Skillnad mellan avsaktning och upptag

Marvin

Trådstartare
Hur gör ni för att få hästen att veta skillnaden mellan en tempominskning (i galopp) och när du vill sakta av till trav?

Tränade igår, och tränaren vill att hästarna ska tolka alla förhållningar i galopp som att den ska minska på tempot, men aldrig bryta av till trav. Gör hästen det blir den tillsagd att det var fel.

När man så faktiskt vill bryta av till trav använder min tränaren sig av en annorlunda signal ihop med förhållningen, genom att flytta fram ytterskänkeln en aning, och ev ställa hästen lite utåt. Det här började vi med för första gången igår, och jag har aldrig tänkt på det här förut.

Hur gör ni andra?

Sv: Skillnad mellan avsaktning och upptag

Vet inte om det är rätt, men jag driver med galoppskänklar in i tempominskningen, men jag vill ju få energin uppåt istället för framåt när jag gör en förhållning i galopp. Ska vi sakta av till trav tar jag bort galoppskänkelfattningen och återgår till parallella skänklar. Svårt att förklara för skänkelanvändandet beror ju mkt på vad jag vill korrigera, exemplevis om jag vill aktivera ett inner bakben eller hålla emot ytterbog... Jag behöver hursom helst driva mer i ett mer samlat tempo.

Så har jag nog också gjort innan. Men med för mycket skänkel. Nu ska pålle bli elektrisk och tänka framåt själv och jag ska inte behöva driva så mycket. Men jag får nog fortsätta "sitta i galopp" så länge jag vill ha kvar den. Fast lite mindre.

Det här kommer att bli svårt. Kan inte vänta på att få börja!! :D

jag har nog en lite ful vana att alltid ta bak innerskänkeln när jag ska minska/samla galoppen. Men uppenbarligen funkar det ganska bra på min lille ponny :) Sen rider jag en ridskoleponny också som är lärd att minska om man förhåller med ytter och bryta av om man förhåller med inner. :)

på min egna lydiga pålle räcker det oftast att jag bara tänker avsaktning. typ spänner till lite i ländryggen... tror jag.

På andra hästar som kanske inte är så skolade eller lydiga så blir det nog nått som påminner om din tränares metod.
fast jag tar inte och rör med skänkeln. för då får jag ofta ett byte.

Nej, det är klart, du har helt rätt i att drivningen ska minska, hästen ska bära sig själv när man har kommit så långt ;) Det har inte vi... Stundtals känns det som att jag bär hästen, men tack o lov finns det andra stunder med, o de blir längre o längre!!

på min egna lydiga pålle räcker det oftast att jag bara tänker avsaktning. typ spänner till lite i ländryggen... tror jag.

Hur gör du när du bara minskar i galoppen, men inte vill ha någon avsaktning då? *nyfiken*

Det har inte vi heller. Upptäckte igår att det går skitsnabbt att få hästen känslig och elektrisk. Men inte alls lika snabbt för mig att lära mig att hantera det. :grin:

det viktigaste är att du själv bestämmer och håller takten i allt du gör. för en välskolad häst som då har ork så tar det inte mer än 1 eller 2 steg att samla sig. men det jag gör är att minska galoppsprånget med min sits. allts göra "juket" eller "rulla" med bäckenet en kortare stund framåt... spänna till lite i magen, ihop med skuldrona utan att svanka. trampa ned lite i stigbylaran, utan att lätta ur sadeln. och va snabb på mjukna i handen, för att inte få ett avbrott, men lika snabb i gen i handen för att hålla ihop och inte låta hästen rinna iväg eller bryta av.

på en mindre skolad häst blir det mer ridning med tygeln, eftersom den kanske inte orkar att samla sig och hålla ihop sig själv och vara kvar med ryggen uppe i de läge man sittter till djupt på den.
då tar jag helldre lite mindre med sitsen, håller kvar mer tryck i stigbyglarna för att inte bli för "tung" och samtidigt inte få missförstånd då jag håller kvar benen i galoppskänkelposition. stadig men aldrig still i handen, hästen får inte fastna och jag ger inte utrymme för att bära hästhuven med händerna.

svamligt.... sorry:angel:

Hur ska man kunna förklara nåt så komplicerat utan risk för att verka svamlig? :D
Jag hängde med iaf, tack för bra svar! :laugh:

Sen ska man bara utföra det också... :angel:

Det jag brukade göra var att bara räta på mig. För jag sitter alltid med höften som i en galoppfattning, så när jag vill sakta av till trav på "släpper" jag helt enkelt det greppet och då blir min förhållning en avsaktning istället. När han var yngre var han en mästare på att bryta av när man minst anade det, så då sa min tränare åt mig hålla kvar höften som jag gjorde i fattningen. Gud va konstigt det låter nu, men min hjärna är inte riktigt med mig idag. :angel:

Senast ändrad:

Jag tänker såhär, hästen ska fortsätt att galoppera tills jag gör ett avbrott till annan gångart, där imellan när jag ökar och minskar så ska hästen bara svara på upptagningen, men ska själv förstå att den ska forsätta galoppera.

Förstod man något av det svamlet?

Jag tänker såhär, hästen ska fortsätt att galoppera tills jag gör ett avbrott till annan gångart, där imellan när jag ökar och minskar så ska hästen bara svara på upptagningen, men ska själv förstå att den ska forsätta galoppera.

Förstod man något av det svamlet?

Ja!

När man tänker avsaktning och spänner till i ländryggen så blockerar man rörelsen vilket gör att hästen bryter av. Vill man bara ta upp hästen till en mer samlad galopp så fortsätter man ju att följa hästen i rörelsen med höfterna vilket gör att det inte blir en signal för hästen att bryta av.

Ja, fast frågan är ju hur hästen då förstår att det är bryta av den ska göra?

Ja!

När man tänker avsaktning och spänner till i ländryggen så blockerar man rörelsen vilket gör att hästen bryter av. Vill man bara ta upp hästen till en mer samlad galopp så fortsätter man ju att följa hästen i rörelsen med höfterna vilket gör att det inte blir en signal för hästen att bryta av.

Ok, då är jag med!

När jag lärde min häst att skillnaden så använde jag inte benen när vi skulle bryta av, och när jag ville göra en
upptagning så la jag till benen för att göra det lite tydligare för henne att hon skulle fortsätta galoppera.

Hej hopp! Det ska vara lätt att rida.
För avsaktning till annan gångart från galopp. För bak båda skänklarna ngt samt krama med överskänkeln. Vid minskning av tempo i tex galopp. Krama med överskänkeln tills tempo uppnått, önskas mer luft, lägg fram den sidas galoppskänkel.
:D Så försöker jag konsekvent göra, alltid likadant helst:)

På min galoppsvaga sköthäst gäller det för det första att få en jämn och stadig galopp som inte får i 120 knyck! :love:
Men de gånger hon är på hugget och söker sig neråt med huvudet och kröker lite på nacken så jobbar jag med skänkeln samtidigt som jag "tänker" uppåt och sätter mig väl lite mer tillbaka, men utan att ta för mycket i tygeln. Men som sagt var, det är när hon är sammarbetsvillig, busfröet tycker hellre att rudhuset ser ut som täby galopp ;) :bump:

Jag håller med Fio och Lancet!
Alltså i gångarten så sitter du fortfarande med i rörelsen, vid en avsaktning så "stannar" du upp i sitsen.

Jag skulle inte göra så som din tränare menar, känns bara krångligt?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 442
Senast: Hedwig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Dressyr Har ni någon favoritövning som ni hela tiden återkommer till? Dela med er! Vad är det som är bra med den? Min är öka och minska volten...
Svar
9
· Visningar
2 037
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka