan bara rida med fjäderlätt kontakt även om det är att eftersträva såklart.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Så hästen får inte ridas innan den kan samla sig?

Hur ska man då kunna bygga upp hästen?

Den är inte gjord för att bära bak på många års styrketräning.

Hur rimmar det med att först hitta nedåtsökning?

Jag har egentligen ingen lust att ge mig in i en diskussion med dig, de brukar bli så långa och tekniska :angel:

Men ja, i princip så är det en fördel om hästen lärt sig lägga om skjutkraften till bärkraft innan man sitter upp. Om man med det menar samling.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag undrar vad du menar i praktiken? Det låter som om du menar att hästen ska kunna gå samlad direkt man rider? Jag skulle nog behöva veta mera konkret vad du menar?
Se mitt svar till axel, ang bär och skjutkraft.

När du säger svag kontakt är det samma som lätt kontakt när andra beskriver, svag låter negativt, vagt, i mina öron. Men det kan vara bara att vi bara beskriver det på olika sätt? Menar du hängande tyglar eller har du en kontakt hela tiden?
Det är svårt att definiera ord på internet. :crazy: Jag har kontakt hela tiden, just för att kunna få lyhördheten åt båda håll i varje ögonblick.

Vilken form ser du att hästen rids i när du börjar? Hur rider du en unghäst om du skulle beskriva mer? Jag måste förstå mera hur du menar, tror jag.

Hur jag skulle göra och hur AR förespråkar är inte nödvändigtvis samma sak. Jag har häst som hobby och har inte som enda mål att utbilda den till ridhäst enligt AR. Hur Bent Branderup gör definierar vad AR är eftersom det är han som har uppfunnit begreppet.
Jag skulle inte kunna tåla mig med att göra så lite varje gång, eller inte variera träningen mer med andra saker eftersom jag bara har en häst och den ska uppfylla hela mitt "hästbehov".

Vad vill du veta? Hur jag skulle göra eller hur man enligt AR idealt skulle göra?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag håller med alla om att hästen inte orkar om den ligger för mkt i handen men har svårt att se att man kan frångå det helt och hållet på så vis att någon gång kommer man till en punkt då hästen inte orkar eller blir lat och lägger sig i handen. Ofta frånkommer jag detta genom mer skänkel och att drivning vilket ger en mer självbärig häst. Dock kommer man ju någon gång till det stadiet då hästen inte orkar. Jag menar inte att man för den skullen ska bära runt hästen men att den kanske behöver mer stöd och att man inte kan rida med enbart ett fjäderlätt stöd.

Nej man kan inte rida med ett fjäderlätt stöd hela tiden. Man måste ge hästen hjälp att forma sin kropp och det gör man bla med tygeln. Poängen är att man utgår från en fjäderlätt kontakt, om hästen behöver det ger man en större hjälp (=mer kontakt) och när den svarar på den hjälpen så släpper man den igen. Man rider inte med en ökad kontakt en längre stund.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag har egentligen ingen lust att ge mig in i en diskussion med dig, de brukar bli så långa och tekniska :angel:

Men ja, i princip så är det en fördel om hästen lärt sig lägga om skjutkraften till bärkraft innan man sitter upp. Om man med det menar samling.
Då måste du vara bäst i världen- eller den som kräver mest.
Var för ska hästen ändra sitt rörelsemönster bara för att du sitter upp:confused:
De kan bära sin ryttare ändå- om man inte är för tung eller stjälper den.

Nej jag blir inte klok...:confused:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Ok, I see. Då tänker vi nog lite lite lika vad det gäller kontakten med hästens mun.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Dock erbjuder jag inte stödet mer än för en stund tills hästen vet vad jag begär och då försöker jag antingen rida hästen ur stödet med hjälp av pådrivning och eftergifter tills hästen orkar bära sig själv en stund och sedan avslutar jag.

Det är en viss svårighet att diskutera ridning över nätet men om jag läser din mening rakt upp och ner så uppfattar jag att du faktist ger hästen stödet och löser detta med drivning och eftergift därefter ?

Som jag ser det så visst- att aktivera bakbenen men eftersom hästen borde vara ur balans iom det ökade stödet=framvikt så skulle jag stämma av med så många halvhalter som behövs med aktivering däremellen.

Min erfarenhet säger mig att ger man stödet så tar hästen gärna det. Ger man inget stöd utan att man alltid stämmer av istället så hamnar man inte i ett dåligt mönster heller. Att aldrig driva till en stängd hand eller ökat stöd utan försöka dela upp hjälpgivningen istället. Hästen måste svara på både start och stopp, sedan kan man samverka med halvhalter.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

När det gäller riktigt unga hästar finns det proffs att lämna dom till ;) eftersom jag räknas som gemene man så undrar jag fortfarande om jag missuppfattat skritten.
Ta som exempel en vuxen häst...tycker du inte att denna kan arbeta igenom kroppen ordentligt i skritt på tygeln ?
Har uppfattningen själv att både skritten och galoppen är de gångarter som musklar mest, missuppfattning enligt dig ?
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Håller med där och som du säger, det är svårt att diskutera ridning över internet och det där med förhållningar/halvhalter är självklart en viktig komponent i ridningen och kanske är jag för sen vad det gäller det och erbjuder hästen stöd istället för att rida med halvhalter och aktivera bakbenen och på så sätt slippa att hästen lägger sig för mkt i handen.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

När det gäller riktigt unga hästar finns det proffs att lämna dom till ;) eftersom jag räknas som gemene man så undrar jag fortfarande om jag missuppfattat skritten.
Ta som exempel en vuxen häst...tycker du inte att denna kan arbeta igenom kroppen ordentligt i skritt på tygeln ?
Har uppfattningen själv att både skritten och galoppen är de gångarter som musklar mest
, missuppfattning enligt dig ?

