Skillnad mellan pålagringar och spatt

Sv: Skillnad mellan pålagringar och spatt

Pålagringar innebär att det skett en förkalkad tillväxt från broskytan i leden. Det kan det göra av alla möjliga skäl, förslitning, infektion, skada, inflammation osv. De flesta hästar med spatt får också det efter ett tag. I början av spattinflammationen är dock skelettet tunnare i stället.
Så ”pålagringar” är ett ospecifikt uttryck – säger inget om vilken orsak eller sjukdom som föreligger. HH

Men hur kan veterinären se skillnad om det är pålagringar eller spatt då även spatt blir pålagringar
Är jag trög?

När pålagringarna och röntgen/magnetrtgbilden i ö sker följer ett visst mönster kan de insatta ställa diagnosen spatt. HH

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 363
Senast: Jahopp
·
Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 939
Senast: starcraft
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 838
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka