Sv: Sken

Ja, jag håller med dig om att osäkra personer inte bör ta in hästarna och jag respekterar det fullt om någon inte vill, problemet är bara att de inte säger till eller ber om hjälp. Jag är inte rädd för någon av hästarna och hjälper gärna till om någon frågar, men det är det ingen som gör. Antagligen vill inte riktigt erkänna att man är lite rädd. Det tycker egentligen jag är det som är det största problemet, det finns flera på stallet som gärna skulle visa och hjälpa till om någon bara ber om hjälp eller råd.

Ja, det är så jag gör. Jag pratar bara positivt om hästarna allt annat stannar som tankar:)

Får vem som helst ta in hästarna på er ridskola? Det borde bara hästkunniga personer göra. På min ridskola sköter personalen det och de ryttare de vet har koll på hästarna kan gå och hämta sina själv om de är ute. Alla våra hästar är jättesnälla och skulle säkert kunna ledas av vem som helst egentligen, men av säkerhet så får bara de som verkligen har kontroll över dem göra det.

Småflickorna följer till och med ner till hagen bara för att titta på när man tar in dem. Kommer ihåg när man var liten själv och gjorde samma sak och önskade att man skulle bli så duktig att man kunde göra det själv en dag :).

En häst som skenar inne i ett ridhus skiter väl i om det står en vägg i vägen eller inte? Fullt ös medvetslös rätt in i väggen har jag hört. Det kan du förklara för dem ;)

Sånt där tycker jag är så löjligt. Tycker faktiskt det är riktigt konstigt att det finns så många hariga människor i hästvärlden. Vad förväntar sig folk egentligen? Du hanterar ett flyktdjur på runt ett halvt ton, ibland går det på röven.

Har en riktig bjässe till halvblod i vårt privatstall som hittade på tokigheter ett tag (rätt ung häst), stegrade och hoppade runt och försökte dra iväg. Då kan jag förstå att man inte vill ansvar för in och utsläpp för just den hästen, varför riskera sin egen säkerhets skull för någon annans häst liksom? Men handlar det om en engångsföretelse är det inget att haka upp sig på.

Bjässen fick ägaren och de som kände att de klarade av honom hantera under den tiden, han lärde sig av med det beteende rätt snabbt och nu är han som vilken annan väluppfostrad häst som helst, bara mycket större :p

Åh vad skönt att höra att det är fler än jag som retar sig på detta!! Det är STOR skillnad på sken och att hästen sticker!!

Ja, jag håller med dig om att osäkra personer inte bör ta in hästarna och jag respekterar det fullt om någon inte vill, problemet är bara att de inte säger till eller ber om hjälp. Jag är inte rädd för någon av hästarna och hjälper gärna till om någon frågar, men det är det ingen som gör. Antagligen vill inte riktigt erkänna att man är lite rädd. Det tycker egentligen jag är det som är det största problemet, det finns flera på stallet som gärna skulle visa och hjälpa till om någon bara ber om hjälp eller råd.

Då är det ju svårare, om dom tar in trots att dom inte egentligen vågar. Då är det nog bättre tror jag att folk helt enkelt inte får ta in och ut hästar utan att det är vissa personer som gör det typ personal eller liknande.

Sånt där tycker jag är så löjligt. Tycker faktiskt det är riktigt konstigt att det finns så många hariga människor i hästvärlden. Vad förväntar sig folk egentligen? Du hanterar ett flyktdjur på runt ett halvt ton, ibland går det på röven.

Jag tycker inte det är det minsta löjligt att vara rädd eller nervös för hästarna, även dom måste få umgås och hantera och vara med dom.

Hästar ger så otroligt mycket till folk även om dom är nervösa och lite smårädda. Tycker man ska respektera att alla inte är hur tuffa som helst och det är bättre att dom erkänner att dom är rädda och vågar säga det än att dom hanterar hästar som dom egentligen inte vill hantera.

Det är okej att vara nervös med hästarna, man måste inte vara modig och det är okej om man inte vill umgås med annat än kolugna hästar som inte rör en hov mer än nödvändigt.

Är det bara jag som stör mig på folk som säger att en häst skenat när den i själva verket bara har stuckit? När en häst skenar så stänger den av, den bar springer. Igenom allt och ut för ett stup om det nu skulle vara i vägen. Jag var och tittade på en stallplats på en ridskola och smet in på nybörjar lektionen och titta. Då var det en unge som galopperade runt på en volt jätte lugnt och gallskrek "han skenar, han skenar, hJÄLP"!:eek: Efter lektionen hörde jag samma unge prata med sina föräldrar; "Brunte (kommer inte ihåg va hästen hette) skenade med mig idag, men jag satt kvar" mamman "vad duktigt av dig lilla gumman". :p Riktigt störande att folk inte kan lära sig vad skena innebär. Det ör inte full fart utan kontroll, utan en livrädd häst som stänger ute allt.

En häst som skenar behöver inte nödvändigtvis tappa överlevnadsdriften. Har du någon källa på hästar som skenar över stup? Tror knappast hästar skulle ha några slags suicidala tendenser så djupt inrotade. Att staket sprängs är en sak, de har vi byggt runtomkring, men jag har aldrig sett en häst fara rakt in i ett träd i ren skräck.

Skitstörande! På en ridskola som jag red på en gång var det en tjej, typ 12 år, som liksom: Han skena iväg med mig!!! Ponnyn bara rusade lite en långsida för att hon inte hade någon kontroll över honom..

