Skillnad på att ha 1 lr 2 katter?

Sv: Skillnad på att ha 1 lr 2 katter?

Är det lösningen på understimulerade och ensamma djur? Vad gör du om hästen har tråkigt ensam i hagen? Skaffar sällskap åt den eller låter den promenera fritt i samhället?

så du tycker alla som har innekatt ska släppa ut dem då?

jag tycker inte det är något fel på innekatter.
när jag blir stor vill jag själv ha det då en av våra katter blev överkörd och dog och den andra försvann... inte alls gammla heller.
men dom vi har nu är ju van att gå ut så :p

Lycka till med katterna, hoppas det blir bättre!

och inte bara att din katt får en kompis, du hjälper även en katt som behöver ett nytt hem.. :bow: :bow: :bow:

ja, precis :) jag tror det blir bra!! :banana:

Släpp ut katten för guds skull! :mad:

Jag förstår inte varför det skulle vara lösningen på hennes problem?
Hon kanske bor där det är olämpligt att ha utekatt, eller så kanske hon inte vill?
Jag skulle ALDRIG i mitt liv släppa ut mina katter vind för våg, vart jag än bodde.
Lika lite som jag skulle släppa min häst eller hund lösa utan uppsikt.

Du vet nog, precis som jag, att det är helt skilda djur med helt olika behov.

Bor man inte lämpligt till för att kunna ge sin katt den stimulans den behöver så ska man inte skaffa någon.

"Den stimulans den behöver" Betyder nödvändigtvis inte att den ska släppas ut.
Får katten den stimulans den behöver inomhus så mår den bra. Jag skulle aldrig riskera mina katters liv på grund av någon uråldrig folkmunsskröna.

nu startade jag inte denna tråden för att diskutera hur vidare man ska katter inne eller inte! och ja, jag bor vid en trafikerad väg och vill inte att min katt ska gå ute här själv.. därimot är jag ute med honom i sele ibland osv... det finns nog hur många som hellst här som har lyckliga innekatter...!!

Svara gärna till den användaren inlägget är riktat till. :)
Jag har lycklig innekatt och nr2 tingad ;)

Tror din katt skulle bli lycklig över att få en kompis. Vet iaf att mina två har väldigt kul tillsammans:) Mat bli ju dubbelt upp såklart, hårandet beror ju på vad du skaffar för kisse.

Du vet nog, precis som jag, att det är helt skilda djur med helt olika behov.

Ja, absolut. Hästar är vandrare och har behov av att röra sig över stora områden. Katter är hårt revirbundna och har precis så stort revir de behöver för att klara sina behov, och lämnar det aldrig... Vilken är mest naturlig att hålla på en begränsad yta?

Ingen av dem. Men efter som att vi har möjlighet att ge katten den frihet den behöver - varför inte göra det?

Jag förstår inte hur du kan tycka att det är ok att begränsa ett djur bara för att man är tvungen att begränsa ett annat??

Fö går min häst i stor lösdrift tillsammans med andra hästar. Så naturligt som möjligt i det här landet.

varför inte? För jag tycker det är oansvarigt, en stor risk och skulle aldrig tänka tanken! Men för den sakens skull ser jag inte ner på människor med utekatter, om de bor lämpligt till.

Hur många katter blir inte trafikdödade/år?
Hur många tas av rävar, lösspringande hundar?
Hur många råkar ut för sjuka människor, elaka och oförstående barn?

Min systers ena katt blev rovdjursdödad, andra av mina bekantas katter har blivit överkörda, och det är inte ovanligt.
Bland annat sånt här får mig att hålla mina katter inomhus:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114470

(förutom det faktum att han inte vill gå ut, han har lite päls och vi bor väldigt olämpligt för utekatt)

Bor man olämpligt bör man inte skaffa katt. MEN, att ha innekatt är inte fel sålänge det är på kattens villkor. Om katten vill vara inne, låt den. Men att köpa en katt i vetskap om att man inte kommer att kunna släppa ut den är dumt tycker jag. Du vet aldrig om katten kommer trivas inne, de har mycket stort behov av att röra sig på stora ytor och chansen att de vantrivs är stor. Och vantrivsel behöver inte heller vara syligt för oss människor.

Att djur dör pga att de tas av rovdjur är en del av naturens gång. jag hade också gärna sluppit det. Men att låta djuret lida för att vi är egoistiska är ju hemskt. Att älska ett djur är att kunna agera utanför sina egna behov.

