Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre
Med en sträckt och inte hängande tygel kan man ha olika sorters kontakt, alltifrån att hästen hänger sej på bettet och till en fjäderlätt kontakt där hästen är i egen balans och inte har behov av att lägga sej på bettet. Den även kan hänga på ena tygeln/bogen eller den kan backa av från handen. Det finns olika varianter.
De som uppplevt VD som väldigt negativt har förmodligen aldrig kommit till att förstå hur det kan vara med en fjäderlätt kontakt som är en väg till kommunikation mellan häst och ryttare, där ryttaren kan endast lite lite röra ett finger och få respons från hästen. Det är inte på något sätt ett hållande då, man ska kunna länga ut tygeln och hästen går kvar. Det innebär att den bär sig själv.
Men det är nog här missförstånden uppstår, många som inte har upplevt den kontakten och den kommunikationen man kan ha då, tror utifrån att tygeln är sträckt att ryttaren håller hästen uppe
Medn det är inte alls så det ska vara.
För en häst som går oengagerat och utan energi skulle det ju bli så med om man kortade upp tygeln, antingen det eller så skulle den lyfta nacken och balansera där istället, med sänkt rygg. (som man ser på filmerna från clinicen)
En häst som verkligen ska bära sig själv och arbeta igenom hela sin överlinje måste ha som typ cirkelenergi, som går igenom hela överlinjen. Den skapar man inte med handen eller tygeln. Den kommer genom att man engagerar hästen bakifrån. Men det måste finnas en förbindelse genom hela hästens kropp, från munnen ner till bakhovarna, och där behöver hästen kommunikationen med ryttarens hand för att kunna arbeta rätt, den ska ju söka sig
fram till bettet och det är då den får förutsättningarna att använda kroppen som vi vill. Sen ska man kunna länga ut tygeln och hästen är kvar, men släpper man den jämna kommunikationen helt, dvs hästens lätta sug i bettet, som ryttaren känner i handen, så har man övergett hästen och den kommer att tappar cirkelenergin och sin ryggaktivitet också. Hästen behöver och vill ha den kontakten, och det är inget häng alls eller bärande fårn ryttarens sida utan hästen som vill sträcka sej fram bettet, hästen söker kontakten.
Så ser jag det ska jag kanske tillägga. Kanske är det svårbegripligt förklarat, det är inte min starka sida. Oj långt blev det, försöker dela upp så det blir läsbart!