Skena är när man sitter på en häst som plötsligt kastar sig iväg och springer allt den kan utan att bry sig om konsekvenserna. Har varit med om det unjefär 5-6ggr, varit med om hästar som har stuckigt många fler gånger. Min kompis hade en häst som skenade iväg vid ett antal tillfällen, hon drog i tyglarna, försökte styra in i träd, svänga inget hjälpte. Jag fick galoppera om henne och blocka vägen för att hon skulle stanna, det är skena.

BTW när jag var på ridläger för några år sedan och vi skulle skritta hem från hagen var det en tjej ~14 år som började slita i hästen och sparka på så den skuttade runt lite, då skrek hon "hjälp han är galen" min kompis som satt brevid sa då något i stil med "det är väl inte så konstigt som du håller på" När det några dagar senare var dags för talangjakt återskapade vi scenen och jag såg då att ALLA skrattade utom hon. Fast direkt efteråt gick hon fram till min kompis och sa att vi var jättebra, kanske lärde hon sig något? ;)

Haha det där känner jag igen :D Min kusin sa en gång att min sköthäst skenade med henne när hon bara galopperade runt på banan, det gick inte fort ens.. Stod själv och tittade på. Hon skulle sedan testa att hoppa av i farten då hon inte fick stopp på hästen, dock blev det lite klumpigt så hon ramlade omkull när hon landade. Då sa hon sedan till ägaren att hästen hade vart galen och skenat runt på banan och sedan kastat av henne :cool:
Kan det vara så att antingen vet inte folk vad ordet skena innebär? Eller att dom vet med sig att dom inte hade kontroll på hästen och måste då överdriva händelsen för att dom inte ska verka "dåliga"?

Hon skulle sedan testa att hoppa av i farten då hon inte fick stopp på hästen, dock blev det lite klumpigt så hon ramlade omkull när hon landade. Då sa hon sedan till ägaren att hästen hade vart galen och skenat runt på banan och sedan kastat av henne :cool:

Ja det var ju hur smart som helst att hoppa av i farten! haha :devil:
Jag tror också att dom som säger så faktiskt fattar att hästen inte skenade, men vill inte erkänna det för att dom inte ska verka töntiga som blev rädda och hoppade av eller vad det var dom gjorde.

Hahah, det har jag faktiskt inte tänkt på så mkt. Men en sak jag tänkt på är när folk på ridskolan säger att "såg du när h*n bockade?!", när hästen i själva verket bara sparkade bakut lite x') Och då är det inte "småttingar" vi pratar om utan ungdomar så är typ 12-13 år :D Hahah, lika irriterande och skrattretande varje gång :D hahahah x)

"Det är okej att vara nervös med hästarna, man måste inte vara modig och det är okej om man inte vill umgås med annat än kolugna hästar som inte rör en hov mer än nödvändigt."

Detta håller jag absolut med om. Problemet är inte att folk kan bli, eller är, rädda - det är helt ok så länge man då Inte tar på sig arbete som man på grund av sin rädsla inte kan utföra.

Det praktiska problemet för mig blir att jag ska sköta om fodringar med in/utsläpp etc med rullande schema, samtidigt som flera övriga ansvariga helt vägrar att ta hand om en viss häst eftersom den "har dåligt rykte". Det blir alltså inte så att elever är nervösa, eller att EN person är nervös.

Jag kan förstå att folk vägrar ta hand om direkt bråkiga hästar som kan orsaka skada. Men att vägra ta ut en häst för att den en vecka tidigare bockade av sin ryttare är rent fjanteri som beror på jargongen i stallet och allmän upphetsning.

Svar både till Scandi och Miloni

Hos oss är det personalen eller den hästägare som har jour som tar in hästarna och det finns några av hästägarna som är lite osäkra/rädda. Alla våra hästar är snälla men det finns några få som testar en om man visar sig lite osäker. Det är sagt att om det är någon häst som man inte vill ta in för att den verkar stressad eller så, så ska man ringa ägaren så får denne ta in hästen. Men det händer sällan.

kl

kommer ihåg när jag sa att en häst skenat med mig i skritt :D:rofl:
Han var lite stark och jag fick inte stopp på honom.
Det va många år sen o sen dess har jag lärt mig mer.

KL

Om man rider ut, och hästen börjar galoppera lite fortare än vanligt, och är "okontaktbar", han lyssnar inte på röst, eller att man bromsar med händerna utan fortsätter bara springa, dock inte direkt supersnabbt, men 'ndå snabbare än vanligt, räknas det som sken eller att han sticker?

Sticker.

Sitter du på en skenande häst har inte ens hästen kontrollen.

Fast kontroll har ju endå hästen på ett eller annat sätt, annars skulle dom ju springa in i närmsta vägg eller träd och det lyckas dom ju uppenbart undvika trots sken. Dom springer ju ifrån en fara, bryr dom sig då inte om vart dom springer är det väl onödigt att övht springa iväg.

Man kan nog inte påstå att en häst skenar eller sticker när man inte vet hur det var eller vad som hände.

Fast iofs om hästen skenar så går det ju verkligen extremt mycket fortare än vanligt.

En skenande häst kan springa in i en vägg.

En häst som hoppar till från en fara går att stanna rätt fort. (dom springer inte flera km som en skenande häst kan göra.)

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 612
Senast: cello
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Träning Hej! Jag har problem med min nya medryttarhäst. Jag trivs med honom och vill fortsätta som hans medryttare men känner att jag har svårt...
Svar
15
· Visningar
5 630
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama