Sv: Sken

Jag har bara suttit på en skenande häst en gång,och har fortfarande flashbacks från det när jag rider ut. Det var ändå 30 år sedan.
Hästen sprang flera kilometer på asfalterad landsväg,och jag fattar än idag inte att han inte gick omkull i kurvan in till stallet.
Jag kunde inte få stopp hur jag än gjorde,fanns liksom ingen kontakt alls. Den skenturen slutade med att jag lånade ut hästen och slutade rida.
Det är stor skillnad på att sticka och skena. Jag tror det är vanligare att de "bara" sticker.

Vad är det som gör att en häst skenar? Det måste ju vara en extrem rädsla hos hästen, men jag undrar vad som kan utlösa den, för om en häst blir rädd brukar den hoppa till eller som ni säger sticka iväg.

En skenande häst kan springa in i en vägg.

En häst som hoppar till från en fara går att stanna rätt fort. (dom springer inte flera km som en skenande häst kan göra.)

Så vad är det för vits eller vad man ska säga med att hästen skenar då? Om den endå kan springa in i en bergvägg eller ett träd och bryta nacken kan den ju lika gärna stanna och möta faran.

Jag tror faktiskt inte alls på att en skenande häst bara blint springer in i vad som helst utan att märka det. Okontaktbara visst, opåverkbara och borta och har bara i huvet att komma bort visst men inte totalt borta i huvet är dom ju inte.

Jag har bara sett en häst skena på riktigt eller vad man ska säga och den sprang igenom en tjockare kjedja och lite sånt men den väjde endå för stallbyggnaden och allt sånt. Den hästen hittade dom sen 3 mil bor från stallet så det gick fort och den sprang otroligt långt. Men den hade uppenbart undvikit hinder på vägen som inte går att ta sej igenom även om den var mindre försiktig än vad den hade varit i normalt tillstånd.

Jag skrev aldrig att en skenande häst måste springa in i en vägg för att den skenar. Jag skrev: En skenande häst kan springa in i en vägg.

Jag skrev aldrig att en skenande häst måste springa in i en vägg för att den skenar. Jag skrev: En skenande häst kan springa in i en vägg.

Men kan och kan, en häst kan gå in i en vägg i normaltillstånd också, min häst höll på att krascha in i väggen när han lekte runt i mangen en gång och det var definitivt inte någon sken där, bara allmän ouppmärksamhet från hans sida.

KL

Jag tror inte alls det är så himla stor skillnad på skena och att sticka som många vill få det att låta som. Jag tror det mycket har att göra vad man själv tycker. Skena betyder trots allt rusa iväg vilt/obehärskat/okontrollerat enligt saol.

Jag tycker inte alls den lilla flickan i just TS fall uppfattade situationen fel. Gångarten var trots allt okontrollerad för HENNE. Allt är ju relativt.

Bara för att NI tycker det är skillnad på när hästen blir rädd och sticker (eller förlåt skenar) och när hästen sticker för att den inte lyssnar på ryttaren är era egna tolkningar. Ni tycker så, men se det gör inte svenska akademiens ordlista!

Jag sa heller inte att en häst skenar för att den springer in i en vägg, ellerhur?

Om du läser vad jag skriver så blir det lättare. Du menar på att en skenande häst lättare bara springer in i väggar eller annat som står i vägen medan en häst som sticker inte gör det. Jag håller inte med om det utan menar att även en skenande häst vet vad den gör såpass att den väjer undan för saker som står i vägen som väggar.

Men det är ju det som är skillnaden, en häst som sticker har inte tappat kontrollen, det är ryttaren som har tappat kontrollen över hästen, hästen är fortfarande i sina sinnes fulla bruk -det är inte sken. En häst som skenar däremot, den har panik. Och panik är inget att leka med. Svenska akademins ordlista går säkert inte in djupare på vad sken egentligen är.

Miloni: En galopphäst skenade med ett brutet framben flera hundra meter. Jag har inget tvivel om att en skenande häst kan springa in i träd eller rätt ut över stup. Det finns trots allt det som har gjort det. Tror att det finns olika grader av sken/panik hos en häst och när det väl har gått över den gränsen att det är fullt sken är nog hjärnan ganska bortkopplad.

Sen är jag ju ingen professor i sken direkt så jag kan ju ha fel förstås.

Senast ändrad:

Själv tycker jag debatten är jätteintressant. ALDRIG har jag tidigare hört att det skulle skilja sig så på de här orden. Själv brukar jag använda sticka till det mesta och sken när jag vill förtydliga då jag personligen tycker ordet ger mer tyngd. Det betyder dock egentligen samma för mig. :banana: Jag kan ha fel, säger inte det, men jag tycker det hela låter väldigt underligt.

Sken är ett svenskt ord som inte bara tillämpas när det handlar om hästar. Ordet har heller inget med någons psykiska tillstånd att göra. Vart har alla fått det ifrån? Akademiens ordlista behöver inte gå in på djupet, det klarar sig bra på ytan. För hur man än vrider och vänder på det är skena synonymt med rusa iväg okontrollerat inte rusa iväg i panik.

Hästen är trots allt ett djur, kontroll från ryttaren är A och O. Det har man inte när hästen själv bestämmer, panik eller inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 612
Senast: cello
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Träning Hej! Jag har problem med min nya medryttarhäst. Jag trivs med honom och vill fortsätta som hans medryttare men känner att jag har svårt...
Svar
15
· Visningar
5 630
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.