Du är dagens idol! :bow: Jag är helt på din linje. :bow: igen...

/IH
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

En skillnad som jag tänker på är att man oftast inom den vanliga dressyren ger hästen ett stöd som sedan ska minska efterhand som hästen blir starkare/bär bättre bak. Inom AR gör man oftast tvärtom: Man tar emot kontakten först när hästen söker den.
Man börjar i olika ändar helt enkelt.
(Hoppas det går att förstå vad jag menar.)
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Nej jag tycker nog inte att en vuxen häst arbetar nämnvärt i samlad skritt.
Den rids ju i alla varianter. Jag jobbar bara hästarna på tygeln i skritt om jag sen ska utföra en vändning eller som förberedelse för ngt.
Tycka att de ska få pusta o slappna av emelelan allt annat hårdare arbete.

Huruvida hästen jobbar i traven är väl mkt individuellt. Det krävs inte mkt syresättning för att utföra vilket skrittarbete som helst. backträning däremot.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag menar naturligtvis inte i samlad skritt :crazy: vem skrittar runt samlat ? Visst, i skrittpiruetter men jag arbetar mycket i skritt ö.h.t och då som mer arbets skritt med variationer.

Fri skritt lägger jag oxå in men som en belöning i direkt anslutning till ett bra arbete för att poletten ska trilla ner.

tillägg- sen skrittar jag mycket ute i skogen med chambone i ett bra tempo där pålle får lyfta mycket på benen för stock och sten...brukar faktist tom bli svettig efter 1 timme...inget som musklar då heller ?
Om jag förstår dig rätt så musklar inte skritt oavsett variationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Svårt att säga. Jag har aldrig sett en häst som bara har skrittats;)
Samlat var apropå Elbereths vilja att ha en redan lite samlad häst att sitta upp på för första ggn.

Jag har hela tiden pratat om unga hästar. Rider man dessutom med skarpt bett, så är risken eller kanske snarare syftet- att hästen ska backa av. vet inte om det är det man kallar för att den bär sig själv:confused:- verkar så i vissa fall
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

En skillnad som jag tänker på är att man oftast inom den vanliga dressyren ger hästen ett stöd som sedan ska minska efterhand som hästen blir starkare/bär bättre bak.

Hoppas du generalliserar :crazy: nog för att jag e mupp men tycker nog att jag tillhör "den vanliga dressyren" och detta är lågnt bort i min värld !
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag kan inte diskutera Elbereht utan diskuterar direkt med dig :angel: hon kan säkert föra sin egna talan !
Mitt sätt att arbeta med skritt då ? du vet säkert att jag inte endast skrittar utan rider varierat med betoning av att träna ute på skogsvägar då min pålle ej ska gå för mycket på volt pga en gammal broskskada i ett b.knä. (utläkt kanske jag ska tillägga)
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Fast du använder ju termer för vilken typ av skrittarbete som du använder. Utrymmet för feltolkningar blir då obefintliga.

Jag är 100 på att du inte försöker rida samlad skritt på en 3-4 åring.

Alla övergångar TILL o FRÅN skritt ger ett stort muskelarbete men ingen långvarig belastning. Så många korta repititioner ger styrka.

Skönt att han är bra- din Pålle:banana:
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Jag skulle inte alls skriva under på det som VD. Man vill att unghästen själv söker kontakten, fram till bettet. Sen ska det finnas en kontakt, som ett stöd för hästen, ja, men jag tror det är ordet stöd som missförstås som hänga i handen istället för att bära sig själv. Stöd innebär inte hänga på ryttarens hand nånsin. Det innebär kontakt, som en del i kommunikationen med ryttaren, i kombination med att ryttaren rider i balans så hjälper det hästen att kunna/våga slappna av i sin överlinje och använda rätt muskler för att bära upp ryttaren. Det är en del av den mjuka inramningen som en ung häst behöver för att få hjälp att bära sin ryttare på rätt sätt. Blir det ett tryck eller hängande i handen är det något som är fel och ryttaren behöver göra något åt det.
 
Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre

Skritt över stock och sten är jättebra! Det inbjuder till att jobba rätt med kroppen, behövs inte ens chambon för att det ska bli rätt där tycker jag (men det är olika förstås) Perfekt för unghästar och även äldre. :bow:

Att skritta "på tygeln" med en unghäst blir ju jobbigare, dvs att bära upp ryttaren rätt, tänk själv på styrkeövningar, det tar mycket mer att göra dem långsamt:o I trav o galopp gör påskjutet att det inte blir lika krävande. Obs, unghästar!
Skritt är bra och underskattat tycker jag annars (av mej också) det är bra att inleda rörelser ur skritt, det som inte fungerar i skritt lär inte göra det i trav eller galopp heller. Då pratar jag om vuxna utbildade hästar och att rida till exempel skolor, piruetter, olika lösgörande krångliga övningar:o alltid bra att få allt från grunden i skritt sen trav, osv. Men inte att skritta jämt och ständigt, man ska alltid variera förstås.
 

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·
Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 356
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ratsit
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp