Skicka häst med lastbil, kontraktsfråga.

H

hallontuss

Idag kommer det en ev köpare och tittar på min häst. Eftersom hon bor så långt bort ska han få åka lastbil hem till henne vid ett ev köp.

Hur gör vi med kontrakt och betalning? JAg vill inte skicka honom innan han är betald, och hon vill väl inte betala innan hon vet att han är på väg? Kan vi ta hjälp av chauffören på nåt sätt?

Snabb hjälp önskas.

Sv: Skicka häst med lastbil, kontraktsfråga.

Jag har sålt en häst på distans en gång. Den hämtades med lastbil och dom ringde över pengarna på mitt konto när chaufören meddelade att hästen stog på lastbilen.

Kolla med fraktfirman. Dom brukar kunna hjälpa till om man säger till i förväg vad man vill ha hjälp med.

Se till att kontraktet är klart i förväg och underskrivet av bägge parter.
Jag har sålt på det här viset ett par gånger. När jag kände transportören bra, var min granne, så fick han betalningen på plats innan hästen lastades av. När han sluta att köra hästar och det blev andra transportfirmor så har jag gjort så här. Halva summan betald innan hästen lastas och andra halvan så fort den kommit fram. Hurra för telefon och intenetbanken.

Men som skrivet från början ha avtalet klart innan och ta med betlningsvilkor redan från början i avtalet så att det inte finns några oklarheter. Rent juridiskt om hästen fullt betald övergår risken när hästen blir lastad till köparen. Är den inte fullt betald så får köparen stå risken under transporten. Som privatperson vill man kanske inte stå risken längre än nödvändigt, för det är ju alltid risker vid transporter.

Tack för era svar, både Masse och Toriryttaren. Nu är jag lite klokare.

Vem är det som betalar transporten? Utgår från att det är köparen (mest logiskt).

Då ska ju egentligen hästen vara betald när den går på transporten. Jag hade nog faktiskt stått på mig att hästen ska vara betald innan den går på. Kontraktet ska ju definitivt vara klart innan dess.

Känner att det blir enormt strul om köparen inte är nöjd/något händer med hästen under transporten. Vägrar köparen då att betala för hästen - ja, då blir det cirkus. Trots att det är självklart i de flesta kontrakt att risken övergår på köparen när hästen lastats.

Kan ni inte enas om att köparen beställer transporten och ansvarar för att betalningen är inne på kontot den dagen hon beställt hämtning?

När jag köpte häst senast så hemtade jag hem den med transportfirma. Först så faxade vi kontrakten fram och tillbaka och jag betalade handpennigen. Sen betalade jag resterande summa när hästen kommit fram. Jag trodde nog att jag skulle få betala när hästen stod på transporten men förra ägaren tyckte det var bra så här. Och säkrare för mig var det ju då jag så att jag fick rätt häst :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
2 912
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar