Sv: Skillnaden mellan kontakten i hästen mun mellan klassisk ridkonst och engelsk dre
Jag önskar jag kunde, men jag är inte säker på att jag kan. Det är så mycket. En helhet. Detta är bara en liten del i helheten. Någon av mina tränare skulle kunna förklara på ett bra sätt. Det är jag säker på, men jag tror inte jag klarar det. Jag tycker jag har förklarat så gott jag kunnat tidigare i tråden.Jag försöker få en bild i huvudet av hur detta går till men lyckas inte riktigt. Kan du på ett pedagogiskt sätt förklara hur du gör?Jag tänker på min gamla häst som helst alltid ville vara 5 m lång o använda bettet som ett stödben,
Det är en klockren beskrivning av hur min häst var i början.
När jag försökte aktivera henne ur detta fick jag bara mera motstånd.
På henne började jag från början med att ha en väldigt lös tygel. Jag sökte och hittade böjning och började arbeta mycket med framförallt öppnor i skritt.
Jag tog bara i tygeln om hästen gick ur sin böjning annars var hon tvungen att bära sig själv. Sträckte jag minsta lilla i tygeln hängde hon sig på den direkt. När detta fungerade i skritt lade vi in fåtal travsteg. Utifrån det lekte jag/vi med olika rörelser mer och mer och hästen blev starkare och starkare. Att hon har hängt i handen är det ingen som tror nu. Hästen är lätt i framdelen och har högre ridbarhet än jag trodde var möjligt.
Men den sträckta tygeln kommer från hästen när aktiviteten finns bakifrån över ryggen och kommer ända fram till handen.