Varför ser vi på djur som våra ägodelar? De är egna individer med egna liv. Vi har tyvärr regler och lagar som hindrar många djur att få leva fritt, men när vi för en gångs skull kan det och bör det, varför avstå?

jag tycker ditt tankesätt är befängt. Som sassy sa, Katter är starkt revirbundna djur som inte har behov att vandra utanför sitt revir.

Vi har tyvärr regler och lagar som hindrar många djur att få leva fritt, men när vi för en gångs skull kan det och bör det, varför avstå?
kan och bör?
Citerar ur svea rikes lag:
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. I jaktlagen finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt"

Lagen för lösspringande hundar och katten skiljer sig endast gällande drev på vilt.

Att djur dör pga att de tas av rovdjur är en del av naturens gång.
Må hända det är en del av naturens gång, är det samma med den oreda lösspringande katter ställer till med i småfågelsbeståndet?
Tamkatter hör inte hemma i den svenska faunan.
Djur som släpps ut i kretslopp där de inte hör hemma gör skada. Sen kan man diskutera hur mycket skada de gör..

Jag har helt enkelt inte utekatter för jag tror inte att katter gillar eller tycker det är värt att bli jagade, trakasserade, hatade, påkörda, bitna, förgiftade, uppeldade, instängda, torterade osv för att sedan långsamt lida ihjäl i sin ensamhet. Men, för den sakens skull ser jag inte ner på människor med utekatter, jag accepterar andras val. men jag undrar hur de lyckas följa lagen! :D

Jaså, på vilket sätt är mitt tankesätt befängt? Förklara. Jag tycker att det är fullständigt logiskt. Men jag är öppen att ändra mitt resonemang, det är jag alltid.

Ang. lagen så förstår jag inte vad du vill säga.

Vilken skada tamkatten gör i våran svenska natur kan jag inte svara på. Du får gärna informera mig om det om du vill.

Jadu, om de inte vill bli jagade, trakasserade och uppätna så kommer dom säkert hem. ;) Iaf om det sker så ofta som får det att framstå. Katter är inga dumma djur, de lär sig var och när obehagliga saker händer.

Hellre ett kort och lyckligt liv än ett kort olyckligt. Jag påstår inte att ala katter är olyckliga, men precis som med andra djur så har de behov och beteenden som de behöver få utlopp för, i olika grad.

Har läst i nån bok att katter är djur som lever för stunden.. de funderar inte på och tänker inte på de sättet att "tänk/hur skulle de vara att få gå fri ute" om de aldrig fått gå fria utomhus så vet de häller inget annat!

Ursäkta uttrycket, ditt tankesätt är fint, men jag ser inte svart och vitt på saken, som jag upplever att du gör.

Vad är det behov och beteenden som inte kan stimuleras inomhus? Ja en ostimulerad katt är olycklig, där är vi överens. Men stimulans betyder inte möjligheten att gå ut, utan det är möjligheten att få utlopp för sina naturliga behov. Som med alla tamdjur måste man kompromissa med "naturligheten" det är inte naturligt för en häst att ridas eller en hund att gå i koppel heller, men vi valde att domesticera djuren.

Vad jag ville säga med lagtexten var att det nog är svårt att följa.

"skador eller avsevärda olägenheter" - Söndergrävda rabatter, bajs i sandlådor och planteringar, nerkissade stolsdynor, håriga stolsdynor.. Ja, om jag släppte ut min katt skulle i alla fall inte jag orka eller hinna med att springa efter honom ;)
Däremot, är jag ute med honom i koppel under sommarhalvåret kan jag förhindra detta- följa lagen ;)

Jadu, om de inte vill bli jagade, trakasserade och uppätna så kommer dom säkert hem
Ja de vill säkerligen ta sig hem, men det är inte alltid det enklaste, en hundkäft som vill ont är snabb och dödande..
Här i trakterna finns ett pojkgäng som roat sig med att stena ihjäl igelkottar, och katter.
Min far gjorde ett makabert fynd i en kundvagn på ica för någon vecka sedan.
Nu säger jag inte att man är en sämre kattägare eller älskar sin katt mindre om man har dem ute, men min åsikt är att katter, precis som hundar, ska hållas under kontrollerade former och inte släppas vind för våg.
Kattens status kommer aldrig att höjas i samhället om det fortsätter som det är nu.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 549
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar