Skillnad på att ha 1 lr 2 katter?

Sv: Skillnad på att ha 1 lr 2 katter?

Har läst i nån bok att katter är djur som lever för stunden.. de funderar inte på och tänker inte på de sättet att "tänk/hur skulle de vara att få gå fri ute" om de aldrig fått gå fria utomhus så vet de häller inget annat!
Det handlar inte om att veta vad som finns utanför väggarna. Dethandlar om behov som inte blir tillgodosädda. Instinker som finns där redan från födseln.

Som med alla tamdjur måste man kompromissa med "naturligheten" det är inte naturligt för en häst att ridas eller en hund att gå i koppel heller, men vi valde att domesticera djuren.
Kompromissa? Tja, till viss del möjligtvis. Efter som att vårat samhälle dumt nog inte är anpassat för alla världens varelser. Men när vi nu har möjligheten att ge katten den frihet den ändå har rätt till - varför ens tänka tanken att hålla den instängd? För sin egen skull?

Hästen är inte anpassad att ridas och katten var från början inte i människans vård. Därför är jag av åsikten att dessa saker ska vara frivilliga. Av den anledningen ger jag min katt friheten att komma och gå som den vill, precis som jag låter min häst röra sig fritt utomhus i en stor hage och rider honom utan huvudlag så att han själv har möjligheten att säga ifrån. Jag tvingar aldrig min häst att ridas, varför skulle jag göra det? Jag rider för nöjets skull, vem finner nöje i att tvinga en annan varelse?

Ang. lagen. Ja om grannarna anser att katten gör skada så kanske man inte bor lämpligt till för att ha katt. Eller så får man skaffa en katt som inte vill gå ut. Många raskatter har ett mindre behov att vara utomhus. Men har man en katt som vill gå ut så anser jag att man plågar det om man håller den inne.

Varför tror jag att katter ofta vantrivs inne? Tja, katter är djur som rör sig mycket på stora områden. De har revir, men dessa revir är sällan så små som 100kvm.. Alla katter har inte samma behov. Men med tanke på hur de är gjorda att leva, och lever när dom får, så förstår nog vem som helst att chansen att en katt vantrivs på en så liten yta som det är i ett hus, är ganska stor. Framförallt om det inte är en raskatt vars instinkter tonats ner genom aveln.

Du bor mao inte lämpligt för att ha utekatt. Var jag du så skulle jag inte skaffa katt. Men jag anser inte att det är fel att ha innekatt, sålänge det är något som katten själv väljer. Om jag inte kunde låta min katt gå ut, och jag visste att han vile det, så skulle jag lämna honom i ett hem som passade honom bättre, eller flytta. Vilket vi också gjort. Vi fick brådska att hitta hus på landet när vi fick hem min senaste misse. Just av den anledningen att jag inte vågae släppa ut en sån tillgiven och orrädd ungkatt i det området där vi bodde.

Och bodde jag så, utan möjlighet att flytta, så hade jag skaffat mig en raskatt för att chansen att jag skulle behöva göra mig av med den skulle vara så liten som möjligt. För min och kattens skull. För visst älskar jag mina djur, högt.

Vi har fö. hund också. Och där kan jag tycka att de kanske inte riktigt går att jämföras med vargar på alla sätt med tanke på hur länge vi hållit dem som vi gör idag. Jag hade aldrig själv skaffat hund just pga att jag inte kan garantera hans välmående. Men han kom på köpet med sambon. ;) Och dessutom får han, som tur är, vara med honom på jobbet på dagarna. Trots att han aldrig har haft problem med att vara ensam. Efter som att det ultimata är att få vara med flocken, och ffa ledaren. Och han går aldrig i koppel, om man inte vistas på platser där det krävs från omgivningen.

Som sagt har vi olika synsätt på denna saken, det är alltid intressant att se saker från en annan vinkel än sin egen. Jag har även alltid ridit mina hästar med träns och har dem installade, jag tror ingen av oss älskar sitt djur mer/mindre för det. Men jag gillar inte att se på allt som "rätt" eller "fel" och det jag reagerade på var ditt sätt att gå in i tråden. Det finns andra sätt att göra en understimulerad katt lycklig, än att släppa ut den. ;)

Anledningen till att jag reagerade så starkt var för att jag upplevde att hon hade en katt som skriker av vantrivsel och inte tänker släppa ut den. Att ta in en ny katt kan dessutom vara sämre, efter som att de inte är några flockdjur men däremot är mycket måna om sina revir.

Jag säger inte att honte ska köpa en katt men om missen vantrivs så pass att den går omkring och skriker av trisstess är det för mig en självklarhet att katten med största sannolikhet behöver komma ut för att må bra.

I övrigt är jag inte emot innekatter. Eller installning av hästar. Jag gör bara så som jag tror är bäst för mina djur. Men jag behöver ju inte ha rätt för det. ;) I detta fall tyckte jag bara att det var så uppenbart.

Jag tror säkert att dina katter mår jättebra.

Jo visst skulle det eventuellt hjälpa att släppa ut den understimulerade katten, men jag ser det inte som en universallösning utan tittar hellre på kattens nuvarande levnadsmiljö. Har den möjlighet att få utlopp för sina behov eller är det något som fattas den?
Jag tror faktiskt en till katt skulle göra stor skillnad, för även om de naturligt inte är flockdjur så trivs många katter ypperligt ihop och har hemskt kul/mysigt :)
Sen får man ju ändå se till att de är aktiverade, skaffa ett redigt klösträd, katthyllor på väggarna som de kan sova på, ta sig fram på, lurpassa på *fniss*

Jag tvivlar ju på att en klösbräda räcker för att stimulera en katt med alla sina instinkter. Men däremot håller jag med om att de kan uppskatta en annan katt trots att de inte är flockdjur. Framförallt när de är så unga. :)

Och jag hoppas att du har rätt. För hellre ser jag mig ha fel än att se katten lida.

Inte en klösbräda, och nej den stimulerar inte alla kattens behov men ett klösträd till taket, med krypin, hyllor, hyllor på väggarna tillägnade katten osv är stimulerande i viss grad.
Ja jag hoppas också att hon gör det hon kan för att stimulera katten, och tyvärr är det så, ett fåtal katter KAN inte vara inne och må bra..

Nu har den nya kissen snart bott här i 2 timmar.. hehe :) än så länge tycker jag det går bra! :smirk:

ska se om ja kan fixa de sen :)
Men nu är det så att min "gamla" katt vill bara busa med nykomligen hela tiden.. den nya är väldigt lugn o verkar inte alls ha samma intresse av att hålla på o busa runt! hehe.. tror ni att han tuffar på sig o att buset kommer när han känner sig mer hemma här?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 406
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Crossline
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 549
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar